Kinevezhető-e ügyvéd egy cég ügyvezetőjének, végelszámolójának?
Az ügyvédek vezető tisztségviselővé történő kinevezésének jogi környezetét, korlátait járja körbe alábbi cikkünk.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A munkáltatók többsége egyfajta Damoklész kardjaként tekintenek a munkaügyi ellenőrzésekre. A munkaügyi felügyelők bejelentés nélkül, váratlanul is érkezhetnek, és a legkisebb kihágásért is büntethetnek. Néhány jó tanács betartásával azonban megelőzhető a baj. Szerencsésnek mondhatja magát az a cég, amelyik még nem esett át munkaügyi ellenőrzésen. Az egyre szigorodó szabályok közepette ugyan embert próbáló feladat naprakészen […]
A munkáltatók többsége egyfajta Damoklész kardjaként tekintenek a munkaügyi ellenőrzésekre. A munkaügyi felügyelők bejelentés nélkül, váratlanul is érkezhetnek, és a legkisebb kihágásért is büntethetnek. Néhány jó tanács betartásával azonban megelőzhető a baj.
Szerencsésnek mondhatja magát az a cég, amelyik még nem esett át munkaügyi ellenőrzésen. Az egyre szigorodó szabályok közepette ugyan embert próbáló feladat naprakészen rendben tartani a papírokat, de mindenképp megéri, hiszen a munkaügyi felügyelők a legapróbb mulasztásokért is bírságokat szabhatnak ki.
A munkaügyi ellenőrzések évek óta a munkáltatók „rémálmának” számítanak, s nyugodtan kijelenthetjük: félelmük nem mindig alaptalan. A munka őrei ugyanis – az adóhatóság mindig előre bejelentkező munkatársaival ellentétben – bármikor előzetes bejelentkezés nélkül is megjelenhetnek, így ezekre az ellenőrzésekre nem lehet felkészülni. Kiszámíthatatlanságuk ellentmondást nem tűrő szabálykövetéssel párosul. Természetesen vannak olyan ellenőrzések, amikor a fővárosi és megyei kormányhivatalok munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szerveinek munkaügyi felügyelősége előzetesen megkeresi az illető társaságot, és ezek után előre egyeztetett időpontban végzi el magát a munkaügyi ellenőrzést.
A felkészülés megfelelő módja lehet például egy átfogó munkaügyi compliance audit. Ennek keretében felmérik a cég igényeit, majd a munkáltató tanácsot kaphat azzal kapcsolatban, hogy mely munkaszervezési modell felel meg a leginkább az érdekeinek, és mely jogi eszközök vehetők igénybe ennek megvalósításához. Szintén fontos, hogy a munkáltató tisztában legyen azzal, hogy pontosan mik az ő és a hatóság jogai, illetve melyek azok a kérdések, amelyeket a munkaügyi felügyelő minden ellenőrzés során megvizsgál.
Munkaügyi ellenőrzés: eljárás, jogok és kötelezettségek
Szó sincs arról, hogy a munkaügyi felügyelők teljesíthetetlen dolgokat kérnének számon a munkáltatóktól. Épp ellenkezőleg! A vizsgálatot ellátó szakemberek kizárólag a munkáltatók törvényben rögzített kötelezettségeit, illetve azok betartását ellenőrzik.
Például:
Az eljárások hivatalból, vagy közérdekű bejelentés, panasz alapján indulhatnak. A munkaügyi felügyelő csak erre feljogosító igazolvány birtokában végezhet hatósági ellenőrzést, és a vizsgálat megkezdése előtt köteles azt be is mutatni. Az ellenőrzéshez a munkáltatónak rendelkezésre kell bocsátania mindazokat a iratokat, amelyek alapján megállapítható, hogy a munkavégzés milyen jogviszony alapján történik. A hatályos szabályok alapján a munkaügyi felügyelő jogosult arra is, hogy az ellenőrzés során a foglalkoztató és a részére munkát végző személy közötti jogviszonyt minősítse, így például a megbízási szerződést akár átminősítheti munkaviszonnyá annak minden egyéb (pl. adó) vonzatával együtt.
Munkaügyi ellenőrzés 2013. évi irányelvei
Segíthet az esetleges ellenőrzésre való felkészülésben, ha figyelemmel követjük a Nemzeti Munkaügyi Hivatal ellenőrzési tervét. A hivatal ezt évről-évre közzéteszi:
Buktatók
Leggyakrabban a munkaidő nyilvántartás hiányossága, a feketemunka és a színlelt szerződések okoznak problémát.
Problémához vezethet azonban az is, ha betartja a cég a szabályokat, de a munkáltató nem felkészült munkavállalóra bízza a felügyelőt.
A bejegyzés szerzője Pentz Edina, az RSM DTM Hungary Zrt. bérszámfejtési vezetője. Az RSM DTM blog az Adó Online szakmai partnere.
Az ügyvédek vezető tisztségviselővé történő kinevezésének jogi környezetét, korlátait járja körbe alábbi cikkünk.
Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió a közelmúltban újabb gazdasági szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben. Az egyik legfontosabb változás, hogy bizonyos, az orosz cégek vagy szervek részére nyújtható, biztosítható vagy értékesíthető szolgáltatások, amelyek eddig a szankciók alól mentességet élveztek, 2024. június 20. napjától csak hatósági engedély birtokában végezhetők majd. Melyek ezek a szolgáltatások? Honnan szerezhető be az engedély és milyen feltételeknek kell majd megfelelni? Mivel a határidő vészesen közeleg, ezért a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai, dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi segítenek eligazodni az új szabályozásban a fenti kérdések megválaszolásával.
A NIS2 direktíva számos követelményt fogalmaz meg az EU-tagállamok kiber- és információbiztonságára vonatkozóan. Magyarországon a „2023. évi XXIII. törvény a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről”, azaz a „Kibertan-törvény” implementálja a direktíva rendelkezéseit, melynek értelmében az érintett vállalatoknak 2024. június 30-ig regisztrálniuk kell magukat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) által kijelölt online felületen.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!