Igazi vizsgán sem veszik észre a mesterséges intelligencia által írt válaszokat


Gyakorlott vizsgáztatók is nehezen veszik észre a mesterséges intelligencia által generált válaszokat – derült ki az angol Reading Egyetem friss tanulmányából. A kutatók az MI lehetőségeit és kockázatait vizsgálták a kutatás, a tanítás, a tanulás és az értékelés területén. Tanácsaikat el is küldték az érintetteknek.

Példájuk követésére buzdítják a globális oktatási szektort és az új törvényeket, valamint irányelveket kidolgozó összes személyt, hogy kezeljék az egyre markánsabban érzékelhető problémakört.

Valódi felsőoktatási intézmény vizsgáztató rendszerén végeztek szigorú vaktesztet, és a ChatGPT által generált, pszichológia modulokra beadott válaszokat az esetek kilencvennégy százalékában nem derítették fel, sőt, többségben jobb jegyeket is kaptak, mint a húsvér diákok.

Ebben a kategóriában ez volt az eddigi legalaposabb vakteszt, és az eredmény jól szemlélteti, hogy a tanároknak mekkora problémát jelenthetnek az MI által készített tartalmak. A tanulmány szerzői ébresztőnek szánják munkájukat, mert egy friss UNESCO jelentés alapján 450 oktatási intézmény kevesebb mint tíz százalékában vezettek be a generatív MI használatára vonatkozó szabályozást.

Sok intézmény eltávolodott a hagyományos vizsgáktól, hogy az értékelés még sokrétűbb legyen. A kutatásból viszont az derült ki, hogy az MI miként befolyásolja az értékelés integritását. Nyilván nem a kézzel írt vizsgákhoz való visszatérést javasolják, ugyanakkor a globális oktatási szektornak hasonló tempóban kellene fejlődnie, mint az MI-nek.

A Reading Egyetem elmondta, hogy az őszinte akadémiai szigor és a kutatás integritása iránti elkötelezettség fontos szempontok. Az összes érintettnek egyet kellene értenie abban, hogy milyen szintű MI-használatot várnak el a diákoktól. Megállapításuk természetesen más szektorokra szintén érvényes – hangsúlyozzák.

Az MI egyértelműen át fog alakítani majdnem mindent, így az oktatás és a kiértékelés módját is. Ebből kiindulva, a Reading Egyetemen a tanítás összes aspektusára kiterjedő, átfogó programot indítottak. A technológiát még intenzívebben fogják használni, növelni akarják vele a tanulás élményét, a diákok képességeinek elmélyítését.

Talán klasszikus értelemben vett vizsgákra sem lesz szükség, az adottságok és a felkészültség más módszerekkel is tesztelhetők, és ezekben az esetekben MI-t is használhat a diák.

Forrás: jelenbolajovobe.blog.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. november 5.

A jövő jogásza podcast: exluzív beszélgetés dr. Herczegh Zsolttal, a BÜK Jogtanácsosi Tagozat elnökével

A Jövő Jogásza Podcast Különkiadásában a jogász társadalom életében meghatározó szerepet betöltő jogászoktól, vezetőktől kapunk betekintést abba, hogyan viszonyulnak a jogi munka digitalizációjához. Dr. Megyeri Andrea és Dr. Ungváry Botond ezúttal Dr. Herczegh Zsolttal, a Budapesti Ügyvédi Kamara Jogtanácsosi Tagozat elnökével elnökével beszélget.