Az ÁSZ digitalizációs tapasztalatai


Az ÁSZ eddigi tapasztalatai összességében azt mutatják, hogy egy-egy digitalizációs fejlesztésnek jelentős pozitív következményei lehetnek.


Az Állami Számvevőszék fontosnak tartja, hogy támogassa a bürokrácia csökkentését érintő jogalkotási folyamatot, különös tekintettel arra, hogy a közelmúltban több olyan elemzés is készült, amelyek tanulságai hasznosíthatóak – emelte ki Holman Magdolna, az ÁSZ alelnöke a törvényjavaslat október 19-i általános vitája során.

A digitalizáció együtt jár a folyamatok szükségszerű felülvizsgálatával, ez egyúttal lehetőséget teremt a felesleges folyamatok beazonosítására, korszerűsítésére, mellyel egyúttal növelhető az állam működésének hatékonysága is – mutatott rá az alelnök.

Ismertette, hogy „A digitális eszközök adózásban történő alkalmazása” című elemzésben az ÁSZ elemzői arra a következtetésre jutottak, hogy az adózás területén az elmúlt évek során bevezetett digitalizációs fejlesztések javították az adóbevételek beszedésének hatékonyságát, amelyet a nemzetközi tapasztalatok is alátámasztanak. Az új, online rendszerek bevezetése növelte az állampolgárok adófizetési hajlandóságát, megduplázódott az áfabevétel és csökkent az áfarés, előmozdítva ezzel a gazdaság fenntartható kifehérítésének folyamatát. Jól látható tehát, hogy az adózás területén a digitalizációs fejlesztéseknek milyen széles pozitív következményei vannak – összegezte az ÁSZ alelnöke.

Az Állami Számvevőszék folyamatban lévő ellenőrzései között jelenleg is fontos szerepet tölt be a digitális állam fejlődése érdekében tett intézkedések ellenőrzése – hangsúlyozta Holman Magdolna. Ennek keretében az ÁSZ azt vizsgálja, hogy a digitális állam kiépítettsége érdekében végrehajtott intézkedések eredményesen hozzájárultak-e az infokommunikációs stratégiákban megfogalmazott célok megvalósulásához. ÁSZ ellenőrzése érinti azt a kérdéskört is, hogy a digitális közszolgáltatások, valamint az e-közigazgatás hatékonyan támogatták-e a lakosságot és a vállalkozásokat az ügyek intézése során, hozzájárultak-e az életminőségük javulásához.

Hozzátette, hogy az új digitális megoldásoknak fontos hozadéka az is, hogy ez növelheti az állampolgárok elégedettségét, az állam működésébe vetett bizalmat. Az emberek általában a lehető legkevesebb időt kívánják a közigazgatási, közszolgáltatási ügyintézési feladatokkal tölteni, mely igényüket az állam a digitalizáció eszközével is támogatni tudja. Ennek kiemelt szerepe lehet egy pandémiás helyzetben, amely elősegítheti a személyes érintkezés számának csökkentését.

Az ügyintézési idő rövidülésével, vagy rugalmas ügyintézési lehetőségek megteremtésével az ügyintézés színvonala is tovább növelhető, elősegítve ezáltal a közügyek jobb átláthatóságát és az esélyegyenlőség előmozdítását. Fontos, hogy az állampolgárok ezekhez egyenlő esélyekkel férjenek hozzá lakhelytől és digitális tudástól függetlenül – húzta alá Holman Magdolna.

A digitalizáció összességében tehát képes az állampolgárok életét megkönnyíteni, így növelni a társadalmi elégedettséget és az állampolgároknak a jól irányított állam működésébe vetett bizalmát.

(aszhirportal.hu)




Kapcsolódó cikkek

2022. május 12.

Az előzetes piaci konzultáció

Az alábbi írás azt vizsgálja, hogy a hazai közbeszerzési verseny fokozását célzó kormányintézkedések mit eredményeznek a piaci szereplők számára.