Munkaerőhiány jellemezte a balatoni szezont


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A dél-balatoni kereskedelmi és vendéglátó vállalkozásoknak a szeszélyes időjárás és a krónikus munkaerőhiány okozta a legfőbb gondot az idei nyári szezonban, forgalmuk a parti sávban átlagosan 15-30 százalékkal, a parttól távolabb 5 százalékkal csökkent tavalyhoz képest – hangzott el egy szezonértékelő fórumon kedden, Balatonszárszón.


A KISOSZ (Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége ) tagszervezete, a Kereskedelmi és Vendéglátó Vállalkozók Somogy Megyei Érdekképviselete által rendezett fórumon és sajtótájékoztatón Kertész Rezső, a szervezet társelnöke ismertette: a 15 dél-balatoni településen tavaly év végén 1645 kiskereskedelmi üzlet és 1454 vendéglátóhely működött. Az utóbbi években a számuk csökkent: az üzleteké 9 százalékkal, a vendéglátóhelyeké 2,5-3,5 százalékkal.

A társelnök hangsúlyozta, a szakképzett munkaerő elvándorlása össztársadalmi probléma, amelynek megoldásához szükség van állami szerepvállalásra. Beszélt arról is, hogy a vendéglátósok nagyon várják az őket érintő, jövő évtől ígért áfa-csökkentést. A KISOSZ a vállalkozók talpon maradása és versenyképességének megőrzése érdekében évek óta szorgalmazza a vállalkozói járulékterhek csökkentését is – mikro-vállalkozások esetében legalább 8-10 százalékos mértékben -, különösen a munkabérre rakodó terheknél – emlékeztetett. 

[htmlbox Kié_a_pénzem?]

 

A fórumon megjelentek beszámolói szerint az idei szezonban a szálláshelyeken tapasztalt turistaszám-növekedés alig érződött a mikro- illetve családi vállalkozásként működő vendéglátóhelyeken, és a kereskedőknél. Ezt azzal magyarázták, hogy alapvetően a gyengébb fizetőképességű belföldi vendégforgalom nőtt.

Tóth László, a szakmában eddig 44 évet eltöltő siófoki étteremüzemeltető arra hívta fel a figyelmet, hogy átalakulóban vannak a fogyasztói szokások is. Tapasztalatai szerint a fiataloknak már nincs igényük beülni egy étterembe, sokan, főként a magyarok, félkész, konyhakész termékeket vásárolva a nyaralójukban grilleznek. Meg kellett változtatni az étterem kínálatát is, mert a házias ételekre, magyar ízekre alig van már igény. Makkos Péter fonyódi étteremtulajdonos egyenesen úgy látja, a hagyományos éttermeknek 20 éven belül át kell alakulniuk gyorséttermekké.

A vállalkozók elmondása szerint az állandósult munkaerőhiány miatt kiszolgáltatottakká váltak a munkavállalóknak a vállalkozások. Az alkalmazottak szakképzettségével, gyakorlatiasságával és teherbírásával is folyamatosan gondok vannak. Jellemzően a hatvan-hetven évesek és a tapasztalatlan fiatalok dolgoznak, a középkorú generáció Nyugatra vándorolt – mondta el Szili József, aki Zamárdiban üzemeltet éttermet. Ez azért is probléma a vállalkozók szerint, mert eltűnt az a réteg, amelyiknek tovább lehet adni a vállalkozásokat. 

Több vállalkozó jelezte, hogy nehéz pótolni a kivándorlókat romániai vagy ukrajnai alkalmazottakkal, részben azért, mert a piacképes szaktudással rendelkezők szintén továbbmennek Nyugatra, részben azért, mert túl lassú és bürokratikus az engedélyek beszerzése.

Egyes vendéglátóhelyeken a szakemberhiányt a választék kurtításával orvosolták, illetve a hiányzó személyzet miatt később vagy egyáltalán nem nyitottak ki. 

A vasárnapi nyitva tartás tilalmának visszavonása több helyen okozott némi forgalomcsökkenést. A hatósági ellenőrzésekről kedvezőek a dél-balatoni kereskedők és vendéglátósok tapasztalatai, mivel a korábbiaknál több rugalmasságot és segítőkészséget tapasztaltak.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Az EU eljárást indított a Temu ellen a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján

Az Európai Bizottság eljárást indított csütörtökön a Temu ellen annak megállapítására, hogy a kínai online kereskedelmi óriásvállalat megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt az illegális termékek értékesítésével, a szolgáltatás esetleges függőséget okozó kialakításával, a felhasználók számára vásárlások ajánlására használt rendszereivel, valamint az adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos területeken.Az uniós bizottság közleménye szerint a vizsgálat a Temu által szeptember végén benyújtott kockázatértékelési jelentés alapján indult, és arra összpontosít, hogy a vállalat rendszerei arra szolgálnak-e, hogy korlátozzák a nem megfelelő termékek értékesítését az Európai Unióban.

2024. október 30.

Mit tehet a munkavállaló, ha elfogyott az éves fizetett szabadsága?

Év vége közeledtével felmerül a kérdés, pontosan mi történik, ha valakinek elfogy az éves szabadságkerete. Az éves fizetett szabadság a munka világában alapvető jog, amelyet minden munkavállaló igénybe vehet. A szabadság kiadása mindig a munkáltató felelőssége és kötelezettsége, ennek ütemezése során számos jogszabályi előírást kell figyelembe vennie.

2024. október 29.

Rangos nemzetközi díjjal ismerték el a UCC AI-alapú ügyfélszolgálati megoldásait

A szakmai zsűri döntése alapján a United Call Centers (UCC) elnyerte a rangos Titan Business Awards díjat az ügyfélszolgálat – mesterséges intelligencia kategóriában. Az idén 25 éves magyar szolgáltató cég az általa fejlesztett, mesterséges intelligencián (AI) alapuló ügyfélszolgálati megoldásaival a legmagasabb, platina fokozatot szerezte meg.