Tengerre magyar!


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

 

Jogilag Magyarország területét növeli az a több száz magyar lajstromozású vitorlás és motoros hajó, melyekkel országhatárainkon túl, világszerte hajóznak honfitársaink. A saját hajó megvásárlása és fenntartása viszont jelentős költség, és magyar embernek szabad idő híján nehéz kihasználnia. A legtöbb hajós, köztük sok-sok jogász ezért a költséghatékonyabb megoldást választja, és tengeri nyaralásához charterhajót bérel. Magyarországon hajós utak szervezésével hivatalosan csak utazási irodák foglalkozhatnak. Aki nem ezt az utat választja, az akaratlanul is a fekete gazdaságot támogatja. A hivatalos magyar utazásszervező céggel kötött charterszerződés előnye, hogy kapcsolatrendszerük alapján megtalálják a legjobb ár-értékű hajót, tapasztalataik alapján autentikus információval szolgálnak a lehetséges hajózási úti célokról, a közvetített szolgáltatás minőségéért pedig garanciát vállalnak. A külföldi hajótulajdonossal közvetlenül szerződve rizikó az ismeretlen terület, és probléma esetén kiszolgáltatottabb helyzetbe kerül az ügyfél, ügyében a hajótulajdonos által meghatározott ország bírósága az illetékes, ez az ügyvédként is „futhatunk a pénzünk után” esete.


A legnagyobb magyar charterügynökség adatai szerint a magyar hajóbérlők 65%-a az Adriai-tengert választja, 25% kalandozik az Adrián túl és válogat a Földközi-térség számos vitorlás desztinációja közül. Mindössze 10%, akik megtehetik, hogy télen is vitorlázzanak, pedig az egzotikus országokban a hajóárak alig magasabbak az európaiaknál, csak a repülőút az, ami növeli a költségeket.

A vitorlás nyaralás élménydúsabb, kalandosabb a szárazföldi nyaralásnál, lássuk, hogyan zajlik az egyhetes hajózás. A csapat a tengeri jogosítvánnyal rendelkező hajó vezetőjével az élén alapos ellenőrzést követően veszi át a hajót. Hajóbérlő és hajóvezető ekkor ismerkedik meg a hajóval, tételes működés-ellenőrzést végeznek. Az alaposság és némi szakértelem a záloga annak, hogy azt követően semmi se hiányozzék az útjuk során és minden működjön, mindent működtetni tudjanak. A hajókon 2–6 db kényelmes kétszemélyes kabin szolgál alvóhelyül. Tisztálkodni a hajók fürdőkabinjaiban lehet, vagy reggel és este a városi jachtkikötők zuhanyzóiban. A komplett hajókonyha mindennel felszerelt, de a főétkezéseket érdemes a helyi hangulatos éttermekben elkölteni. Az indulást követően olyan helyekre jutnak el a hajósok, melyek a szárazföldi turisták nyüzsgésétől mentesek: lakatlan, tiszta vizű öblök, apró halászfalvak kínálkoznak távoli szigeteken a tenger közepén. Az útvonal kötetlen, a csapat kedvéhez alakítható, a mindenkori időjárás függvényében. Arra mennek, amerre a kedvük tartja. Vitorláznak, ha fúj a szél, ha pedig eláll, békésen ringatóznak a vízen, fürödhetnek a hajóról, búvárkodhatnak egy csendes öbölben, vagy motorral besiklanak a legközelebbi kikötőbe. Vízről minden más lesz, még a szárazföld felől már jól ismert helyek is. A történelmi városkák szívében vár az esti kikötőhely, és aki bírja, belevetheti magát az éjszakai élet nyüzsgésébe. Még romantikusabb, ha lehorgonyoznak éjszakára egy öbölben és csillagokat számlálva iszogatnak a fedélzeten.

