Uniós jelentőségű döntés a gépjárművek szennyezőanyag-kibocsátásáról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az alábbiakban az Európai Unió Bíróságának ítéletét ismerhetjük meg, ami a Volkswagen AG úgynevezett „hatástalanító berendezésével” kapcsolatos konkrét, osztrák jogvitában felmerült, uniós jelentőségű kérdések nyomán született.

A szerző az alábbiakban az Európai Unió Bíróságának (EUB, Luxembourg) az I. R. és a Volkswagen AG ügyében hozott ítéletét[1] ismerteti. A luxembourgi taláros testület előtt az osztrák kismartoni regionális bíróság (Landesgericht Eisenstadt) kezdeményezett előzetes döntéshozatali eljárást. Előzménye pedig egy adásvételi szerződés semmisségének a megállapítása iránti kérelem volt. Ez utóbbit egy magánszemély, I. R. nyújtotta be egy általa vásárolt Volkswagen típusú – a kipufogógáz-visszavezetést az érzékelt hőmérséklet és magasság függvényében csökkentő szoftverrel felszerelt – gépjármű ügyében. Mivel az eset jogvitára okot adó kérdése elsősorban az osztrák és a német, de a megoldandó probléma más tagállamok bíróságait is élénken foglalkoztatta, ezért e kérdések és megválaszolásuk európai uniós szintű jelentőséggel bírnak.

I. Bevezetés

Az eset kapcsán kétségtelen tényként kell megállapítani, hogy többek között a 715/2007/EK-rendelet[2] elfogadása következtében a gépjárművekre egyre szigorúbb szabályozás vonatkozik. A gépkocsigyártóknak feltétlenül alkalmazkodniuk kell az ilyen járművek jóváhagyására vonatkozó új, közös műszaki követelményekhez, ami a hatóságokkal és a fogyasztókkal szembeni vita forrása lehet[3].

A jelen ügy az EK-típusjóváhagyás keretében olyan Euro5-ös generációs járművekre vonatkozik, amelyeket EGR-szeleppel, valamint a szennyezőanyag-kibocsátást csökkentő rendszer működésére hatással lévő és annak hatékonyságát mérséklő szoftverrel láttak el. Ez a szoftver azt a hőmérsékleti tartományt határozza meg, amely alapján a kipufogógáz visszavezetése a kérdést előterjesztő bíróság szerint csak akkor működik teljes mértékben, ha a külső hőmérséklet 15 oC és 33 oC között van, és a közlekedési magasság nem haladja meg az 1000 métert. E tartományon kívül a kipufogógáz-visszavezetési szintet lineárisan 0-ra csökkentik, ami a jelen esetben a 715/2007-es rendelet I. mellékletének 1. táblázatában meghatározott NOx-kibocsátási határértékek túllépéséhez vezet.

Az osztrák bíróság által előterjesztett kérdések egyrészt a 715/2007-es rendelet 3. cikke 10. pontjának és 5. cikke (1) és (2) bekezdésének, másrészt pedig az 1999/44-es irányelv[4] 3. cikke (2) bekezdésének értelmezésére vonatkoztak.

A 715/2007-es rendelet 3. cikkének 10. pontja a következőképpen szól:

„E rendelet alkalmazásában »hatástalanító berendezés«: bármely olyan tervezési elem, amely érzékeli a hőmérsékletet, a jármű sebességét, a motor fordulatszámát (a percenkénti fordulatszámot), a sebességfokozatot, a kipufogó- és szívócsővezetékben keletkező vákuumot vagy bármely más paramétert a kibocsátást szabályozó rendszer bármely részének működésbe hozása, működésének modulálása, késleltetése vagy kikapcsolása céljából, és amely bizonyos, a jármű szokásos körülmények közötti üzemeltetése és használata során észszerűen várható feltételek mellett csökkenti a kibocsátást szabályozó rendszer hatásfokát”.

A 715/2007-es rendelet 5. cikkének (1) és (2) bekezdése szerint:

„(1)      A gyártó köteles olyan felszereléssel ellátni a járművet, hogy a kibocsátásokat valószínűsíthetően befolyásoló összetevők tervezése, kialakítása és összeállítása lehetővé tegye a jármű számára a rendes használat során az e rendeletnek és végrehajtási intézkedéseinek való megfelelést.

