TikTok: Politikai és jogi viták tengeren innen és túl


Az EU a fiatalok mentális egészsége miatt aggódik és eljárást indított. Az USA kínai kémkedéstől tart és amerikai tulajdonba vételt követel. Politológusok tengeren innen és túl a demokráciát féltik.


Releváns jogszabályhely:

AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2022. október 19-i (EU) 2022/2065 RENDELETE a digitális szolgáltatások egységes piacáról és a 2000/31/EK irányelv módosításáról (digitális szolgáltatásokról szóló rendelet)


A TikTok névjegye

A TikTok rövid videók megosztására épülő közösségi oldal. 2018 óta működik, a Kajmán-szigeteken van bejegyezve, központja Szingapúrban és Los Angelesben található. Tulajdonosi háttere viszont egyértelműen kínai, a ByteDance, egy pekingi netes óriáskonszern áll mögött. Becslések szerint évi 14 milliárd dollár bevételt érhet el. 1,59 milliárd felhasználója ugyan a Facebook 3 milliárdjának csak a fele, de a növekedés évi 40%. A felhasználók 90%-a minden nap aktív, átlagosan nyolcszor nyitja meg az oldalt és napi 95 (!) percet tölt ott. A TikTok 141 országban aktív, a legfontosabb piac 136 millió felhasználóval az amerikai, Európában pedig a német 19 millióval. Az oldalon aktív influencerek a divattól a táplálkozáson át az irodalomfogyasztásig tömegek, különösen fiatalok szokásait határozzák meg. A legsikeresebb Charli D’Amelio 150 millió követővel. A felhasználók 25%-a 18-24 éves, további 15% pedig 25-34 közötti.

Hivatalos számok hiányában mindez becslés, és forrástól függően változik. Az viszont biztos, hogy a TikTok napjaink legsikeresebb, legbefolyásosabb és leggyorsabban növekvő közösségi oldala.

Uniós eljárás

Az Európai Bizottság (EB) 2024. áprilisában indított eljárást a TikTok ellen a digitális szolgáltatásokról szóló 2022/2065 rendelet (DSA)[1] megsértése miatt.

A középpontban az új TikTok „jutalmazó mechanizmusa” áll, ami pontokat ad a videó-letöltésre és kommentálásra, amik Amazon-utalványra, PayPal-jóváírásra és az App saját pénzére, a TikTikCoins-ra váltható. Az eljárás kiterjed az új TikTok app-ra is: a Lite a közösségi oldal egyszerűsített, lassabb internetkapcsolatokhoz kialakított változata, ami Európában egyelőre csak Franciaországban és a spanyoloknál elérhető. Az EB szerint az üzemeltető nem ellenőrzi effektíven a saját felhasználói feltételeiben szereplő 13 éves regisztrációs korhatárt, a „jutalmazó mechanizmus” 18 éves részvételi korhatáránál pedig még könnyebben megkerülhető az ellenőrzés.

Az indokolás szerint a gyerekek általában könnyen a közösségi oldalak rabjaivá válhatnak, nagyobb a függőség kialakulásának veszélye, a „jutalmazó mechanizmus” pedig tovább növeli az aktivitási késztetést. Amikor az app üzemeltetője nem tett eleget a fiatalok védelmére vonatkozó kötelezettségének, megsértette a DSA 34. cikke szerinti kockázatértékelési, a 35. cikke szerinti kockázatcsökkentési, valamint a 39. cikke szerinti cselekvési kötelezettséget az online hirdetések átláthatóvá tételére és a 40. cikk szerinti kötelezettséget a rendszerműködési adatok hozzáférhetővé tételére és vizsgálatára.

„Mindkét probléma súlyos és akut, ezért a DSA adta azonnal, ideiglenes intézkedések alkalmazása már az eljárás alatt elindult, blokkoljuk a Lite-t” – írta Thierry Breton, az EB belső piacért felelős biztosa az X-en. Finoman fogalmazva pikáns, hogy éppen a korábban Twitter névre hallgató közösségi oldalt használta kommunikációs fórumul, ami ellen elsőként indított eljárást az EB a DSA hatálybalépése után.