A nyaralás sikerét a hajózási rutin és a helyismeret garantálja. Aki kevés tapasztalattal biztosra akar menni, annak természetesen javasolt a hajóvezető bérlése. A hajóvezető magára vállalja azt a terhet, amelyet a nemzetközi tengeri szokásjogon alapuló státusa teremt: a hajóvezető a hibájából származó minden kárért felel, mind büntetőjogi, mind polgári jogi szempontból. Felelőssége fennáll a hajó és legénysége tekintetében is. Tengeri rutint csak több ezer tengeri mérföld hajózással lehet szerezni. Nem elég az évenkénti egy nyári hajós hét a nyugodt Adrián, vagy a hazai, belvizeken szerzett tapasztalat. Fordítsuk át a köznyelvre: tudhat-e jól autót vezetni az, aki évente csak pár hetet vezet? Gondtalan nyaralást az eredményez, ha a hajóhoz az egész szezont tengeri hajózással töltő, több térségben is tapasztalt, minden időjárási körülményben jártas hajóvezetőt bérelnek. A jó kapitánynak helyismeretén kívül idegenforgalmi-vendéglátóipari szakemberként is helyt kell állnia, hogy az utasok a nyaralás során jól érezzék magukat. Aki inkább önállóan hajózik, és nem kívánja igénybe venni a professzionális hajóvezetők szaktudását, az új területekről előzetes helyismeretet az adott térséget részletesen bemutató hajózási pilotkönyvből és térképekről nyerhet. Vitorlázni mindenütt ugyanúgy kell: „mindenkor a jó tengerész kötelező gondosságával”. Világszerte várnak a vitorlás úti célok, hát tengerre magyar!

Horvátország

A vitorlázáshoz és motoros jachton nyaraláshoz valóban a legközelebbi úti cél Horvátország páratlan szigetvilága. A Balatontól csupán 5–6 órányi autózással végig autópályán 50 jachtkikötő érhető el. Ezekben több ezer bérhajó utasai, legénysége cserélődik szombatonként. Az Adria horvát partvidéke tiszta tengerével, kellemes nyári klímájával, történelmi városaival, halász-falvaival vagy éppen lakatlan öbleivel a vízi sportok terén a No. 1 régió. A hajózási térség rendkívül nagy és változatos: sok nyárra tartogat vitorlás élményt, míg a horvát szigetvilágot végigjárjuk. Hajóbérlés szempontjából a horvát Adria főbb régiói az Isztria és a Kvarner-térség, illetve Dalmácia a főbb városaival, úgymint Zadar, Biograd, Sibenik, Trogir, Split és Dubrovnik. Az 5000 km hosszú partszakaszt 700 sziget láncolata tagolja, melyek sok-sok horgonyzó- és kikötőhelyet nyújt. Elhagyatott, romantikus öblöt ugyanúgy lehet találni, mint modern, mindennel felszerelt marinát. Az Adriai-tengeren a vitorlás szezon áprilistól októberig tart, de márciusban és novemberben is jókat hajózhatnak. Ezen időszak alatt a viharvitorlázástól a szélmentes napokig minden előfordulhat, a tenger pedig egyre melegebb. Júliusig és szeptembertől 3–6 Bft. erősségű szelek fújnak. Az augusztusi kánikulában gyakori a szélcsend, legfeljebb a parti és a vízi szél hoz némi enyhülést. Az Adria legfőbb szelei: a bóra észak-északkeletről érkező, sarkvidéki eredetű, hideg, egyből erős szél; a jugó afrikai eredetű meleg, déli szél, napok alatt fokozatosan erősödik be; a misztrál északnyugatról fúj. Helyi megfigyelések szerint a jugóra mindig bóra jön.

Szlovénia

Szlovénia kicsiny tengerpartja sok szépséget rejt egy helyen. Egymástól mindössze 10 mérföldre lévő Koper, Izola és Portoroz velencei stílusú városkák, felfedezésre váró terekkel, utcákkal, pazar kilátást biztosító „szárnyas oroszlános” harangtoronnyal. Az Észak-Adria ezen pontján 3 országban hajózhatnak. Szlovénia és Olaszország között már vízi határok sincsenek. Horvátország felé a hivatalos ki-bejelentkezés viszont még kötelező. A hajóval kiköthetnek Trieszt műemlékekben gazdag belvárosában. Az Adriát fél nap alatt átszelve, a Velencei-lagúnákba érnek el. Szlovéniában a szolgáltatások (kikötői díjak, éttermek) ára a Horvátországihoz hasonló. A térség májustól–szeptemberig kellemesen hajózható. Az Adriát általános szelek jellemzik, bár az időjárási frontok az Észak-Adrián többször okoznak zivatart, erős szelet.

