Alfa Romeo Stelvio Q4 2,2 JTDM – A kanyarbolond

Szerző: Buday Dénes
Dátum: 2018. február 22.
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Alfa márka is belépett az új Stelvio modelljével a SUV-ok világába. Az olasz autógyártás szívében, Modenában működő műszaki központjában fejlesztették és a felújított Cassino-i üzemben születik. Az ízig-vérig olasz modell a hamisítatlan Alfa Romeo modellekre jellemző, sportos formatervet kapott és dízelmotorja ellenére lenyűgöző vezetési élményt kínál.


Korábban már volt egy próbálkozása az olaszoknak terepjárók között, de az már igen régen volt, a Matta modellt 1952-54 között gyártották elsősorban katonai célokra. De mivel a Jeep a Willys modelljével uralta ezt a piacot, így polgári célokra használták el a legyártott modelleket, számos változat készült mezőgazdasági, tűzoltó és közúti karbantartó munkákhoz. Később 2003-ban a Kamal nevű tanulmánymodellel mutatták meg, hogy hogyan képzelik, ha egy sportos SUV ékesíti a modellpalettát. A válasz itt van előttünk, melynek már a nevében is ott van, hogy a mindennapokban is tökéletesen használható autót egy dinamikus formavilágú, sportos tulajdonságú, de tipikusan olasz beállítottságokkal rendelkező modellt állítottak csatasorba. Már az Alfa névválasztása is egyedi tulajdonságaira utal, ugyanis a Stelvio-hágó Olaszország legmagasabban fekvő hegyi közúti hágója, amely több mint 20 kilométer hosszú és majd hetvenöt kanyar tagol.

Szemből a Giulia arcát mutatja, de összességében is igazi Alfa lett (Fotók: A szerző felvételei)

Hajtásrendszere tökéletes darabokból áll, a százas sprintet 6,6 másodperc alatt letudja

Futóművét és Q4 összkerékhajtási rendszerét biztos ide tervezték, nem terepre való. Hiszen rendszere a nyomatékmegosztást valós időben szabályozó Q4-technológiával készült, így leginkább a teljesítményt szabályozza a kerekekre, de legfőképp biztonságot kínál. A felépítését tekintve aktív osztóművet és első differenciálművet tartalmaz, kompakt, kis tömegű felépítéssel, amely normál körülmények között hátsókerék-hajtású autóként viselkedik, de ha tapadásvesztést érez, akár az adott teljesítmény 50 százalékát képes az első tengelyre átcsoportosítani az osztómű segítségével. És talán a lényeg, hogy a nyomaték villámgyors átcsoportosítása érdekében a rendszer engedélyezi a tengelyek közötti fordulatszám-különbséget, ami a tapadás és az ívmeneti iránytartás terén ötös osztályzatot érdemel. Plusz még egy csillagocska is jár hozzá, csupán azért, mert a rossz minőségű utakkal is szépen megbirkózik, mindezt úgy, hogy 20 colos kerekeken gurul. A jó manőverező képességhez sokkal hozzájárul a tökéletesre hangolt súlyelosztás, a tervezők optimalizálták az autó fődarabjainak elhelyezését, míg a legnehezebb komponenseket a középpontban helyezték el.   

A kulcsnélküli indításrendszer széria, csomagterének befogadóképessége 525 liter, melyhez elektromos ajtónyitás után férhetünk hozzá

Pontos és közvetlen a kormányzása, az úttartás és a menetkomfort egyenesen zseniális

Gyorsan kapcsolgat a 8 fokozatú ZF váltó, balra DNA-kapcsoló, jobbra hangerővezérlő, mögötte pedig az infotainment forgótárcsája található

A hajtáslánc elején 2,2 literes négyhengeres dízelerőforrás található, mely esetünkben 210 lóerővel és 470 Nm nyomatékkal rendelkezik. Nem egy kapkodós erőforrás, nyomatékát már 1750/perc fordulaton az aszfaltra viszi, ebben nagy segítség neki az igencsak kiegyensúlyozottan működő nyolcfokozatú ZF márkájú automataváltó. Ha szeretnénk változtatni a karakterisztikán, akkor ott a DNA-kapcsoló. Ez egy igazi Alfa-jegy, de ebben a modellben ezzel az erőforrással kicsit feleslegesnek érzem. Az A állásban nyomatékszegénnyé teszi a motort, lassabban kapcsol, de nem sokat tudunk vele spórolni a fogyasztáson, míg a D állásban nagyobb a nyomaték, hiperérzékennyé válik a gázpedál, ami valljuk be, nem a dízel-SUV-páros erőssége. Az N állás a valódi énje, komfortos beállítás mely a dinamikát sem hanyagolja, de a felfüggesztés és a kormánykerék beállítására helyezi a hangsúlyt, megteremtve a vezetés kellemes egyensúlyát. Ez így jó, hiszen nem kicsi autóról van szó, igaz arányai erőt és dinamizmust sugallnak, de 468 centiméteres hosszúsága, a 167 centiméteres magassága és a 216 centiméteres szélessége is nagy járműről tanúskodik. Fékjei is a legjobbakból valók, fékútja rövid, a pedálút kissé hosszú, de elég határozott.