A február óta hatályos DSA célja a fogyasztók és alapvető jogaik hatékonyabb védelme. Ennek érdekében meghatározza a szolgáltatásokat nyújtó kötelezettségeit, valamint elszámoltathatósági és átláthatósági rendszert vezet be. A TikTok különösen nagy szolgáltatónak minősül (VLOP, very large online plattform), mert a havi 45 milliót, az uniós polgárok 10%-át meghaladó felhasználóval rendelkezik, bevallása szerint 135,9 millió aktív felhasználója van Európában, így szigorúbb szabályok vonatkoznak rá, amelyek már 2023 augusztusa óta alkalmazandóak. E mellett kapuőr státusza is van, így élvezi az önellenőrzés privilégiumát, viszont a DSA-szabályok megsértése esetén magasabb bírság alkalmazható ellene.

Amerikai jogszabály

Az USA Kongresszusa áprilisban törvényben állította választás elé a TikTok-ot üzemeltető ByteDance-t: Ha nem változtat a tulajdonosi szerkezeten, ki kell vonulni az amerikai piacról.

A szinte minden kérdésben ölre menő vitában álló demokraták és republikánusok egyetértésben, nagy többséggel írták elő a többségi amerikai tulajdont. Ha a ByteDance kilenc hónapon belül nem lesz hajlandó az eladásra, az Apple és az Android App-Stores-ban is blokkolni kell majd a TikTok App letöltését az USA-ban. A határidő eredménytelen letelte után három hónapra automatikusan életbe lép a blokkolás, amit az elnök három hónapra korlátlan alkalommal meghosszabbíthat.

A TikTok az egyetlen világszerte sikeres, nem az USA-ban alapított online platform, ami ráadásul a világ és az USA legsikeresebb közösségi oldalává vált. Az amerikai biztonságpolitikai szakemberek és a politikusok véleménye szerint a TikTok a pekingi kommunista vezetés befolyása alatt áll. Bizonyítottnak tartják, hogy a kínai tulajdonosi struktúrán és menedzsmenten keresztül a kínai politikának és titkosszolgálatoknak korlátlan rálátása van a TikTok által gyűjtött adatokra. Tényként kezelik, hogy a menedzsment szolgai módon végrehajtja a politikai és titkosszolgálati utasításokat, akár az algoritmusai működésére vonatkozókat is, befolyásolandó például az elnökválasztási kampányt.

A vádak ismeretében különösen pikáns, hogy Trump, aki elnökként kezdeményezte a TikTok-blokkolását, és 2024 márciusában ismét a TikTok betiltását követelte, április óta aktív rajta, és már 3 millió követőt szórakoztat naponta új videókkal. Nem sokkal a törvény áprilisi elfogadása előtt Joe Biden is megjelent, de riválisánál jóval kisebb sikert arat; 360 ezer követővel kell beérnie. Marketing szempontból persze érthető a döntésük; különösen a fiatal választókat a TikTok-on keresztül lehet a leghatékonyabban megszólítani.

A ByteDance arra hivatkozva utasítja vissza a vádakat, hogy nem Kínában, hanem a Kajmán-szigeteken van bejegyezve, az egyik cégközpont pedig Los Angeles, a tulajdonosai 60%-a nyugati tőkebefektető, a kínai alapító részesedése már csak 20%. Viszont amerikai oknyomozó újságírók feltárták, hogy a milliárdos alapító Zhang Yiming a tulajdoni hányada csökkentése ellenére 50% feletti szavazati jogot tarthatott meg.[2] Ezért Washingtonnak nem volt elég a törvény felfüggesztésére, hogy a ByteDance amerikai felhasználók adatainak USA-ban történő tárolására tett ígéretet.

A blokkolás természetesen megkerülhető lenne például külföldi szerver használatával, de az egyértelmű, hogy a TikTok elvesztené az amerikai felhasználói nagy részét. Márpedig az USA messze a legfontosabb piac havi 136 millió felhasználóval. Ha kisebb mértékben, de az USA-nak is kötődnek gazdasági érdekei a TikTok jelenlétéhez, mert a sztárok, influencerek oldalait menedzselő úgynevezett content creator-okon keresztül 300 ezer amerikai megélhetését biztosítja.

