Megszületett a bérmegállapodás
Hároméves bérmegállapodás köttetett, amely szerint jövőre a minimálbér 9, a garantált bérminimum 7 százalékkal nő.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A gyermekvállalás nagy öröm és nagy változás a családi életben, nem közömbös azonban, hogy ez a boldog időszak milyen anyagi támogatással párosul, a gyermekgondozás, nevelés időszakában kieső munkabér helyébe milyen ellátások léphetnek. Ez az írás végigtekint a kapcsolódó társadalombiztosítási szabályokon, és dióhéjban kitekint a gyermekekkel kapcsolatos családtámogatási rendelkezésekre. Ez a két ellátási terület együttesen biztosítja a gyermekvárás, gyermekgondozás, -nevelés anyagi hátterét. A cikk elsősorban a kismamák szemszögéből vizsgálja ezt a kérdést, de jogszabályaink, és kapcsolódóan a munkajogi szabályok is széles körben biztosítanak lehetőséget az apák számára is gyermekgondozási, gyermekápolási ellátásokra. Ha egy adott időszak nem kifejezetten az anya személyéhez kötődik, mint például a szülési szabadság, a szülők döntése alapján akár az anya, akár az apa végezheti a gyermek körüli teendőket, és a jogosultsági feltételek megléte esetén igénybe veheti a gyermekgondozási díjat vagy a gyermekápolási táppénzt. Természetesen a gyermeket örökbe fogadó személyeket és a gyámokat is megilletik a gyermek életkorának megfelelő gyermekgondozási, -nevelési ellátások.
1. Babára várva
Ahhoz, hogy a kismama a legoptimálisabb ideig és összegben részesüljön majd a társadalombiztosítási gyermeknevelési ellátásokban, a gyermek szülése előtt a megfelelő mértékű biztosítási időt kell összegyűjtenie. A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény (továbbiakban: Ebtv.) későbbiekben részletezett előírásai szerint ugyanis főszabályként a szülést megelőzően két éven belül szerzett 365 nap biztosítási idő jogosít a terhességi-gyermekágyi segélyre, illetve a gyermekgondozási díjra.
A várandósság alatt a kismama táppénzre lesz jogosult, ha keresőképtelen, mert terhessége miatt nem tudja munkáját ellátni, és terhességi-gyermekágyi segélyre nem jogosult. (A terhességi-gyermekágyi segély legkorábban a szülést megelőző négy héttel vehető igénybe.) A várandósság miatti keresőképtelenség kezdetétől táppénz, és nem betegszabadság illeti meg a kismamát [a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: 1992. évi Mt.) 137. § (1) bekezdés, 2013. január 1-jétől a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 126. § (2) bekezdés].
A várandósság alatt tanácsos legalább négy alkalommal terhesgondozáson részt venni annak érdekében, hogy a szülést követően a kismama anyasági támogatást vehessen igény-be [a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény (továbbiakban: Cst.) 29. § (1) bekezdés].
Az egészségbiztosítás természetbeni ellátásai közül a biztosított kismama a terhesség megállapításától a szülést követő 90 napig térítésmentesen teljes körű fogászati alap- és szakellátásra jogosult, a technikai költségek kivételével [Ebtv. 12. § (1) bekezdés a) pont]. A szülészeti ellátás szintén térítésmentesen illeti meg a biztosított kismamát (Ebtv. 15. §).
2. Megérkezett a baba
2.1. Terhességi-gyermekágyi segély
A gyermekszülésből történő felépülés, valamint az újszülött személyes gondozásának biztosításához terhességi-gyermekágyi segély illeti meg a kismamát, ha az erre jogosító feltételekkel rendelkezik (Ebtv. 40. §).
A munkaviszonyban álló kismama 24 hét szülési szabadságra jogosult, mely időtartam alatt igényelheti az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaként a terhességi-gyermekágyi segélyt.
A terhességi-gyermekágyi segély annak jár, aki a szülést megelőző két éven belül 365 napon át biztosított volt, és
Az ellátáshoz szükséges előzetes 365 nap biztosítási időnek nem kell folyamatosnak lennie, az a szülést megelőző két éven belül részletekben, megszakításokkal is összegyűjthető.