Montenegro

Montenegró az Adria kevésbé felkapott területe. Ennek előnyei, hogy a turizmust még nem iparszerűen űzik, az emberek kedvesek, a szolgáltatások (kikötői díjak, éttermek) ára Horvátországhoz képest féláron van és már euró a fizetőeszköz. Napközben homokos öblökben horgonyozhatnak, strandolhatnak, estére beköthetnek a hangulatos középkori városkák kikötőibe. Mindegyikben van kiépített áramcsatlakozási és vízvételezési lehetőség. Magyarországról autóval „toronyiránt” csak 800 km, de mégis inkább a horvát autópályákat ajánljuk (1100 km) vagy repülhetnek Budapestről, Bécsből és Zágrábból Podgoricába vagy Dubrovnikba. Az időjárás áprilistól októberig kedvező. Montenegro leghíresebb városához, a fellegvár által védett Kotorba 15 mérföld mély fjord vezet. A hajós út során látnivalók Herceg Novi középkori várerődje, az egykori tengerészváros, Perast és előtte a zarándokhelyként szolgáló templomos szigetek. A környező magas hegyek miatt az öbölben fújó szél változó erősségű és irányú. Tivatnál látható még működő katonai tengeralattjáró-bázis és kiszuperált hadi felszerelés hadihajókkal. Homokos partszakasz Budvától Ulcinjig tart. A következő tengeri szomszéd pedig már Albánia.

Görögország

Görögország a vitorlázás fellegvára, Horvátország után a 2. legkedveltebb célpontja a vitorlázóknak, a tenger szerelmeseinek. A hajózási térség rendkívül nagy és változatos: sok nyárra tartogat vitorlás élményt, míg szigeteit végigjárják. A vitorlázók 6 főbb régióját ismerhetik, melyek a Jón-tengeri szigetek, a Peloponneszosz-félsziget és a Korinthoszi-csatorna, Athén környéke és a Szaroniki-öböl szigetei, a Szporádok és a Chalkidiki-félsziget az Égei-tenger északi felén, a híres Kikládok, a Dodekaneszosz-szigetvilág. Görögország megközelítése repülővel a legkényelmesebb, Bp.–Athén menetrend szerinti járattal és innét tovább a belföldi légi járatokkal vagy Pireus kikötőből komppal juthatnak a szigetvilágba. Nyáron olcsó charter-járattal Budapestről közvetlenül is elérhetőek a jelentősebb szigetek (Korfu, Santorini, Kréta, Rodosz, Kos). Aki szeret vezetni, autóval 1300 km-t megtéve érhet le a Szporádokba, Athénig, vagy a Jón-tengeri szigetekhez kb. 1500 km az út. Aki ragaszkodik az autójához, de ennyit nem vezet szívesen, Triesztből (24h alatt) vagy Anconából kompozhat Igumenitsa (Korfunál a görög szárazföldön) és Patras (Peloponneszoszi-félsziget) kikötőibe. Itt a vitorlás szezon 9 hónapig, márciustól novemberig tart. A nyári hónapokban uralkodó széljárás északias. A Jón-tengeren és Athén környékén kellemes családi vitorlázást tervezhetnek. Az Égei-tengeren nyáron erős, kitartó északi szél fúj, Meltemi a neve. ÉNy és ÉK közötti irányokból érkezik. Júniustól kezdve találkozhatnak vele. Teljes erejét, a 6-os és 8-as közötti Beaufort erősséget, júliusban és augusztusban éri el. Szeptember végén, október elején lesz vége. Amikor pedig a Meltemi szünetel, a tengeri szél (értsd: „vízi szél”) kap teret, DK és DNy közötti irányokból. Kifejezetten déli szél a sirokkó, tavasszal és ősszel szokott fújni 2–4-es erősséggel. A jellemző széljárás teszi, hogy Görögországban tavasszal és ősszel délről északra, míg nyáron északról délre érdemes tervezni egy kényelmes túravitorlázás útvonalát. Aki viszont kreuzolni szeret napokon keresztül, természetesen mehet fordítva is. Használják ki, hogy itt nem csak szombati váltásokkal hajózhatnak, minimum 10–14 napos túrákat érdemes tervezni. Az Adrián túli vizeken általános a one-way, azaz az egyirányú, hosszú utak lehetősége.

