Módosítás előtt az Országos Tűzvédelmi Szabályzat


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Cikkünkben bemutatjuk, hogy a jogalkalmazóknak, köztük a beruházóknak és a tervezőknek milyen változásokkal kell számolniuk.

Az EU-s eljárás

A vonatkozó EU-s jogforrásnak megfelelően [2015. szeptember 9-i (EU)2015/1535 európai parlamenti és tanácsi irányelv] az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet (a továbbiakban: OTSZ) módosított normaszövegét – mint műszaki szabálytervezetet – az Európai Bizottság megkapta, és jelenleg a három hónapos tagállami véleményezési szakasz tart. Az előzetes bejelentést követően az OTSZ új követelményeit – amennyiben minden a terv szerint folytatódik – már az év első felétől alkalmazhatják a beruházók, tervezők, kivitelezők, a létesítmény üzemeltetők.

tűzvédelem

A tűzvédelmi követelmények további enyhítése

Az általános indokolás értelmében:

  • A módosítás célja, hogy az OTSZ követelményrendszere igazodjon a hatályba lépése óta bekövetkezett műszaki fejlődés eredményeihez, a jogalkalmazási tapasztalatok feldolgozásának eredményeként integrálja a környező és hasonló építési hagyományokkal, épületállománnyal rendelkező országok tűzvédelmi szabályozásának jó gyakorlatait.
  • Az új 5.0. OTSZ alapvetésére – a mérnöki módszerre – tekintettel a normaszöveg-tervezet továbbra is teret ad a korszerű és rugalmas tűzvédelmi tervezésnek.
  • A módosítás tartalmazza a közép-európai országok tűzvédelmi szabályozásának vizsgálatát és hazánkban is alkalmazható jó megoldások egyszerűsítések átvételét, a tételes műszaki megoldások jogszabályból való további kivezetését, valamint a gyakorlati tapasztalatok alapján a tűzvédelmi követelmények további enyhítését ezzel is elősegítve az építőipari teljesítmény növelését, illetve az építkezések költségelemeinek csökkentését.
  • A módosítás figyelembe vette az ipari tárolás műszaki megoldásainak rugalmas engedélyezési lehetőségeinek biztosítását, illetve a műemléki környezethez igazodó berendezésekkel kapcsolatos eltéréseket.

A részletes indokolásból megemlítendő néhány sarkalatos fejezet például:

  • Az értelmező rendelkezések (OTSZ II. fejezet) a jogszabály tartalmi változásaihoz igazodóan és a szükséges mértékben módosulnak, számuk valamelyest csökken, és sor kerül néhány új, elsősorban a könnyítésekhez kapcsolódó fogalom (pl. többirányú kiürítés, lépcsőtér) bevezetésére, egyúttal megtörtént a fogalmak abc sorrendbe történő rendezése is.
  • Az OTSZ fejezeteinek (I-XXII.) több mint 70%-át érinti a módosítás, ezek közül is kiemelkednek a következők, ahol jelentős számú § módosul, így például:
  • Tűzterjedési elleni védelem (VI. Fejezet),
  • Rendeltetéstől függő létesítési követelmények (VII. Fejezet),
  • Kiürítés (VIII. Fejezet),
  • Tűzoltóegységek beavatkozását biztosító követelmények (IX. Fejezet)
  • Hő és füst elleni védelem (X. Fejezet)
  • Villamos és villámvédelmi berendezések (XIII. Fejezet)
  • Használati szabályok (XVIII. Fejezet)
  • Külön figyelmet érdemelnek az OTSZ mellékletek változásai, így például:
  • Melléklet a kockázat meghatározása (1–4. Táblázat)
  • Melléklet a tűzeseti szerkezeti állékonyság (1.Táblázat: differenciáltabban tartalmazza építményszerkezetek tűzvédelmi teljesítménykövetelményeit )
  • Melléklet a tűztávolság (1–2.Táblázat: az elavult, már nem használatos kifejezések törlésére kerül sor)
  • Melléklet a tűzszakaszok (1–3.Táblázat: az ipari, mezőgazdasági és tárolási rendeltetések esetében a tűzszakaszméret jelentős növelésének lehetőségét tartalmazzák)
  • Melléklet a kiürítés (1–2.Táblázat: kiürítési útvonal hosszúságának, illetve a kiürítési időnek a növelését teszi lehetővé)
  • Melléklet hő és füstelvezetés (1–2.Táblázat: amely kiegészül a módosítással bevezetendő, menekülési utat képező lépcsőtér hő- és füstelvezetésének követelményével)
  • Melléklet ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat (1.Táblázat: módosításával több műszaki megoldás üzemeltetői ellenőrzésének gyakorisága csökken 1 hónapról 3 hónapra, illetve a táblázat tartalmazni fogja a tűzjelző berendezés személy által végzendő napi ellenőrzésének kiváltását az automatikus ellenőrző rendszer használata esetére)

Összességében: a beruházók, tervezők, kivitelezők, üzemeltetők igényeinek figyelembevételével, a jogalkotó szándéka – az indokolt biztonsági szint fenntartása mellett – az OTSZ tolerálható mértékű egyszerűsítse volt.

A későbbi jogalkalmazást is elősegíti a normaszöveg általános és részletes indokolása, amely a normaszöveg tervezettel együtt itt tanulmányozható.

Az OTSZ módosítás hatása a Tűzvédelmi Műszaki Irányelvekre

Az OTSZ-ben meghatározott tűzvédelmi követelmények, az elérendő biztonsági szintnek megfelelő egyes műszaki megoldásokat, számítási módszereket tartalmazó tizennégy hatályos Tűzvédelmi Műszaki Irányelv (a továbbiakban: TvMI) éves felülvizsgálata a 53/2014. (XII. 5.) BM rendelet szerint megtörtént. Az egyes TvMI-k munkacsoportjai a módosítási javaslataikat ugyan elkészítették, de változtatás elmaradt, tekintettel az OTSZ 2022 tavaszától várható hatályos módosítására. A Tűzvédelmi Műszaki Bizottság úgy ítélte meg, hogy 2022-ben a megváltozott normaszövegű OTSZ figyelembevételével kerüljenek kiadásra a módosított TvMI-k.

A jelenleg hatályos TvMI-k itt érhetők el.




Kapcsolódó cikkek

2024. december 9.

Nyolc kérdés és nyolc válasz az apasági szabadsággal kapcsolatban

Ha egy családban gyermek születik, az első hetekben minden segítő kézre szükség van, de legfontosabb, hogy a szűk család elkezdhesse felépíteni a családi fészket. Ezt az igényt a munkajog is méltányolja azzal, hogy az apa számára néhány napra fizetett távollétet biztosít. A kispapáknak járó távollét már hosszabb, a munkajog kedvelt és gyakran igénybe vett jogintézménye.

2024. december 7.

AM: januártól a felvásárlóknak 30 napon belül ki kell fizetniük a termelőket

Január 1-jétől a felvásárlóknak 30 napon belül ki kell fizetniük a termelőket. A 30 napos fizetési határidő a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek ellenértékének kifizetésére már 2012 óta hatályos előírás, azonban – a termelők védelme érdekében – ennek megszegése jövő év elejétől már közigazgatási bírsággal is jár – közölte az Agrárminisztérium (AM).