FIAT 500 Riva – Édes élet négy keréken, avagy a világ legkisebb yachtja


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mi történik akkor, ha két olasz „legenda”, a FIAT 500 és a Riva „összeáll”? Megszületik a világ legkisebb „yachtja”, mely „úszni” ugyan csak a filmekben tud, van viszont négy kereke. Mi pedig – hála neki – kapunk egy kis ízelítőt a Dolce Vitából…


Miközben a hangszórókból Debussy: A tenger méltóságteljes dallama árad, a kikötőben szebbnél-szebb, fából és üvegszálas műanyagból készült motorcsónakok és yachtok ringatóznak békésen, arra várva, hogy megmutathassák nekünk, milyen az igazi Dolce Vita. Sarnicóban vagyunk, a festői szépségű LagoD’Iseo partján, a Riva Yacht központjában, ahol éppen a 2007-ben újjászületetett FIAT 500 legexkluzívabb változatának leleplezésére készülnek.

Amikor két olasz „legenda”, a FIAT 500 és a Riva „összeáll”…

De előtte utazzunk vissza még egy kicsit az időben, egészen 1957-ig, abba az évbe, amikor is a FIAT bemutatta az eredeti 500-ast, nem mellékesen pedig javában tombolt az „édes élet”. Az 1950-es, ’60-as években ugyanis szinte kivirágzott a dél-európai ország, s a rohamos gazdasági fejlődés az élet minden területén éreztette a hatását. Míg a filmvásznon Gina Lollobrigida és Sophia Loren csavarta el a férfiak szívét, addig a szűk városi utcácskákat, illetve az egyre bővülő úthálózatot mind több Cinquecento vette birtokba, millió és millió családot szállítva el a kívánt célponthoz.

Ugyanekkor a tavakon és a tengereken is új hódító tűnt fel, méghozzá a tökéletes és elegáns formájú Aquarama „személyében”. A (szintén) olasz származású „csónak” a Riva Yacht műhelyében készült, s kiváló minőségével, exkluzív anyagaival és nem utolsósorban pazar kialakításával a hajósok, „tengerészek” legszebb álmait testesítette meg. A legenda szerint az Aquarama bemutatóján Carlo Riva és Giovanni Agnelli fogadást kötött, hogy a karcsú hajó nagy sebességnél is stabil marad-e. Ezért az első „hivatalos” teszten a FIAT vezére mindent megtett, hogy kizökkentse a nyugalmából és felborítsa az Aquaramát, de nem járt sikerrel, vagyis veszített. Úgyhogy sok más hírességgel egyetemben gyorsan vásárolt magának egyet. A FIAT és a RIVA útjai ismét keresztezték egymást, a két olasz cég együttműködéséből pedig megszületett a világ legkisebb „yachtja”, az 500 Riva.

A nyitott és zárt karosszériával egyaránt megvásárolható mini exkluzív kivitelével tökéletesen idézi fel a Riva yachtok „Nap, tenger, öröm” életfilozófiáját. Az 500 Riva „SeraBlue” színű karosszériája például az AquarivaSuper egyik jellegzetes fényezését idézi, ugyanúgy, ahogy az övvonal körül végigfutó, dupla „merülési csík”. Az olasz apróság krómozott tükörházai, valamint az orrán és a gépházon elhelyezett krómdíszek szintén a motorcsónakok világát juttatják eszünkbe, a látványt a kéttónusú, 16 colos, 20 küllős felnik teszik teljessé.

Végül, de nem utolsósorban feltétlen említést érdemelnek a karosszéria oldalán megjelenő +diszkrét faberakásos logók. A juharfából, kézzel készült Riva-logó és fabetét a műszerfalon is megjelenik, sőt, a yachtok fedélzetéhez passzoló természetes hatású mahagóni a kormányon, a váltókaron és a küszöbön szintén feltűnik. A kulcs elfordításakor kék Riva-felirat üdvözli a pilótát és az utasait a digitális műszerfalon, akik PoltronaFrau bőrrel burkolt ülésekben foglalhatnak helyet. A kiegészítők sorát SeraBlue színű, kontrasztos varrású, puha szőnyegek zárják. Az 500 Riva felszereltsége minden igényt kielégít, a komplett biztonsági arzenál – hét légzsák, ESC, Hill Holder, vészfék-asszisztens – mellett széria a 7 colos, HD-felbontású érintőképernyővel dolgozó Uconnect rendszer, mely olyan kényelmi szolgáltatásokat nyújt, mint a kéz nélküli telefonhasználat vagy az extraként rendelhető, dr. Dre nevével fémjelzett, 440 watt teljesítményű, mélynyomóval szerelt BeatsAudio™ hangrendszer. A korlátozott példányszámú Riva kiadáshoz az 500-as teljes motorkínálata elérhető, az Euro 6-os erőforrások a 69 lóerőtől 105 lóerőig tartó teljesítményskálát ölelik fel.

Az alapot az 1.2 literes Fire egység jelenti, az apró benzinmotor akár ECO-funkcióval és speciális aerodinamikai csomaggal is választható. Nála is kisebb a mindössze 0.9 literes, TwinAir kéthengeres benzines, ám teljesítménye a turbófeltöltőnek hála, jóval nagyobb – 85, illetve 105 lóerő. Dízelfronton a 95 lóerős, 1.3 Multijet aggregét teljesít szolgálatot. Motortól függően öt, hat vagy robotizált Dualogic váltó áll a vásárlók rendelkezésére. Miután mindezt megtudtuk a nemzetközi sajtótájékoztatón, majd jól laktunk a finom olasz falatokkal, várt ránk még egy Riva Iseo, melynek ugyan egyetlen kereke sincs, viszont annál jobban úszik.

Mi ugyan nem vezethettük a 9 méter hosszú, nyitott motorcsónakot, de utasként is felejthetetlen élményt nyújtott a tengeri hajózásra is alkalmas, kifejezetten mozgékony és luxusfelszereltségű Iseo. Napsütés, tenger, életöröm –ennél precízebben nehéz megfogalmazni, hogy mit nyújt a Riva. S ugyanezt az érzést kínálja aszfalton – tengerparton és bárhol másutt – az örökifjú 500-as is, különösen vászontetős, Riva-kivitelben. Ebben nagyon jók az olaszok, mondhatni utolérhetetlenek…

Fogyasztói adásvétel, kellék- és termékszavatosság

Fuglinszky Ádám legújabb könyve a fogyasztói adásvétel, a kellékszavatosság és a termékszavatosság kérdéskörével foglalkozik, különös tekintettel azokra a problémás pontokra, amelyek az új Ptk. és az uniós jog találkozásával függenek össze.

Megnézem >>


Kapcsolódó cikkek

2024. november 29.

A jog a magánegészségügyben

Az állami ellátásból érkező pácienseknek mások az elvárásaik a magánpraxissal szemben. Vélt vagy valós elégedetlenségeik egyre több panasszal járnak.

2024. november 22.

Középpontban a lézeres látásjavító műtétek

Szemészeti elváltozások szinte mindenkit érintenek életük során. Lézeres látásjavító beavatkozásokkal sok gond orvosolható, ám azok kizárólag magánfinanszírozásban érhetők el.