Olaszország és Málta

Vadregényes vulkanikus szigetek, hosszú, homokos, nyüzsgő plázsok, lakatlan öblök, többezer éves tengerparti városok, zamatos borok, eredeti pizza és spagetti, és körbe-körbe tenger – ez mind Olaszország. Hol egy kicsit görögös, hol egy kicsit horvát, hol egy kicsit francia, de mégis egyedien olasz, a kontrasztok országa. A hajózási térség rendkívül nagy és változatos: sok nyárra tartogat vitorlás élményt, míg szigeteit, 8600 km hosszú tengerpartját végighajózzák. A vitorlázók 6 főbb régióját ismerhetik, melyek a következők: Észak-Adrián Velence és környéke, Genovánál az Olasz Riviéra, Toszkána, a Nápolyi-öböl és környéke, Szardínia, Szicília, az Egadi- és az Eoli-szigetek. Olaszországba érkezhetnek autóval és repülővel egyaránt. Végig autópályán Velence környéke 600 km, Toszkána 1100 km, Nápoly 1600 km, Szicília 2000 km. Érdemes viszont kihasználni az olcsó „fapados” járatokat. Amikor a fapados légitársaságok 15 ezer Ft-ért ajánlanak oda-vissza illetékestül repülőjegyet Nápolyba, akkor a garázsból sem érdemes kiállni az autóval. A szicíliai Cataniába is járnak az olcsó légitársaságok. Palermo olasz átszállással érhető el. Szardínia megközelítése autóval és repülővel is körülményes, de megéri! A Bonifacio-szoros és Észak-Szardínia térségét a Maldív-szigetvilághoz hasonlítják. Olaszországban a térségtől függően a vitorlás szezon akár 9 hónapig is eltart, márciustól novemberig nyaralhatnak, hajózhatnak a tengerein. Az észak- és a dél-olasz vizek hőmérséklete között egy időben 3 fok Celsius különbség is lehet a déli javára, ahol nyáron elérheti a 26 fokot is a tenger. Ne felejtsük, az észak-szicíliai Palermo már Athén szélességi körén található. Az adriai szigetvilág kisebb hullámaihoz szokott hajósoknak először furcsa lehet, ha nyugatias szelekben Szardínia, Szicília vagy Málta nyílt tengeri, nyugati felén hajóznak. Oly nagy kiterjedésű ugyanis a nyílt vízfelület, hogy még gyenge szélben is jelentős a vízmozgás, akkor is hullámozhat, amikor nem is fúj a szél, a döghullámok a végét vagy éppen a kezdetét jelzik a távol fújó szélnek. A tengerszintet is a széljárás és annak erőssége jobban befolyásolja, mint a tényleges árapály szintváltozás, mely mindenütt maximum fél méteres. Egy kitartó sirokkó (jugó) gyakran feltolja az adriai víztömeget, Velencében elárasztva a Szent Márk teret, nehezítve a partfalhoz kikötést az Észak-Adrián. Az olasz félszigetet gyenge, félcsomós áramlás folyja körbe. Keleti, adriai oldalán déli irányú, majd a csizma sarkától az orra felé tart, nyugati oldalán pedig felfelé halad. A többi térségben, a nyugatias szeleknek is köszönhetően, keleti az áramlás, azaz keletre hajózva segítheti a hajózást. Külön említést érdemel a Szicília és Észak-Afrika közti földközi-tengeri szakaszban és a Messinai-szorosban tapasztalható tengeráramlás erőssége.

