Fénykiállításon a Hupikék törpikék
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Gran Turismo Omologata, azaz homologizált GT – gyakorlatilag ennyit jelent a GTO, amely köré valóságos legenda szövődött a Ferrari berkein belül. Eddig két maranellói modell viselte hivatalosan ezt a jelzést, az 1960-as évek sztárja, a 250 GTO, valamint az 1984-ben debütált 288 GTO – sokan ezt a kocsit tartják az első igazi szupersportautónak.
Egyik Ferrari sem dömpingáru, összesen 36 darab 250 GTO gördült ki a gyárkapun, így nem csoda, ha mostanság már dollármilliókban mérik ezeknek a ritkaságoknak az értékét, de a 277 példányban legyártott 288-as sem szerez olcsón örömet, félmillió dollár alatt nem érdemes szép állapotú, megkímélt autót keresni. Hogy az április végén, Pekingben debütált harmadik GTO, az 599-es speciális változata mennyit fog érni mondjuk 20 év múlva, azt nehéz lenne megjósolni, már csak azért is, mert a Ferrari még nem hozta nyilvánosságra a tervezett példányszámot – a verebek 599 darabos limitről csiripelnek.
Az Enzo-alapú, kizárólag zárt pályán használható FXX után a Ferrari az 599-es modellből is épített kísérleti szériát (599XX), ám úgy látszik, az utcai autó műszaki bázisa megengedte, hogy szélsőségesebb változatban gyárthassák, és piacra dobhassák a kocsit. A recept nem volt bonyolult: megnövelték a motor teljesítményét, lefaragtak az önsúlyból, valamint tökéletesítették az aerodinamikai megoldásokat. A végeredmény önmagáért beszél, mert az üres számokkal ellentétben semmi sem érzékelteti jobban az 599 GTO képességeit, mint az a tény, hogy a gyári tesztpályán (Fiorano) képes a Formula-1 űrtechnikát alkalmazó Enzo köridejét elérni. Ha eltekintünk a súlypontcsökkentés miatt alkalmazott szénszálas tető matt felületétől, a karosszéria voltaképpen alig mutat eltérést a szériaautóhoz képest, persze, a finomságok a részletekben bújnak meg. A legfontosabb szempontok között szerepelt az autó nagy sebességnél történő stabilitásának biztosítása, amit módosított légterelőkkel és hátsó diffúzorral értek el – a Ferrari szerint 300 km/órás tempó felett a GTO sokkal nyugodtabban viselkedik, mint a szintén nem az izgágaságáról híres GTB Fiorano. A karbon-kerámia fékek a lehető legnagyobb lassulást garantálják – 100 km/órás tempóról alig 32 méter a fékút –, és az F1 váltó is gyorsabban dolgozik, mert a szerkezet egy kapcsolást tokkal-vonóval már 60 milliszekundum alatt elintéz.
Ahhoz képest, hogy az 1500 kilogrammos súlyhatár alá beférjenek (1495 kg az önsúly), a tervezők nem csupaszították le az utasteret, sőt, már-már luxusautós a komfort. A művészileg puritán F40-es tükrében a kárpitozás egyenesen nagyvonalú, a kellemes klímáról kétzónás, automata légkondicionáló gondoskodik, és Maranellóban tudják, egy GTO tulajdonosnak is lehetnek olyan dolgai, amihez szükséges a 12 voltos dugasz. A műszerfal érdekessége a fordulatszámmérőtől balra található Virtual Race Engineer, amely figyeli a különféle paramétereket, rögzíti az adatokat, és a színes kijelzőn visszajelzéseket ad a vezetőnek.
Az előzetes pletykákat cáfolva a hatliteres, V12-es teljesítményét nem pumpálták 700 lóerő fölé, a GTB Fiorano 620 lóereje csak szerény mértékben emelkedett 670-re, a 619 newtonméteres forgatónyomaték pedig jóformán változatlan; ettől függetlenül a GTO sokkal gyorsabb utcai rokonánál. Nulláról százra 3,35 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 335 km/h, és köszönhetően kiváló aerodinamikai képességének, valóságos kanyarvadászként szárnyal az úton.
Ezen adatok alapján állíthatjuk, hogy megszületett a leggyorsabb utcai Ferrari.
Buday Dénes
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Az állami ellátásból érkező pácienseknek mások az elvárásaik a magánpraxissal szemben. Vélt vagy valós elégedetlenségeik egyre több panasszal járnak.
Szemészeti elváltozások szinte mindenkit érintenek életük során. Lézeres látásjavító beavatkozásokkal sok gond orvosolható, ám azok kizárólag magánfinanszírozásban érhetők el.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!