Városmajori Szabadtéri Színpad: Minőségi szórakoztatás a cél
Színházi premier, Szemle Plusz-verseny, Dumaszínház, vizsgaelőadások, koncertek, gyerekelőadások, és egy új műfaj. A Városmajorban a nyár a szezon.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Egy felsőkategóriás SUV-modellel lép be a tisztán elektromos autók világába az Audi. A száz százalékban elektromos e-tront sportos karakter jellemzi, mindennapi használhatósága is kiemelkedő. Ez többek között a 350 kilométert is meghaladó hatótávnak köszönhető.
Természetesen nem mindennapos dolog, hogy kihasználjuk a benne rejlő adottságokat, mert a töltési lehetőségek jelen esetben a fővárostól távolabbi pontokon néha kétségesek, így remekül érezhetjük magunkat a teljes töltöttség esetében megjelenő hatótávolságon. 95 kWh – ennyi a kapacitása az utascella alatt elhelyezett akkumulátorblokknak, amely méretben egy kis autó tengelytávolságával és szélességével ér fel. Pontosan az e-tron 2928 milliméteres tengelytávjával összevetve a blokk hosszúsága 2,28, szélessége 1,63, míg magassága 0,34 méter, melyet nagyjából 36 darab cipős doboz méretű, téglatest alakú cellamodul alkot. Ha picit emberibb számokra fordítjuk, akkor mondható, hogy így 1200 literes teret foglal el, amely a csomagtartó kapacitásának pontosan a kétszerese. Az ütközésvédelemmel ellátott akkumulátor-rendszer tömege mintegy 700 kilogramm, ebben benne foglaltatik az alumíniumprofilokból kialakított hűtőrendszer is, így menetkészen 2599 kilogrammot nyom a mérlegen az e-tron.
Annyira Audi, hogy már nem is lehetne jobban. A stresszmentes dizájn jól leplezi nagyságát, tömegét (A szerző felvételei)
Az első és a hátsó tengely közötti 51:49 arányú tömegeloszlás így igen kiegyensúlyozott, a kormányzási tulajdonságok pedig túlságosan semlegesek
A nagykapacitású és nagyfeszültségű akkumulátoroknak szükségük is van a hűtésre, hiszen megfelelő gyorstöltő-állomáson akár 150 kW teljesítménnyel is lehetővé teszi a töltést. Ilyet itthon még ne keressünk, egyszerűbb esetekben váltakozó áramú állomásokon is tölthető az út során, alapesetben akár 11 vagy 22 kW teljesítménnyel, otthoni töltés is lehetséges, de ez egy rendkívül időigényes vállalkozás, folyamatos töltéssel több mint 30 órát vesz igénybe. Erre talán nincs is szükség, elég, ha keresünk egy 50 kW-os villámtöltőt, amivel másfél óra alatt már utunkra is indulhatunk. Ha normális körülmények közt használjuk, 330–350 kilométeres hatótávval gazdálkodhatunk, ami 28 kWh-s fogyasztásnak felel meg 100 kilométerre, mindezt úgy, hogy kihasználjuk a fedélzeten megtalálható kényelmi berendezéseket.
Hossza 4901, szélessége 1935, magassága 1629 mm, pont a Q5 és a Q7 modellek közt helyezkedik el, csak a magassága kisebb mindkettőnél
Az A6-os és A8-as modellekben kezdődött ez a fajta belső dizájn, a két nagy, középső kijelző használata megszokást igényel, a komor fekete belsőt éjszaka tehetjük színessé a több színben is látványosan megjelenített hangulatfénynek köszönhetően
Egy kis tárolódobozka az orrban, itt gyűjthető a kábelek rengetege, vagyis a különböző töltőkábelek, van 230 voltos az otthoni töltéshez és egy 22 kW-os utcai töltőoszlopokhoz
Legnagyobb fogyasztó a légkondicionáló, ami esetünkben egy négyzónás rendszerként van jelen, amely olyan úri kiegészítőkkel van felvértezve, mint az ionizátor, ami a káros részecskéket és baktériumokat szűri ki az utastérből, és az aromatizáló, ami esetünkben két illattal rendelkezik. Fogyasztásban ennek használata mellett a párátlanító funkció húz nagyot, üzembe helyezése harminc kilométert von el a hatótávból, amit szerencsére hatásos működése mellett nem sokáig kell használnunk. Szerencsénkre tesztautónk száraz, barátságos időben járt nálunk, így a nagy fogyasztók használatára csak egyszer-egyszer volt igény. Így a légkondi eco használata mellett, csurig feltöltés után 325 kilométert autóztunk, amelyben napi szinten városi használat is benne volt, de a töltőre kapcsolás pillanatában még 22 kilométernyi távolságot jelzett a műszer.
