Ha nagy leszek, GTi leszek – Peugeot 308 GT SW 2.0 BlueHDi
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A C szegmensben változatlan a kombik aránya, Európában évek óta tíz százalékot képviselnek a szegmensen belül, még a crossoverek és egyterűek megjelenése és előretörése sem befolyásolta a kombik részarányát. Rendkívül összetett szegmensről van szó és ebben az erős mezőnyben jeleskedik a 308 SW nem kevés sikerrel. De most egy kicsit a sportosabb apukákat vették célba, akiknek a gazdaságosság és a praktikusság mellett egy bomba biztos kanyarvadász is kell otthonra.
Akárcsak a lejtőshátú változat tervezésekor, a Peugeot szakemberei ezúttal is az egyszerűséget, a kiegyensúlyozottságot és a lendületességet kívánták hangsúlyozni a formaterven. Csillogástól mentes az új 308 SW, nyoma sincs hivalkodó agressziónak.
Kertelés nélkül megmutatja egyediségét. A hódító magabiztosságával, mágnesként vonzza a tekintetünket.
A figyelmet az első pillanattól az autó szemet gyönyörködtető vonalvezetése köti le. Elöl a krómkeretes hűtőmaszk és a rendkívül finoman formázott fényszóró, amely kizárólag 62 fénydiódából áll és kivaló látást biztosít. Az alatta elhelyezett irányjelzők a ma oly divatos ledek belülről kifelé haladó villanással jeleznek.
Egyedi a modell hátsó megjelenése is, diffúzor és a sportos dupla kipufogóvég
Kombi létére az oldalnézete karcsú és lendületes, de a kombi modell óriási előnye itt tetten érhető. A tengelytávot a limuzinéhoz képest 11 cm-rel meghosszabbították, amit teljes egészében a hátsó tér, elsősorban a lábtér és a csomagtér növelésére használtak fel. A szélesebb hátsó ajtónyílás és a 29 mm-rel hátratolt hátsó üléspad sokkal könnyebbé teszi a beszállást.
Ideális a vezetési pozíció, jó fogású a perforált bőrrel bevont, kompakt kormány
A csomagtartó mérete sem kevés, 660 literes, jól pakolható és a sínen mozgatható rögzítő füleknek köszönhetően a tárgyakat könnyen rögzíthetjük. A hátsó üléseket, amelyek a csomagtartóban elhelyezet karok segítségével egy mozdulattal lehajthatóak és így egy remek, sík padlós rakteret kapunk 1775 literrel. Hátulsó megjelenésére sem lehet panasz, amelyet elsősorban a fekete lakkozott diffúzor és a sportos dupla kipufogóvég határoz meg.
Igényes a belső tér kidolgozása, a szegélyvarrás a műszerfalon, az ajtóbetéteken, a váltószoknyán is visszaköszön
A GT modell sportos karakterét tovább erősítik a feketére lakkozott visszapillantók, a küszöb vonalával együttfutó díszlécek, amitől szélesebbnek tűnik az autó és a 18 colos gyémánthatású kerekek, amelyekre gyárilag Michelin Pilot Sport 3 típusú gumikat húznak.
Az automata váltó Quickshift technikával készül, gyorsan vált, és lehetővé teszi akár több fokozat automatikus átugrását
A nagy kerekek mellett amúgy meglepően komfortos a GT rugózása, de ha menni kell és a Sport gombot aktiváljuk, szinte nyeli a kanyarokat, hihetetlen kanyarsebességre képes. Persze ez köszönhető az elöl 7, hátul 10 milliméterrel leültetett és feszesebb lengéscsillapítóval szerelt futóműnek.
Minden funkció a nagy, 9,7 colos érintőképernyőről érhető el
A száguldásnak a szériától eltérően a precízen adagolható fékerő, a jóval erősebb és nagyobb féktárcsák vethetnek véget. És ha már sportos vezetés, kanyargós utak, akkor a Peugeot végre előnyt kovácsolt kis átmérőjű, remek fogású kormánykerékkel, amivel szenzációsan élvezetes a GT irányíthatósága.
Maximális vezetési élményt szolgálják a GT futóművének speciális beállításai
A kormány mögött elhelyezett váltófülekkel pedig a hat fokozatú Aisin gyártmányú automatát irányíthatjuk, igaz ezt kicsit feleslegesnek érzem, hiszen, az automata alapból jól végzi a dolgát.
Sportos lelkületét erősítik a Michelin Pilot Sport 3 típusú, 18’’-os gyémánthatású kerekek
400 Nm nyomatéka már alacsony fordulaton ugrásra kész, a hozzá rendelt 180 lóerővel a két literes dízelmotor kulturáltan végzi a dolgát. Étvágyára nem lehet panasz, átlagfogyasztása 6 liter alatt marad, csak városi araszolásban szalad fel 6,3-as átlagra, de 110 km/h tempónál egyenletesen haladva 4,4 literes átlagot mértünk.
Csomagtartó mérete 660 literes és egészen 1775 literig bővíthető
A vezetés örömét fokozza az alapfelszerelésként beépített Driver Sport csomag, amely alkalmazásával pirosra vált a műszeregység, sportos lesz a motorhang, gyorsabban kapcsolgatja a váltó a fokozatokat és érzékenyebb lesz a gázpedál reakciója.
Elöl a 330 mm átmérőjű, hátul 290 mm-es tárcsákat találunk
Sportos hangulat uralkodik az utastérben is, ahol megtalálhatók mindazok az igazi GT-s vonások, amelyek sportossá teszik egy autó utasterét. Rozsdamentes acélból készült ajtóküszöb és alumínium pedálok fogadnak minket. Alcantara borítású ülései sportosak, hosszútávon is kényelmesek, szépek és igényesek benne a vörös díszvarrások.
A négyhengeres, 2.0 literes BlueHDi 180 kiváló teljesítményeket nyújt. Mindössze 5,5 másodperc alatt gyorsítja az autót 80-ról 120 km/h-ra az utolsó előtti fokozatban
Természetes fény is van bőven, köszönhetően az óriási, 1,69 négyzetméteres panoráma üvegtetőnek. Sikerült a Peugeotnak egy mesés túraautót építenie, kiváló menettulajdonságokkal, tökéletes futóművel, ami kedvez a sebességfüggő családapáknak, de elsősorban praktikus és gazdaságos, rengeteg egyedi részlettel.
(Fotó: Buday Dénes)