Bőrönddel vagy bőrönd nélkül repüljünk?


Egyre többször kerülünk dilemma elé, ha repülős utat választunk nyaraláshoz, városlátogatáshoz: érdemes-e nagy bőröndöt magunkkal vinnünk, vagy inkább csak kézipoggyásszal adjunk szárnyakat vágyainknak? Egyszerre vehetünk figyelembe kényelmi és fenntarthatósági szempontokat, ha nagy koffer nélkül indulunk útnak.

Érdemes-e nagy bőröndöt magunkkal vinnünk, vagy inkább csak kézipoggyásszal adjunk szárnyakat vágyainknak? Ha kézipoggyászt tervezünk, akkor egyet vagy kettőt vigyünk? Ha kettőt, akkor egy kisebb hátizsákot, kézitáskát, és mellé egy spinnert, azaz egy gurulós, szabályos utazótáskát, amit kabinbőröndnek is neveznek?  

Előnyök és hátrányok 

Mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai. Ha nagy bőröndre voksolunk, légitársaságtól függően általában 20, 25, 32 kilogrammnyi személyes holmit (ruhát, lábbelit, tisztálkodási szereket stb.) adhatunk fel. Előnye, hogy pakoláskor kényelmesen elférhetünk a tágas belsőben, nem kell kicentiznünk minden helyet, s ha nem tudunk dönteni, akár több ruhát, inget, pulóvert is csomagolhatunk. További előny, hogy ha nem pakoljuk tele a bőröndöt, marad hely visszafelé úton a magunknak vagy ajándékba vásárolt ruhaneműknek, tárgyaknak. Hátránya, hogy a bőröndöt nemcsak megpakolni kell tudni, hanem megemelni is, amíg eljutunk a reptérre, amíg feladjuk a csomagot. Lehet, hogy sorba is kell állnunk. (Ám szerencsére már sok repülőtéren, így Ferihegyen is egyre több légitársaság kínál önkiszolgáló, automatizált poggyászfeladási lehetőséget.) További kényelmetlenség, hogy megérkezéskor meg kell várnunk, míg bőröndünk a repülőgépről a poggyászkiadó szalagra kerül, ahol aztán a tömegben kell „kihalászni” (egyáltalán felismerni) a bőröndünket.

kézipoggyász A kabinbőröndbe megfontoltan kell csomagolnunk… (Fotó: Pexels.com) 

Ha csak kis kabinbőrönddel vagy kézitáskával kívánunk utazni, megspóroljuk a poggyászfeladás, majd a poggyászkiadás idegőrlő perceit, s nem kell megbirkóznunk a huszon- vagy harminckilók emelgetésével sem. Cserébe viszont gondosan kell csomagolnunk. Végiggondolnunk, hány napra utazunk, mennyi ruhára, cipőre, ingre, pólóra, fehérneműre lesz szükségünk, s ha kiválogattuk, úgy kell belehelyezni a táskába, hogy lehetőleg minden apró űrt kihasználjunk – s még a zipzárt is be tudjuk húzni… A legvégén pedig nem árt lemérni a pakkot, hogy az ne haladja meg a 10 kilogrammot, mert a légitársaságok általában ennyiben határozzák meg a kézipoggyászok maximális tömegét.  

Fapados szabályok 

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről az utazók többsége fapados légitársaságokkal utazik. Azok jó része is, akik anyagi helyzetük révén egyébként megtehetnék, hogy kényelmesebb járatokat válasszanak maguknak. Ugyanis gyakorta csak átszállással tudnák elérni úti céljukat, ami összességében mégis kényelmetlenebb lehet, mint diszkont járatokkal közvetlenül eljutni a kívánt helyre.  

kézipoggyász

A diszkont társaságok szigorú feltételeket szabnak (Fotó: Falus Tamás) 

Érdemes tisztában lenni azzal, hogy a fapadosokon milyen szabályok és poggyászméretek érvényesek. A Ryanairnél például minden utas egy darab, maximum 40×20×25 centiméter nagyságú kézipoggyászt vihet fel ingyen a fedélzetre (továbbá szatyrot a repülőtér területén vett vámmentes termékekkel). Az „Elsőbbségi beszállás 2 kézipoggyásszal” elnevezésű vásárolt szolgáltatással egy maximum 10 kilogrammnyi, maximum 55×40×20 centiméteres kabinbőrönddel, valamint egy 40×20×25 centiméteres kabinbőrönddel, illetve utazótáskával léphet be az utastérbe.   

A WizzAirnél is ingyen lehet velünk a gépen egy darab, maximum 40×30×20 centiméter nagyságú kézipoggyász. Ha megvesszük a Wizz Priority szolgáltatást is, akkor emellett egy 55×40×23 centiméteres, maximum 10 kilogrammnyi táskát (kabinbőröndöt) is magunkkal vihetünk.  

 Ökológiai lábnyomunkat is csökkenthetjük 

Saját praktikusságunk és kényelmünk mellett arra is gondolhatunk – ha már közlekedési eszközként a repülőt választottuk –, hogy úgy próbálhatunk valamelyest csökkenteni ökológiai lábnyomunkon, ha a lehető legkisebb csomaggal és legkevesebb súllyal indulunk útnak. Hiszen minél kisebb a súly egy repülőn, annál kevesebb a szén-dioxid-kibocsátása, annál kevésbé károsítja a bolygót.  

