Szeptemberi filmmaraton – Wim Wenders a díszvendég
Budapesti Klasszikus Film Maraton és Corvin-moziéjszaka vár a filmbatárokra, remekművekkel, felejthetetlen alkotásokkal.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Önálló kiállításon láthatjuk a napi- és hetilapokból is ismert Szerényi Gábor grafikusművész alkotásait a Duna Palotában.
Különleges jelenség, sokan a főváros száguldó emberének ismerik, aki egyik szerkesztőségtől a másikig rohan egy-egy megbeszélésre busszal, villamossal – vagy épp rollerral. Szerény, szorgos, munkáját szerető, nem hivalkodó, humorral teli, szatirikus ember – így jellemezte kortársát Halász Géza karikaturista, amikor bevezetőt mondott kollégája és barátja tárlatának megnyitóján.
Zsebemben a tenger címmel nyílt 2021 júliusában egyéni kiállítása Budapesten, a Duna Palotában Szerényi Gábornak, aki sokszínű személyiség. Grafikus, könyvillusztrátor, karikaturista, újságíró: rádiós, televíziós műsorvezető, szerkesztő, publicista. Önironikus vallomása szerint: „Sok van, mi csodálatos, de a Szerényinél nincs csodálatosabb”.
Melyek lehetnek az asszociációs láncok? (Fotó: Falus Tamás)
Nem indult könnyen a pályafutása, hiszen hiába akart jelentkezni a Képzőművészeti Főiskolára, azt nem támogatták a Városépítési Tudományos és Tervező Intézetben, ahol az érettségit követően műszaki rajzolóként dolgozott. Ennek oka az volt, hogy ő is részt vett az utcai demonstrálók között, akik 1973. március 15-én kifejezték elégedetlenségüket a rendszerrel szemben. A rendőrség előállította a fiatalokat, így őt is, s ezzel továbbtanulása meghiúsult. Sőt, politikailag megbízhatatlanként kellett letöltenie sorkatonai szolgálatát.
Leszerelése után, a hetvenes évek második felében alkotói csoportokban, képzőművészeti körökben gyarapította művészi tudását. Közben újságíró-gyakornoki képzésen vett részt, és az EGIS Gyógyszergyár üzemi lapjánál helyezkedhetett el. Idővel megjelentek grafikái az Élet és Irodalomban, majd az Ifjúsági Magazin újságírója lett. A rendszerváltás már a Világ című, jobb sorsra érdemes, igényes politikai hetilapnál érte, ahol egyszerre publikálhatta írásait és grafikáit. A Magyar Nemzetben a nyolcvanas évek eleje óta, immáron negyven éve folyamatosan jelennek meg rajzai, grafikái, elsősorban a lap hétvégi kulturális mellékletében. A kiállításon e munkák javából láthatunk fekete-fehér és színes alkotásokat.
Szerényi Gábor: Idő tépő
Művei egyszerre szürreálisak, absztraktak – és egyben megdöbbentőek. Aki ránéz a képeire, mindenképpen elgondolkodik, és először azt próbálja felfogni, mit is lát, majd igyekszik megfejteni, miről is szól a mű. Melyek lehetnek asszociációs láncai, mit akar a szerző mondani befogadójának. A kiállításmegnyitón Halász Géza külön is kiemelte: Szerényi egyben talán újságrajzoló is, mely külön szakma. Kezdetben csak a cikkeket illusztrálta, ám később már olyan önálló rajzokkal jelentkezett, melyek nem illusztrációk, hanem önálló munkák a cikkek között. „Rajzban megfogalmazott szomorú művészet” – mondta erről kajánul Kaján Tibor, a szakma egyik legnagyobbika.
Szerényi Gábor: Hal ebéd
Részben karikatúrák ezek a művek, kritikai szemléletmóddal létrehozott alkotások, publicisztikák, rajzban megfogalmazva – szőtte tovább gondolatait Halász Géza, hozzátéve: Szerényi a szövegnélküli grafikus humor képviselője. Ám műveiben nem csattan nagyot a poén, inkább elgondolkodtat, olykor megmosolyogtat, mindenesetre mindig beindítja fantáziánkat. Grafikáiban érdemes megkeresnünk a kis gonosz kritikát is, melyet a rajzoló, szándéka szerint, elrejtett a képben. A művész nem kigúnyolni, gúnyolódni akar, csupán a rajzaiban szereplő figurák emberségét, olykor gyarlóságát keresi. Ebből fakad az arcnélküli elvtársak, vagy ahogy ma nevezzük, urak ábrázolása is. Mint magyarázta, az alkotó nem a kisembereket állítja be nevetségesnek, hanem a közeget, amelyben a helyzetükből fakadóan élnek, és maradnak mindig kisemberek.
„Sok van, mi csodálatos, de a Szerényinél nincs csodálatosabb” (Fotó: Falus Tamás)
Persze egy grafikusművész képeit nem magyarázni, hanem szemlélni kell, és átérezni, milyen hatással vannak ránk; felfogjuk-e, értjük-e, tetszenek-e, kialakul-e bennünk az „áhá-élmény”.
A kiállítás 2021. augusztus 19-éig díjmentesen látogatható.
Szerényi Gábor grafikáiból látható válogatás a MÚOSZ Karikaturista Szakosztály weboldalán is, ide kattintva.
Budapesti Klasszikus Film Maraton és Corvin-moziéjszaka vár a filmbatárokra, remekművekkel, felejthetetlen alkotásokkal.
A budapesti és az országos albérletárakra és lakáseladásra is hatása lehet, ha a terézvárosi népszavazáson az Airbnb betiltása mellett voksolnak a helyiek – írja elemzésében az ingatlan.com. Ezzel ellentétes véleményen vannak a szálláskiadók.
Az NMHH 2024-ben készült, nem reprezentatív kutatása arra kereste a választ, hogy a Z-generáció tagjait, vagyis a 1995-2010 között születetteket ezek az online elérhető információk milyen mértékben tudják befolyásolni, illetve melyek azok a tényezők, amitől egy-egy online videó hitelesebbnek tűnik a fiatalok szemében.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!