(2)      Tilos a kibocsátáscsökkentő berendezések hatásfokát csökkentő hatástalanító berendezések használata. A tilalom nem vonatkozik az alábbi esetekre:

a) a berendezés használata a motor károsodás vagy baleset elleni védelme és a jármű biztonságos üzemeltetése szempontjából indokolt;

b) a berendezés a motorindításra vonatkozó követelmények teljesítésén túl nem üzemel; vagy

c) a vizsgálati eljárások alapjában véve olyan feltételek mellett folynak, amelyekkel ellenőrizhető a párolgási kibocsátás és az átlagos kibocsátás a kipufogócsőnél.”

Az 1999/44-es irányelv „A fogyasztó jogai” című 3. cikkének (2) bekezdése előírásában:

(2)      A szerződésnek való megfelelés hiánya esetén a fogyasztó jogosult akár a (3) bekezdésnek megfelelően a fogyasztási cikk szerződésszerű állapotának kijavítás vagy kicserélés formájában történő térítésmentes helyreállítására, akár az (5) és (6) bekezdésnek megfelelően kérheti a vételár megfelelő leszállítását, vagy az adott fogyasztási cikk vonatkozásában elállhat a szerződéstől.

II. A tényállás[5]

Egy fogyasztó, I. R. 2013-ban adásvételi szerződést kötött egy Euro5-ös generációs EA 189 típusú, 1,6 literes hengerűrtartalmú és 77 kW teljesítményű dízelmotorral ellátott, Volkswagen márkájú, VW Touran Confortline BMT típusú gépjárműre, majd eme kontraktus semmissé nyilvánítása iránt keresetet nyújtott be a végül Luxembourghoz forduló kismartoni regionális bírósághoz.

A tényállás szerint I. R. járműve egy belső kibocsátáscsökkentő berendezéssel, egy kipufogógáz-visszavezető szeleppel (EGR-szelep) volt ellátva, és bár részecskeszűrő formájában rendelkezett kipufogógáz-utókezelővel, de nitrogén-oxid- (NOx-) kezelő rendszerrel viszont nem.

Az osztrák bíróság információi szerint e jármű eredetileg tartalmazott egy, a motorvezérlő számítógépre telepített szoftvert, amely a kipufogógáz-visszavezető rendszert két üzemmódban (átkapcsolási logika) működteti, a jármű közúti közlekedése során alkalmazott 0-s, valamint a „New European Driving Cycle” (NEDC) elnevezésű, a szennyezőanyag-kibocsátással kapcsolatos jóváhagyási teszt során alkalmazott 1-es módban. A 0-s alkalmazásakor a visszavezetett kipufogógáz mértéke csökkent. Szokásos használati körülmények között e jármű szinte kizárólag 0-s módban volt, és nem tartotta be a 715/2007-es rendeletben előírt nitrogén-oxid- (NOx-) kibocsátási határértékeket.

A VW-járművek osztrák importőre a 2015. október 8-ai levelében arról tájékoztatta I. R.-t, hogy az általa vásárolt járműben lévő átkapcsolási logika módosítására van szükség, és hogy az ehhez szükséges javításokkal kapcsolatos valamennyi költséget a gyártó viseli. Ez után felkérték I. R.-t, hogy végeztesse el az érintett szoftvernek az átkapcsolási logikát kiiktató frissítését, amelynek eleget is tett. E frissítéssel a kipufogógáz-visszavezetés mértékének szabályozása érdekében úgy állították be az EGR-szelepet, hogy az csak akkor biztosít károsanyag-szegény üzemmódot, ha a külső hőmérséklet 15 és 33 °C között marad, és ha a közlekedési magasság nem haladja meg az 1000 métert (együttesen: hőmérsékleti tartomány), e hőmérsékleti tartományon kívül pedig a visszavezetést lineárisan 0-ra csökkenti, ami a 715/2007-es rendeletben meghatározott határértékeket meghaladó NOx-kibocsátást eredményez.

A típusjóváhagyás terén Németországban hatáskörrel rendelkező szövetségi gépjárműforgalmi hatóság, a Kraftfahrt-Bundesamt engedélyezte a szoftver frissítését, és ezért az EK-típusjóváhagyást nem vonta vissza. E hatóság többek között a 715/2007-es rendelet értelmében tiltott hatástalanító berendezés hiányát állapította meg. A kismartoni regionális bíróság szerint azonban e hatóság nem rendelkezett információval a frissítéshez használt szoftvert illetően, mivel nem kérte annak közlését. Megítélése szerint a járműbe eredetileg telepített átkapcsolási logika nem felelt meg a 715/2007-es rendelet követelményeinek, különösen az 5. cikkben előírt követelményeknek. Így egyrészt ez az átkapcsolási logika az EGR-szelep olyan beállítását eredményezte, amely a jármű szokásos körülmények közötti használata esetén nem felelt meg e rendelet és végrehajtási intézkedései követelményeinek, másrészt e rendelet 5. cikkének (2) bekezdése értelmében vett tiltott hatástalanító berendezésnek minősül.