Francia Riviéra

Elegáns tengerparti városkák, modern marinák, pazar éttermek, kellemes klíma, finom homokos plázsok, szépséges tájak, híres borok és sajtok, friss tengeri ételek és közepesen erős szél – ez Dél-Franciaország, ahol a természeti szépség keveredik az evilági csillogással. Híres művészek, színészek, írók, előkelőségek sora nyaral itt minden országból. A tökéletes vitorlázás feltételei adottak: a kiegyensúlyozott szélviszonyok között zátonymentes part mentén hajózhatunk jó széllel az általában nyugodt tengeren, éjszakára marinák vagy védett öblök horgonyzóhelyei várnak. A hajósok tudják, hogy hajóról minden más: szebb és érdekesebb a parti város, elérhetőek a rejtett öblök és a természetvédelmi területek. Dél-Franciaország szárazföldi szállásáraihoz képest pedig kifejezetten olcsó a hajóbérlet, és a ringó szálláson a Riviéra legjava meglátogatható. Franciaország földközi-tengeri partvonala mindössze 350–400 tengeri mérföld hosszú, a teljes francia parthossz 20%-a. De ezen a relatíve rövid partszakaszon is több marina és kikötő koncentrálódik, mint bárhol a Földközi térségben. Itt a vitorlás szezon 6 hónapig, májustól szeptemberig tart. A francia felségvizek természetesen nem csak a mediterrán tengerpartra korlátozódnak. Franciaország hajózható vizei a La Manche-csatorna vidéke északon, nyugaton az Atlanti-óceáni partvidék, melynek viharos az időjárása, és délen, a Földközi-medencében a mediterrán francia vizek. Ezt a földközi-tengeri partszakaszt tovább tagolhatjuk a spanyol határtól a Rhone-folyóig tartó szakaszra (Lyoni-öböl), a Rhone deltájától keletre Marseille környékéig tart a Provence vidék, Toulon-tól Cannes-ig terül el a Cote d’Azure, melyet Saint-Tropez oszt nyugati és keleti Cote d’Azur-re, és Nizzától az olasz határig húzódik a Francia Riviéra (habár sokan tévesen már Marseille-től annak gondolják). A Cote d’Azure és a Riviéra homokos strandjait a Ligur-tenger mossa, ahogyan Korzika szigetének partjait is.

Baleári-szigetek

A Baleári-szigetek Európa és Afrika között félúton fekszenek, a Földközi-tenger nyugati medencéjében, a 39. és 40. szélességi fokok között (Korfuval egy magasságban). A Francia Riviérától 200 tengeri mérföld, Barcelonából 120 tengeri mérföldre. A fő szigetek Mallorca, Menorca és Ibiza repülővel Budapestről, Bécsből, Barcelonából közvetlenül vagy átszállással érhetőek el. A fő szigetek között belső repülő- és kompjárat is üzemel. A szezon áprilisban indul és októberben ér véget. Nyáron zsúfolt, de kikötő és horgonyzóhely-probléma akkor sem szokott lenni. Hajóval Mallorca és Menorca partjai több napos látnivalót ígérnek. Miután körbekerülték, látogassák meg Cabrera Nemzeti Parkját és egy hosszabb menettel Ibizára is eljuthatnak. Rendkívüli lehetőség a Baleári-és Kanári-szigetek közötti hajózás (1100 tengeri mérföld). Novemberben a Kanári-szigetekhez, márciusban a Földközi-térségbe vissza lehet hajózni a charter hajókkal önállóan, 3 hét alatt, nagyon kedvező áron. A Baleári-szigetek széljárása elég kiszámíthatatlan. Nyugati, északnyugati, északi, keleti és déli szél egyaránt jellemző, a változás gyorsan zajlik. A tengeráramlás és az árapály szintváltozás viszont elenyésző mértékű.