Tekintettel a politikai konszenzusra, Trump esetleges visszatérése a Fehér Házba sem fogja befolyásolni a blokkolást lehetővé tevő törvény alkalmazását. Ezért a ByteDance csak abban bízhat, hogy egy bírósági eljárással megakadályozhatja, vagy legalább késleltetheti ezt. Egy korábbi, a Trump-adminisztráció alatt elfogadott, hasonló tartalmú törvényt egy amerikai bíróság az alkotmányban rögzített szólásszabadság megsértésére hivatkozva hatályon kívül helyezett. Szinte biztos, hogy ez alkalommal az USA Legfelsőbb Bírósága fogja kimondani a végső szót. A TikTok vezérigazgatója, Shou Zi Chew már a jogszabály elfogadása előtt világossá tette, hogy minden jogi lehetőséget ki fognak meríteni.[3]

Amerikai üzleti körök e közben már az amerikai TikTok lehetséges vásárlójáról spekulálnak. A nagy amerikai tech-konszernek kiesnek, mert a versenyjogi szabályokat sértő piaci részesedést szereznének. Steven Mnuchin, aki korábban a Goldman Sachs vezetője, majd Trump felkérésére pénzügyminiszter volt, befektető csoport szervezését jelentette be, amely ígérete szerint az új amerikai menedzsmenten keresztül gondoskodna arról, hogy amerikai fejlesztésű algoritmusokkal váltsák a kínaiakat az USA-ban letöltött App-oknél.[4]

Európa követné az amerikai példát

Az európai országok jó része és az EU is követendőnek tartja az amerikai utat. Az észt és a francia közigazgatásban dolgozók, valamint az EU-adminisztráció alkalmazottai hivatali telefonján már blokkolva van a TikTok.[5] A legfontosabb indok a kiberbiztonság. Brüsszelben szó van arról is, hogy a privát készülékeiken is tilos lesz használniuk.

Németországban elsősorban a demokráciát és a szabad választásokat látják veszélyben a dezinformációs kampányokon keresztül. „A TikTok veszélyt jelent a demokráciára” – nyilatkozta Roderich Kiesewetter, a szövetségi törvényhozás, a Bundestag titkosszolgálatokat felügyelő bizottságának elnöke, a konzervatív CDU politikusa. Egyúttal az oroszok és kínaiak kiberháborúja legfontosabb fegyverének nevezte a TikTok-ot.[6]

„Kecskére a káposztát.”

Nemrégiben a TikTok törölte a szélsőséges nyilatkozatai miatt még a nemzeti-konzervatív, szélsőjobb felé hajló német AfD-ből (Alternative für Deutschland) is kizárt Maximilian Krah több videóját és 90 napra száműzte a felhasználok „Neked”-Timeline-jából. Tehát bejegyzései kikerültek az algoritmusok által a felhasználóknak az érdeklődési körük alapján ajánlott tartalmak közül. A mainstream politikusok és a sajtó üdvözölte a lépést. Két elismert német médiaszakjogász viszont a szociális oldalak átláthatatlan működésének újabb bizonyítékának látják a TikTok szankciójában. „Az állam nagyot hibázik, amikor az online óriáscégek önszabályozására hagyatkozik. Kecskére bízzák a káposztát” – írják elemzésükben.

Valóban, a TikTok a közvéleménnyel csak annyit közölt, hogy több videó megsértette a közösség magatartási kódexét. Az értesítésekben, amiket az értintett politikus, Krah kapott, szintén nem volt ennél több, A TikTok nem közölte, hogy a videók a magatartási kódex mely pontjait sértették és mely tartalmai elemeikkel.[7] Joggal tartják tehát a jogállamiságot sértőnek a döntést.

