Elegáns kupéval bővítette Enyaq sorozatát a Skoda – Skoda Enyaq Coupé RS iV


Sikeres piaci bevezetését követően elegáns kupéval bővítette Enyaq sorozatát a Skoda, amelyhez rögtön egy sport modellt is bemutattak. A legerősebb Enyaq, a Skoda Enyaq Coupé RS iV (E-expReSs), a legvadítóbb színben járt nálunk.

A coupé sportos vonalvezetése mellé az RS változat már csak hab a tortán. A kupé alapból eltér a sima „kombis” változattól, sportos első lökhárítóval, a karosszéria színére fényezett oldalsó küszöbborításokkal készül, illetve akár 21 colos könnyűfém keréktárcsákkal is rendelhető. Tetővonala a B-oszloptól enyhén ereszkedik hátrafelé, majd határozott légterelő peremmel kiformált csomagtérajtóban végződik. Mamba névre keresztelt zöld színe irtózatosan vagány hozzá, mellesleg tökéletesen kiemeli fekete üveg kupoláját, ami tulajdonképpen egy teljesen fix panoráma üvegtető – amely a Coupé esetében az alapfelszereltség része – szinte „egybeépítve” a szélvédővel és a sötétített hátsószélvédővel. A sportosság jegyében nem is találunk krómozott díszítő elemeket, minden fekete rajta, viszont lenne még egy érdekesség rajta. A Coupé változathoz is rendelkezésre áll a Crystal Face megoldás, amelyben összesen 131 LED-egység világítja meg a hűtőrács függőleges bordáit, és vízszintes fénysáv teszi teljessé a vizuális összhatást.

Skoda Enyaq

Teljesen LED-es fényszórók, fényes fekete elemek, 21 colos kerekek jellemzik alapból az RS megjelenését, egyedi színnel igencsak feltűnő jelenség.

Ez a látványos kiegészítő az RS modell esetében az alapfelszereltséget bővíti, úgymint a 24–24 önállóan szabályozható LED-egységgel rendelkező teljes-LED Matrix-fényszórók, melyek hibátlan fényminőséget generálnak elénk. Természetesen teljes LED hátsó lámpákat is kapunk, a márkára jellemző C-alakú világítási képpel, melyeket kristályhatású felületek jellemzik, emellett dinamikus irányjelzővel, és a hazavezető fényként egy kis fényanimációval is kedveskedik nekünk. 21 colos kerekei is látványelemként szolgálnak, a Vision névre keresztelt csoda dizájnos keréktárcsák, melyek aerodinamikailag optimalizált műanyagbetétekkel egészülnek ki, nem jelentenek gondot a futómű finomságának. Az adaptív futóműves RS simára vasalja az elhanyagolt útfelületeket, útfekvése klasszikus kategóriába tartozik, a sportos viselkedést sem hanyagolja. Kormányzása egy árnyalattal jobb mintha szintetikus szó mondanánk rá, jó visszajelzést ad, de tetemes önsúly mind a futóműnek és a kormányzásnak egyes helyzetekben azért feladja a leckét. Futóműve amúgy elöl MacPherson, hátul többlengőkaros rendszerű, fékjei harapósak, de csak elöl találunk tárcsákat, hátul dobfékes az RS modell is.

Skoda Enyaq

A fényes, fekete keretbe foglalt Crystal-Face „hűtőrács” alapfelszereltség az RS esetében, melyben az átlátszó lapocskák kivilágított elemként jelennek meg.

Pedig muszály volt rágyúrni ezekre a komponensekre, 220 kW-os teljesítménye látványos menetteljesítményekhez segíti hozzá Skodánkat, ami összkerékhajtásának köszönhetően minden helyzetben ura marad teljesítményének. Öszkerékhajtását két elektromos motor biztosítja, amely 460 Nm nyomaték biztonságos elosztásáról is gondoskodik. Álló helyzetből 6,3 másodperc alatt éri el a százas tempót és az Enyaq modellcsaládban az egyetlen, aminek végsebessége akár a 180 kilométer/óra végsebességet is elérheti. Villanyautós tulajdonság, hogy ezt a teljesítményt legfeljebb csak 30 másodpercig képes leadni egyhuzamban, utána, ha kizsigereltük, egy darabig lágyabb hangvételre vált a rendszer, de sport módban egészen közvetlen a gázreakció, egyből ugrik, ha kell, ami okozhat némi meglepetést számunkra.

Skoda Enyaq

Kellemes a légkör a vezető körül, bár gyorsan keverednek a különböző anyagok a utastérben, döbbenetesen jó az összeszerelési minőség.