A jogosultsághoz szükséges előzetes 365 napi biztosítási időbe be kell számítani:
A terhességi-gyermekágyi segély a kieső jövedelem helyébe lépő ún. keresetpótló készpénzellátás, ezért nem állapítható meg
Annak, aki a keresetét részben kapja meg, csak az elmaradt keresete után jár terhességi-gyermekágyi segély (Ebtv. 41. §).
Időtartam
A terhességi-gyermekágyi segély időtartama a szülési szabadsághoz igazodik.
A szülést megelőzően a jelenlegi szabályozás szerint a kismama dönt arról, hogy igénybe veszi-e legfeljebb négy héttel a szülést megelőzően a szülési szabadságot, vagy sem.
A szülést követően az újszülött személyes gondozása érdekében, ha erre nincs mód, mert a gyermeket koraszülöttsége miatt kórházban ápolják, az anya megszakíthatja a szülési sza-badságot és az igénybe nem vett részt a gyermek intézetből elbocsátása után is igénybe veheti a szülést követően egy éven belül [1992. évi Mt. 138. § (4) bekezdés, 2013. január 1-jétől Mt. 127. § (4) bekezdés].
A szülési szabadság, és így a terhességi-gyermekágyi segélyre való jogosultság időtartama megszűnik, a 168 naptári nap elteltét megelőzően is
Ez utóbbi két esetben sem lehet a szülési szabadság a szülés napjától számított 42 napnál rövidebb [1992. évi Mt. 138. § (2)–(3) bekezdés].
Az ellátás összege
A terhességi-gyermekágyi segély összegének alapjául szolgáló jövedelem napi átlagát a táppénzre vonatkozó szabályok szerint kell megállapítani, ha a biztosítottnak – az ellátásra jogosultsága első napját megelőző naptéri év első napjától a terhességi gyermekágyi segélyre való jogosultságot megelőző napig – az ún. irányadó időszakban 180 naptári napi jövedelme van.
Ha az anya nem rendelkezik a terhességi-gyermekágyi segélyre jogosultságot megelőző évben és a szülési szabadság kezdő napját közvetlenül megelőzően sem 180 naptári napi, figyelembe vehető jövedelemmel, akkor a terhességi-gyermekágyi segély napi összegének alapja a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének (2012-ben 186 000 Ft) harmincad része.
A terhességi-gyermekágyi segély a jövedelem napi átlagának 70 %-a [Ebtv. 42. § (1)–(3) bekezdés].
Az ellátás összegéből személyijövedelemadó-előleg kerül levonásra, egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot azonban nem kell fizetni az ellátásból.
Válasszon 2014-es adó klub és
|
---|
Terhességi-gyermekágyi segély méltányosságból
Ha a biztosítottnak minősülő kismama nem rendelkezik az ellátás folyósításához szükséges 365 nap biztosítási idővel, méltányosságból kérheti a terhességi gyermekágyi segély megállapítását az egészségbiztosítási szakigazgatási szervtől (Ebtv. 50. §).
A méltányosságból megállapított ellátás napi összege nem haladhatja meg a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének harmincadrészét.
További jogosultak
Bár jelen cikk címe szerint kifejezetten a munkában álló kismamák társadalombiztosítási ellátásait mutatja be, a teljesség érdekében utalni kell arra is, hogy a terhességi-gyermekágyi segély nemcsak az anya szülésből történő felépülésének idejére ad keresetpótló pénzellátást, hanem az újszülöttkorú gyermek személyes gondozásárára is.
Így a jogosultsági feltételek teljesítése esetén az Ebtv. 40. § (4) bekezdésében részletesen meghatározott esetekben a csecsemőt gondozó vér szerinti apa, az örökbefogadó, és a gyám is jogosult lehet az ellátásra a jogosultság napjától (például az anya elhalálozásának napjától) a szülési szabadság még hátralévő időtartamára.