Terepre nem való, összkerékrendszere inkább biztonságot és magabiztosságot kölcsönöz

Hátul is kényelmes, a háttámlák három darabban dönthetőek, a minőségérzet itt is kiváló

Optimális tömeg/teljesítményarányt eredményezett az ultrakönnyű, high-tech anyagok bőkezű alkalmazása, a kardántengely szénszálas műanyagból készült

Belső dizájn már ismerős lehet a Giulia modellekből, ahol szintén a karosszéria sportos hangulata vezérelte a dizájnerek kezét. Egyszerű és elegáns vonalakból építkező belső teret teremtettek, ahol meghatározó a vezetőközpontúság. Kényelmesen ülünk, a szépen rajzolt kormány fogása jó, bár a karima lehetne picivel vastagabb. A finoman hullámzó műszerfal központi eleme a 8,8 colos képernyő, amely elég nagy ahhoz, hogy két részre tudja magát osztani, tolatáskor egyszerre jelenik meg a tolatóradar és a kamera képe, de mi is kisebbre vehetjük akár a navigáció képét is, és mellette kényelmesen elfér a médialejátszó teljes terjedelemben. 

20 colos felniken gurul, ennek ellenére szépen veszi az akadályokat

A kormányra szerelt indítógomb látványos megoldás, a kormány fogása finom, de lehetne egy kicsivel vastagabb a karima

Neve az, ahova tervezték, a Stelvio-hágó Olaszország legmagasabban fekvő hegyi közúti hágója, 20 kilométer hosszú és 75 kanyar tagol

A teszt végén maradtunk ugyanazon a véleményen, mint az elején első látásra, a Stelvio keményen hat az érzékekre, hamisítatlan Alfa Romeo, sportos formaterve illeszkedik a család többi tagja közé, teljesítménye több mint elegendő, hajtáslánca tökéletes komponensekből áll, egyszerűen élmény vezetni, futóműve a prémium SUV szegmensben példaértékű, melyekkel összességében és műszaki megoldásaival lenyűgöző vezetési élményt kínál.

Az alapára 210 lóerős dízellel majd’ 14 millió forint, cserében gazdag az alapfelszereltsége

Kapcsolódó cikkek:


Frankfurti Autószalon 2019
2019. szeptember 13.

Frankfurti Autószalon 2019

Megfogyatkozva, de a jelenlévők töretlen lendülettel vetették bele magukat a kétévente megrendezett frankfurti autókiállításba. Míg a franciák a Renault-val, az angolok a Jaguar–Land Rover-párossal jelentek meg, Ázsiából a Honda és Hyundai volt jelen, addig az otthoni pályán mozgó autógyárak teljes arzenállal képviseltették magukat.

Mi tanulhatunk Zidane-tól?
2019. szeptember 6.

Mi tanulhatunk Zidane-tól?

Egy jelenleg is tartó, sikerekkel övezett pályafutás részleteibe avat be minket egy vadonatúj sportkönyv, egy másik pedig focit tanít.

Audi S6 – Újragondolva
2019. augusztus 30.

Audi S6 – Újragondolva

Érdekes lépésre szánta el magát az Audi, S6-os modellje 1994 óta ékesíti a piacot, mint az A6-os nagy teljesítményű változata, amely kizárólag Quattro-rendszerrel és benzines erőforrásokkal volt kapható.

Volt egyszer egy… Hollywood
2019. augusztus 23.

Volt egyszer egy… Hollywood

… És volt egyszer egy Tarantino, aki korhűen repítette vissza nézőjét a tragikus 1969-es évbe.

A szabadság fokai
2019. augusztus 9.

A szabadság fokai

Két vadonatúj, izgalmas könyv hihetetlen, de igaz történetek alapján.