Ez fontos tényező, márcsak a fogyasztás miatt is, ilyen magas tempó esetében vészesen zsugorodik a hatótáv, a tesztfogyasztás 24,8 kWh volt pontosan, de ennél jóval szélsőségesebb a különböző felhasználási területek mellett. Ha vigyázva, óvatosan, de leginkább előrelátóan vezetünk, 17–18 kWh-ás átlaggal is beérheti az RS, de keményen kihasználva lehetőségeit akár a 31–32 kWh-os fogyasztásba is belecsúsztatunk. De ezen nincs mit szépíteni, az RS vezetése élvezetes, jól bánik a vezetővel, elegendő visszajelzéssel szolgál. Ha mégis spóroláson járna az eszünk, az Enyaq kormánya mögötti pici fülekkel kezdeményezhetjük, milyen erősségű rekuperációban gondolkodunk, de ezt is fordíthatjuk sportos gének felé, motorfékként használva akár a fékpedál érintése nélkül abszolválhatunk egy-egy kanyargos útszakaszt így tehetjük érdekessé és élvezetessé a takarékoskodást.

Skoda Enyaq

Pici, 7 colos kijelzőt kapott a műszerfal, amely a szélvédőre vetített kiterjesztett valóságú kijelzővel tökéletesen kiegészítik egymást.

Alapból másfajta gondoskodás is akad a jobb fogyasztás elérése érdekében, kiemelkedően jónak számít a Coupé légellenállási együtthatója, amihez eredményesen szegődik a sík alsó burkolat, az első lökhárító alsó légbeömlő nyílásában elhelyezett, aktívan állítható hűtőzsaluzat, valamint számos olyan aerodinamikai megoldás, amelyek célzottan irányítják a karosszéria körüli vagy a jármű alatti légáramlásokat. Extraként rendelhető, de szinte elengedhetetlen a gazdaságosságot növelő tényező, a hőszivattyú. Az utastér fűtésére és légkondicionálására szolgáló rendszer, amely nagy nyomásra termel hőt, amit azután az átáramoltatott hideg levegő felmelegítésére használ fel.

Skoda Enyaq

Az Enyaq a VW csoport MEB moduláris elektromos platformjának műszaki alapjaira épül. Hosszúsága 4653, szélessége 1879, míg magassága 1622 milliméter, a tengelytávja pedig tekintélyes, 2765 milliméter.

Akkumulátorai már alapkivitelben alkalmasak a gyorstöltésre, elméletileg 29 perc alatt tölthető fel 10%-ról kapacitásának 80 százalékára a nettó 77 kWh-ás kapacitású akku csomagja. A váltakozóáramú töltőről 11 kW teljesítménnyel is tölthető, kényelmesen, hat-nyolc óra alatt végezhető el akár otthoni falitöltőről töltve.

Skoda Enyaq

Sportosak az ülései, és hosszútávon is kényelmesek, az RS Lounge Design Selection részeként az üléseket limetónusú, díszvarrású szegélyekkel készítik, ami egész jó összhangot teremt külső színével.

A sportos stílus bent sem hagy alább, a Coupé modell esetében kizárólag az RS modellhez egyedi belső társul. Az alapfelszereltség is karbonhatású műszerfal- és ajtókárpit-dekorbetéteket, alumíniumdizájn pedálborításokat, valamint integrált fejtámlákkal kiformált és RS-logót hordozó sportüléseket tartalmaz. A hangulatot RS Lounge Design Selection részeként az üléseket limetónusú szegélyekkel és kontrasztárnyalatú díszvarrásokkal kidolgozott, fekete mikroszálas kárpit borítja, a műszerfalat szintén díszvarrásokkal készült, fekete kárpit borítja. Ugyanez a kontrasztszín jellemzi a padlószőnyegek, valamint az RS-plakettel kiegészített, fűthető, bőrbevonatú, háromküllős multifunkciós sportkormány díszvarrásait is. A kormányon vannak gombok, ami jó, sőt szuper, de az még menőbb, hogy minőség terén is az igényes anyagfelhasználást vették célba az utastér minden területén.

Skoda Enyaq

Kényelmes hátul ülni, a fix üvegtető a fejtérben sem okoz zavart, ülésfűtés és hőmérséklet szabályozás is jutott hátra.

Sportosság ellenére ülései kényelmesek, talán magasabbak számára a nem állítható, az ülésbe integrált fejtámla jelenthet problémát. Mivel a tető normál tetőszerkezetnél vékonyabb kialakítású, bőséges fejteret biztosít az utasoknak, esetleg 190 cm-nél magasabb utasokat érheti meglepetés. Az üvegtető két hátránnyal rendelkezik, elsősorban az, hogy nem nyitható, cserébe teljes tetőfelületen érvényesül, rengeteg fényt juttatva az utastérbe. A másik hátránya pedig ebből adódik, nem rendelkezik sötétítési funkcióval, nem húzható rá roló, szép nyári, erősen tűző napon nem mindig kellemes érzés az utastérben ez a helyzet.

Skoda Enyaq

Az okosklíma tényleg okos megoldásokkal kényeztet minket, egyszerűen juthatunk közvetlen, gyors megoldásokhoz, opcióként hőszivattyúval üzemel a rendszer.