A kismartoni regionális bíróság rámutatott, az ügy tényállásából megállapíthatóan I. R. abban a hiszemben volt, hogy e követelményeknek megfelelő járművet vásárol, ha azonban tudta volna, hogy ez nem így van, azt nem vásárolta volna meg. Az osztrák jog szerint a lényeges tévedésben lévő fél szerződéses partnere a tévedés jogkövetkezményeit elháríthatja azáltal, hogy e személyt olyan helyzetbe hozza, mint amelyben e téves elképzelés hiányában lett volna. Ez esetben az érintettnek az eljáráshoz már nem fűződne érdeke. A Volkswagen állítása szerint a szoftver frissítése I. R. megelégedésére szolgált, így megszüntette az eljáráshoz fűződő érdekét. Ennek megállapítását azonban a fogyasztó vitatta.

Az osztrák bíróság úgy vélte, határozathozatalának érdekében azt kell meghatároznia, hogy a hőmérsékleti tartomány az uniós jog, különösen pedig a 715/2007-es rendelet és a 692/2008-as rendelet követelményeinek megfelelő műszaki megoldásnak minősül-e. Igenlő válasz esetén az I. R. által kötött adásvételi szerződés nem nyilvánítható semmissé, ezért a keresetét el kellene utasítani. Megjegyzése szerint Ausztriában a hőmérséklet az év nagy részében 15 °C alatt van., így nem állapítható meg, hogy a hőmérsékleti tartomány a motorkárosodással szembeni védelmet szolgálja-e. Továbbá az sem állapítható meg, hogy abban az esetben, ha a frissítést ilyen hőmérsékleti tartomány alkalmazása nélkül végezték volna el, akkor teljesülnének-e a 715/2007-esrendelet 4. cikkének (2) bekezdésében a kibocsátáscsökkentő berendezések élettartamára előírt követelmények.

Ezekre tekintettel a kismartoni regionális bíróság az eljárását felfüggesztette, és előzetes döntéshozatal céljából kérdéseket terjesztett az EUB elé.

III. Az eset értékelése

III.1 Az előterjesztő bíróság első kérdésével arra várt választ, hogy a 715/2007-es rendelet 3. cikkének 10. pontját az e rendelet 5. cikkének (1) bekezdésével összefüggésben úgy kell-e értelmezni, hogy a 3. cikk 10. pontja értelmében vett „hatástalanító berendezésnek” minősül az olyan berendezés, amely csak a hőmérsékleti tartományon belül biztosítja az említett rendeletben előírt kibocsátási határértékek betartását.

Eme előírás szerint a „hatástalanító berendezés” fogalma jelent „bármely olyan tervezési elemet, amely érzékeli a hőmérsékletet, a jármű sebességét, a motor fordulatszámát (a percenkénti fordulatszámot), a sebességfokozatot, a kipufogó- és szívócsővezetékben keletkező vákuumot vagy bármely más paramétert a kibocsátást szabályozó rendszer bármely részének működésbe hozása, működésének modulálása, késleltetése vagy kikapcsolása céljából, és amely bizonyos, a jármű szokásos körülmények közötti üzemeltetése és használata során észszerűen várható feltételek mellett csökkenti a kibocsátást szabályozó rendszer hatásfokát”.

E meghatározás tág jelentést ad a „tervezési elem” fogalmának, amely magában foglalja mind a mechanikus alkatrészeket, mind pedig az ilyen alkatrészek működtetését irányító elektronikus elemeket, ha azok befolyásolják a kibocsátást szabályozó rendszer működését, és csökkentik annak hatásfokát[6].

Az EUB korábbi ítéletében már kimondta, hogy eme előírás értelmében vett „kibocsátást szabályozó rendszer” fogalma alá tartozik a „kipufogógáz utólagos kezeléséből” álló, a kibocsátást utólagosan, azaz a keletkezését követően csökkentő technológia és stratégia, valamint a kibocsátást a kipufogógáz-visszavezető rendszerhez hasonlóan előre, azaz a keletkezése során csökkentő technológia és stratégia[7].

