Az állami támogatás és a banki dolgozó munkáltatói kölcsöne


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Igénybe vehető-e a kormányrendelet szerinti támogatás a munkáltatótól kapott kölcsönre, ha az egyben pénzintézet is?

Számos magyar család helyzetét segíti a 2018. január 01-jétől hatályos, a három- vagy többgyermekes családok lakáscélú jelzáloghitel-tartozásainak csökkentéséről szóló 337/2017. (XI.14.) számú kormányrendelet (kormányrendelet). A jogszabály alapján a második vagy a további gyermek születése, illetve örökbefogadás esetén – a kormányrendeletben meghatározott feltételekkel – vissza nem térítendő állami támogatás vehető igénybe többek között a Magyarország területén lévő lakást, lakóházat, tanyát (stb.) terhelő lakáscélú jelzáloghitel-tartozás, illetve ilyen ingatlanhoz kapcsolódó lakáscélú pénzügyi lízingszerződés alapján fennálló tartozás csökkentése céljából.

Eddig ez mind egyértelműnek tűnik, ám az, ha valaki ingatlanvásárlás céljából a munkáltatójával – mely egyben pénzintézet is – köt munkavállalói kölcsönszerződést, és e tartozás csökkentése céljából szeretné igénybe venni a kormányrendelet szerinti támogatást, jogilag egy nem éppen egyértelmű helyzetet teremt.

Elsőként megjegyzendő, hogy a kormányrendelet szerinti támogatást a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény (Hpt.) 6.§-a (1) bekezdésének 76. pontjában foglaltak szerint forintalapú hitel- vagy kölcsönszerződésekből, mint lakáscélú jelzáloghitel-szerződésből eredő tartozás csökkentése érdekében igényelhető.

A Hpt. 6.§-ának (5) bekezdése alapján pedig a munkáltató által a munkavállaló részére szociális céllal, eseti jelleggel adott kölcsön nem minősül pénzkölcsön nyújtásának.

Mindezekre tekintettel jogos kérdésként merül fel, hogy amikor a pénzintézet, mint munkáltató kölcsönt ad munkavállalója részére, az vajon szociális vagy pénzkölcsönnek minősül-e. E kérdésre adott válasz pedig nagy jelentőséggel bír, hiszen ennek fényében a támogatást igénylő a kérelmének elfogadásával, vagy épp elutasításával találja szemben magát.

A fenti kérdés megválaszolására szolgál a közigazgatási szervek gyakorlata, amely szerint a kormányrendeletben foglalt támogatás igénybevétele szempontjából a munkáltatói kölcsönöket egységesen indokolt kezelni, eltekintve a munkáltató szervezeti formájától és működési jellegétől. Ennek mentén hangsúlyozandó az a tény, hogy a munkáltató által a munkavállaló részére nyújtott kölcsön célja, hogy az a munkavállalót segítse, támogassa szociális, vagyoni, megélhetési körülményeiben. Így tehát szociális kölcsönnek minősül és nem sorolható a pénzkölcsön fogalma alá, hiszen az csak a munkavállalók számára elérhető kedvezményeket hivatott biztosítani.

A gyakorlat azt mutatja tehát, hogy a pénzintézet által a munkavállalójának nyújtott kölcsönt szociális jellegű, a munkáltató és a munkavállaló között létrejött kölcsönszerződésnek kell tekinteni, nem pedig pénzügyi hitelnek, amely következtében az ilyen jellegű kölcsönök tekintetében nem igényelhető a kormányrendelet szerinti támogatás.

A cikk szerzője dr. Molnár Gergő partner ügyvéd és dr. Bognár Ildikó ügyvédjelölt. Az Ecovis Hungary Legal a Jogászvilág.hu szakmai partnere.

ECOVIS 202107




Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Fontos határidő közeledik a gazdasági szankciókkal érintett magyar cégeknek

Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.

2024. május 14.

NIS2 visszaszámlálás: Másfél hónapjuk van a vállalatoknak a NIS2 nyilvántartásba vételre

A NIS2 direktíva számos követelményt fogalmaz meg az EU-tagállamok kiber- és információbiztonságára vonatkozóan. Magyarországon a „2023. évi XXIII. törvény a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről”, azaz a „Kibertan-törvény” implementálja a direktíva rendelkezéseit, melynek értelmében az érintett vállalatoknak 2024. június 30-ig regisztrálniuk kell magukat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) által kijelölt online felületen.