Elektromosan nyitható a töltőfedél, itt egy 11 kW-os töltőoszlophoz csatlakozik, ahol csaknem kilenc órát parkolt a teljes töltöttséghez
Az extrafelszerelésként kínált vonóberendezést tesztautónk is tartalmazta, akár 1800 kilogramm össztömegű utánfutó vontatását is lehetővé teszi
A csomagtér 600 literes, a padló elég magasan van, az ajtónyitás természetesen elektromos, az ülések lehajtásával 1725 literes térig növelhető
Egy rövidebb autópályás használat mellett a sebességhatárokat betartva 29,5 kWh fogyasztással számoltunk, fontos megemlíteni, hogy a hatótávolság az energia-visszatáplálástól is függ, ezt mi is befolyásolhatjuk okos használattal. Autópályán vitorlázó képességeit használva, míg esetekben a kormányon lévő váltófüleknek álcázott karok segítségével három fokozatban tudjuk irányítani a rekuperációs folyamatokat. Ha van kedvünk ezzel foglalkozni, a kapcsolók segítségével akár városban is vidáman, fékezés nélkül autókázhatunk folyamatosan, ezzel gyakorlatilag minden normál fékezési manőverrel visszatermelünk energiát.
A nagy és Full-HD felbontású kijelzőn e-tron-specifikus grafikákat jeleníthetünk meg. Kétféle üzemmód közül választhatunk, a hagyományos nézetben a powermeter és a sebességmérő nagyméretű körműszerként jelenik meg, míg a másik lehetőségnél kisebbek a körműszerek és a navigációs térkép kerül a középpontba
Finom bőrhuzatot kapott a csuklótámasz, a hozzá integrált ezüst karral tudjuk fokozatba helyezni a váltót, amely egy egyfokozatú erőátvitel
Elöl 170, hátul pedig 190 lóerős villanymotor dolgozik az e-tronban, amelyet a győri Audi-gyárban készítenek
Két elektromos motorja 408 lóerő rendszerteljesítménnyel dolgozik, az aszinkronmotorok az első és hátsó tengelyeknél lettek elhelyezve. Ennek megfelelően teljesítményük sem egyforma, 135/165 kW az arány a hátsó motor javára, míg a forgatónyomaték 309/355 arányban oszlik szintén a hátsó tengelyhez elhelyezett javára.