Az biztos, hogy gyűlölködők, szexisták és revizionisták voltak a videó, de a már idézett két jogász, Chan-jo Jun és Jessica Flint, a netes bűnözés szakértői nem látnak nyilvánvalóan bűncselekményt megvalósító részeket a posztokban. Márpedig a német hatóságok csak ezek esetében lépnek fel, holott a digitális szolgáltatásokról szóló 2022/2065 uniós rendelet (Digital Services Act, DSA) jóval nagyobb mozgásteret ad.[8]

Első körben a DSA is a szolgáltatók feladatává, felelősségévé teszi a jogellenes tartalmú posztok elleni fellépést. Mindenekelőtt mechanizmust kell létrehozniuk, amin keresztül a felhasználók jelenthetik a véleményük szerint jogsértő tartalmakat.[9] Ezeket az üzemeltetőnek ellenőriznie, és jogsértés esetén törölnie kell. Ez az úgynevezett Notice and Take Down-elv, amit a DSA a már 2017 óta alkalmazandó német jogszabályból, a hálózati jogérvényesítési törvényből (Netzwerkdurchsetzungsgesetz, NetzDG)  vett át. A különbség, hogy az NetzDG csak 22 bűncselekmény esetében ír elő törlési kötelezettséget, míg a DSA minden jogsértő tartalom esetén.

A DSA a jogsértő tartalom definícióját is tartalmazza: „Bármely olyan információ, amely önmagában vagy egy tevékenységgel kapcsolatban, beleértve a termékek értékesítését vagy a szolgálatások nyújtását, nem felel meg az uniós jognak vagy bármely tagállam jogának, függetlenül az adott jog pontos tárgyától vagy jellegétől”.[10] Tehát nem csak azt kell eltávolítani, ami bűncselekmény, hanem azt is – és ez sokkal gyakoribb –, ami fogyasztóvédelmi és a versenyjogi szabályokat vagy a személyiségi jogokat sérti. Például, ha egy cég kereskedelmi célból, az érintett engedélye nélkül használ fel egy momfluencer-képet, tehát a közösségi médiában aktív anya felvételét a gyermekével. Vagy a Bajorországban 2024. áprilisa óta érvényes gendertilalom ellen vét. Ez megtiltja az oktatási intézményeknek, hogy a hím- és nőnem közt különbséget tevő megszólítások újszerű, gender, a diszkriminációt elkerülni akaró megnevezéseket hibának tekintsék (pl.: Schüler*innen), valamint a közigazgatási szervek és oktatási intézmények számára előírja ezek használatát a hivatalos levelezésekben, közleményekben.

A DSA értelmében a szolgáltatóknak a törlésen túl, a jövőbeli jogsértést megelőzendő, fel kell lépniük a rendszeresen jogsértő tartalmat posztoló felhasználóikkal szemben: „észszerű időtartamra és előzetes figyelmeztetést követően fel kell függeszteniük szolgáltatásaik nyújtását a szolgáltatás azon igénybe vevői számára, akik gyakran bocsátanak rendelkezésre nyilvánvalóan jogellenes tartalmakat”.[11] A DSA széles mozgáskört biztosít a szolgáltatóknak az ultima ratio alkalmazása előtt, például a száműzést a felhasználók „Neked”-Timeline-jából, ahogy ez a konkrét esetben történt. Azzal a kitétellel, hogy a szolgáltatóknak „időben, kellő gondossággal, nem önkényesen eljárva” kell döntést hozniuk. Az önszabályozás és a szolgáltatói saját eljárás határa az etikai kódexekben lefektetett és a szolgáltatók által alkalmazott intézkedések arányossága. Ennek megítélése vitatott esetben a NetzDG és a DSA szerint is bírósági hatáskör. A DSA a jogsértő magatartás definiálása mellett a nemzeti és utolsó fórumként az Európai Unió Bírósága (EUB) hatáskörébe utalja annak eldöntését, hogy egy konkrét magatartás legyen az akár egy etikai kódexben lefektetett, akár egy felhasználó által megvalósított, kimeríti-e a definíciót.

A fake news nem jogellenes tartalom?!

