Új Future Ready Lawyer felmérés a Wolters Kluwer-től


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A globális járvány felgyorsította az ügyvédi szakma folyamatos átalakulását, a megfigyelhető trendek és átalakuló prioritások új alapokra helyezték a jogi szakmát az elmúlt évben – derül ki a Wolters Kluwer – a 2021-es Future Ready Lawyer: Moving Beyond the Pandemic (A jövő jogásza – szakmánk a járvány után) című új jelentéséből.

Az új technológiák alkalmazásának képessége a teljesítmény növelésére minden eddiginél fontosabbá vált, az ügyvédek 80% -a szerint a világjárvány következtében megnövekedett a technológiai megoldások iránti igény. A felmérés megerősíti, hogy a jogi szakemberek többsége a digitális átalakulást és a technológiát a jobb teljesítmény, hatékonyság és termelékenység kulcsfontosságú mozgatórugójaként látja, amely a technológiai megoldások fokozottabb használatát és az azokba való komolyabb beruházásokat vetíti előre. A felmérés azonban rávilágított arra is, hogy a jogi szakma milyen hiányosságokkal küzd a járvány utáni időszakra való felkészülés tekintetében.

A 2021-es Future Ready Lawyer: Moving Beyond the Pandemic (A jövő jogásza – szakmánk a járvány után) Wolters Kluwer felmérés, mely az Egyesült Államok és kilenc európai ország 700 jogi szakemberének bevonásával készült, áttekintését ad a tendenciákról és arról, hogy a jól felkészült szervezetek mennyivel kiemelkedőbb teljesítményt képesek elérni a világjárványt követően. A 2021 márciusában közzétett független felmérés olyan egyedülálló ismeretekkel vértezi fel a jogi szakembereket, mely versenyelőnyhöz segíti őket a világjárvány hatásainak és következményeinek jobb megértése által. A jelentés tartalmazza a 2020-2021-es összehasonlító adatokat is, amelyből megismerhető a szakemberek világjárvány előtti időszakban kialakult véleménye, összevetve azokat a jelenlegi nézeteikkel.

A 2021-es Wolters Kluwer Future Ready Lawyer felmérés megállapításai ide kattintva tölthetők le. A tanulmányból többek között megismerheti piacvezető cégek elemzését is, akik a pandémia jogi szektorra gyakorolt hatását boncolgatják.

“A Future Ready Lawyer felmérés egyértelműen rámutat arra a tényre, hogy a jogi szakma digitális transzformációja felgyorsult a járvány következtében” – mondta Martin O’Malley, a Wolters Kluwer Legal&Regulatory Divíziójának ügyvezető alelnöke és vezérigazgatója. “Az utóbbi években egyértelműen látszik, hogy a modern technológiai megoldások elengedhetetlenül fontosak az üzleti ellenállóképesség szempontjából. A szakemberek egyre inkább a digitális átalakulást és a technológiát tekintik a javuló teljesítmény, hatékonyság és termelékenység kulcsfontosságú mozgatórugóinak, és a technológiai megoldások növekvő használatát és az azokba való nagyobb arányú befektetést vetítik előre.”

A felmérés fontosabb eredményei/megállapításai

Trendek

Egy kihívásokkal teli évet követően az ügyvédek tovább gyorsuló változásokat várnak. Az alábbi trendek mentén várható a legnagyobb változás:

  • A legal-technológia fontosságának növekedése – 77%
  • Megnövekedett mennyiségű és komplexitású információhalmazzal kell szembenézni – 77%
  • Változó elvárások az ügyfelek és vezetők részéről egyaránt – 76%
  • A tehetséges munkavállalók megszerzésének és megtartásának képessége – 76%
  • Nagyobb hangsúly a hatékonyság/termelékenység növelésének irányába – 75%.

Az összes trenddel kapcsolatban megállapítható, hogy szignifikáns eltérés van azok felismerése és a hozzájuk való igazodás tekintetében: az ügyvédek kevesebb mint 36%-a gondolja azt, hogy cége felkészült arra, hogy lépést tartson a változásokkal.

Ügyfelek és cégek közötti kapcsolatok

A termelékenység növelése iránti elvárással szembesülve a cégek jogi osztályai egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a technológiai megoldások iránt és ezáltal ebbe az irányba tolják az ügyvédi irodákat is:

  • 3 éven belül a jogi osztályok 91%-a fog érdeklődést mutatni a korszerű technológiát alkalmazó cégek irányába – ez 10 pontos növekedést jelent 2020-hoz képest.
  • A vállalatok jogi osztályai egyre nagyobb arányban fogalmazzák meg a velük dolgozó ügyvédi irodák felé azt az elvárást, hogy:
  • olyan technológiai megoldásokat alkalmazzanak, melyek a lehető legjobb szolgáltatásokat nyújtják számukra – 78%
  • tovább növelik a termelékenységet/hatékonyságot – 76%.

