NAV: kevesebb adóellenőrzés, nagyobb hatékonyság


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Érdemben csökkent az adóellenőrzések száma az elmúlt években, míg a feltárt adókülönbözet összege keveset változott. Egyre kevésbé érdemes pereskedni az adóhatósággal. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda közleménye.

A közelmúltban jelent meg a NAV már szokásosnak mondható évkönyve, amely összefoglalja az adóhatóság elmúlt évben végzett tevékenységét. A sok-sok statisztikát böngészve az a kép rajzolódik ki, hogy az elmúlt években nőtt a NAV ellenőrzéseinek hatékonysága. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda elemezte a beszámolót.

Csökken az ellenőrzések száma

Mint az a hétköznapokban is érzékelhető, az elmúlt 5 évben jelentős csökkenés állt be az adóhatóság ellenőrzéseinek számában: ma már jellemzően csak akkor kopogtat a NAV, ha úgy érzi, hogy van keresnivalója. Ez a csökkenő tendencia 2017-ben kezdődött, amikor hirtelen 36.000-ről 20.000-re csökkent le az adóellenőrzések száma. De 2017 óta is lényegében megfeleződött az egy évre jutó NAV ellenőrzések mennyisége.

Meg kell jegyezni, hogy a csökkenő tendencia kizárólag az adóellenőrzésekre igaz, a jogkövetési vizsgálatokra nem, amelyek számában az elmúlt 5 évben nem volt számottevő változás.

Nem változik a feltárt adókülönbözet

A NAV statisztikák szerint nagyjából minden nyolcadik ellenőrzés – amelyeknek döntő része az áfát érinti – zárul megállapítással. A megállapítások eredményeként 2021-ben 204,9 milliárd forint nettó adókülönbözetet tárt fel a NAV ellenőrzési szakterülete. „Az előző évek hasonló számait végignézve, ebben a tekintetben nincs jelentős változás, a 2021. évben feltárt adókülönbözet mennyisége nagyjából megegyezik az elmúlt 5 év átlagával. Ez viszont egyben azt is jelzi, hogy a NAV hatékonyabbá vált, hiszen ugyanazt az adókülönbözetet lényegesen kevesebb adóeljárás megindításával tudta megállapítani” – magyarázza Fehér Tamás, ügyvéd, adószakértő.

Árnyalja azonban egy kicsit a képet, hogy a megállapított adókülönbözetnek csupán 20,9%-át ítélte beszedhetőnek az adóhatóság, amely arány a legalacsonyabb az elmúlt 5 év számai közül.

Egyre nehezebb sikerrel felvenni a kesztyűt a NAV-val szemben

Az elmúlt évtizedekben rájöhettek az adózók, hogy érdemes felvenni a küzdelmet a NAV megállapításaival szemben: ebben az időszakban szinte folyamatosan javult az adózók sikerességi aránya. Ez a tendencia azonban az elmúlt 5 évben megfordult. 2021-ben a NAV Fellebbviteli Igazgatósága összesen 1.796 ellenőrzési tárgykörben született elsőfokú döntéssel szemben benyújtott fellebbezést bírált el, amelyek közül 23% ért célba. Míg ez az arány nagyjából megfelel az elmúlt 2 év adatainak, az lényegesen kisebb, mint akár a 2017-es, akár a 2018-as szám. Ami az adóhatósággal szembeni bírósági eljárások számát illeti, tavaly 493 ellenőrzési ügyben született ítélet, amelyek közül minden ötödik volt az adózó számára kedvező.

„Láthatóan az adóhatóság ma már nem csak célzottan választja ki a vizsgálatának tárgyait, hanem a vizsgálatok eredményének megvédésében is egyre felkészültebb. Ezért egyre fontosabbá válik, hogy egy esetleges adóvitában az adózó is szakmailag a leghatékonyabb segítséget kérje és már az adóvita elején is tudatosan készüljön a következő lépésekre” – foglalja össze a Jalsovszky szakértője.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Az EU eljárást indított a Temu ellen a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján

Az Európai Bizottság eljárást indított csütörtökön a Temu ellen annak megállapítására, hogy a kínai online kereskedelmi óriásvállalat megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt az illegális termékek értékesítésével, a szolgáltatás esetleges függőséget okozó kialakításával, a felhasználók számára vásárlások ajánlására használt rendszereivel, valamint az adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos területeken.Az uniós bizottság közleménye szerint a vizsgálat a Temu által szeptember végén benyújtott kockázatértékelési jelentés alapján indult, és arra összpontosít, hogy a vállalat rendszerei arra szolgálnak-e, hogy korlátozzák a nem megfelelő termékek értékesítését az Európai Unióban.

2024. október 30.

Mit tehet a munkavállaló, ha elfogyott az éves fizetett szabadsága?

Év vége közeledtével felmerül a kérdés, pontosan mi történik, ha valakinek elfogy az éves szabadságkerete. Az éves fizetett szabadság a munka világában alapvető jog, amelyet minden munkavállaló igénybe vehet. A szabadság kiadása mindig a munkáltató felelőssége és kötelezettsége, ennek ütemezése során számos jogszabályi előírást kell figyelembe vennie.

2024. október 29.

Rangos nemzetközi díjjal ismerték el a UCC AI-alapú ügyfélszolgálati megoldásait

A szakmai zsűri döntése alapján a United Call Centers (UCC) elnyerte a rangos Titan Business Awards díjat az ügyfélszolgálat – mesterséges intelligencia kategóriában. Az idén 25 éves magyar szolgáltató cég az általa fejlesztett, mesterséges intelligencián (AI) alapuló ügyfélszolgálati megoldásaival a legmagasabb, platina fokozatot szerezte meg.