Újra az ókori Rómában – Itt a Gladiátor II!
Ridley Scott ott folytatja, ahol 25 éve abbahagyta: látványosan, izgalmasan, szórakoztatóan.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Merész lépésre szánta el magát a Skoda, bár számára nem teljesen ismeretlen az elektromos autók piaca, hiszen ott volt neki a Citigo, de az Enyaq egészen más: egy teljesen új történet kezdete.
Ráadásul egy olyan piaci szegmensben érkezik az Enyaq, ahol még villanyhajtás nélkül is nagy a tülekedés; ám a kereslet megkívánja, hogy egy márka életében minden méretben mindenfajta erőforrás szerepeljen az SUV-modellek palettáján. A Skoda tekintélyes termékskálával rendelkezik, nyolc modellje közül négy az SUV-kategóriában található, ahol benzines, dízel és plug-in hibrid erőforrások is szerepelnek, akár manuális vagy automataváltóval, első- vagy összkerékhajtással. A frissen érkezett Enyaq még egy rést kitölt, mert kizárólag elektromos hátsókerék-hajtással készül, de már lassan az X variáns is elérhető, amely esetben az összkerékhajtás is megjelenik. Tesztautónk viszont egyedi variáns a meghajtás területén, hátul hajt, vagyis egy igazi farmotoros, hátsókerék-hajtású Škoda, míg a nevében szereplő 80-as szám a két tengely közt elhelyezkedő 82 kWh-s akkumulátorra utal – nettó kapacitása 77 kWh.
A dizájn nagyon jól sikerült, a modellpalettán belül is tudtak egyedit alkotni, jelentős díjakkal is jutalmazták a formatervet, összeszerelési minősége annyira profi, hogy ez minket is meglepett a Skoda vonatkozásában (A szerző felvételei)
Az alap 18 colos kerekek mellett az Enyaq a márka történetében először rendelhető akár 21 colos kerekekkel is. A színeket tekintve 2 alap- és 7 metálfény közül választhatunk, a miénk sarki ezüstmetál néven fut
A 80-as számmal ez a modell volt a csúcsverzió, de ez hamar megváltozott. A 80X modell az összkerékhajtás miatt két motort is cipel, amely nem kevesebb, mint 265 lóerővel dolgozik. Ezen tesz túl természetesen az RS-modell, amely a nyolcvanasokra jellemző akkukapacitás mellett, de már 306 lóerővel a legerősebb tagja a családnak, gyári mérések szerint 460 kilométeres hatótávval. Teljesítményben pont e két 80-as modell alatt helyezkedik el tesztautónk, 204 lóerővel, köszönhetően egy villanymotorjának és hátsókerék-hajtásának, amivel nagyobb, 510 kilométeres hatótávval kecsegtet. Ez persze lárifári, de az általunk mért 380 kilométeres táv – téli időjárás mellett – így is igencsak meggyőző. Ez persze még így is relatív, fontos, hogy milyen felhasználás és terhelés mellett utazunk, de a fő szempont az időjárás: ha hideg, párás vagy száraz időben közlekedünk, a nulla fok alatti hőmérséklet – ahogy esetünkben is – lényegesen befolyásoló tényező. Ha egyedül utazunk benne, elég a kormány- és ülésfűtés alaphasználata, esetleg néha az okosklíma külön lehetősége, mely kéz- és lábmelegítéssel is szolgál.
Az Enyaq legfontosabb tulajdonága a kényelem, zajszigetelése kiváló és a futómű is hozza az elvárásokat hozzá, menetdinamikája kiegyensúlyozott
„Szabad kilátás” néven külön lehetőség van az ablakok párátlanítására, amelyhez a szélvédők fűtése is tartozik, de ha nincs egyedi igényünk, a hatalmas kijelzőn klasszikus klímaállítási lehetőséget is felajánl nekünk. Van átmenet a kettő közt: az okosklíma lehetőségeit használva, egy megadott ideig, bizonyos funkciót kiválasztva, maximális erőbedobással végzi el az adott feladatott – fázós lábunkat pillanatok alatt átmelegíti az okosklíma –, amit adtunk neki, majd az idő lejárta után hagyományos beállítással fűti vagy hűti tovább az utasteret, a felesleges energiapazarlástól megkímélve minket.