Az első és a hátsó kerekeken egyaránt ötkaros felfüggesztést alkalmaztak a tervezők, Comfort módban 21 colos kerekek mellett is meglepően kényelmes az itthoni utakon is
Normál üzemmódban 6,6, Boost rásegítéssel 5,7 mp alatt kap fel a százas tempóra, autópálya-tempónál is késlekedés nélkül, vehemensen gyorsul
Elinduláskor a menetteljesítmények igazán mély benyomást keltők, a maximális forgatónyomaték azonnal rendelkezésre áll, tetemes súlyához mérten igen dinamikusan szedi lábait, elektromos összkerékhajtással felvértezve, álló helyzetből kevesebb, mint hat másodperc alatt teljesíti a 0–100 kilométer/órás sprintet, végsebessége pedig a gyári adatok szerint 200 kilométer/óra. A mechanikus quattro összkerékhajtáshoz hasonlóan a nyugalmas közlekedések alkalmával a hátsó hajtású tengelyek jutnak szerephez. Az első tengely akkor jut szerephez, ha nagyobb teljesítményt igénylünk, mint amit a hátsó elektromos gép elő tud állítani vagy egyszerűen a körülmények hatására, mint síkos útszakaszon vagy a gyors kanyarvétel során fellépő tapadásvesztést megelőzően. Audikra jellemzően az e-tron modellben is megtaláljuk a drive select menetdinamikai rendszert, ahol hétféle menetprofil közül választhatunk a hangsúlyosan takarékostól a sportosig, de a hétköznapi felhasználási területet a Comfort beállítás adja, ahol a hazai úthálózat igényessége és 21 colos turbinadizájnú alufelnik találkozását remekül áthidaló beállítás a kényelmet helyezi előtérbe. Amúgy a sportos felhasználást preferálva vagy autópályán haladva akár 76 milliméterrel is változtatható a karosszéria pozíciója, amelynek lesüllyesztése javítja a légáramlási viszonyokat, míg alaphelyzethez viszonyítva az offroad mód 35 milliméterrel növeli meg magasságát.
Látványosan oldották meg a hátsó lámpák fényjátékát, nyitáskor üdvözöl minket, a komor fekete belső is hangulatosra vált a nap leszállta után
Az autó alapára picivel kevesebb, mint 28,5 millió forint, de az extra lista válogatás után még egy villanyautó árát is ráköltötték a tesztautóra, pontosan 39,3 millió a galaxiskék e-tron
Mindezt egy nyugodt, kényelmes és jól átgondolt utastérben élhetjük át, amit kikezdhetetlen minőségével és dizájnjával már jól ismerhetünk a márka nagy modelljeiből. Egyedül a váltókar hoz újdonságot, kis, bőrrel borított csuklótámaszos tartó alatt elhelyezkedő karocska előre-hátramozgatásával választhatunk a fokozatok között. Mindent a kijelzőkről irányíthatunk, csak pár önálló gomb kapott helyet a középkonzolon, mely a lépcsőzetes kialakítású műszerfalból ereszkedik le az első utasok közé. Fontos a kijelzők tanulmányozása és az alapfunkciók megtanulása még indulás előtt, mert menet közben könnyen elveszhetünk a részletekben. A középső alagút konzolja nyitott oldalfelületekkel készült és a rakodórekesze mellett pohártartókat, illetve az okostelefon induktív töltésére is alkalmas helyet kapunk. A méretéhez mérten tágas utastérrel van dolgunk, öt felnőtt is kényelmesen utazhat a Q5 és Q7 modell között méreteiben elhelyezkedő e-tronban, csak a magasságra nem igaz az állítás, ugyanis a Q5-nél alacsonyabb építésű. Formája úgymond egyszerű rajzolatú, de minden szegletében tipikus Audi maradt, jellegzetes hűtőrács mellett látványra hajaz a hátsó LED-lámpák fényjátéka és a lámpákat nappal is látványos, fénycsíkkal összekötött dizájn. Tökéletes megoldásokkal, a márkához hű színvonalon kezdte elektromos karrierjét az Audi, nemsokára más kategóriákban is képviselteti magát a márka, de kezdetnek a legsűrűbben lakott szegmenset vették célba.
Színházi premier, Szemle Plusz-verseny, Dumaszínház, vizsgaelőadások, koncertek, gyerekelőadások, és egy új műfaj. A Városmajorban a nyár a szezon.
Bográcsozás közben nem gondolunk arra, mekkora utat járt be a népszerű egytálétel a pusztától a kertünkig. Egy új kiállítás ennek megismerésében segít.
Növekvő ütemben terjed az internethasználat az idősebbek körében, bár a szépkorúak továbbra is lemaradásban vannak a fiatalabbakhoz képest. Egyebek közt ezt állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss felmérése, amely az életkoron túl a nem, az iskolázottság, valamint a munkavégzési és a háztartásbeli körülmények internethasználatra gyakorolt hatását is vizsgálta.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!