Kanári-szigetek

A Kanári-szigetek Afrika nyugati partjai előtt, Marokkó szomszédságában, a 28. és 30. szélességi fokok között fekszenek, az Atlanti-óceánban. Egész évben hajózható térség, fő szezonja mégis télen van, hiszen a tengerentúli egzotikus helyszínekhez képest sokkal közelebbi és az ideutazás is olcsóbb. A fő szigetek, Tenerife, Gran Canaria és Palma óriás vulkáni csúcsokkal emelkednek ki az óceánból. Nem is Európában, hanem itt Tenerifén található Spanyolország legmagasabb csúcsa, az örök nyárban is havas Teide (3717m). A fő szigetek és a szigetcsoport többi tagja (Hierro, Gomera, Formentera és Lanzarote) közti távolságok elég nagyok, ezért a legtöbb bérhajó radarral, Navtex-szel is szerelt. Az egyhetes hajózásnál mindenképpen hosszabb idő javasolt, látnivaló lesz bőven. A Kanári-szigetek között belső repülőjáratok üzemelnek. Érdemes kihasználni a one-way charter lehetőségét, hogy útjuk során jó széllel minél több szigetet láthassanak. Rendkívüli lehetőség a Baleári- és Kanári-szigetek közötti hajózás (1100 tengeri mérföld). Novemberben a Kanári-szigetekhez, márciusban a Földközi-térségbe vissza lehet hajózni a charter hajókkal önállóan, 3 hét alatt, nagyon kedvező áron. Egész évben az északkeleti passzátszél fúj, kb. 15–25 csomós. A szigetek magas hegyei miatt kialakuló szélcsatornákban a szélerősség fokozódik, estére lecsökken. A szigetközi áramlás 0,5–4 csomó közötti. Az árapály szintváltozás 1–2 méter. A tenger hőmérséklete állandóan 20 fok körüli. A levegő átlaghőmérséklete egész évben 25–28 fok meleg.

Karib-térség

A Karib-térség rendkívül nagy és változatos. Sok évre nyújt jó szeles téli nyaralási lehetőséget. A Florida melletti Bahamákra, a Mexikó alatti Belize-be és a Kis-Antillák legészakibb tagjához, a Virgin-szigetekhez (USVI, BVI) az Egyesült Államokon keresztül juthatnak el a legrövidebb úton. Kubába és a Kis Antillákat alkotó Leeward- és Winward-szigetekhez (St.Martin, Antigua, Guadeloupe, Martinique, St.Lucia, St.Vincent), amelyeken a nagy charterflották üzemelnek, Európából vezet az út. A legjobb áron a volt francia gyarmatokra repülhetnek (Martinique, Guadeloupe, St.Martin) az Air Caraibes Párizsból induló olcsó járataival, de 10 fő esetén már az Air France csoportos repülőjegye is rendkívül kedvező. A dél-amerikai kontinens feletti „vízszintes” szigeteknél (Aruba, Bonaire, Curacao, Los Roques, Tortuga, Isla Margarita, Trinidad, Tobago) sajnos nincs hajóbérlési lehetőség. Ezen térséget a Kis-Antillákról indulva felár ellenében one-way charterben tudják felfedezni. A Kis-Antillák szigetei között belső repülőjáratok üzemelnek. Érdemes kihasználni a one-way charter lehetőségét, hogy útjuk során jó széllel végig újat láthassanak. A 8–9 órás repülőút, az időeltolódás és az utazási költségek miatt minimum 10 napra érdemes menni. A hajók ára alig magasabb, mint az Adrián és a Földközi-térségben. Egész évben a keleties passzátszél fúj. Júniustól októberig 10–20 csomós DK-i szél; novembertől májusig 15–25 csomós ÉK-i szél a jellemző. A szél reggel indul, napközben erősödik meg, a szigetek végeinél és a szigetek között gyakran 035 csomós.

Seychelles

A Seychelles-szigetek az Egyenlítőtől délre, a 4. szélességi fokon találhatók, kb. 1000 tengeri mérföldre Afrika keleti partjaitól. Az egy hét alatt is kényelmesen bevitorlázható területet Mahé főszigettől északkeletre La Digue és Praslin, északra Denis és a Bird-sziget, kelet felől a Nord és a Silhouette-sziget határolja. Ezek az úgynevezett Belső-szigetek, ezeken kívülre (az ún. Külső-szigetekre pl. Amirantes) önálló hajóbérlő nem mehet, csak helyi bérkapitánnyal. A Seychelles-szigeteket kifejezetten vitorlással érdemes bebarangolni. Egy vitorlás hajó bérleti díja személyenként nem éri el a szárazföldi szállások csillagászati árait, és a hajóval megoldódik a szigetek közötti közlekedés. Öbölről öbölre járva felfedezhetőek a lakott és a lakatlan szigetek, bárhol meg lehet állni búvárkodni, gyönyörködni a korallok élővilágában, az óriásteknősökben. A Seychelles-szigetek a ciklonövezettől védett részek, a széljárás kiegyensúlyozott. Kb. 1,5 m az árapály szintváltozás. Májustól szeptemberig a monszunszél 5–20 csomós DK-i, míg októbertől áprilisig 5–20 csomós és ÉNy-ról fúj. A 7-es erősséget még sohasem haladta meg. Decembertől februárig csapadékos.