2.2. Gyermekgondozási díj
A csecsemő személyes gondozását lehetővé tevő további egészségbiztosítási pénzbeli ellátás a gyermekgondozási díj, mely a szülési szabadság leteltét követően a gyermek kétéves koráig vehető igénybe (Ebtv. 42/A–42/B. §).
Ez az ellátás már kifejezetten a kisgyermek otthoni gondozását támogatja, így választásuk szerint a szülők bámelyike igényelheti azt, ha jogosultsági feltételekkel rendelkezik.
A jogosultság fennállása vizsgálatánál szülőnek kell tekinteni:
Jogosultság
Gyermekgondozási díjra jogosult
azzal, hogy valamennyi esetben további feltétel, hogy a gyermekgondozási díjat igénylő személy a gyermeket saját háztartásában nevelje [Ebtv. 42/A. § (1) bekezdés].
Rendkívül fontos az a kedvező szabály, miszerint a gyermekgondozási díjra való jogosultsághoz szükséges előzetes 365 napi biztosítási időnek nem kell folyamatosnak lennie.
A jogosultsághoz szükséges előzetes 365 napi biztosítási időbe be kell számítani:
Fizetés nélküli szabadság
A munkaviszonyban álló anya (szülő) a gyermekgondozási díj igénybevétele alatt munkáltatójától fizetés nélküli szabadságra jogosult [1992. évi Mt. 138. § (5) bekezdés, 2013. január 1-jétől Mt. 128. §].
Mivel a gyermekgondozási díj is keresetpótló készpénzellátás, hasonlóan a terhességi-gyermekágyi segélyhez, a jogosultsági feltételek fennállása esetén sem jár a szülőnek a gyermekgondozási díj,
Időtartam
A gyermekgondozási díj legkorábban a terhességi-gyermekágyi segély, illetőleg az annak megfelelő időtartam lejártát követő naptól
Megszakítási lehetőség
A gyermek második életévének betöltéséig a gyermekgondozási díj akkor is jár, ha az ellátás igénybevételét időközben – munkába állás miatt – megszakítják.
Ha a gyermekgondozási díjat ugyanazon gyermek után és ugyanazon személy részére ismételten meg kell állapítani, a díj összege azonos lesz az első ízben megállapított díj összegével, azzal, hogy ha a gyermekgondozási díj összege eredetileg a felső határral megegyező összeg volt, akkor a tárgyévre érvényes összeghatár szerint módosul [Ebtv. 42/D. § (5) bekezdés].
Az ellátás összege
A gyermekgondozási díj a naptári napi átlagkereset 70 százaléka, de legfeljebb havonta a mindenkori minimálbér kétszeresének 70 százaléka [Ebtv. 42/D. § (1) bekezdés]. A gyermek-gondozási díj összegéből személyijövedelemadó-előleg és nyugdíjjárulék kerül levonásra.
Keresőtevékenység
A gyermekgondozási díj mellett keresőtevékenységet nem lehet folytatni. Ezért a gyakorlatban gyakran előforduló eset szerint az ellátásban részesülő anya (szülő) a gyermek egyéves kora után lemond a gyermekgondozási díjról, helyette alanyi jogon járó ellátást, gyermekgondozási segélyt igényel, amely mellett a gyermek egyéves korától lehet keresőtevékenységet folytatni meghatározott időtartamban.
Gyermekgondozási díj méltányosságból
Azonosan a terhességi-gyermekágyi segéllyel, a jogosultsághoz szükséges mértékű előzetes biztosítási idővel nem rendelkező szülő részére méltányosságból is megállapítható gyermekgondozási díj, a méltányosságból megállapított ellátás alapja nem lehet magasabb a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbérnél. Ha azonban a biztosított szerződés szerinti vagy tényleges jövedelme a minimálbért nem éri el, ezt a jövedelmet kell figyelembe venni.
3. Családtámogatási ellátások
További lehetőségek a kisgyermek személyes gondozásához, neveléséhez
A társadalombiztosítási ellátások köre véget ér a gyermekek második életévének betöltésével. Ha a kismama (szülő) a gyermeket továbbra is személyesen kívánja gondozni, vagy erre a gyermek egészségi állapota miatt szükség van, már nem biztosítási ellátás, hanem alanyi jogon járó családtámogatási ellátás: gyermekgondozási segély vagy gyermeknevelési támogatás vehető igénybe.
