Tengerentúli – Ford Edge 2,0 TDCi Sport AWD


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az eddig csak Észak-Amerikában forgalmazott Ford Edge 124 ezer darabos értékesítési eredményével 2015-ben a szegmens legkelendőbb modellje volt az ottani piacon, 14 százalékkal szárnyalva túl a 2014-es eladásokat. Most a vadonatúj Edge jelenti a harmadik lépést a Ford tervében, amelynek célja a vállalat SUV-kínálatának további bővítése az európai piacon a Kuga és az Ecosport modellek mellett.


4,8 méter hosszú, üres tömege 1,9 tonna, ennek ellenére élvezi a kanyarokat

Atlétikus, zömök karakter jellemzi, magas húzott övvonal és a karosszéria sarkaiba kitolt kerekek széles, agresszív kiállással ruházzák fel az autót, ráadásul ez a megoldás az utastér méretét is jelentősen növeli. Méretei miatt a nagyok között a helye, ránézésre nem is gondolnánk, hogy hosszabb, mint a Kia Sorento és csak 24 centiméterrel marad el a kategória legnagyobb képviselőjétől, az Audi Q7-től.

A csomagtartó mérete hatalmas, a rakodóperem magas, cserébe villanymotor nyitja/zárja az ajtót

Indulásnál mind a négy kerék hajt, később csak akkor, ha szükség van rá

A nagyobb hasmagasság fokozza a terepképességet és csaknem 50 milliméterrel magasabb üléspozíciót biztosít, bár a 20 colos felnik és a kicsi oldalfalú gumik nem igazán terepre valók. A nagyméretű, trapézalakú első hűtőrács hatásos látványt teremt, Sport-felszereltség esetében ez fekete, amit tovább erősítenek a formás fényszórók és a stílusos LED nappali menetfények. Ami szintén terepjárós tulajdonság, hogy az ajtók eltakarják a padlólemezt, ezért a küszöbelem keskenyebb lett, így könnyebb a ki- és beszállás, és a nadrágunk sem lehet piszkos.

Látványos az egész csomagtérajtón végigfutó piros LED-fény

Egyedi megoldás a LED-es hátsó lámpatestek, amelyek az Edge hátsó frontjának teljes szélességében végigfutnak, ami modern megjelenést biztosít az autónak. Az erősen döntött hátsószélvédő tetején látható légterelő és a krómozott kipufogóvégződések sportos, agresszív hatást keltenek. Kár, hogy a krómkeretben látható maradt az igazi kipufogóvég, ami közelről már nem annyira szép látvány.

Tágra nyílnak így könnyű a beszállás és finoman csukódnak a hatalmas ajtók

Hatalmasra nyílnak az ajtók, a magas pozíciónak köszönhetően kényelmes a beszállás. Belül tipikus Ford-látvány fogad minket, de ami nagyon remek, az a kiváló minőségű anyaghasználat és a rendkívül igényes kidolgozás. Azokat a felületeket, amelyeket az utasok gyakran megérintenek, lágy tapintású anyagok borítják, a kartámaszok, a kormánykerék és a váltógomb burkolata pedig kiváló minőségű bőrből készült.

Kellő magasságba került a 8 colos érintőképernyő, viszont az infotainment-rendszer kellemetlenül lassú

Könnyen leolvasható, szép grafikájú és informatív a műszeregység

A műszerfal és a középkonzol olyan hatást kelt, mintha az egész elem egyetlen darabból készült volna. A műszerfal vonalai és anyagai szinte megszakítás nélkül folytatódnak az első ajtók burkolatán, így a dizájn szinte körülöleli az autóban ülőket.

20 colos felniken alacsony oldalfalú gumik feszülnek, nem szeretik a rossz minőségű utakat

Sport-modellváltozatokhoz alapáron jár a navigációs rendszer, plusz a Sony audiorendszere, amelynek 12 hangszórója kiváló hangminőséget kínál. Ülései kényelmesek, hűthető-fűthető funkció is jár hozzájuk, hátul is kényelmesen ülünk, bár a könyöklőt itt alul méretezték, viszont a szélső helyek fűthetőek. A kormánykerék fogása jó, de picit vékonynak éreztük, viszont hideg reggeleken a kormányfűtés gyorsan és jól működött.