A némethez hasonlóan a tagállamok többségének joga a becsületsértési tényállásokon túl nem ismer a dezinformációkra és a fake news-ra alkalmazható speciális szabályokat. Tekintettel arra, hogy a becsületsértési tényállások szerint a jogellenes magatartásoknak egy konkrét személy ellen kell irányulnia és csak az érintett indíthat eljárást. A fake news viszont általános, tehát nem esik a becsületsértés alá. Annak ellenére, hogy elterjedt és immár a demokráciát veszélyeztető problémáról van szó, csak a szolgáltatók magatartási kódexei szabnak határt a valótlan hírek terjesztésének. Ez azt is jelenti, hogy a Google, az X, a TikTok & co., tehát piaci elvek szerint működő multinacionális cégek döntenek arról, hogy egy információ, állítás igaz vagy hamis-e. Ha a szolgáltatók nem átlátható eljárásban, indokolás nélkül döntenek, mint az AfD politikusa esetében a TikTok, az érintett jogosan beszél cenzúráról és hívja segítségül a jogállamot, holott posztjában éppen azt járatta le.

A speciális fake news tényállások hiánya nem jelenti azt, hogy az információterjesztés jogüres terület lenne. Végső soron erre is vonatkozik az alkotmány. De az alaptörvényi elvek csak a legsúlyosabb esetekben, az emberi méltóság vagy a szabad demokratikus államrend veszélyeztetése esetén alkalmazhatók – legalábbis a német ítélkezési gyakorlat szerint.

Az emberi méltóság relativizálása    

Döntő jelentőségű tehát az emberi méltóság (Menschenwürde, Art. 1 GG) tartalma, definíciója. Így érthető, hogy a németországi ügy főszereplője, Maximilian Krah 2023-ban megjelent könyvében épp ennek újradefiniálása mellett érvel.[12] „El kell végre szakadni az emberi méltóság liberális definíciójától” – írja az ügyvédből lett politikus. Idejétmúltnak tartja a „balliberális” felfogást, mi szerint minden ember egyenlő. „A jobboldali politika minden embert egyedinek, tehát különbözőnek tekint, ezért eltérő szabályokat akar alkalmazni rájuk.” Hogy ez mit jelenthet a gyakorlatban, arra 2024-ben példát adott, amikor az állampolgári egyenlőséget relativizálva a külföldi származású, nem megfelelően integrálódott német állampolgárok kitoloncolására hívott fel. Ez hatalmas vihart kavart[13] és végül az AfD-ből történt kizárásához vezetett, ugyanakkor az ügyészség álláspontja szerint nem valósította meg a német Btk. szerinti közösség elleni izgatás tényállását (Volksverhetzung, StGB § 130), ahogy a becsületsértési tényállásokat se, hisz nem egy konkrét személy ellen irányult. Így csak a német alaptörvény szerint érinthetetlen emberi méltóság megsértése miatt lehetne ellene fellépni.

A Krah-ügy rámutatott a DSA egy további hiányosságára: A NetzDG-vel ellentétben nem ír elő a szolgáltatók számára adatszolgáltatási kötelezettséget a bűnüldöző szervek számára tartalomtörlés esetén. Ezért az esetleges bűncselekmény csak feljelentés esetén kerül a látókörükbe.

Az állami jog érvényre jutását tovább nehezíti, hogy bár a DSA minden jogsértés esetén alkalmazandó, de a tagállamokra bízza, mely bíróságok hatáskörébe adják az ügyeket. A német jogszabály a bűncselekménygyanú kivételével a polgári bíróságokat jelölte ki. Tehát a civiljogi ügyekben ítélkező bíráknak kell a büntetőjogi kategóriát nem képező fake news-ról dönteniük, és így a gyakorlatban alapjogi kérdéseket mérlegelniük.

A gazdasági érdek minden előtt

Megnyugtatónak tűnik, hogy a TikTok törölte Krah gyűlölködő, szexista és revizionista tartalmait, valamint korlátozta a tevekénységet, azonban nem szabad elfelejteni, hogy egy szolgáltatót a magatartási kódex megalkotásánál és alkalmazásánál is elsősorban a gazdasági és egyéb privát érdekei motiválják – hívja fel a figyelmet az Universität Würzburg-on aktív, már idézett két jogász, Chan-jo Jun és Jessica Flint.[14]

