Eltörölték a kötelező orvosi alkalmassági vizsgálatot… vagy mégsem?


Széles körben elterjedt a hír, hogy szeptember 1-jétől már nem kötelező, általánosságban a munkavállalók orvosi alkalmassági vizsgálata, az már csak szűk körben és külön meghatározott munkakörök esetén terheli a munkáltatókat. A hír igaz is, meg nem is,a prudensen eljáró cégeknek még egy ideig várniuk kell, amíg megszabadulnak ettől, a sokak által adminisztratív teherként kezelt szabálytól. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda összefoglalja a részleteket.

Mi változott szeptember 1-jétől?

A múlt hónap végéig a Munka Törvénykönyve (Mt.) és a Munkavédelmi Törvény (Mvt.) minden munkáltató számára és minden munkavállaló vonatkozásában kötelezően előírta az orvosi alkalmassági vizsgálat elvégzését a munkába lépést megelőzően, illetve bizonyos esetekben időszakosan, illetve soron kívül is.

A fenti két törvény módosult szeptember 1-jétől. Az Mt. most már nem írja általános jelleggel a munkaköri alkalmassági vizsgálat elvégzésének kötelezettségét, hanem külön jogszabályra, illetve a munkáltató döntésére hagyja azt. Ezzel összhangban változott az Mvt. is, amely akkor teszi kötelezővé az orvosi alkalmassági vizsgálat elvégzését, amennyiben: (i) az adott munkakör tekintetében létezik ún. szervezett munkavégzésre irányuló jogviszonyt szabályozó jogszabály, amely sajátos egészségügyi alkalmassági követelményekről rendelkezik; (ii) egyéb jogszabály kötelezővé teszi az orvosi alkalmassági vizsgálatot; vagy (iii) a munkáltató előírja a vizsgálatok kötelező elvégzését.

Mit mondanak a végrehajtási jogszabályok?

A fenti (i) alpont szerinti említett ágazati foglalkoztatási törvények többsége nem tartalmaz konkrét munkavédelmi, illetve orvosi alkalmassági vizsgálatra vonatkozó előírást. Ezeket az előírásokat ugyanis alapvetően az Mvt. végrehajtási rendeletei tartalmazzák. Ezek a rendeletek azonban nem kerültek módosításra szeptember 1-jével és azok továbbra is egyértelműen rögzítik, hogy fő szabályként kötelező a munkavállalók orvosi alkalmassági vizsgálata.

A fenti (ii) pont szerinti egyéb jogszabályok pedig jelenleg csupán tervezet formájában elérhetőek, azok még mindig a minisztérium asztalán vannak és elfogadásra várnak.

Azaz, hiába került mind az Mt., mind az Mvt. már szeptember 1-jei hatállyal módosításra az alkalmassági vizsgálat,a jogszabályok szerint még mindig kötelező.

Hogyan érdemes eljárni?

„A jogalkotói akarat egyértelműen megvan az általános kötelező orvosi alkalmassági vizsgálat eltörlésére – ezt tükrözte az Mt. és az Mvt. szeptember 1-jei módosítása.  A kiegészítő jogszabályok azonban még ezt a változást nem követték le, tehát az jár el prudensen, aki még mindig előírja, illetve biztosítja az orvosi alkalmassági vizsgálatot” – mondja Tarján Zoltán, a Jalsovszky szakértője.

A miniszteri rendeletek azonban várhatóan heteken-hónapokon belül elfogadásra kerülnek és onnantól kezdve már várhatóan tényleg csak azokban a szakmákban lesz kötelező az orvosi alkalmassági vizsgálat, amelyeket a jogszabály felsorol. Hacsak nem a munkáltató, saját jól felfogott érdekében, úgy dönt, hogy előírja a vizsgálatok elvégzését.


Kapcsolódó cikkek

2023. augusztus 16.

A kártérítési szabályok érvényesítése a kötelező munkáltatói kárfelelősség mellett – elméleti nehézségek gyakorlati szabályok nélkül

A kérdés az, hogy vajon a munkáltató tudja-e a munkaviszony fenntartásában meglévő és a károkozással összefüggő kockázatokat minimalizálni, vagy lehetősége nyílik-e arra, hogy a kockázatokért fennálló helytállást másra telepítse. Az alábbiakban a XIX. Magyar Munkajogi Konferencián elhangzott előadás szerkesztett változatát olvashatják.
2024. január 4.

A munkáltatók adminisztrációs terheinek csökkentése

2023. december 22-én hirdették ki a Magyar Közlöny 187. számában a hazai gazdasági szereplők versenyképességének erősítésével és a közigazgatás hatékonyságának növelésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2023. évi CIX. törvényt. A törvény indokolása rögzíti, hogy az egyik kifejezett célja a vállalkozások sikeressége érdekében olyan jogi környezet kialakítása, amiben az adminisztráció időbeli és pénzbeli költségei minimálisak, az adminisztrációs terhek korlátozottabbak, így a vállalkozások, a munkáltatók az erőforrásaikat a jogszabályoknak való megfelelés helyett a működésükre, a termelésre tudják fordítani.