Manőverezéshez jól jön az orrkamera, parkoláshoz viszont nem kell, azt automatikusan elvégzi

A belső térben érezni igazán, hogy nagy autóban ülünk. Magas vezető mögött is van elég hely és akár elöl, vagy hátul utazunk, a komfortérzetet növeli a hatalmas fejtér. A hagyományos kézifékkar helyén az elektronikus rögzítőfék gombja található, így sok hely szabadult fel a középkonzolon, ahová állítható méretű pohártartók kerültek, valamint egy mély tárolódoboz, amelyben nagy vizes palack is elfér.

14 milliós, az alapára, Sport-felszereltséget plusz félmillióval kell kipótolni

De további tárolóhelyekkel is szolgál, nagyméretű a kesztyűtartó is, plusz a műszerfal tetején is található egy nyitható rekesz és az ajtókban lévő rekeszekre sem lehet panaszunk. A csomagtér is méretes, a hátsó ülések ledöntése után a befogadóképessége 1847 liter, ötszemélyesként használva pedig 602 literrel gazdálkodhatunk. Okos megoldás, hogy a pótkerék körüli helyeket nem hagyták veszendőbe, hanem ott is tárolóhelyeket alakítottak ki, ide egy precízen illeszkedő, kiemelhető, könnyű polisztirol tálcát helyeztek, praktikusan használva ki a helyet. Viszont kár, hogy a csomagtérajtó csak 183 cm magasra nyitható, ennél magasabb emberek kellemetlen közelségbe kerülhetnek a zárszerkezettel.

210 lóerős biturbó változat gyorsulása 9,4 másodperc, végsebessége pedig 211 km/óra

Az Edge-ben kamerák, radarok és ultrahangos eszközök működtetik a 18 modern vezetősegítő technológiát, amelyek segítségével magabiztosabban uralhatjuk az autót. A sávtartó kicsit túlbuzgó is, elég kellemetlenül kormányoz, ha esetleg indexelés nélkül lépünk át terelő vonalat, de fő a biztonság. Az Edge élvezetes, kezes és agilis irányíthatóságú, kormányzása közvetlen, sportos karakteréhez jól áll a feszes futómű. A rossz minőségű utakat nem igazán kedveli, de a kanyarokban felettébb otthonosan mozog.

450 Nm nyomatékát már alacsony fordulaton hasznosítja, fogyasztása 8,2 liter körül alakul

Az autóhoz a kifinomult 2,0 literes biturbós dízelmotort társították 210 lóerővel. Hozzá illesztett a kormány mögötti váltókarokkal is kapcsolható hatfokozatú PowerShift automataváltó, jó társ, csak a hirtelen kigyorsításkor való visszakapcsolást nem igazán szereti. A hajtáslánchoz kapcsolódik az intelligens összkerékhajtás, ami észrevétlenül kapcsol az elsőkerék-hajtás és az összkerékhajtás között, automatikusan javítva az autó úttartását, ha csúszást érzékkel.

A rendszer 25 szenzora folyamatosan méri a kerekek tapadását, és 20 ezredmásodperc alatt képes egészen 50/50 arányig megváltoztatni a forgatónyomaték elosztását az első és a hátsó kerekek között.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 30.

Hogyan fogadd jól a visszajelzést – könyvajánló

Világszerte a vállalatok évente 825 millió munkaórát töltenek el a munkavállalók éves értékelések előkészítésével és lebonyolításával. A visszajelzés – a munkahelyi éves értékelésen túl is – elkerülhetetlen része társas életünknek, még akkor is, ha sokszor nem visszajelzésnek hanem megjegyzésnek, jó tanácsnak vagy baráti beszélgetésnek hívjuk.

2024. április 26.

Mi is az a Time Out Market?

Bő tíz évvel az első, lisszaboni gasztro-látványosság megjelenését követően, Budapesten is megnyílik az első, kulináris örömöket kínáló Time Out piactér.