Jelen ügyben a megvásárolt jármű EGR-szeleppel és a motorvezérlő számítógépbe telepített szoftverrel volt ellátva. E szelep a járműgyártók által az üzemanyag hiányos elégetésével okozott nitrogén-oxid- (NOx-) kibocsátás ellenőrzésére és csökkentésére használt technológiák egyike. A szennyezés-mentesítés hatékonysága az EGR-szelepnek e szoftver által vezérelt kinyitásához kapcsolódott. E szoftver frissítésekor meghatározott hőmérsékleti tartományon kívül a kipufogógáz-visszavezetés szintje lineárisan 0-ra csökken, ami a 715/2007-es rendeletben a NOx-ra vonatkozóan megállapított kibocsátási határértékek túllépéséhez vezetett.

A hőmérsékleti tartomány függvényében programozott szoftver a 715/2007-es rendelet 3. cikkének 10. pontja értelmében „a kibocsátást szabályozó rendszer bármely részének működésbe hozása, működésének modulálása, késleltetése vagy kikapcsolása céljából” érzékeli a levegő hőmérsékletét és a közlekedési magasságot. Mivel hatással van a kibocsátást szabályozó rendszer működésére, és annak hatásfokát csökkenti, az ilyen szoftver az e rendelkezés értelmében vett „tervezési elemnek” minősül[8].

A 715/2007-es rendelet azonban nem határozza meg a „jármű szokásos körülmények közötti üzemeltetése és használata” fogalmát, és e fogalom jelentésének és hatályának meghatározása érdekében nem is utal a tagállamok jogára.

A kérdést előterjesztő bíróság hangsúlyozta, hogy Ausztriában és Németországban – mint az unió földrajzi középpontjában található tagállamokban – a környezeti hőmérséklet az év nagy részében 15 °C alatt van, és az országok domborzata miatt a gépjárművek gyakran járnak 1000 méteren fekvő területeken., vagyis a hőmérsékleti tartományon alapuló kipufogógáz-stratégia Európában, különösen Ausztriában – amelynek átlagos magassága 900 méter körüli – az év nagy részében nem működik teljes mértékben[9].

Amint az magából a 715/2007-es rendelet 3. cikke 10. pontjának szövegéből kitűnik, a jármű „szokásos körülmények közötti üzemeltetése és használata” fogalma a jármű rendes vezetési körülmények közötti használatára utal, vagyis nem csupán a járműnek a tényállás megvalósulása idején alkalmazandó, laboratóriumban végzett, négy városi és egy városon kívüli ciklus ismétléséből álló típusjóváhagyási tesztre vonatkozó feltételek melletti használatára. Ez a fogalom tehát a jármű valós, az unió területén szokásosan fennálló vezetési feltételek melletti használatára utal[10]. Az ügyben tett fontos megállapítás, hogy a jóváhagyási eljárás során a gépjárművek kibocsátására vonatkozó tesztciklusok nem valós közlekedési feltételeken alapulnak[11].

Ezt az értelmezést e rendelkezés szövegkörnyezete is megerősíti. E rendelet 4. cikkének (2) bekezdése értelmében ugyanis a gyártó által elfogadott műszaki intézkedéseknek biztosítaniuk kell, hogy – többek között – a kipufogócsőnél a kibocsátást a jármű rendes üzemeltetési feltételek szerinti normál élettartama folyamán hatékonyan korlátozzák. Továbbá, a gyártó köteles a járművet olyan felszereléssel ellátni, hogy a kibocsátásokat valószínűsíthetően befolyásoló, hasonló összetevők lehetővé tegyék a jármű számára a rendes használat során az e rendeletben és végrehajtási intézkedéseiben meghatározott kibocsátási határértékeknek való megfelelést[12].

Eme előírásokból azonban nem állapítható meg semmilyen olyan tényező, amely alapján különbséget lehetne tenni az ügybeli szoftverhez hasonló berendezésnek a típusjóváhagyási tesztszakaszában, illetve a rendes használati feltételek közötti járművezetés során történő működése között.

Éppen ellenkezőleg, egy olyan berendezés telepítése, amely csak a jóváhagyási teszt szakaszában teszi lehetővé a 715/2007-es rendeletben előírt kibocsátási határértékek betartásának biztosítását – jóllehet e vizsgálati szakasz nem teszi lehetővé a jármű szokásos használati feltételeinek reprodukálását – ellentétes lenne a kibocsátások ilyen használati körülmények között történő tényleges korlátozásának biztosítására irányuló kötelezettséggel[13]. Ugyanez vonatkozik az olyan berendezés telepítésére is, amely csak olyan hőmérsékleti tartományon belül biztosítja a megfelelőséget, amely – bár lefedi a típusjóváhagyási tesztet övező feltételeket – azonban, a rendes vezetési körülményeknek nem felel meg.