Thaiföld

Egzotikus öblök, korallhomokos partok, pálmafás szigetek, mosolygós ázsiai arcok, olcsóság és szelíden fújó állandó irányú szél – ez Thaiföld, azon belül is a Phuket-i szigetvilág, a Karib-térség és Seychelles után a legkedveltebb célpontja a túravitorlázóknak. Az Andamán-tengeren a vitorlás szezon egész évben tart, a térség hurrikán-mentes. Az esős és a száraz évszak váltja egymást, előbbiben a délnyugati-, utóbbiban az északkeleti monszunszél fúj állandóan. Tekintettel az Egyenlítő közelségére, a szélerősség ritkán éri el az 5–6-os Beaufort fokozatot. Májustól októberig frissebb a délnyugati szél, 15–25 csomóval érkezik az Indiai-óceán felől, és zúdítja késő délután nyakunkba a monszunesőt, a levegő 30–35 fokos. Novembertől áprilisig a főszezoni időszakban a hőmérséklet mérsékeltebb, az idő száraz, verőfényes napsütéses és a szél legfeljebb 15 csomós, kelet-északkeletről fúj, ha fúj. Ekkor Magyarországon tél van, Thaiföldön téli nyaralás! A trópusokon a víz és a levegő hőmérséklete majdnem megegyezik, ugyanis a tenger 29–30 fokra is felmelegszik, ez igaz Thaiföldre, Seychelles-re, de még a Karib térségre is. A hullámzás csak a délnyugati monszunszél idején jelentős, amikor fél évig az egész Indiai-óceán bemozgatja a sekély Andamán-tengert is. A thaiföldi hajózás során érdemes kihasználni az apály és a dagályszint váltakozásából fakadó, akár 2 csomós áramlás jelenlétét. Apálykor folyóvízként délre sodor a tenger, dagálykor a partok és észak felé. Az árapály szintváltozás mértéke miatt folyamatosan figyelemmel kell kísérni, hogy a nap mely szakában hol járnak, nem mindegy, hogy az amúgy is sekély öblökben 2–3 méterrel több vagy 6 óra múlva annyival kevesebb víz marad a tőkesúlyos hajó alatt. A legmagasabb és a legalacsonyabb szint mindig újholdkor és teliholdkor van. Ilyen mértékű apály-dagály jelenséggel Európában csak az Atlanti-óceán mentén hajózva találkozhatnak, vagy az egzotikus desztinációk közül még Seychelles-en, de például a Karib-szigeteknél kevésbé. Infrastruktúráját tekintve Thaiföld, és azon belül Phuket környéke még érintetlen. Romantikus és ingyenes horgonyzásokat tartogat minden estére, vagy bójára köthetnek szintén díjmentesen. Thaiföld a téli nyaralás és vitorlázás kiváló helyszíne, melegen ajánlott! Gyenge szeles, mint sokan azt az Adrián szeretik. A trópusi éghajlat, az egzotikus táj, az élővilágban még gazdag, meleg vizű tenger, az olcsóság mind az, amely a hajósokat a thai vizekre hajtja. A szállodai komfortot pedig a hajó biztosítja.

Tahiti

Óceánia szigetvilágait a nagy utazóknak ajánlják. Az egzotikus Tahiti és környéke a Csendes-óceán szívében fekszik. A nemzetközi repülőtér Tahiti-szigetén van (Papeete), míg a charterflották a szépséges Bora Bora mellett, Raiatea-szigetén az Uturoa-öbölben várják a hajósokat. A közlekedés belföldi repülőjárattal oldható meg, vagy a hajót bérelhetik one-way charterben, és akkor a túra során végig újat láthatnak. A fő szélirány délkeleti. Július és augusztus a legszelesebb hónapok. Decembertől februárig helyi zivatarok jelentkezhetnek. Az árapály szintváltozás elhanyagolható.

 

www.merfoldyachting.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.