Biztonságosan vásárolhatunk a webáruházakban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A fogyasztóvédelmi ellenőrzések tapasztalatai szerint a webáruházak a jogszabályokat betartják, jól működnek, a fogyasztók biztonságosan vásárolhatnak ezekben az üzletekben.

A fogyasztóvédelmi hatóság eredményesen lép fel az e-kereskedelemben a megtévesztő termékeket értékesítő webáruházakkal szemben a fogyasztók érdekében – hangsúlyozta Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára kedden sajtótájékoztatón, Budapesten.

Az államtitkár hangsúlyozta, az e-kereskedelem kiemelt ellenőrzését indokolja, hogy a hat éve folyamatosan bővülő magyar kiskereskedelmi forgalomban az internetes értékesítés egyre nagyobb hányadot képvisel, aránya a 2017. évi 4,3 százalékról 2018-ban 4,5 százalékra, 2019 eddig eltelt időszakában 5,6 százalékra nőtt.

Keszthelyi Nikoletta, az ITM fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára ismertette, hogy tavaly február óta próbavásárlással 109 webáruházból 124 „csodát ígérő” terméket, szolgáltatást ellenőriztek. A termékek mindegyike megtévesztő információt tartalmazott, nem rendelkezett a beígért hatóanyaggal, a hatósági vizsgálódás miatt a webáruházak 30 százaléka önként elérhetetlenné tette rendelésüket Magyarországról.

Cseresnyés Péter kiemelte, a fogyasztóvédelmi hatóság 2017-ben és 2018-ban több mint 2000 webáruházat ellenőrzött, a tapasztalatok azt mutatják, hogy a webáruházak a jogszabályokat betartják, jól működnek, a fogyasztók biztonságosan vásárolhatnak ezekben az üzletekben.

Keszthelyi Nikoletta szerint a csodát ígérő termékeket, szolgáltatásokat értékesítő webáruházak jellemzően agresszív magatartást tanúsítanak, rövid időt hagynak a döntésre a fogyasztónak. Jellemző az is, hogy népszerű bulvároldalakon jelentetik meg a hirdetést, amelyre kattintva jön elő az ajánlat, nincs cégelérhetőség feltüntetve, visszahívás alapján értékesítenek, nem valós szakértővel és megtévesztő fotóval illusztrálják a termékek jótékony hatását, jellemző továbbá a visszaszámláló óra megjelenítése az ajánlatra.

Ezeket a webáruházakat jellemzően fiktív cégek működtetik, nem biztosítják az elállási lehetőséget és nem lehet érvényesíteni a visszafizetést. Jellemzően az ilyen termékeket csak utánvétellel és készpénzben lehet megvásárolni, kikerülve a banki tranzakciót, a szürke zónában mozognak – mondta a helyettes államtitkár.

Keszthelyi Nikoletta beszámolt arról, hogy 2020-tól az Európai Unióban lehetőség lesz arra, hogy legalább két uniós tagállam jelzése alapján blokkolni lehet majd a tisztességtelenül működő webáruházakat. Ez aktívabb fogyasztóvédelmi jelenlétet jelent az e-kereskedelemben a fogyasztók és a tisztességes vállalkozások érdekében – tette hozzá a helyettes államtitkár.

(fogyasztovedelem.kormany.hu)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Így működik a közösségi finanszírozás

A fintech-forradalom egyik mérhető sikertörténete, hogy miként vált az adomány és előfizetés jellegű közösségi finanszírozás a hagyományos forrásgyűjtési módszerek – mint a klasszikus banki finanszírozás vagy a kockázati tőkebefektetések – alternatívájává. Ebből a gyors fejlődésből az is következik, hogy kevésbé egységes a kép a köztudatban a „crowdfunding” jelenségről. Hány formája van? Melyek esnek szabályozás alá? Kik a szereplők a folyamatban? Milyen jogszabályok vonatkoznak rá?  Hogyan adóznak? Sok-sok tisztázandó körülmény közül a fő kérdés mindenekelőtt azonban az, hogy megjelennek-e erre szakosodott szolgáltatók Magyarországon is. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda összefoglalójából sok kérdésre választ kapunk.

2024. április 25.

NMHH: reklámriport miatt bírságolt a médiatanács

Túlmutatott a támogatás megengedett keretein a Trendmánia című műsorszám december 16-án sugárzott adása, ezzel a TV2 megsértette a törvényi rendelkezést, a médiatanács emiatt megbírságolta a médiaszolgáltatót – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága