Bevált recept


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Közösségi szakács- és receptoldal, netes gasztromagazin, amelyen csakis ellenőrzött tartalom jelenik meg. Része egy webshop, egy gasztronómiai gyakori kérdések oldal, családdal és életmóddal foglalkozó online magazin is. Ezen kívül egyedülálló mennyiségű tápanyag-, alapanyag- és kalóriabázissal is rendelkezik. Mindez 610 ezres Facebook közösséget és havi 1 millió egyedi látogatót vonz. Ez a NoSalty röviden, számokban. Az oldal sikerének titkáról a vezérigazgatóval, Zalai Ágnessel beszélgettünk.


Internetes receptoldal vezérigazgatójaként nem jelentett hátrányt, hogy nem konyhatündér típus?

– Imádok enni, de főzni valóban csak ritkán szoktam. Online marketinggel foglalkozom 1999 óta, ez volt a döntő szempont. Voltam a Concorde-nál marketingvezető, ott a tulajdonos úgy gondolkodik, hogy vagy gyárat vagy egy hobbicéget működtet. Az előbbihez keresett embert, miután létrehozta a NoSalty-t 2008 májusában. Ez lettem én. Először a napi százezer látogatót akartuk elérni, aztán a gasztro-szegmensben piacvezetők lenni, majd a leglátogatottabb női netes oldalak közé próbáltunk bekerülni, mindez mára sikerült. A mobilra optimalizált oldalunk idei elindításával mi magunk is megtapasztaltuk, hogy még jobban demokratizálódik az internet, a látogatások több mint 40%-a jön mobileszközről.

Nevével ellentétben a NoSalty-n mindenféle ízű, típusú recept megtalálható. Honnan jött a „megtévesztő” elnevezés?

– Senki nem emlékszik már rá. Én 2009 októberében csatlakoztam a csapathoz, akkor már másfél éve működött az oldal. Eleinte meg akartam változtatni a nevet, mert nem mindenkinek könnyű kimondani, leírni. De egy jó márkanév lett. Ez egy teljesen független magyar cég, nincs hálózati terelésünk, azon kevesek közé tartozunk, akik önállóan értékesítik a hirdetési felületeiket. Így a direkt forgalmunk sokkal nagyobb, mint a többi női portálnak, amelyek mögött nagy médiacégek állnak, és a portfólió többi oldaláról érkeznek hozzájuk a felhasználók.

Akkor hogyan, honnan találnak a NoSalty-ra?

– A forgalmunk 55 százalékát a Google-keresések adják, a Facebook pedig több mint 20 százalékot hoz. A több mint 4 millió magyar Facebook regisztrálóból csaknem 3 millió naponta belép a közösségi oldalra, hozzánk havonta 1 millióan látogatnak, karácsonykor ez napi 200-300 ezer ember. Évek óta több nő internetezik, így aztán többen keresnek recepteket, női tartalmakat. Az óriási gasztroőrület elején, néhány évvel ezelőtt minden héten létrejött egy új receptoldal, ma már csak havonta. Tehát nagy a verseny. Mi abban voltunk elsők, hogy csak fényképes recepteket lehet felölteni, amiben még ma is egyediek vagyunk: csak ellenőrzött recepteket közlünk, olyanokat, amelyek valóban elkészíthetőek, és nem „lopottak”.

Mi a jogállás a receptközlések piacán?

– A receptötletet nem lehet levédeni, de ha irodalmi művé válik, akkor azt a szerzői jog védi. Ha a mi oldalunkról valaki 3-4 receptet eltulajdonít és a saját oldalára teszi fel, az tartalomlopás. A fotót pedig még jobban védi a törvény. Több esetben kellett ügyvédi felszólítást küldenünk és hatalmi szóval rábírni internetes oldalakat, hogy ne használják a mi tartalmunkat, sokszor csak a Google-hez történő bejelentés segített. Vannak üzemeltetők, akik a felhasználóra próbálják kenni a felelősséget, holott az üzemeltető tartozik teljes felelősséggel az oldalak tartalmáért. Arra is figyelünk, hogy a mi oldalunkra felkerült receptek ne könyvből kimásoltak legyenek.

Miért ennyire felkapott mostanában a főzés, a receptkönyvek és az ilyen témájú internetes oldalak?

– Nagy szerepet játszik ebben az önkifejezés és a figyelemre, elismerésre való törekvés. Az internet erre nagyon jó eszköz: lefotózom, kiteszem, hogy mit főztem, lássák, milyen ügyes vagyok. Minél többeknek tetszik, annál nagyobb a siker. Ez az örömszerzés egyik új formája is. A hétköznapi emberek, háziasszonyok ezzel – ha csak néhány percre is – elismertséget szereznek ismerőseik körében. A gasztroőrületet segíti, hogy ma már szinte mindenféle alapanyag könnyedén és olcsóbban beszerezhető. Öt éve például még nem volt általános a parmezán sajt használata, ma már bárhol kapható, de ilyen „új kedvenc” a koriander és a mascarpone is. Ráadásul nyitottabbak az emberek a más nemzetek ízei felé, az ázsiai és olasz konyha a vezető, ezek alapanyagait sokan próbálják ki magyaros ételekben is.

Mely időszakokban a leglátogatottabb az oldal?

– Forgalmunk szezonális és jól körülhatárolható: húsvétkor és karácsonykor a legfelkapottabb, de számít az időjárás és a nap is. Azaz rossz időben, esőben többen főznek és csütörtöktől vasárnap is többen keresnek minket, mint szikrázó napsütésben és a hét elején. A befőzés is növeli a hozzánk látogatókat, illetve a többi ünnep is emeli a kattintásszámot.

Szinte felfoghatatlan mennyiségű receptet közölnek. Mert arról álmodozni, amikor NoSalty-s lett, hogy ekkorára nő az eleinte hobbioldalként működő vállalkozás?

– Reméltük, de igazából nem ezzel foglalkoztunk, hanem dolgoztunk. A mostani, nagyjából 240 ezer regisztrált felhasználóból eddig 7600 ember töltötte fel a több mint 50 ezer receptet, amelyek természetesen kategorizálva vannak. Igazi nagy közösség lettünk. A kategorizálást kézzel csináltuk, itt ült az egész csapat, nagyon nagy meló volt, azóta 39 főkategória és 903 alkategória van. Egy ideje saját tartalom-előállítással is foglalkozunk, saját szerkesztőségünk gasztro, család, fogyókúra és egészség témában ír cikkeket. A legújabb fejlesztésünk a gasztronómia „gyakori kérdések és válaszok” oldala lesz Mit hogyan? néven, ahol százféle témában lehet kérdéseket feltenni, amelyekre a felhasználók maguk válaszolhatnak. Reményeink szerint ez is a közösségi „érzést” növeli. Aki a legtöbb jó választ adja és a legaktívabb, az kvázi szerkesztővé is válhat. Mindezzel persze a látogatottság növelése és az ismeretterjesztés is célunk.

Kiknek „köszönhető” most az oldal sokoldalú tartalma?

– Tizenhat munkatársunk van, ebből négy fiú, ez ugyan nem tudatos, de mégis így alakult. Mindegyikük individualista és különleges fiatal. Szeretem, ha „szembe jönnek” velem, mert akkor tudom, hogy érdekli őket. Vannak viták, de sosem egymás háta mögött beszéljük meg a dolgokat.

Mik az online világ, a netes oldalak legnagyobb kihívásai?

– Az, hogy percenként változik. Ha minden újítást lekövetnénk, naponta kéne a trendek miatt változtatni. Fél évre van előre tervünk, szerintem nem szabad mindent azonnal adaptálni, ami az online szférában szembejön. Időnként ki kell várni. A Facebook módosításokat viszont követjük, és végre is hajtjuk, hiszen nekünk az egy felhasználói bázis.

A séfek, szakácsok többsége férfi, a NoSalty-t mégis inkább a nők használják.

– A mindennapokban munka után a nők hazamennek és főznek aznap estére vagy másnapra, ez a magyar valóság. A receptek feltöltői is inkább nők, de az érdekes cikkek miatt már egyre több a férfi látogatónk. Maximum harminc recept megy ki naponta, így mindenkinek jut egy kis „hírnév”.

Versenyszerűen bridzsezik. Az ahhoz szükséges gondolkodásmódot tudja hasznosítani cégvezetőként?

– A bridzs hat a munkámra és fordítva is. Mindkettőhöz kell a kitartás és a fókuszálás, meg a versenyszellem és persze egy pici szerencse is szükséges. Egyébként most öt évig nem bridzseztem, nem volt rá elég időm. Jövőre viszont itthon lesz a bridzs Európa-bajnokság, aminek a válogatóversenyén elindultunk művészettörténész partneremmel, és csapatunkkal megnyertük, így tagjai leszünk a női válogatottnak. A hat legjobb európai csapatba szeretnénk bejutni, ami eddig még nem sikerült egy magyar csapatnak sem.

Mely tulajdonságainak köszönheti, hogy női vezetőként helytáll és elismerik?