A kormányhoz illesztett váltófülekkel a rekuperációt tudjuk irányítani három erősségi fokozatban, a miniatűr fokozatválasztón a B állás egyből a legerősebb lehetőséget adja
Ez pedig fontos dolog a hatékonyság szempontjából, hiszen az Enyaq kimondottan kényelmes, tágas utazóautónak lett tervezve. A külső méretei picit elmaradnak a Kodiaq-étól, az utastér hasonlóan tágas, az Enyaq tengelytávolsága 2765 mm, ami mindössze 25 mm-rel marad el a nagy testvér méretétől. A csomagtér is hatalmas, 585 literes, annak ellenére, hogy a villanymotor a hátsó tengelyen helyezkedik el. Pótkerék hiányában padló alatti rekeszekkel bővít, ahol a kábeleknek is kulturált helyett találunk. A belső tér tágassága és hangulata legnagyobb erőssége, nem véletlen, hogy a Skoda ezzel a marketingfogással kínálja, ez hatványozottan igaz az általunk használt modellre, az egyszerűen csak ecoSuite néven kínált belső tér anyag- és színkínálata egyenesen zseniális, amelyhez szorosan illeszkedik kifogástalan minősége. A konyakbarna árnyalatú bőrbelsőt látványosra tervezték, amihez világos tetőkárpit, bézs színű műszerfalvarrás és fekete, fényes felületű dekorációs elemek tartoznak. A puha borítású műszerfalból lép elő a hatalmas, 13 colos multimédiás kijelző, amely uralja a belső tér hangulatát, mellette, a vezető előtt szinte aprónak látszó, csak a legszükségesebb adatokkal dolgozó kijelző található. A kormány mögötti 7 colos kijelző három részre tagolódik, középen a sebességmérő az állandó tag, míg bal oldalán a tempomat és a sávelhagyásra figyelmeztető grafikája látható, addig jobb oldalán a navi használatából adódó információk jelenek meg.
Érdemes megrendelni hozzá a hőszivattyút, ami félmillió forintos tétel, nulla fok alatt is pillanatok alatt meleg levegőt fúj az utastérbe, a gyár állítása szerint 30 százalékos spórolást jelent a hatótávból
A nagy dolgoknak sem kell otthon maradniuk, csomagtartója üléslehajtással bővíthető, és az Enyaq ezer kilogrammig húzhat fékezhető utánfutót. Gyorsulása százra 8,7 másodperc, végsebessége 160 km/h-ban lesz maximalizálva
Ennél érdekesebb a Head-up display, amely széles kijelzőjének köszönhetően látóterünkbe helyezi a legfontosabb információkat, és pontosan az autó elejénél jeleníti meg, ha a navigáció is használatban van; kanyarodás előtt apró kék nyilakra lehetünk figyelmesek a szemünk magasságában, melyek egyre csak nőnek, ahogy az elfordulás helye következik, majd a hatalmasra nőtt nyilakat pontosan ráhelyezi arra az útra, ahová fordulnunk kell. Talán ugyanilyen érdekes a központi kijelző is, de barátkoznunk kell a temérdek információ megjelenítésével. Nem is nagyzási hóbort azt állítani, hogy amit kapcsolni és mutatni lehet az autóban, azt egyszerre képes megjeleníteni. Vannak állandó témák a képernyő felső és alsó részén, míg a közepe teljesen szabadon konfigurálható, kedvünkre állíthatjuk a háttér színét és a számunkra fontos alkalmazások nagyságát, mennyiséget, valahogy úgy, ahogy a widgeteket pakolgatjuk az okostelefonunkon. Nem vacakol parkoláskor sem, a 360 fokos kamera képét teljes nagyságban, tűéles képpel élvezhetjük, melyhez a fordulási sugár rajza is dinamikusan, élethűen változik, beleillesztve az utcaképbe.
A hatalmas kijelző kezelését eleinte szokni kell és pici türelem is kell hozzá, de hihetetlen mennyiségű információ lakozik benne, érdemes indulás előtt a beállításokat elvégezni
Az otthoni töltés egy napra kiveszi az Enyaqot a forgalomból (kb. 17 óra), ez költségben egy jó pizza árába kerül, amivel jó idő esetén bő 400 kilométert autókázhatunk
A kormány fogása kényelmes, a lyuggatott bőr sportos hangulatra hajaz, belső rajzolata gyönyörű, igazán skodás, a küllőkbe vágott nyílások 3D-s képet alkotnak. A gombok elhelyezése kézre áll, és szerencsére innen száműzték a fényes fekete dekorációt, helyette matt felületet kapott, két, szépen kivitelezett króm forgógombbal, mely az audio hangosítására, míg a másik a tempomat használatára szolgál.
