Egy új óriás a palettán – Ford Explorer 3.0I EcoBoost PHEV Platinum


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A gyárak egyre másra számolgatják a grammokat, mind önsúly, mind a széndioxid-kibocsátás kapcsán, hogy megfeleljenek a környezetvédelmi normáknak. A Ford picit szembe megy az elképzelésekkel és Európába hozta az öt méternél is nagyobb Explorert, igaz, kizárólag Plug-in hybrid-rendszerrel.

A hatalmas masina meghajtásáról egy V6-os 350 lóerős 3,0 literes EcoBoost-benzinmotorból, egy elektromotor/generátorból és egy menet közben regeneratív töltéssel, álló helyben pedig külső áramforrásról tölthető, 13,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorból álló hajtáslánc gondoskodik, ami 457 lóerő összteljesítményt és 825 Nm forgatónyomatékot biztosít. Ez a hajtáslánc-kombó csak Európában lesz elérhető, amerikai piacon az Explorer picivel eltérőbb adatokkal kerül forgalomba.

Ford Explorer 3.0I EcoBoost

5050 mm hosszú és tükrökkel együtt 2,3 méter széles, elkel benne a sok vezetéstámogató rendszer, amelynek jelenléte igencsak megkönnyíti a városi forgalomban való helyezkedést (A szerző felvételei)

Egy külső, 230 voltos csatlakozóról a teljes feltöltés kevesebb, mint hat órát vesz igénybe, amivel kereken 50 kilométeres hatótávval számolhatunk, persze légkondi és a fűtési lehetőségek használata nélkül. Tesztautónk vendégszereplése alatt folyamatosan szakadó eső és így a párásodó ablakok rontották a kedélyeket és a hatótáv hosszát. Védekezve a környezeti hatások ellen, 28 kilométer után már csak a V6-os erőforrásra számíthattunk. De e pár kilométer alatt is kellemes menetdinamikával találkoztunk, a 100 lóerős villanymotor ügyesen mozgatja az autó 2,5 tonnáját.

Ford Explorer 3.0I EcoBoost

Futóműve átlagos, feszesre hangolt, de semmi plusz kényelmi extra, így is megfelel a hazai utakra, ringat, mint egy igazi amerikai hodály

Ha szükség van rá, egy intelligens összkerékhajtás is a rendelkezésre áll. A tucatnyi szenzorral ellátott rendszer, egy elektromechanikus nyomaték-tengelykapcsolóval működő osztómű egytized másodperc alatt zökkenőmentesen változtatja meg a vonóerő elosztását az első és a hátsó kerekek között, így a tapadás érezhetően mindig stabil marad. Mindvégig ez a célja, hiszen terepjáráshoz sem felező, sem differenciálzárak nem állnak rendelkezésre. Egyedül egy terepválasztó üzemmóddal lehetünk gazdagabbak, ahol a normál mellett sportút-, földút-, csúszósút-, vontatás-, spórolósabbaknak Eco-, valamint rosszabb viszonyokhoz igazodva hó- és homokbeállítások állnak rendelkezésre, akár lejtmenetvezérlővel felvértezve. Ha e menükből válogatunk, akkor a műszerfal grafikája ebben a szellemben alakul át. Ebben a szegmensben már a vontathatóság is fontos szempont, 2500 kilogrammos tömegig magabiztosan vontathatók a lószállító-utánfutók vagy a hajók.

Ford Explorer 3.0I EcoBoost

Az intelligens összkerékhajtás segítségével akár 2500 kilogrammos tömegig magabiztosan vontathat és rendelkezik a vontatás állapotát figyelő rendszerrel

Hatalmas nyomatéka már alacsony fordulaton rendelkezésre áll, finomhangolás még elkel nála, az elektromos kézifék automatán működik, kioldása gázadásra történik, amit, ha finoman adagolunk, nem történik semmi, nagyobb gázadásra erőteljes rántással válaszol.

Ford Explorer 3.0I EcoBoost

Nincs váltókar, forgókapcsolóval irányíthatjuk a 10 fokozatú automatát, a 10,1 colos, álló helyzetben a beépített érintőképernyő osztott képernyővel is használható

Ford Explorer 3.0I EcoBoost

A Platinum felszereltség elegánsabb, komfortosabb, mint az ST-Line-változat, ami inkább sportos hangulat felé viszi az irányt, itt selyemfényű a hűtőrács, a tetősínek és az ablakkeretek

Muszáj kordában tartani, méretei nem a hétköznapi adatokkal rendelkeznek, 50 centivel hosszabb, mint öt méter, két méter magas és teljes szélessége tükrökkel együtt 2,3 méter, ami több mint fejedelmi, hiszen hét személy számára kell kényelmes és bőséges helyet kínálnia. Méretei mellett arányai is tökéletesek, rövid túlnyúlás az elején, majd több mint háromméteres tengelytáv és egy hosszabb túlnyúlás a végén igazi SUV-jelleg, de a Ford esetében a legjobbakból való.

Ford Explorer 3.0I EcoBoost

Mint kívül, olyan hatalmas belül is, fotelszerű kényelmet adnak ülései, amelyhez masszázsfunkció is társul, Platinum felszereltségnél a műszerfal dekorációs elemei valódi fából készülnek

Az ülések kialakítása amerikai hangulattal bír, nagyon foteles jellegűek. A vezető és utasai kényelméről olyan megoldások gondoskodnak, mint a hűthető/fűthető, 10 irányban motorosan állítható, masszázsfunkciót is kínáló első ülések, fűthető ülések a második sorban, a vezeték nélküli töltő a kompatibilis készülékekhez, a kihúzható napárnyékolók a második üléssorban és sötétített üvegezés a második és harmadik üléssorban.

Ford Explorer 3.0I EcoBoost

A középső sorban is fokozott a kényelem, mind a három ülés külön állítható, ha kétszemélyesként használjuk, az ülések lehajtásával sík padlót kapunk 2274 liternyi befogadóképességgel

Az alapból hétszemélyes modell mellé a már említett háromméteres tengelytáv és kétméteres magasság társításával nehezen felülmúlható belső térrel van dolgunk. A mindhárom üléssorban közel egyméteres fejtérnek, illetve az első és második üléssorban több mint másfél méteres váll- és csípőtérnek köszönhetően minden utas majdnem maradéktalanul élvezheti kabinjának luxusát, csak a harmadik sorban kell felnőtt utasként továbbra is a térdünket magasan tartani. Praktikus megoldás a nem kevesebb, mint öt darab 12 voltos elektromos csatlakozó, mellé dupla USB-portok és a 12 pohártartó, mindezt 14 hangszórós, 980 wattos prémium B&O-hangrendszer egészíti ki és a kedélyeket lehűtendő háromzónás légkondira számíthatunk.

Ford Explorer 3.0I EcoBoost

A nagycsaládos 2,5 milliós kedvezmény is igénybe vehető rá és még a zöld rendszám adta előnyök is járnak hozzá, az alapára Platinum felszereltséggel 26,1 millió forint

A belső tér éke az első látásra furcsa, hatalmas, állítva elhelyezett tabletszerű központi kijelző, amely leginkább a közönségnek szól, hiszen teljesen merőleges az utasokra. Olyan, mint egy tartóba szerelt állótablet, amelyet ha kell, teljesen kitölt a navigációs térkép, de ha kell, a kijelző meg is osztható, hogy az audiorendszer adatait is megjelenítse. De a 10,1 colos állókijelző nem mindenben a legjobb, a tolatókamera képét csak a monitor felső felén mutatja, de ott is csak 2/3 arányban, mert a másik felén a 360 fokos kamera madártávlati képével barátkozhatunk. Még nagyobbra sikeredett a vezető előtti műszerfal, amely jelen esetben már 12,3 colos mérettel rendelkezik, tipikus fordos kezelhetőséggel és megjelenítéssel.


Kapcsolódó cikkek