Ahol galéria az ügyvédi iroda


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Jancsek Adrien festőművész csendéletei, tájképei láthatók egy budapesti, belvárosi ügyvédi iroda falain. A festményekben, exkluzív módon, csak az itt megforduló ügyvédtársak, ügyfelek, tárgyalópartnerek, vendégek gyönyörködhetnek.


Dr. Bada János ügyvéd úgy gondolta, belvárosi irodájának falait nem poszterekkel, fotómásolatokkal, hanem eredeti festményekkel borítja. Pontosabban nemcsak az ő irodáját, hanem az egykori hatalmas lakás szinte valamennyi helyiségét, melyet társaival együtt tart fenn: a recepciós fogadóteret, a folyosókat, az irodákat, a tárgyalótermet. Az ötlet párizsi és budapesti, korábbi tapasztalatai alapján fogalmazódott meg benne. Amikor egyik munkája a francia fővárosba szólította, egy elegáns, XVI. században épült házban fogadta ügyvéd tárgyalópartnere, ahol a falak telis-tele voltak festményekkel, melyek még elegánsabbá tették a környezetet.

A bejáratnál Jancsek Antal női portréja függ (Fotók: Falus Tamás)

De példaként lebegett a szeme előtt tanítómestere, dr. Hegedűs Frigyes irodája is, akivel akkor ismerkedett meg, amikor a Szegedi Jogtudományi Egyetem friss diplomásaként 1999-ben Budapestre költözött, és még a 7-es számú Ügyvédi Munkaközösség nevet viselő első munkahelyén dolgozott. Az idős ügyvéd Erzsébet körúti saját irodáját a hajdani főúri társalgók mintájára rendezte be, s a falakon Rembrandt-kori festők művei, Hermann Ottó képei, Lotz Károly Operaház-freskójához tervezett rajzvázlatai függtek. Dr. Bada János, az 1975-ben, Tótkomlóson született fiatal ügyvéd számára újdonság volt az az értékrend, melyet a budapesti ügyvédek körében tapasztalt, különösen a művészet tisztelete, szeretete, a festmények gyűjtése.

Amikor a nyugdíjba vonuló mester, dr. Hegedűs Frigyes az ezredforduló táján neki adta át ügyfélkörét, akkor ismerkedett meg Jancsek Adrien festőművésszel, akit egy elhúzódó peres ügyben mentora már több mint egy évtizede képviselt. A jogvitát egy évvel később már ő zárhatta le. Barátság alakult ki közte és a művész között, és munkadíjként a fizetség néhány festmény lett. E barátság nem szűnt meg az elmúlt csaknem másfél évtizedben sem.

A recepció falain Jancsek Antal csendélete látható lánya portréjával és Koch Piroska, Adrien édesanyjának képe

Azóta dr. Bada János alkalmazott ügyvédként már a kormányzati informatikával, a közszolgáltatási rendszerek szabályozásával, azok megreformálásának jogszabályi hátterével foglalkozik. A Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács szakértői testületének tagja, a jogszabályok meghozatala előtt gyakran kérik ki véleményét. Közös irodában dolgozik társaival, de néhány hónapja úgy gondolta, kialakít a belvárosban egy másik, önálló irodát is, ahol meghittebb légkörben tudja fogadni ügyfeleit, ügyvédkollégáit, kiemelten fontos tárgyalópartnereit. Amikor látta, mekkora üres falfelületek állnak rendelkezésre a másokkal együtt bérelt, felújított irodaegyüttesben, ahol azért kialakíthatott magának egy könyvekkel teli önálló nagy szobát is, felajánlotta Adriennek, galériajelleggel állítsa ki itt képeit, melyeket megcsodálhatnak az ide érkező ügyfelek. Sőt, ha valamelyiküknek az egyik kép megtetszik, a művész felhatalmazása alapján el is adhatja, ahogy az a galériákban is megtörténhet.

A vendégváró festményei

Jancsek Adrientől összesen tizenhat festmény lóg ma a falakon, elsősorban virágcsendéletek és tájképek, a művész amerikai korszakából. Adrien szülei is festőművészek voltak: Jancsek Antaltól négy, Koch Piroskától egy kép látható itt. A recepciós pult mögött az édesapa virágcsendélete, a váza mögött az árnyékban lánya portréjával. Az ügyvédi iroda galériáját különben maga Jancsek Adrien tervezte, ő javasolta, mely képek hová kerüljenek. Így a bejárati ajtó mellett édesapja nagyméretű női portréja függ, mely a belépő szemét rögtön a falra vonzza, és máris érezheti: különleges helyre érkezett. A folyosó falain főleg tájképeket látni, a váróterem két tájképe fölött tájba olvadó aktok vonzzák a szemet.

A Hollandiában élő festőművész képei különben e tél végi napokban, majd egész tavasszal Apeldoornban, a helyi szellemisport-központban Két kontinens címmel láthatók; azokat a munkáit állítja ki, amelyeket Európában (főleg Ausztriában, Hollandiában) és az Egyesült Államokban készített. A negyedik generációs alkotó két évtizeden át élt az amerikai kontinensen. Kaliforniában és Floridában főként a nemzeti parkok látványvilága ragadta meg. Alkalmazott technikái: az olajfestés kemény alapra, az akvarell papírra, valamint a litográfia. Hároméves korától fest, a nyolcvanas években a bécsi Képzőművészeti Akadémia mesterszakán szerezte diplomáját.

Bada János, kedvenc festménye előtt

Dr. Bada János büszke házi kiállítására, örül, hogy vendégeit, tárgyalópartnereit ilyen exkluzivitással lepheti meg. Kedvenc festménye is van, egy Hollandiában készült tájkép, mely elé örömmel állt egy fénykép erejéig.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.