– A családom és az előző munkahelyeim megtanítottak arra, hogy szívós legyek és hogy tudjak fókuszálni. Illetve a Rajk szakkollégiumi lét is meghatározó volt. Egy válogatott társaság volt ott, többségében fiúk, de sikerült beilleszkednem. Megtanultuk, hogy mindig legyenek kétségeink, kérdéseink, hogy fontos a párbeszéd és a vita. Szintetizálni kell a hasznos és érdekes véleményeket, információkat és együttműködni, csapatban gondolkodni. A bridzsben van az open room és a women room. Nagyon kevés a nő, de nem azért, mert butábbak, hanem mert ebben a sportban 30-35 éves korukra érik el a versenyzők a csúcsot, amikor egy nőnek ugye családot „kell” alapítania.

Van két kislánya, sok éve az üzleti szférában dolgozik, nem egyszer vezető beosztásban. Hogyan sikerült a munkát és a magánéletet összehangolnia?

– Gyermekeim apjától sok támogatást kaptam és kapok ma is, valamint a NoSalty tulajdonosától is. Szerencsés vagyok, mert a családom többi tagja is sokat segít. Nem frusztrálom magam, hogy vajon jó anya vagyok-e vagy sem. Addig lehet húzni, amíg a gyerekeknek és nekem is jó. Persze, ez sok kompromisszummal jár. Muszáj időnként a stop gombot benyomni. Ma már ki tudom kapcsolni az agyam otthon. Délután leteszem a tollat és csak a gyerekeimmel vagyok. A tíz és hatéves lányaim büszkék rám, egyre jobban érdekli őket, hogy mit csinálok. Én Commodore 16-on nőttem fel, ők tableten, de persze hagyományos játékokat is játszunk.

A digitális piac 25 legmeghatározóbb szereplője közé választották, a listán csupán négy nő szerepel. Tudnia kellene, mi a siker titka…

– Siker akkor van, ha a szakma is elismeri az eredményeinket. Nagyon nagy öröm volt, hogy felkerültem erre a listára. Mi nem a médiából jöttünk, így pláne nagy dolog. Kellett öt-hat év, mire megismertek minket. Sokáig nem is írtak rólunk, nem foglalkoztunk a marketing ezen részével, inkább a látogatottságra figyeltünk. A hirdetéseket mi magunk szervezzük, ezzel szembemegyünk a trenddel. Eddig bevált a recept: az idei lesz az első nyereséges évünk.

Okozott problémát, hogy nőként kellett a férfi központú üzleti világban érvényesülnie?

– Anyukám is igen határozott egyéniség, ha szakmai vitáról volt szó, nem ismert sem embert, sem istent. Ilyen közegben, légkörben nőttem fel és a Rajk szakkollégium is ezen az úton vitt tovább. A Concorde-nál is férfi dominancia uralkodott, de elismerték a nők tudását, sikereit. Ma már jobb a nők helyzete, több a női vezető, de még messze vagyunk az ideálistól. Beszédes, hogy hány férfi és hány nő ad elő egy konferencián. Van még hova fejlődni ezen a téren… Kicsit távolinak tűnhet, de szerintem ide tartozik, hogy hogyan neveljük a gyerekeinket. A lányokat például nem szabad úgy, hogy majd férjhez mész és eltart a férjed, a fiúknak meg hibás azt sulykolni, hogy neked kell a családfenntartónak lenni. Mindenki azzal foglalkozzon, amit szeret csinálni, amiben sikere és öröme van. Ehhez jól működő háttérintézményekre és támogató légkörre van szükség, az állam, a társadalom és a család részéről is. A lányaimat is hasonló szellemiségben nevelem. És remélem, hogy az ország olyan irányba fejlődik, hogy jó szívvel mondhatom majd nekik, maradjanak itt. Persze a döntést rájuk fogom bízni.

Zalai Ágnes
A Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen végzett, Rajk László Szakkollégistaként. 1999 óta foglalkozik online marketinggel, például a Concorde Értékpapír Zrt.-nél és a Szerencsejáték Zrt.-nél, de az Edison NTW reklámügynökségnél és a Miniszterelnöki Hivatalnál is dolgozott. A NoSalty 2012 májusától piacvezető gasztro- és receptoldal, másfél éve receptszámban is egyedülállóak.

Fotó: Kárai Dávid


Kapcsolódó cikkek

2024. április 30.

Hogyan fogadd jól a visszajelzést – könyvajánló

Világszerte a vállalatok évente 825 millió munkaórát töltenek el a munkavállalók éves értékelések előkészítésével és lebonyolításával. A visszajelzés – a munkahelyi éves értékelésen túl is – elkerülhetetlen része társas életünknek, még akkor is, ha sokszor nem visszajelzésnek hanem megjegyzésnek, jó tanácsnak vagy baráti beszélgetésnek hívjuk.

2024. április 26.

Mi is az a Time Out Market?

Bő tíz évvel az első, lisszaboni gasztro-látványosság megjelenését követően, Budapesten is megnyílik az első, kulináris örömöket kínáló Time Out piactér.