8. generáció – Volkswagen Passat 2.0 TDI DSG 4Motion


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A legsikeresebb európai cégautó új motorokkal, csökkentett saját tömeggel és nem utolsósorban a legújabb kényelmi, infotainment- és vezetői segédrendszerekkel mutatkozik be, egyre inkább eltüntetve az egyes járműkategóriák közötti éles határokat.


A Passat minden változatában a világ legsikeresebb középkategóriájú autói közé tartozik, éves szinten mintegy 1,1 millió példányával pedig a Volkswagen Csoport legnagyobb darabszámban értékesített típusa is egyben.

Annak érdekében, hogy ez így is maradjon, korszerű konstrukciójának köszönhetően alapvető arányait jóval dinamikusabban alakították ki a tervezők. Többek között 14 mm-rel alacsonyabb a karosszéria, ami lendületes formát eredményez, de beülésnél jóval mélyebbre kell ülni. De ha már bent vagyunk, akkor a hosszabb tengelytávnak köszönhetően nőtt az amúgy sem kicsi utastér. A fej és lábtér meglepően nagy és jól érezhető az elődhöz képest szélesebb karosszéria.

Opcióként rendelhető teljesen LED fényszóróval kanyarfény funkcióval, amely valóban szép, szinte nappali fényt varázsol az útra, és nem utolsósorban igazán jól áll a Passatnak.

Beszálláskor azonnal látszik és érezni, hogy nem spóroltak az extra lista válogatásánál. Az ergoComfort ülések azonnal magukba ölelik az embert, hosszú távon is kényelmes az oldaltartása és az ülőlap hossza is állítható. A magasság állítását nem, de a deréktámaszt elektromotorok mozgatják. Hátul is kényelmesek az ülések, a beltér fejmagasságnak kiváló és a lábtér még magas sofőr mögött is tökéletes.

Emellett a legkorszerűbb fejlesztések is megjelennek palettáján, például az Active Info Display, vagyis a teljes egészében digitális kombinált műszeregység. Ez egy 12,3 col (31,2 cm) képátlójú, színes TFT-monitor, a nagyfelbontású műszerpult elemei változtathatóak, a sebességmérő és a fordulatszám kijelző közé a navi kijelzője is beilleszthető.

A kényelem mellett az autó biztonsági felszereltsége is megnyugvást hozhat: van minden, ami ebben a kategóriában már kötelező. Ilyen a sávváltást segítő és sávtartó rendszer, amely baleset esetén is próbálja sávon belül tartani az autót, vagy az adaptív tempomat, amely 160 km/órás sebességig működőképes.

A motorháztető alatt egy kétturbós, 240 lóerős, 500 Nm csúcsnyomatékú kétliteres, négyhengeres dízelmotort találunk, aminek erejét hétfokozatú, dupla kuplungos automata juttat mind a négy kerékhez. Az erőforrás az SCR katalizátornak köszönhetően, teljesíti az EU6-os környezetvédelmi normákat, ami azt jelenti, hogy kötelező szerviz látogatáskor AdBlue adalékot kell utántölteni a tartályba.

Az 1,7 tonnás Passat alig több mint 6,3 másodperc alatt teljesíti a 0–100 km/h-s sprintet, végsebessége pedig 240 km/h körüli, vegyes fogyasztása 600 kilométeres vegyes használatú tesztút során 7,4 l 100 km-en alakult. Alapfelszereltsége tartalmazza az automatikus motorleállítás és -indítás, valamint a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás rendszereit. Adaptív futóműve jól csillapítja az úthibákat, kiszámíthatóan és semlegesen viselkedik, kormánya pontos és visszajelzése is példaadó.

A nagyon jó minőségű Passat mindentől függetlenül kívül-belül az a konzervatív autó maradt, ami mindig is volt. Hibát találni benne gyakorlatilag nem lehet, talán az alacsony építésből származó kényelmetlenség róható fel, de az sem nagy dolog, csúcs dízellel, négykerék hajtással olyat tud, amit más kategóriatársa nem.

Mibe kerül a 2015-ös Év Autója? Hát igen, ez már súlyosabb kérdés: a tesztelt modell alapáron 12,5 millió, de az extra lista végtelen, így jóval 15 milliós szám lebeg az árlistáján.

 

Fotók: Buday Dénes


Kapcsolódó cikkek