A turizmus jövője érdekében, a fenntarthatóbb légi közlekedés jegyében, újabban olykor merész, de mindenképp logikus törekvéseknek, kísérleteknek is tanúi lehetünk.  

Az utazásszervezők és szolgáltatásnyújtók egyes helyeken tudatosan törekednek arra, hogy a vendégek minél kevesebb és kisebb csomaggal érkezzenek. Ausztriától Afrikán át Japánig a BBC Travel össze is gyűjtött  néhány kedvelt úti célt, ahol különböző megoldásokkal igyekeznek a turisták kedvében járni, egyben a fenntarthatóság nevében is cselekedni.  

Ausztriában, Svájcban és Franciaországban… 

…a síközpontokban egyre inkább azzal csábítják a külföldi síelőket – érkezzenek autóval, vonattal vagy repülővel – hogy felejtsék el a cipekedést. Hagyják otthon felszereléseiket, ruházatukat, és inkább béreljenek a helyszínen, ahol teljes a választék sílécből, bakancsból, botból, deszkából és sisakból. De emellett sapkából, kabátból, nadrágból, kesztyűből szemüvegből is, így ezeket sem kell magukkal vinniük. Majdnem olyan könnyű lesz majd csomagolni egy téli, sportos héthez, mint egy nyaraláshoz. Ráadásul gazdaságosabb is lehet bérleti díjakért fizeni, mint túlsúlyért a repülőtéren.  

kézipoggyász

Szafarin a szellős, könnyed öltözet az ideális – és már a szálláshelyeken is (Fotó: flickr.com) 

 

A kenyai, tanzániai és ugandai nemzeti parkok… 

…szafariszállásain már mást ajánlanak, mint a hasonló afrikai parkok. A minőségi szálláshelyekre nem kell a turistáknak magukkal vinniük rovarriasztókat, törülközőket, piperecikkeket. Mivel szafari közben a szellős, könnyed ruha az ideális, már a szálláshelyeken sem várják el az elegáns öltözetet. Ráadásul a célállomások többségén csak kisebb repülőgépeket tudnak fogadni, amelyeken súlykorlátozások vannak, így sok és nehéz csomaggal már nem is lehet útra kelni, mert eleve nem férnek el a raktérben. Erről az utazási irodák képviselői kellő időben tájékoztatják is ügyfeleiket.  

A Japan Airlines… 

…2023. júliusban és augusztusban érdekes akcióba fogott Any Wear, Anywhere  ötletes elnevezéssel (magyarul: Bármilyen ruha, bárhol). A Japánba érkező tengerentúli utazóknak felajánlották, hogy az ott tartózkodásukhoz előre kölcsönözött ruhákat biztosítanak, megkímélve őket a cipekedéstől. A turisták, ha megérkeztek szállodájukba, már várta őket a megfelelő méretű és stílusú, személyre szabott öltözet.  

Dubrovniki elvárások 

Érdekes módon a környezeti hatás nemcsak súlyban és szén-dioxid-kibocsátásban, hanem zajterhelésben is jelentkezik. Csaknem tíz esztendeje még arról szóltak a hírek, hogy Velence városvezetése fontolgatja: az utcák, a házak megóvása és az ott lakók érdekében megtiltja, hogy a turisták gurulós bőrönddel közlekedjenek. De e tiltás mégsem történt meg. 2022-ben pedig arról terjedtek el hírek a nagyvilágban, hogy Dubrovnik városa tiltja be a kerekes bőröndök görgetését a város történelmi központjában. Sőt a turistákat még pénzbírsággal is sújtják, ha megsértik e szabályt. Mindez nem fedi a valóságot, az azonban igaz, hogy a város idegenforgalmi hivatala idén nyárra a leendő városlátogatók számára elkészített egy alig kétperces ismeretterjesztő animációs videót, hogy bemutassa, a helybélieknek milyen elvárásaik vannak velük szemben az UNESCO-világörökség részének számító történelmi központban. A motorozás, a szemetelés, az italozás, a kutyapiszkítás elkerülése mellett az a kérés is megfogalmazódott, hogy a turisták a macskaköves utcákon a kerekekkel ellátott bőröndjeiket lehetőleg ne húzzák, mert e zajjal másoknak esetleg kellemetlenséget okoznak.  

Legyen nagyobb a választási lehetőség! 

A fenntartható fejlődés és a turizmus kapcsolatán gondolkodó szakemberek úgy látják, csak a pszichológia tud magyarázatot adni: a legalább 20 kilogrammos poggyásszal utazók hajlamosak arra, hogy teljesen megtöltsék bőröndjüket, mondván, ezért már fizettek. Egyben azt tanácsolják a légitársaságoknak, vegyék fontolóra, hogy a jelenleginél több súlykategóriát vezessenek be a kézipoggyászoknál. Legyen az utazó számára nagyobb a választási lehetőség, így megfontolhatja, mely kategóriába fér bele vagy akar beleférni. Ezzel tovább csökkenhet az egy repülő által vitt csomagok súlya, mellyel a gépek szén-dioxid-kibocsátása is mérséklődhet.  

Mert a fenntartható utazás otthon kezdődik. 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Mi is az a Time Out Market?

Bő tíz évvel az első, lisszaboni gasztro-látványosság megjelenését követően, Budapesten is megnyílik az első, kulináris örömöket kínáló Time Out piactér.

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.