A Future Ready Lawyer felmérés szintén jelentős eltérést tárt fel a vállalatok jogi osztályainak elvárásai és a nekik dolgozó ügyvédi irodák elvárásoknak való megfelelése tekintetében. Ez a megfelelésbeli eltérés hatással lehet az ügyfelek elégedettségére is: csupán a vállalatok jogi osztályainak 30%-a elégedett a neki dolgozó ügyvédi irodával, és növekvő arányban tervezik a velük együttműködésben álló iroda lecserélését: a 2020-as 13%-kal szemben most 24% jelezte, hogy nagy valószínűséggel le fogja cserélni a neki dolgozó ügyvédi irodát.

future

Vállalati jogi osztályok

A pandémia különösen nagy nyomást helyez a jogi osztályokra azáltal, hogy folyamatosan növekvő munkamennyiséggel kell megbirkózniuk egyre szűkebb költségvetés mellett.

A 2021-es Future Ready Lawyer felmérésben résztvevő jogi osztályok számára a legnagyobb kihívást az alábbiak jelentik:

  • a napi rutinfeladatok automatizálása és a technológiák jobb kihasználása a munkafolyamatok során
  • a (külső) jogi kiadások költségeinek csökkentése/kontrollálása
  • a jogi osztályokkal szemben támasztott növekvő követelményeknek való megfelelés.

A növekvő elvásároknak való megfelelés érdekében a jogi osztályok 57%-a tervez az elkövetkezendő 3 évben az eddigieknél nagyobb technológiai kiadásokat, míg 84% azt állítja, hogy a technológia fokozottabb felhasználásával javítani tudja a termelékenységét.

Az egyszerre költségcsökkentésre irányuló ugyanakkor növekvő elvárásokkal szembesülve a jogi osztályok munkavégzési módszerei is átalakulnak. A jogi osztályok döntő többsége tervezi külsős fél bevonását vagy a munka (részbeni) kiszervezését (outsourcing) (77%), szakképzett jogi munakerő bevonását (insourcing) (76%), szerződéses alkalmazottak (75%), egyéb jogi szolgáltatásokat nyújtók (73%) és nem jogi végzettségű személyek (70%) bevonását. A 2020-as szinthez képest az összes mutatószámban emelkedés tapasztalható.

A változás azonban mindig új kihívásokat hoz magával. A vállalati jogászok mindössze 28%-a gondolja úgy, hogy cége hatékonyan felkészült a változások menedzselésére, és csupán 27%-uk állítja, hogy felkészült a technológiai átalakulásra.

Ügyvédi irodák

Az ügyvédi irodák is folyamatosan változó környezetben működnek. Reagálnak a megnövekedett ügyfél-elvárásokra, nagyobb mértékű befektetéseket és innovációt eszközölnek a nagyobb hatékonyság és értéknövelés érdekében.

A Future Ready Lawyer felmérés szerint azok a területek, melyek a következő három évben az irodák által nyújtott szolgáltatásokat befolyásolni fogják, az alábbiak:

  • 82% az irodák által nyújtott szolgáltatások testreszabottabbá tételét várja
  • 81% a technológiák magasabb szintű használatát várja a termelékenység növelése érdekében
  • 78% az innovációra fektetett nagyobb hangsúlyt vár
  • 78% átláthatóbb és szorosabb együttműködésre számít az ügyvédi irodák és ügyfeleik között.

Összegezve elmondhatjuk, hogy az ügyvédi irodák 63%-a tervezi növelni a technológiai megoldásokra fordított kiadásait. 74%-uk mondja azt, hogy mint az ügyfelek igényeire reagáló ügyvédi irodának invesztálnia kell az új technológiákba a hatékony céges működés és az ügyfelekkel történő hatékonyabb együttműködés érdekében.  Azonban még van hova fejlődni, ugyanis jelenleg csupán 32% érzi úgy, hogy felkészült a technológiai újdonságok alkalmazására és mindössze 28%-uk érzi úgy, hogy teljes mértékben felkészültek az új technológiák használatára a magasabb szintű ügyfélkiszolgálás érdekében.

A vállalatok jogi osztályaihoz hasonlóan az ügyvédi irodák is új munkamódszereket keresnek.

A 2020-as évvel összevetve megállapítható, hogy több ügyvédi iroda veszi igénybe nem jogi végzettségű személy munkáját (69%); több self-service megoldást biztosítanak az ügyfeleiknek (68%); nagyobb arányban vesznek igénybe kiszervezett munkaerőt vagy külső segítséget (68%); illetve magasabb a szerződéssel foglalkoztatott munkavállalók aránya (65%).

A felmérés teljes anyaga, mely elemzi a koronavírus járvány hatását a jogi szakmára, betekintést nyújt a technológiai újításokban élen járó vezetők és jogi területen dolgozó véleményvezérek meglátásaiba, letölthető innen: 2021 Wolters Kluwer Future Ready Lawyer Survey: Moving Beyond the Pandemic.


A Wolters Kluwer A jövő jogásza 2021 felmérése

A Wolters Kluwer Legal & Regulatory divíziója a 2021 Wolters Kluwer Future Ready Lawyer Survey: Moving Beyond the Pandemic című kutatás során 700 jogásszal készített kvantitatív interjút ügyvédi irodákban, jogi osztályokon és üzleti szolgáltatásokat nyújtó cégeknél az Egyesült Államokban és kilenc európai országban: az Egyesült Királyságban, Németországban, Hollandiában, Olaszországban, Franciaországban, Spanyolországban, Lengyelországban, Belgiumban és Magyarországon. A felmérés során azt vizsgálta, hogy az ügyfelek elvárásai, a technológia és más tényezők milyen hatással vannak a jog jövőjére a legfontosabb területeken, és hogyan készülnek fel a jogi szervezetek ezen változásokra. A felmérést a Wolters Kluwer online folytatta le egy vezető nemzetközi kutatóvállalat segítségével 2021. március 4. és 18. között.

Wolters Kluwer Legal & Regulatory

A Wolters Kluwer Jogi-Szabályozási divíziója élen jár az olyan jogi, valamint jogi-megfelelőségi megoldások fejlesztése terén, melyek lehetővé teszik ügyfeleink számára a termelékenység és a teljesítmény növelését, a kockázatok minimalizálását, továbbá segítségükkel jobb eredmények érhetők el. A Wolters Kluwer (WKL) világszinten vezető szerepet tölt be az egészségügy, az adózás és pénzügy, a közigazgatás, a kockázatkezelés, valamint a jogi megfelelőségi és -szabályozási szektorban dolgozók számára nyújtott szakmai információk, szoftvermegoldások és szolgáltatások terén. Nap mint nap segítünk ügyfeleinknek a legfontosabb szakmai döntéseik meghozatalában azáltal, hogy olyan szakértői megoldásokat kínálunk számukra, melyek ötvözik a professzionális szakmai ismereteket a specifikus technológiával és szolgáltatásokkal. A Wolters Kluwer éves árbevétele 2020-ban 4,6 milliárd euró volt. A csoport több mint 180 országban rendelkezik ügyfelekkel, negyvennél is több országban van jelen, és mintegy 19 200 munkatársat foglalkoztat világszerte. A vállalat székhelye a hollandiai Alphen aan den Rijnben található. Ha többet szeretne megtudni cégünkről és az általunk kínált megoldásokról, látogasson el a www.wolterskluwer.com oldalra, valamint kövessen bennünket a Twitter, Facebook, LinkedIn vagy YouTube oldalunkon.

Médiakapcsolat:
Cseh Balázs

Wolters Kluwer Hungary Kft.
+36 1 4645 601
balazs.cseh@wolterskluwer.com


Kapcsolódó cikkek

2024. május 6.

A feketedoboz jelensége és következményei a mesterséges intelligencia alapú technológiákban

Vajon mennyire átlátható a mesterséges intelligencia működése? A „black box” kifejezés azt sugallja, hogy egy rendszer működése gyakran rejtély az emberek számára. De mi történik, ha például az OpenAI által fejlesztett ChatGPT algoritmus működését vizsgáljuk? És vajon ez a „fekete doboz” jelenség milyen kérdéseket vet fel a jogi és szabályozási követelmények teljesítésének képességéről, valamint a hibás döntésekért való felelősségről?

2024. május 3.

Nem mindennapi jogesetet kellett megoldaniuk a joghallgatóknak a Polgári Jogi Jogesetmegoldó Versenyen

Második alkalommal szervezte meg a Polgári Jogi Jogesetmegoldó Versenyt a Magyar Országos Közjegyzői Kamara. A versenyre bármelyik magyarországi egyetem jogász szakos hallgatója jelentkezhetett, aki legalább négy lezárt félévet maga mögött tudott. A szakmai megmérettetésen, amelynek fővédnöke Tuzson Bence igazságügyi miniszter volt, idén hét budapesti és vidéki egyetem 20 negyedéves hallgatója vett részt.

2024. május 2.

Kincsen vagy bombán ülünk, ha hasznosítani kívánjuk az adatvagyont?

A digitális gazdaságban mind többen érezzük úgy, hogy általános közérzetünket minden téren meghatározza, hogy a régi és bevált rutinokat újra és újra felül kell vizsgálnunk. A Data Act is azon szabályok közé tartozik, amelyek végképp megkerülhetetlenné teszik a vállalati adatvagyon hasznosításának újragondolását, és ezzel összefüggésben az adatalapú technológiák, így különösen a mesterséges intelligenciára vonatkozó innovációs stratégia alapjainak kiépítését.