Alternatív vitarendezés a digitális kihívások kapujában


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A 2018. december 3-4 között megrendezett III. Alternatív Vitarendezési Konferencia fókuszában a digitalizáció állt. A Magyar Nemzeti Bank, az Országos Bírósági Hivatal, a Pénzügyi Békéltető Testület, valamint a Wolters Kluwer Hungary Kft. által szervezett rendezvénynek idén is a Magyar Tudományos Akadémia adott otthont.

A konferenciát dr. Kovács Erika, a Magyar Nemzeti Bank keretei között működő Pénzügyi Békéltető Testület elnöke nyitotta meg. Hangsúlyozta, hogy a Testület a hazai alternatív vitarendezés fontos pilléreként támogatja a vitarendezési kultúra fejlődését és elterjedését, emellett kiemelte, hogy megalakult a Mediációs Bizottság, melynek célja egy, az alternatív vitarendezési módszereket továbbfejlesztő tanulmány elkészítése.

Köszöntőjében dr. Handó Tünde, az Országos Bírósági Hivatal elnöke a bírósági közvetítésről szólva elmondta, hogy a 2012-ben elindult közvetítés eredményeként mára a mintegy ötezer peren kívüli eljárás több mint felében megállapodás született, és azoknak a pereknek a 30 százalékában is egyezséget kötöttek a felek, amelyekben nem hozott eredményt a mediáció. Windisch László, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke az Y és Z generáció internetezési szokásairól szólva azt emelte ki, hogy pénzügyi területen is azonnali visszacsatolási igényük van.

A köszöntőket követően a résztvevők meghallgathatták dr. Solymár Károly Balázs infokommunikációért felelős helyettes államtitkár előadását a kormányzati digitális kihívásokról törekvésekről és eredményekről. Kiemelte, hogy elsősorban a kkv szektor digitalizációja szempontjából vannak még teendők.

Virányi Péter, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság-és Társadalomtudományi Kar, Szociológiai és Kommunikációs Tanszékének docense szemléletes előadásából a konferencia meghívottjai betekintést nyerhettek az X, Y és Z generáció fogyasztási szokásaiba.

Kékedi Szabolcs, az OBH Elektronikus Eljárások Főosztály vezetője előadásában azt hangsúlyozta, hogy a digitális bíróság projekt E-akta alkalmazása hamarosan lehetővé teszi, hogy az iratok a nap 24 órájában, online is elérhetőek legyenek. A távmeghallgatási rendszer segítségével pedig a tárgyalóteremtől különböző helyszínen tartózkodó személyek meghallgatására is lehetőség nyílik.

Az előadásokat követően izgalmas pódiumbeszélgetés zajlott a „LegalTech – Global Hackathon” versenyről a nyertes magyar csapat tagjaival. A beszélgetést Tóth Gábor, a  Wolters Kluwer Legal & Regulatory Global Innovation igazgatója vezette. Tóth Gábor elmondta, hogy a Global Legal Hackathont idén először rendezték meg, amerikai szervezésben. A háromfordulós verseny első fordulóját a világ minden táján egyszerre, 40 helyszínen tartották, több mint 800 versenyző részvételével. A résztvevőknek 48 órán belül kellett olyan szoftvert kitalálniuk, amely képes forradalmasítani a jogi szektort. Az ötleteket private vagy public benefit kategóriában várták. A versenyen induló magyar csapat tagjai: Danoczy Bálint, Bihary Gergely, Elődi Márton, Lakatos Péter, Nagy Kristóf) és jogász (Bihary Dániel, az ELTE ÁJK negyedéves joghallgatója). A verseny hazai fordulóját a Wolters Kluwer Hungary Kft. rendezte, amelyet megnyert a csapat, majd a nemzetközi selejtezőn 14 másik csapattal együtt jutottak tovább. A New Yorkban 2018. április 20-22. között megrendezett döntőn is első helyezést értek el az általuk fejlesztett „Revelau” elnevezésű projekttel. A versenyen nemcsak az ötletet, hanem annak megvalósíthatóságát és üzleti megalapozottságát is értékelték. A magyar csapat által életre hívott alkalmazás az európai általános adatvédelmi rendeleten (GDPR) alapul, segítségével a felhasználók egy kattintással megismerhetik, módosíthatják vagy törölhetik a róluk tárolt adatokat. A cégek felé pedig olyan felületet biztosít, ahol nyomon követhetők a beérkező adatkérések.

A verseny 2019-es magyarországi fordulójának házigazdája szintén a Wolters Kluwer Hungary Kft. lesz, 2019. február 22-34. között.

A konferencia második napján egyrészt nemzetközi kitekintést kaphattak a részvevők az alternatív vitarendezésről a Dániából és Franciaországból érkezett előadóktól, másrészt meghallgathatták a Pénzügyi Békéltető testület által egyetemistáknak és fiatal diplomásoknak kiírt pályázaton díjazottak előadásait. A Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Békéltető Testülete által kiírt pályázat célja az alternatív vitarendezés tárgykörébe tartozó tudományos kutatási tevékenység támogatása.  A díjazottak az elismerésen kívül a Magyar Nemzeti Bank több szakterületén, valamint a hazai alternatív vitarendezés terén leginkább elismert ügyvédi irodákban eltölthető szakmai gyakorlati lehetőséget is kaptak.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Az EU eljárást indított a Temu ellen a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján

Az Európai Bizottság eljárást indított csütörtökön a Temu ellen annak megállapítására, hogy a kínai online kereskedelmi óriásvállalat megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt az illegális termékek értékesítésével, a szolgáltatás esetleges függőséget okozó kialakításával, a felhasználók számára vásárlások ajánlására használt rendszereivel, valamint az adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos területeken.Az uniós bizottság közleménye szerint a vizsgálat a Temu által szeptember végén benyújtott kockázatértékelési jelentés alapján indult, és arra összpontosít, hogy a vállalat rendszerei arra szolgálnak-e, hogy korlátozzák a nem megfelelő termékek értékesítését az Európai Unióban.

2024. október 30.

Mit tehet a munkavállaló, ha elfogyott az éves fizetett szabadsága?

Év vége közeledtével felmerül a kérdés, pontosan mi történik, ha valakinek elfogy az éves szabadságkerete. Az éves fizetett szabadság a munka világában alapvető jog, amelyet minden munkavállaló igénybe vehet. A szabadság kiadása mindig a munkáltató felelőssége és kötelezettsége, ennek ütemezése során számos jogszabályi előírást kell figyelembe vennie.

2024. október 29.

Rangos nemzetközi díjjal ismerték el a UCC AI-alapú ügyfélszolgálati megoldásait

A szakmai zsűri döntése alapján a United Call Centers (UCC) elnyerte a rangos Titan Business Awards díjat az ügyfélszolgálat – mesterséges intelligencia kategóriában. Az idén 25 éves magyar szolgáltató cég az általa fejlesztett, mesterséges intelligencián (AI) alapuló ügyfélszolgálati megoldásaival a legmagasabb, platina fokozatot szerezte meg.