A szolgáltatók olyan engedélyezés-tiltás gyakorlatot igyekeznek kialakítani, ami használóik igényeinek a leginkább megfelel, hogy azok az oldalon maradjanak. Így az elemzéseik alapján a használókat zavaró tartalmak ellen, mint a pornó, szigorúbban lépnek fel. Sőt, – vélhetően az általában prűd amerikaiak érzékenységére figyelemmel – ebben a vonatkozásban túl szigorúan állítják be a szűrőiket, azokon akár közismert könyvek, filmek címei is fennakadnak. Felmérve a közhangulatot, széles teret engednek például az Izrael-kritikának és az antiszemitizmusnak, mert tudják, hogy számos felhasználójuk platformot váltana, ha nem oszthatná meg ilyen jellegű véleményét. Ennek az X az elrettentő példája, ahol a Hamász tavaly októberi terrorakciója után szignifikánsan megnőtt az ilyen jellegű posztok száma, mégse reagáltak.[15] Ha azt mutatják a számok, hogy egy sokkoló kép vagy videó a többséget taszítja, félelemmel tölti el, törlik azokat, de ha egy hasonlóan botrányos felvétel tetszést, egyetértést vált ki, sokkal magasabbra teszik a törlési mércét. A fontos, hogy minél több ideig maradjon a felhasználó, mert ettől függ a reklámbevétel, így lehet róla adatokat gyűjteni. „Az etikai kódexek betartatásával összefüggő felhasználói monitorozás sem az alapjogvédelemről, hanem a szokásaik, véleményük minél jobb megismeréséről szól” – írja Chan-jo Jun.[16] Az X nem ismer pardont akkor se, ha új tulajdonosát Elon Muskot éri kritika…

A TikTok kellemetlen konkurencia

A TikTok tiltása melletti legfontosabb érv a demokrácia védelme. Azonban látjuk, hogy dezinformációs kampányokat a többi, kivétel nélkül amerikai tulajdonban álló közösségi platformokon is lehet folytatni. Régóta programoznak erre az orosz és a kínai titkosszolgálatok a nyugati közösségi oldalakon robotprogramokat, úgynevezett bot-okat, legyen szó Brexit-népszavazásról, vagy az amerikai elnökválasztásról. Az is gyakran előfordul, hogy ugyan ilyen célból hacker-támadásokat intéznek az oldalak ellen, ellopnak személyes adatokat, például a Facebook 500 ezer felhasználóét 2021-ben. További érdekes adalék, hogy a legjobb egyetemek között jegyzett Massachusetts Institute of Technology elemzése szerint a fake news a Twitter/X-en hatszor gyorsabban terjed, mint a többi közösségi oldalon.[17] A kép teljességéhez hozzá tartozik, hogy a Twitter/X-en a közéleti tárgyú posztok száma ennek sokszorosával meghaladja a többi közösségi oldal ilyen jellegű tartalmait.

Lehet, hogy a tiltási szándék mögött más indokok állnak? – teszi fel a kérdést Joscha Wendland, a jólismert német politikai kutatóközpont, a Friedrich-Ebert-Stiftung szakértője, Universität Heidelberg politológusa és etnográfusa.[18]

A közösségi oldal napjaink egyik legértékesebb reklámfelülete, egyben a személyes adatok gyűjtésének legjobb helye. A TikTok az egyetlen, nem amerikai kézben lévő ezek között. Lehet, hogy az amerikai konkurencia, a Facebook, Instagram, X & co. lobbitevékenységének az eredménye a kemény fellépés? – hangzik a szociáldemokrata irányultságú elemző portál, az ipg-journal.de feltételezése.[19]

A már idézett Joscha Wendland szerint Elon Musk, a Tesla alapító-vezetője és egy ideje a Twitterből lett X tulajdonosa, határozott politikai elképzelésekkel rendelkezik és igyekszik ezeket érvényre juttatni. Többekhez hasonlóan ezzel magyarázza, hogy az autógyártás és az űrrepülés után a közösségi oldalak területére bővítette ki üzleti tevékenységét. Wendland szerint a Washingtonban nagy lobbierővel rendelkező Muskot zavarhatja, hogy a TikTok kínai dominanciája miatt elérhetetlen a számára. Márpedig a Z-generáció körében ez, és nem az X a legfontosabb politikai véleményformáló platform.

