A sportos örökség


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Subaru nevet a hosszú ralis múltja miatt a sportossággal és dinamizmussal kötjük össze, de tudjuk, hogy ennek a korszaknak vége és az eladások megtartása végett a tervezők kénytelenek voltak nyugodtabb vizekre evezni. Két éve mutatták be a Legacyt, rögtön dízelmotorral, családbarát felfogásban és kényelemre hangolva. De a japánok nem tudtak nyugton maradni, kellett valami extra a Legacyba, ami a sportosság felé veszi az irányt.


A 2,5 literes, négyhengeres boxer adott a feladathoz, de az új modellben egy kicsit finomítottak rajta. Természetesen sima járású, erős SOHC motorja nagyon gazdaságos, és teljesíti az Euro 5-ös emissziós normákat. A dugattyúkon, a befecskendezős nyílásokon, a szívócsövön és a gyújtógyertyákon elvégzett finomításoknak köszönhetően az erőforrás agilisabb városi forgalomban, kielégítőbb teljesítményt garantál autópályán, illetve gyakorlatilag bármilyen úton kisebb az emissziója. Legnagyobb teljesítménye 167 lóerő, míg nyomatéka 229Nm amely kellő dinamizmust biztosít.

A boxer motor kifinomult ereje és a Subaru szimmetrikus AWD-rendszerének magabiztos úttartása között az új Lineartronic váltó teremt ideális kapcsolatot. Ez az első olyan fokozatmentes váltó, amelyet hosszában építettek be egy összkerékhajtásos rendszerbe, és amelyben szíj helyett láncot alkalmaztak. Így a jobb teljesítmény és a nagyobb hatékonyság érdekében szélesebb lehet a használt áttételek tartománya, a váltómű gyorsabban reagál a gázpedál lenyomására, sőt a dizájn is kompaktabb maradhatott, hogy nagyobb tér legyen a Legacy utastere számára. A Lineartronic révén a motor minden sebesség mellett a legkedvezőbb fordulatszám-tartományban dolgozhat, azaz elérhető a teljesítmény és a gazdaságosság egyensúlya. Speciális hangolásának köszönhetően a váltómű a gázpedál minimális lenyomására is agilisan reagál és természetesebb érzetet kelt. A volánra szerelt váltókarokkal hatfokozatú, manuális üzemmód is rendelkezésre áll, ha még gyorsabb reakciókra van szükségünk.

Ha már haladunk, akkor még egy jó barátunk akad a Legacyban: a sportos úttartást és a kifinomult működést szakértő módon ötvöző futómű, amely az új, kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztéssel megnyugtató stabilitással veszi a kanyarokat és halad át a rossz minőségű utakon. Az első felfüggesztés része a nagyon merev Bölcsős Felfogatási Rendszer, jellemző rá a szélesebb nyomtáv, illetve a hosszabb rugóút. Ezek együtt egyenletesebb kanyarvételt, valamint csendesebb, kényelmesebb gördülést garantálnak.

A Legacy-ban a széria Járműdinamikai Vezérlőrendszer érzékelők sokaságával figyeli és elemzi, hogy az autó a vezető által kijelölt íven halad-e. Amennyiben a jármű közelít stabilitási képességei határához, az AWD-rendszer a nyomatékelosztást, a vezérlőrendszer pedig a motor és a fékek teljesítményét szabályozza úgy, hogy a jármű a kijelölt íven maradjon.

A tesztút során 8–9 literes átlagfogyasztást mértünk, ami alapján – a Subarutól megszokott szimmetrikus összkerékhajtással és automatával felvértezve – állíthatjuk, hogy jó munkát végeztek a Subaru mérnökei. Az utastér kényelmére abszolút nem lehet panaszunk, elöl és hátul is hatalmas hely áll rendelkezésünkre és túlzások nélküli kényelmet érezhetünk. A műszerfal és a középkonzol megszokott Subaru-minőséget és egyediséget mutatja. A kormánykerék is szépre sikeredett és a volánra telepített kapcsolókkal könnyedén kezelhetjük az audiorendszert.

Első érzésre furcsa szerkezet a Legacy, de kényelmével és pazar technikai eszközök felhozatalával ismét egy egyedi autót sikerült alkotniuk. A végeredmény igazi Subaru-érzés: egyensúly és harmónia mozgás közben.

Buday Dénes


Kapcsolódó cikkek

2024. november 5.

Az energiatermelés zöldítése mellett a keresletet is indokolt átstrukturálni

Magyarország napelem kapacitása az utóbbi években látványosan fejlődött, és már 2023-ra meghaladta a korábban kitűzött 2030-as célt. Jelenleg közel 7850 MW megújuló villamosenergia-termelési kapacitás áll rendelkezésre. Globálisan azonban ijesztő az elmaradás a Párizsi Megállapodás céljainak eléréséhez szükséges erőfeszítések terén.