Az olyan értelmezést, amely szerint a jármű „szokásos körülmények közötti üzemeltetése és használata” fogalma a jármű valós, az unió területén szokásosan fennálló vezetési feltételek melletti használatára utal, a 715/2007-es rendelet által követett célkitűzés is megerősíti, amely – amint az a rendelet (1) és (6) preambulumbekezdéséből kitűnik – a környezet magas szintű védelmének biztosítására, és különösen a dízelmeghajtású gépjárművek NOx-kibocsátásának a levegőminőség javítása és a szennyezési határértékek betartása érdekében történő jelentős csökkentésére irányul[14].

Ama kérdést illetően, hogy a jelen ügyben szereplő szoftver a rendes vezetési körülmények között csökkenti-e a kibocsátást szabályozó rendszer hatásfokát, nem vitatott, hogy az 15 °C alatti környezeti hőmérséklet, valamint az 1000 méter feletti légmagasságú utakon történő vezetés az unió területén szokásos jellegűnek tekinthető.

Az ügy tényállására alkalmazandó 692/2008-as rendelet 1. cikke értelmében a 715/2007-es rendelet 4., 5. és 8. cikkének végrehajtására határoz meg intézkedéseket, a 3. cikke 9. pontjának második bekezdésében előírja, hogy a gyártók olyan adatokat közölnek a jóváhagyó hatósággal, amelyek bizonyítják, hogy járműveikben a NOx-utókezelő elegendően nagy hőmérsékletet ér el ahhoz, hogy 7 °C-os hidegindítás után 400 másodpercen belül hatékonyan működjön. A 3. cikk 9. pontjának ötödik bekezdése szerint a jóváhagyó hatóság nem adhatja meg a típusjóváhagyást, ha a beadott információ nem elégséges annak igazolására, hogy az utókezelő a megadott időn belül ténylegesen eléri a hatékony működéshez elegendően nagy hőmérsékletet. Ez utóbbi rendelkezés megerősíti azt az értelmezést, amely szerint a 715/2007-es rendeletben előírt kibocsátási határértékeket be kell tartani akkor is, ha a hőmérséklet jóval 15 °C alatt van[15].

III.2 Második és harmadik kérdésével az előterjesztő bíróság arra várt választ, hogy a 715/2007-es rendelet 5. cikke (2) bekezdésének a) pontját úgy kell-e értelmezni, hogy az olyan hatástalanító berendezés, amely csak a hőmérsékleti tartományon belül biztosítja az e rendeletben előírt kibocsátási határértékek betartását, tartozhat-e a használatának tilalma alóli kivétel hatálya alá, ha ez a berendezés az EGR-szelep kímélését szolgálja.

Az EUB megállapítása szerint mivel ez a rendelkezés kivételt állapít meg a kibocsátáscsökkentő berendezések hatásfokát csökkentő hatástalanító berendezések használatának tilalma alól, ezért ezt a rendelkezést szigorúan kell értelmezni[16].

A „motor” e joghely szerinti fogalmát illetően a 692/2008-as rendelet I. melléklete egyértelműen különbséget tesz a motor és a szennyezéscsökkentő rendszer között. A „motorra” vonatkozó előírásokat e melléklet 3.3.1.2. pontja tartalmazza, míg „a szennyezéscsökkentő rendszer paramétereire” vonatkozó előírások az említett melléklet 3.3.1.3. pontjában szerepelnek. E pont c) alpontja kifejezetten tartalmazza a kipufogógáz-visszavezető rendszert. Következésképpen az EGR-szelep, amely kinyitásakor lehetővé teszi a kipufogógáz elvezetését a kipufogógáz-gyűjtőcsőbe másodszori elégetés céljából, a motortól elkülönülő komponens. Az EGR-szelep ugyanis a motor kimeneti nyílásánál, a kipufogógáz-gyűjtőcső után helyezkedik el[17].

Ezt követően, ami a 715/2007-es rendelet 5. cikke (2) bekezdésének a) pontjában szereplő „baleset” és „károsodás” fogalmát illeti, az EUB már kimondta, ahhoz, hogy e rendelkezésnek megfelelően igazolható legyen, a kibocsátást szabályozó rendszer hatásfokát csökkentő hatástalanító berendezésnek lehetővé kell tennie a motor váratlan és rendkívüli károkkal szembeni védelmét[18].