A kormány mögötti 7 colos kijelző három részre tagolódik, csak alapinformációkat tudhatunk meg róla
A hátsó rész kényelme kifogástalan, van ülésfűtés, légkondi, széles könyöklő, persze nagy tér és 230 voltos konnektort is találunk
Üléseit kényelemre hangolták, mélyen ülhetünk bennük, fűtéssel és szellőztetéssel is szolgálnak, de az elektromos állítási lehetőség csak a vezetőnek jár. Az SUV-forma rengeteg hellyel kényezteti utasait, ami a második sorban utazókra is érvényes, ahol ülésfűtés mellett légbefúvó és légkondi is jár, méretes könyöklővel és az egész utastérre jellemző, rengeteg praktikus tárolóhellyel.
A fogyasztás 18 és 26 kWh között alakulhat, sportos használat mellett ez az érték 34 kWh-ig is felszaladhat, 100 százalékos töltöttség mellett 443 kilométeres hatótávot jelzett, nulla fokban ebből 290 lett
Ékessége a stresszmentes, abszolút egyszerű használat, az Enyaq-hoz közelítve – kulccsal a zsebünkben – a hangulatvilágítás fényeivel messziről jelzi érkezésüket, karnyújtásnyira érve már nyitja is az ajtókat, majd behuppanva elég csak a fékpedál érintése és már a gyújtás is adagolva. Elég csak az apró fokozatválasztót a D jel felé pöccinteni és már mehetünk is utunkra. A kiszállás pont ilyen egyszerű, megállásnál kézifék, vagy ha ehhez sincs kedvünk, ajtónyitásra megteszi magától, majd kikapcsol az autó. Mozogni vele, használni pont ilyen kényelmes, 204 lóereje a tömegéhez mérten nem túl erős, de nem is gyenge, mégis átlag feletti menetdinamikára képes: 310 Nm-es nyomaték terheli az aszfaltot a hátsótengelyről. Az Enyaq nem átalakított villanyautó, amelyet belső égésű platform alapjaira terveztek, a VW-konszern egységes MEB-padlólemeze adja az alapot, melyet tervezése során úgy alakítottak ki, hogy bármely kategória – a kis autóktól a nagy SUV-modellekig – építhető rá. Ezt jól érezni az Enyaq esetében is, precízen egyben van az autó, nincs nyöszörgés, csavarodás semmilyen körülmények közt, a hatalmas és testes akkumulátor az autó szerves része, nem plusz teher. A menetkomforthoz persze hozzátartozik tökéletes futóműve, melynek hangolása kiváló, súlya mellett, tempós kanyarokban is mindvégig stabil és magabiztos marad. Érezni, hogy hátulról érkezik a hajtás, de kanyarban erősebb gyorsulásra sem tör ki a hátulja.
Nem szerény az ára, az Enyaq 50 kWh akkuval 15,2 milliótól indul, a dizájn és a komfort csúcsmodellhez illő, tesztautónk luxus belsővel, 204 lóerővel majd’ 25 millió forintos árat villant
Minőségi, tágas villanyautót ismerhettünk meg az Enyaq-ban, ebben óriási szerepet kap tökéletes menetkomfortja, valamint a felhasznált anyagok minősége és persze részletek kidolgozottsága is. Az már csak hab a tortán, hogy a hajtáslánc rendkívül kiegyensúlyozott, teljesítmény mind energiafogyasztás és hatótávolság terén, amit az igencsak borsos árcédula kifizetésével hálálunk meg.
Ridley Scott ott folytatja, ahol 25 éve abbahagyta: látványosan, izgalmasan, szórakoztatóan.
Imádja a világ, egyre nő iránta az igény, de a kávécserje termesztése erdőirtással is jár. Az EU új jogszabályokat tervez a környezeti károk megfékezésére.
TikTok-videók hatására a fiatalok majdnem fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel, valamint a fiatalok sok esetben hajlamosak kritikus kétely nélkül valósként elfogadni az online térben eléjük táruló, bizonytalan eredetű információkat – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!