Magyar fotográfusok a világ élvonalában
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Menekültek várakoznak a röszkei határ mellett felállított gyűjtőpontnál a sötétben, alakjukat a reflektorok fénye világítja meg. Roma értelmiségiek állnak hétköznapi ruhaviseletükben és beöltözve a romákhoz fűződő, a társadalomban élő sztereotip szerepekben. Egy zsákfaluban élő idős ember szamarának kaszálja a füvet. Egy halat a vízből kiemelő jégmadár diadalittas szárnycsapással élvezi az életet. Ellesett pillanatok a Magyar Sajtófotó Kiállításról, melyen a honi sajtófotográfia legrangosabb versenyének kiváló képeit láthatjuk a tablókon.
A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban (Budapest, Nagymező utca 8.) nyílt meg 2016. március 25-én az első rangú tárlat, mely háromszáz bemutatott képével tovább erősíti a magyar fotó kiváló hírnevét.
A Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) fotóriporterek szakosztálya harmincnegyedik alkalommal írta ki a Magyar Sajtófotó Pályázatot, amelyre 240 fotográfus 2434 művel pályázott sikerrel. Az alkotásokat öttagú, neves szakemberekből álló zsűri bírálta el Petr Josek fotóriporter, a Czech Press Photo nemzetközi zsűrijének elnöke vezetésével. (A zsűritagok Szarka Klára kurátor, fotótörténész, Sopronyi Gyula, Jocelyn Bain Hogg, és Szergej Makszimisin fotóriporterek voltak.)
A Szigeti Tamás fotóművész által rendezett kiállítás sajtómegnyitóján Bánkuti András, a MÚOSZ fotóriporterek szakosztályának vezetője büszkén mutatta fel a Radnóti Miklós antirasszista-díjat, amit a szakosztály azzal érdemelt ki, hogy a hagyományos kategóriák mellett idén a Menekültválság kategóriájával bővítették a pályázati felhívást, melyre egyedi képpel és sorozattal egyaránt lehetett jelentkezni. Döbbenetes erejű képek érkeztek, melyek legjobbjai egyszerre dokumentum- és művészi értékűek.
A szakosztályvezető visszaemlékezett az 1981-es kezdetekre, amikor még sok olyan kép volt a kiállításon, mely a sajtóban nem jelenhetett meg, „csak a falak bírták el” őket. Példaként hozta fel azt a korabeli esetet is, amikor az e megnyitón is jelenlévő Friedmann Endre fotóművész képeit egyszerűen ellopták a falról, így a tárlaton egy idő után a látogatók a felirat mellett csak a képek hűlt helyét láthatták. Az egyre rangosabb magyar sajtófotó-verseny és kiállítás azért is jelentős, mert hozzájárulhat: a honi fotográfusok érezzék megbecsülésüket, és ne kelljen ahhoz külföldre távozniuk, mint annak idején Robert Capának vagy André Kertésznek – hangoztatta Bánkuti András.
A látogatók az izgalmas, és impulzív képek segítségével felidézhetik a 2015-ös esztendő legemlékezetesebb, legjellemzőbb, legfájdalmasabb pillanatait, olykor pedig megismerkedhetnek Magyarország ismeretlen arcával is. Elidőzhetünk a nyertesek tablói előtt: a MÚOSZ Nagydíját Fazekas István (HVG) érdemelte ki Tranzitország című sorozatával. (Ő látható az alsó képen, sorozatának egyik fotója előtt).
Escher Károly-különdíjat kapott a legjobb hírképért Illyés Tibor (MTI/MTVA) Tiszteletadás című fotója. Az André Kertész Nagydíjat Déri Miklós (Déri és Társa Bt.) érdemelte ki A roma test politikája – Nincs ártatlan kép című fénykép együttesével. A tizennégy kategória díjazottjainak teljes listája, a nyertes képek a fotográfusok bemutatkozásával láthatók az interneten is, a Magyar Sajtófotó portálon: www.sajto-foto.hu.
A kiállításon egyedi fotósorozattal jelentkezik a kiemelt szponzorként szerepet vállaló Canon Hungária Kft., mely a hatalmas tablók kinyomtatását vállalta magára. A cég a Pro Cserehát Egyesület Pillangó Fejlesztések tevékenységét támogatja: az egyesület tagjai hosszú ideje azon munkálkodnak, hogy elsősorban az észak-magyarországi falvakban lakó hátrányos helyzetű embereknek élhető életet teremtsenek egy közösségi mezőgazdálkodási program beindításával. A fotókat a Canon felkérésére Hajdú D. András, többszörös sajtófotó-díjas fotógráfus készítette, aki képeivel Ároktő lakóinak mindennapjait mutatja be a tárlaton.
A 34. Magyar Sajtófotó Kiállítás a Budapesti Tavaszi Fesztivál programsorozatának keretében május 14-ig tart nyitva, s a tervek szerint az év során látható lesz Debrecenben, Kisvárdán, Gödöllőn és Szegeden is.
(Fotók: Falus Tamás)