A motor szennyeződése és kopása tehát semmi esetre sem tekinthető e rendelkezés értelmében vett „balesetnek” vagy „károsodásnak”, mivel ezek az események főszabály szerint a jármű rendes működésének előre látható velejárói[19]. E tilalom lényegét vesztené, és nem érvényesülne hatékonyan, ha megengednék a gyártóknak, hogy a gépjárműveket kizárólag abból a célból, hogy a motort megvédjék a szennyeződéstől és a kopástól, ilyen hatástalanító berendezésekkel szereljék fel[20].

Kizárólag a gépjármű vezetése során konkrét veszélyhelyzetet előidéző, a motort érintő károsodás vagy baleset közvetlen kockázata igazolhatja a 715/2007-es rendelet 5. cikke (2) bekezdésének a) pontja alapján a hatástalanító berendezés használatát.

A jelen ügybeli hatástalanító berendezés csak akkor igazolható e kivétel alapján, ha bizonyítást nyer, hogy ez a berendezés szigorúan a motor olyan károsodása vagy baleset bekövetkezte közvetlen veszélyének elkerülését szolgálja, amelyet a kipufogógáz-visszavezető rendszer egyik komponensének olyan súlyos meghibásodása okoz, amely konkrét veszélyhelyzetet teremt az ezzel a berendezéssel ellátott jármű üzemeltetése során. Ennek vizsgálata kizárólag a kérdést előterjesztő bíróság feladata.

Bár kétségtelen, hogy a 715/2007-es rendelet 5. cikke (2) bekezdésének a) pontja formálisan nem ír elő további feltételt az e rendelkezésben meghatározott kivétel alkalmazásához, mindazonáltal az olyan hatástalanító berendezés, amelynek rendes közlekedési körülmények között az év nagy részében működnie kell ahhoz, hogy a motort károsodástól vagy balesettől védje meg, és biztosítsa a jármű biztonságos üzemeltetését, nyilvánvalóan ellentétes lenne e rendelet célkitűzésével, amelytől az említett rendelkezés csak nagyon különleges körülmények között enged eltérést, és a járművek NOx-kibocsátásának korlátozására vonatkozó elv aránytalan sérelmét eredményezné. Tekintettel a rendelet 5. cikk (2) bekezdésének a) pontjának vonatkozó szigorú értelmezésére, az ilyen hatástalanító berendezés alkalmazása e rendelkezés alapján nem igazolható.

Az ügyben eljáró luxembourgi főtanácsnok indítványában rámutatott arra, hogy a rendelet sehol nem említi, hogy az EK-típusjóváhagyásra külön technológiát kellene használni. Kizárólag a szennyezőanyag-kibocsátásra vonatkozó célkitűzés lett meghatározva. Miként e rendelet (7) preambulumbekezdése kimondja, „a kibocsátási előírások meghatározása során fontos figyelembe venni azok hatásait a piacokra és a gyártók versenyképességére, az üzleti vállalkozások számára felmerülő közvetlen és közvetett költségeket és az innováció ösztönzése, a levegőminőség javulása, az egészségügyi kiadások csökkenése és a várható élettartam növekedése terén jelentkező előnyöket, valamint a szén-dioxid-kibocsátásra gyakorolt átfogó hatásait”. Amikor az uniós jogalkotó meghatározta a szennyezőanyag-kibocsátási határértékeket, már figyelembe vette a járműgyártók érdekeit. Ez utóbbiaknak tehát alkalmazkodniuk kell, és az e határértékek betartására alkalmas – de nem feltétlenül a lehető legjobb vagy kötelezően előírt – műszaki eszközöket kell alkalmazniuk[21]. Vagyis: a gyártóknak alkalmazkodniuk kell, és az előírt értékek betartására alkalmas műszaki eszközöket kell felhasználniuk, mivel e rendelet konkrét technológia alkalmazását egyáltalán nem írja elő.

A 715/2007-es rendelet által kitűzött, a környezet magas szintű védelmének biztosítására és az unión belüli levegőminőség javítására irányuló cél magában foglalja az NOx-kibocsátásnak a járművek rendes élettartama során történő tényleges csökkentését is[22].

E körülmények között – e rendelkezés szigorú értelmezésére tekintettel – rögzíteni kell, hogy a hatástalanító berendezés „használata” e rendelkezés értelmében csak akkor „indokolt”, ha az említett berendezés vagy az azzal ellátott jármű EK-típusjóváhagyásának időpontjában semmilyen más műszaki megoldás nem teszi lehetővé a motor olyan károsodása vagy baleset bekövetkezte közvetlen kockázatának elkerülését, amely a jármű vezetése során konkrét veszélyt jelent[23].

