Balaton: kirándulás, kiállítás, kisvasút


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2020 nyarán a magyar tenger partja talán népszerűbb, mint valaha. Mi a déli parton jártunk, és ajánlunk néhány izgalmas látnivalót.

Csaknem másfél millió vendégéjszakát töltött a balatoni strandok körzetében 430 ezer vendég 2020 júliusában, s ez is nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a belföldi turizmus elérje az előző évi szintet. Ez kiváló eredménynek számít e járvány sújtotta különleges esztendőben. Ám a Balaton nemcsak fürdést kínál. Környéke megannyi látványosságával remek további kikapcsolódási, élményszerzési lehetőséggel vonzhat minket.

Balatonboglár: Gömbkilátó és kalandpark

A déli part egyik legérdekesebb építménye a vulkanikus eredetű boglári Várdombon található: a Xantus János nevét viselő, 15 méter átmérőjű Gömbkilátó 240 háromszöglemezből áll, s a dombtetőn 165 méter magasságban emelkedik ki a fák közül.

Balatonboglári Gömbkilátó

Mondák övezik építésének történetét (A szerző felvételei)

Gyalogosan is könnyen megközelíthető, és nemcsak kívülről érdemes megnézni: 300 forintos jelképes belépőért néhány lépcsőfokot megtéve lépjünk be a gömbbe, mert páratlan panorámában lehet részünk!

Balatonboglári Gömbkilátó - kilátás

Lábunk alatt terül el a Balaton

Velünk szemben Badacsony tárul elénk, kelet felé Tihany, de szép, napos időben szinte az egész Balatont beláthatjuk. A hatvanéves szerkezetet többször is felújították, mai formájában 2012 óta látogatható. A Gömbkilátó rejtélyekkel övezett történetéről a Tó-retro blogon olvashatunk jó összefoglalót, itt.

Balatonboglári Várdomb kalandparkja

A Várdomb kalandparkja a gyerekek kedvence

A kilátó környéke többször is megújult, néhány újdonság épp erre a nyárra készült el. Így a csaknem száz elemből álló kalandpark mászófallal, valamint a Piknik-liget. A szülők a gyerekekkel együtt élvezhetik a modern bobpályát. A Gömbkilátó díszkivilágítását ledes technológiával korszerűsítették, fényjáték-lehetőséggel.

A fejlesztések a hírek szerint ezzel még nem állnak meg: a város a Várdomb gerincére Európában egyedülálló, cölöpökön álló magasösvényt tervez, ahol a magas fák lombkoronájával azonos szinten lehet sétálni, és élvezni a kilátást. Ezzel az újabb látványossággal a mostani több mint százezerről idővel akár meg is duplázódhat a Várdombra látogatók száma.

Balatonfenyves környéke: Nagyberek és kisvasút

Kétszáz esztendeje a Balatonfenyvest körülölelő vidék még a tó vízfelületéhez tartozott, de idővel a hullámzás miatt feltorlódott természetes gátak leválasztották a Balatonról. A mocsaras területet a XIX. század derekán lecsapolták, hogy termőföldnek nyerjék meg. Fekete István Tüskevár című regényéből jól ismerhetjük e vizenyős tájat, gazdag élővilágával. Nagyberek azóta is a rejtélyek vidéke. Hiába próbálta az ember mezőgazdasági területté alakítani, csak kevéssé járt sikerrel, a természet többnyire győzött.

A Balaton-nagybereki Állami Gazdaság kezdeményezésére a múlt század ötvenes éveiben fogtak itt keskeny nyomtávú gazdasági vasúti pálya építésébe, hogy a helyi majorságokból mezőgazdasági terményeket szállíthassanak a balatonfenyvesi vasútállomásra. 1956-tól már helyi dolgozókat is utaztattak kisvonattal. A csökkenő igények miatt 1990-ben megszűnt az árufuvarozás, bő egy évtizeddel később a személyszállítás is, a rendszeres forgalom a mai napig csak a Balatonfenyves GV (gazdasági vasút)–Somogyszentpál vonalon maradt meg. (A kisvasút történetéről itt olvashatunk részletesen.)

Balatonfenyvesi kisvasút

Egykoron gazdasági vasút volt, most kirándulóvonat

A nyaralók, a turisták azonban mára ismét felfedezték a kisvasutat és Nagybereket. Az Mk48-as dízelmozdony húzta szerelvények a 14 kilométer hosszú szakaszon 25 km/óra sebességgel közlekednek, az út a két végállomás között 40 perc. A MÁV-START 2012 óta üzemelteti a vonalat. A járatok nyitott kocsit is kaptak, hogy a nyári melegben az utazók még jobban élvezhessék a fapados kirándulást. És valóban élmény az utazás! Menet közben láthatjuk a térség gazdag növényvilágát, s ha szerencsénk van, ritka madárfajok egyedei is feltűnnek. Az sem meglepő, ha egy-egy gyors kerékpáros a sínek menti aszfaltúton lehagy bennünket. Mivel a vasúton bringát is lehet szállítani, egy kis vonatozással is egybeköthetjük Nagyberek kerékpáros felfedezését.

Imremajor – Hunyadi udvar – gasztró- és kézműves vásár

Vonzó úti cél a vásár is

Nyaranta minden csütörtökön és vasárnap Imremajorban – Fenyvesről indulva az első megálló közelében lévő Hunyadi udvarban – gasztro- és kézműves vásárt rendeznek romkocsmával, kemencekerttel. Érdekesség, hogy az egyik falatozóban a falon bekeretezve Puskás Ferenc egyik válogatott meze is látható, amit az egyik vendég ajándékozott gyűjteményéből.

Balatonföldvár: hajózástörténeti múzeum, kilátóval

Egyetlen látogatás, dupla élmény: ha Földváron felkeressük a Hajózástörténeti Látogatóközpontot, egyszerre járhatunk körbe egy színvonalas múzeumot, és juthatunk fel a kilátótoronyba (lépcsőmászás helyett akár lifttel is).

Balatonföldvári hajózástörténeti múzeum, kilátóval

70 méterről tekinthetünk le a tóra

A 25 méter magas kilátóból a mintegy 40 méteres magasparttal együtt csaknem 70 méteres magasságból pillanthatunk le a tóra, csodálhatjuk a keleti parttól egészen a nyugatiig. Láthatjuk a kompokat is, ahogy méltóságteljesen úsznak Szántódtól Tihanyig. Közvetlenül alattunk, a szépen kialakított játszótéren pedig gyerekek futkároznak. A kilátó egyik teraszán kávézhatunk is, pazar kilátással.

Balatonföldvári hajózástörténeti múzeum – szélerősség-bemutató ventilátorokkal

Szélerősség-bemutató, ventilátorokkal

A négy éve nyitott kiállítás gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt élvezetesen mutatja be a tavat és a balatoni hajózás történetét. Makettek, terepasztalok, szimulátorok teszik könnyűvé ismereteink bővítését. Ventilátorok segítségével azt is megtapasztalhatjuk, milyen erősségűek a szelek egy igazi balatoni vihar idején. Vitorláshajót kormányozhatunk szimulátorral, kis játszóházzal tehetjük élvezetessé gyermekeink számára a múzeumot, miközben mi tablókon olvashatunk a balatoni révközlekedés és hajógyártás megszületéséről, a vízszabályozásról, a viharjelzés történetéről, a jégvitorlázásról, és takácscsomót is megtanulhatunk kötni.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.