A Cst. 20. §-a szerint a gyermek 3. életévének betöltéséig, ikergyermekek esetén a tankötelessé válás évének végéig, tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek 10. életévének betöltéséig igényelhető a gyermekgondozási segély. Erre az időtartamra a mun-kavállaló szülő fizetés nélküli szabadságra jogosult
[1992. évi Mt. 138. § (5) bekezdés, 2013. január 1-jétől Mt. 128. §, 130. §].
Gyermeknevelési támogatást igényelhet az az anya (szülő, nevelőszülő, gyám), aki saját háztartásában legalább három kiskorú gyermeket nevel, a legkisebb gyermek 3. életévének betöltésétől 8. születésnapjáig (Cst. 23. §). Erre az ellátásra, melyet szokásos főállású anya-ságnak is nevezni, azonban a munkáltató már nem köteles fizetés nélküli szabadságot biztosítani.
Fenti, a gyermekek gondozását, nevelését dióhéjban bemutató kitekintés a családi pótlé-kokkal válik teljessé, amely szintén nem biztosítási ellátás, hanem családtámogatási juttatás a Cst. szerint (Cst. 6–15. §).
4. Gyermekápolási táppénz
Visszatérve a cikk fő témájához, a munkában álló kismamákat (szülőket) megillető további egészségbiztosítási pénzbeli ellátás a beteg gyermek otthoni ápolását elősegítő gyermekápolási táppénz [Ebtv. 44. § e) pont].
A pénzbeli egészségbiztosítási járulék fizetésére kötelezett szülő részére a beteg gyermekének ápolása miatti keresőképtelensége esetén gyermekápolási táppénz jár.
A gyermekápolási táppénz tekintetében keresőképtelennek minősül:
Időtartam
A gyermekápolásitáppénz-jogosultság időtartama a gyermek életkorához igazodik, figyelembe véve, hogy az életkor előrehaladtával egyre kevésbé igényel állandó felügyeletet.
Igazodik továbbá a gyermeket ápoló szülő teherbíró képességéhez, értékelve az egyedülálló szülők helyzetét.
A gyermek életkorához igazodóan, születésnapjától születésnapjáig terjedően számítva
Méltányosság
Az előzőekben meghatározott maximális időtartamtól kérelemre, indokolt esetben az egészségbiztosítási szak-igazgatási szerv méltányosságból eltérhet [Ebtv. 50. § (2) bekezdés].
Nyugdíj jogosultság
A gyermeknevelési, -gondozási, -ápolási ellátások időtartama a nyugellátásra jogosító szol-gálati idő szerzésére is jogosultságot ad. A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 38. § (1) bekezdése szerint szolgálati időnek minősül a gyermekgondozási segély, gyermeknevelési támogatás időtartama, ha az előírt nyugdíjjárulék megfizetése megtörtént. Szolgálati időnek minősül a terhességi-gyermekágyi segély, a táppénz és a gyermekgondozási díj időtartama is.
Hároméves bérmegállapodás köttetett, amely szerint jövőre a minimálbér 9, a garantált bérminimum 7 százalékkal nő.
Közel 300 pénzügyi- és adóvezető körében készített felmérést az EY Magyarország. A vállalat éves adókonferenciáján bemutatott kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a cégek jelentős többsége már elkezdett foglalkozni azzal, hogy beépítse a mesterséges intelligenciát az adózási folyamataiba. A válaszadók azt is megosztották, hogy üzleti oldalról mi jelenti számukra a legnagyobb kihívást.
A LEI-kód éppen olyan szerepet tölt be a cégek életében, mint egy ember életében a személyi igazolvány vagy az útlevél. Az Európai Unió által 2018-ban egyes pénzügyi tranzakciókhoz kötelezővé tett LEI-kód (jogalany-azonosító) szerepe, hogy biztosítja az átláthatóságot és a biztonságot a pénzügyi folyamatokban.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!