III.3 Negyedik kérdésével az osztrák bíróság arra kereste a választ, hogy a 715/2007-es rendelet 5. cikkének – az e rendelet 3. cikkének 10. pontjával összefüggésben értelmezett – (1) és (2) bekezdését úgy kell-e értelmezni, miszerint az a körülmény, hogy az utóbbi rendelkezés értelmében vett hatástalanító berendezést a jármű üzembe helyezését követően, az 1999/44-es irányelv 3. cikkének (2) bekezdése értelmében vett javítás keretében építették be, releváns-e annak értékelése szempontjából, hogy az említett berendezés használata az 5. cikk (2) bekezdése értelmében véve tilos-e.

Az EUB értelmezésében mivel sem a 715/2007-es rendelet 5. cikke (2) bekezdésének szövegéből – amely szerint bizonyos kivételektől eltekintve – a kibocsátáscsökkentő berendezések hatásfokát csökkentő hatástalanító berendezések használata tilos, sem e rendelet 3. cikke 10. pontjának szövegéből – amely meghatározza a „hatástalanító berendezés” fogalmát – nem tűnik ki: e berendezés használata alapján különbséget kellene-e tenni az alapján, hogy az ilyen berendezést a jármű gyártásának szakaszában vagy csak a jármű üzembe helyezés után – konkrétan az 1999/44 irányelv 3. cikkének (2) bekezdése értelmében vett javítás keretében – szerelték-e be[24]. Ezt az értelmezést a 715/2007-es rendelet eme előírásainak szövegkörnyezete és a rendelet által követett célkitűzés is alátámasztja.

A 715/2007-es rendelet 4. cikke (1) bekezdése első albekezdése második mondatának megfelelően a gyártóknak bizonyítaniuk kell, hogy az unióban értékesített vagy üzembe helyezett minden típusjóváhagyást igénylő új kibocsátáscsökkentő pótberendezés az e rendeletben és annak végrehajtási intézkedéseiben foglaltaknak megfelelően típusjóváhagyással rendelkezik. E kötelezettség magában foglalja az e rendelet I. mellékletében meghatározott kibocsátási határértékek és az ugyanezen rendelet 5. cikkében említett végrehajtási intézkedések teljesítését is.

A 692/2008-as rendelet 10. cikkének 1. pontja értelmében „a gyártónak biztosítani kell, hogy a 715/2007-es rendelet hatálya alá tartozó EK-típusjóváhagyással rendelkező járművekbe a 2007/46-os irányelv 10. cikkének (2) bekezdése értelmében vett önálló műszaki egységként beszerelendő szennyezéscsökkentő cserekomponensek rendelkezzenek EK-típusjóváhagyással, e rendelet 12. és 13. cikke, valamint XIII. mellékletének megfelelően.” Következésképp, a szennyezéscsökkentő komponenseknek meg kell felelniük a 715/2007-es rendeletben előírt kötelezettségeknek, függetlenül attól, hogy azokat a gyártáskor vagy a jármű üzembe helyezése után szerelték-e be.

IV. Az Európai Unió Bíróságának ítélete

A fenti indokok alapján Luxembourg az alábbiakról határozott.

1)      A könnyű személygépjárművek és haszongépjárművek (Euro5 és Euro6) kibocsátás tekintetében történő típusjóváhagyásáról és a járműjavítási és -karbantartási információk elérhetőségéről szóló 715/2007/EK-rendelet 3. cikkének 10. pontját e rendelet 5. cikkének (1) bekezdésével összefüggésben úgy kell értelmezni, hogy a 3. cikk 10. pontja értelmében vett „hatástalanító berendezésnek” minősül az olyan berendezés, amely csak akkor biztosítja az említett rendeletben előírt kibocsátási határértékek betartását, ha a külső hőmérséklet 15 és 33 °C között van, és a közlekedési magasság nem haladja meg az 1000 métert.