Érdekes az is, hogy a DSA be nem tartása miatt az amerikai közösségi oldalakkal, különösen Musk X-ével szemben több eljárást folytató EU-ban csak a TikTok-kal kapcsolatban jelenik meg a tiltás gondolata. A többi közösségi oldal legfeljebb pénzbírságot kap. És még ha ezek rekord összegűek is, aligha elrettentő a megakonszernek bevételére figyelemmel. Például 2023-ban a Meta esetében 1,2 milliárd euro volt a büntetés, ami soknak hangzik, de ez a Facebook, Instagram, Whatsapp anyakonszernje évi nyereségének mindössze 3%-a.[20]

Talán az is meghúzódik a háttérben, hogy az európai politikusok sokkal inkább az amerikai közösségi oldalakon vannak jelen? A TikTok-on igazán csak a szélsőjobboldaliak erősek, Németországban az AfD. A szélsőséges pártnak több követője van, mint az összes többinek együtt. Úgy látszik csak az ultrakonzervatív politikusok és tanácsadóik ismerték fel idejében, hogy a huszonévesek körében már a TikTok a menő. Az Instagram még úgy-ahogy, de a Facebookon viszont csak a szüleik, nagyszüleik vannak fent. A politikusok körében a leginkább használt, többségében közéleti témájú rövid, szöveges posztokra épülő Twitter/X pedig sosem volt népszerű a fiatalok körében.

Wendland szerint a tilalomnál sokkal jobban szolgálná a jogállamot, ha a demokrata politikusok is megtanulnák használni a TikTok-ot és ott meggyőző érvekkel és ügyes marketinggel megnyernék az X-generációt a demokráciának.

De van-e erre esélyük, ha a Pekingben programozott algoritmusok más célt követnek?


Lábjegyzetek:

[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=celex%3A32022R2065

[2] https://www.reuters.com/technology/what-do-we-know-about-tiktoks-chinese-owner-bytedance-2024-03-15/

[3] https://www.zeit.de/politik/ausland/2024-04/tiktok-chef-shou-zi-chew-gericht-verbot

[4] https://www.cnbc.com/2024/03/14/former-treasury-secretary-mnuchin-is-putting-together-an-investor-group-to-buy-tiktok.html

[5] https://www.tagesschau.de/ausland/eu-kommission-tiktok-101.html

[6] https://www.zeit.de/digital/2024-03/tiktok-roderich-kiesewetter-spd-gruene-regulierung

[7] https://www.zdf.de/nachrichten/politik/deutschland/maximilian-krah-tiktok-afd-reichweite-100.html

[8] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:32022R2065

[9] DSA 16. cikk (1) bek.

[10] DSA 3. cikk h) pont.

[11] DSA 23. cikk (1) bek.

[12] Politik von rechts (A jobboldal politkája), ISBN: ‎ 3949041532.

[13] https://www.spiegel.de/politik/deutschland/afd-verfahren-europa-spitzenkandidat-maximilian-krah-relativiert-radikale-positionen-a-ac83cebb-bf70-4eda-8ec0-446bc6716081

[14] https://www.urheberrecht.org/news/7353/

[15] https://www.antidiskriminierungsstelle.de/SharedDocs/aktuelles/DE/2023/20231011_ADS_verlaesst_X.html

[16] https://www.sueddeutsche.de/politik/chan-jo-jun-elon-musk-twitter-facebook-hass-soziale-medien-1.5701787?reduced=true

[17] https://news.mit.edu/2018/study-twitter-false-news-travels-faster-true-stories-0308

[18] https://www.ipg-journal.de/rubriken/demokratie-und-gesellschaft/artikel/keine-beruehrungsaengste-7557/

[19] https://www.ipg-journal.de/rubriken/demokratie-und-gesellschaft/artikel/blutjung-5672/

[20] https://www.dw.com/de/12-milliarden-euro-strafe-f%C3%BCr-facebook-mutter-meta/a-65697247


A cikk a Wolters Kluwer Hungary termékeire/szolgáltatásaira vonatkozó reklámot tartalmaz.


Kapcsolódó cikkek