Annál inkább élvezhetjük a Skodákban megismert klíma rendszert, nagyon praktikus megoldás, hogy a gyors elérés érdekében egyes funkcióknak közvetlen elérése van. Azonnal fűtést kérhetünk fázó lábunkra és kezünkre, de szabad kilátás néven azonnali párátlanításba is kezdhet a rendszer. És mindezt a belső teret uraló hatalmas kijelzőről irányíthatjuk, aminek multimédia szoftvere nem a legerősebb, nem a leggyorsabb, amivel volt dolgunk, de szerencsére a beépített SIM-kártyájával állandó online-kapcsolatot kínál, így távoli frissítésre van lehetőség a későbbiekben. A kijelző és a szellőző alatt egy pár fizikálisan is használható gombot találunk, innen kapcsolhatunk pár közvetlen dolgot, ha valamire azonnal szükség lenne, és elkeveredtünk volna az ikonok sokaságában. Ilyen a klíma, a Drive Select vagy a parkoló asztisztes használata is. A vezető előtt egy picike, 7 colos kijelző szórja csak a legszükségesebb információkat, ha azt keveselnénk, a szélvédőre vetített kijelző is sok mindent megoszt velünk.

Skoda Enyaq

Alapból 570 literes a csomagtér, ülésledöntéssel és sí alagúttal is bővíthető, extrafelszerelésként elektromos mozgatású ajtót is rendelhetünk.

Helykínálat bőséges, de jól érezni, elektromos autóval van dolgunk, a magasra emelt padló sokat elárul róla. Beszálláskor magasabbra kell lépni, mint egy hasonló kategóriájú autóban, és a hátul ülők láb elhelyezése sem annyira parádés.

Első és hátsó oldalablakai a belső zajszintet speciális fóliával mérséklő akusztikai üvegezéssel készült, emellett a hátsó szélvédő és hátsó oldalablakok egyaránt sötétített kivitelűek az RS modell esetében. Simpley Clever megoldások az Enyaq modellben is életre kelnek, a vezető ajtókárpitján, és az összes okos kiegészítő kérhető hozzá, mint az ajtókba rejtett esernyők, a jégkaparó, a szemetes, aprócska figyelem az ülések háttámláján a dupla zseb vagy a tépőzárás csomagtérrendező kis eszközök. A csomagtér amúgy nem apró, a csapott ötödik ajtó ellenére jól pakolható az igazán tekintélyes 570 literes csomagtér, amelyhez a padló alatti kis rekeszek is beletartoznak. Sajnos villanyautó mivolta ellenére az elejében nem kapott kis rekeszt a kábelek elhelyezésére, az Enyaq esetében vagy a padló alatti rekeszekben találunk neki helyet vagy a gyárilag járó, elegáns füles táskába kaphat helyet, aminek passzentos helye van a csomagtér padló melletti kis rekeszében.

Skoda Enyaq

A csomagtérben a padló alatt találunk még rekeszeket, ahová apróbb tárgyakat biztonsággal helyezhetünk, orr részben nem alakítottak ki helyet a kábeleknek, így azokat is itt tudjuk tárolni.

Itt azért érdemes megemlíteni, hogy a rendszerezés is az Enyaq erőssége, nemcsak a csomagtérben, hanem az utastérben is jeleskedik. A jókora kesztyűtartó, méretes ajtózsebek, középkonzolon a pohártartók, mögötte fedeles rekesz, míg alattuk hatalmas, még nagyobb nyitott tároló rekesz található. De a felső híd dupla telefon töltőpaddal is rendelkezik, amihez egy-egy USB csatlakozó is tartozik, mindezek mellett szinte észrevétlen jelenik meg az aprócska számítógépszerű egér fokozatválasztó, melynek használata igen egyszerű. Előre vagy hátra mozdítunk rajta és már utunkon is vagyunk, de maga az indulási procedúra is igen intuitív, hiszen az érintésre nyíló ajtók után csak be huppanunk és a fékpedál érintésére a menetkész állapot is előkerül, majd jöhet az egér játéka.

Skoda Enyaq

Nagyon is szerethető autó az Enyaq, az RS modell árát kicsit tovább kell emészteni, jellenleg 27,5 millió forintról indul. A választható színek közül a mambazöld a legolcsóbb tétel, plusz 197 ezer forintért villoghatunk vele.

Látványos megjelenéssel és rendkívül jó minőségérzettel, bőséges helykínálattal sok-sok okos megoldással egy kiválóan összerakott autóról beszélhetünk. Egyetlen hibája a ferdehátúságából adódik, erősen korlátozódik a kilátás hátra, de az asszisztensrendszerek, amik ma egy Skodában elérhetők, azt a Coupé is tartalmazza, a kamera rendszerekkel karöltve minden problémára megoldást kínál. Ennek értelmében az ára is igen törtető, de a fentebb leírtak alapján, és a mindennapi használatból adódó pozitívumok kicsit megértőbbre sarkallnak minket.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Mi is az a Time Out Market?

Bő tíz évvel az első, lisszaboni gasztro-látványosság megjelenését követően, Budapesten is megnyílik az első, kulináris örömöket kínáló Time Out piactér.

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.