2)      A 715/2007-es rendelet 5. cikke (2) bekezdésének a) pontját úgy kell értelmezni, hogy az olyan hatástalanító berendezés, amely csak abban az esetben biztosítja az e rendeletben előírt kibocsátási határértékek betartását, ha a külső hőmérséklet 15 és 33 °C között van, és a közlekedési magasság nem haladja meg a 1000 métert, nem tartozhat az ilyen berendezés használatának tilalma alóli, e rendelkezésben meghatározott kivétel hatálya alá csupán amiatt, hogy az ilyen berendezés a kipufogógáz-visszavezető szelep kímélését szolgálja. Kivéve: ha bizonyítást nyer, hogy ez a berendezés szigorúan a motor olyan károsodása vagy baleset bekövetkezte közvetlen veszélyének elkerülését szolgálja, amelyet a kipufogógáz-visszavezető rendszer e komponensének olyan súlyos meghibásodása okoz, amely konkrét veszélyhelyzetet teremt az ezzel a berendezéssel ellátott jármű üzemeltetése során. Az olyan hatástalanító berendezés, amelynek rendes közlekedési körülmények között az év nagy részében működnie kell ahhoz, hogy a motort károsodástól vagy balesettől védje meg, és biztosítsa a jármű biztonságos üzemeltetését, nem tartozhat a 715/2007-es rendelet 5. cikke (2) bekezdésének a) pontjában előírt kivétel hatálya alá.

3)      A 715/2007-es rendelet 5. cikkének az e rendelet 3. cikkének 10. pontjával összefüggésben értelmezett (1) és (2) bekezdését úgy kell értelmezni, hogy az a körülmény, miszerint az utóbbi rendelkezés értelmében vett hatástalanító berendezést a jármű üzembe helyezését követően, a fogyasztási cikkek adásvételének és a kapcsolódó jótállásnak egyes vonatkozásairól szóló 1999/44/EK-irányelv 3. cikkének (2) bekezdése értelmében vett javítás keretében építették be, nem releváns annak értékelése szempontjából, hogy e berendezés használata az 5. cikk (2) bekezdése értelmében véve tilos-e.

(Címlapképünk illusztráció.)

Lábjegyzetek:

[1] A 2022. július 14-ei I. R. és a Volkswagen AG C‑134/20. sz. ítélet  ECLI:EU:C:2022:571 (Ítélet)

[2] A 2008. július 18‑ai 692/2008/EK bizottsági rendelettel módosított, a könnyű személygépjárművek és haszongépjárművek (Euro5 és Euro6) kibocsátás tekintetében történő típusjóváhagyásáról és a járműjavítási és ‑karbantartási információk elérhetőségéről szóló, 2007. június 20‑ai európai parlamenti és tanácsi rendelet (715/2007-es rendelet)

[3] Athanasios Rantos főtanácsnoknak az I. R. kontra Volkswagen AG C‑134/20. ügyben tett indítványa (Indítvány) 2. pont

[4] Az Európai Parlament és a Tanács 1999/44/EK-irányelve (1999. május 25.) a fogyasztási cikkek adásvételének és a kapcsolódó jótállásnak egyes vonatkozásairól

[5] Ítélet 19-32. pont

[6] A 2020. december 17-ei CLCV és társai- [Dízelmotoron elhelyezett hatástalanító berendezés] ítélet, C‑693/18, EU:C:2020:1040, 64. pont

[7] CLCV és társai-ítélet, 90. pont

[8] CLCV és társai-ítélet, 66. pont

[9] Indítvány 98. pont

[10] CLCV és társai-ítélet, 96. és 101. pont

[11] CLCV és társai-ítélet, 92. pont

[12]  CLCV és társai-ítélet, 97. pont

[13] CLCV és társai-ítélet, 98. pont

[14] CLCV és társai-ítélet, 67, 86. és 87. pont

[15] Ítélet 52. pont

[16] CLCV és társai-ítélet, 111. és 112. pont

[17] Ítélet 64. pont

[18] CLCV és társai-ítélet, 109. pont

[19] CLCV és társai-ítélet, 110. pont

[20] CLCV és társai-ítélet, 113. pont

[21] Indítvány 129. pont

[22] CLCV és társai-ítélet 113. pont

[23] Ítélet 81. pont

[24] Ítélet 88. pont


Kapcsolódó cikkek

2024. július 9.

Olaszországban jogvita lett a strandolásból

Az olasz tengerpart elképzelhetetlenek strandfürdők nélkül. Az önkormányzatok évtizedekig átláthatatlanul adták ki az üzemeltetési jogokat, megsértve az uniós versenyjogot. A következőkben a szerző egy bizarr jogi és politikai vitát tár a Jogászvilág olvasói elé.

2024. június 24.

Mi köze a kékúszójú tonhalaknak a keresetek befogadhatóságához?

Cikkünkben az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés („EUMSz”) 263. cikkének (4) bekezdése alapján benyújtott közvetlen keresetek (megsemmisítési keresetek) egyes befogadhatósági feltételeit vizsgáljuk, elsődlegesen az Európai Unió Bírósága által kialakított esetjog alapján.