Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D – 60 évnyi off-road hagyomány


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Több mint hatvan esztendőt felölelő története során a Land Cruiser valóságos legendává vált a 4×4-es autók piacán. Páratlan terepképességeinek és elpusztíthatatlan erejének köszönhetően a Toyota off-roadere sziklaszilárdan őrzi pozícióját a világ legkeményebb és legjobb terepjárói között.


Terep

A Land Cruiser kimagasló terepképességeinek kulcsa a rendkívül tartós, minden deformációnak ellenálló alvázas építési mód, és e felhasználóbarát technikáknak köszön­hetően a Land Cruiser vezetése még az olyan terepszakaszokon is egyszerű, amelyekkel a legtapasztaltabb vezetők is keményen megküzdenének. Az öt üzemmódban használható Multi-terrain Select személyre és helyzetre szabott segítséget nyújt, automatikusan szabályozva a motor által leadott nyomatékot és a fékhatást. Az ötfokozatú kúszónyomaték-szabályozás segítségével még az extrém akadályokat is maximális pontossággal küzdhetjük le.

A középkonzolon egy külön kapcsolópanel található, amiről az egyszerűbben kezelhetőek az off-road rendszerek. A 4,2 colos, színes TFT multi-információs kijelző is je­lentősen megkönnyíti a terepezést, hiszen itt jelenik meg az autó dőlésszöge, valamint a mind a négy kerékre ható kipörgésgátló és a differenciálzár visszajelzése.

 

Külső

A Land Cruiser külső méretei csupán minimális mértékben növekedtek, hogy az autó megőrizhesse kiváló közúti és terepképességeit. 4780 mm-es hosszával csak 20 mm-rel lett hosszabb elődjénél. A dizájnjának számos eleme a jól ismert toyotás formater­vezés hagyományait idézi. Ilyen például a klasszikus Land Cruiser hűtőrács újraformált változata, vagy az autó orr-részének kétlépcsős kialakítása, de valójában nem sok változott, a legszembetűnőbb talán a távolsági és tompított fényt, az első irányjelzőket és a Nappali Fényt magukban foglaló új, látványos első lámpatestek LED fényszórókkal, amely LED-es nappali fényt is tartalmazza.

A beépített ködfényszórókat is magában foglaló új, „túlméretes” első lökhárító kétlépcsős kialakítása fokozott védelmet biz­tosít a hűtőrács és a fényszórók számára. A Land Cruiser széles, erőt sugalló kiállását hangsúlyozza ki a lökhárító alsó részének éles lemetszése, ami minimumra csökkenti az orr-rész túlnyúlásának az első terepszöget rontó hatását. A hátsó lámpatestek ­vörös búráját áttetsző felületek tagolják. A fényszórókhoz hasonlóan a hátsó lámpatesten is megjelenik a Land Cruiser logó. A csomag­térajtó továbbra is zavaróan oldalra nyílik, de legalább annyi könnyebbséget kaptunk, hogy az ajtó ablakát külön nyithatóra csinálták.

 

 

Belső

Hagyományaihoz híven továbbra is kemény, bármilyen terepet legyűrő off-roader maradt, kiváló minőségű utaskabint és modern technológiákat kínál. Tágas, szellős utastere teljes egészében megváltozott. Új kialakí­tású a középkonzol felső része, új panelen találhatók a közúti közlekedéssel és tere­pezéssel kapcsolatos kezelőszervek és kapcsolók, az új Optitron műszeregységben egy 4,2 colos TFT multi-információs kijelző is helyet kapott, jobb minőségű kárpit és mutatósabb mintázat díszíti a műszerfalat.

A második sor ülései 46 fokban dönt­hetők előre, így a harmadik üléssoron utazók számára könnyebbé vált a ki- és beszállás és immár a második üléssor szélső ülé­­seihez is rendelhető ülésfűtés. Az utastérben helye mindennek van, a kényelem és praktikum első osztályú. A csomagtartó mérete 621 literes, természetesen a motoros mozgatású harmadik üléssor kihajtásával, jóval kisebb lesz, de akkor sem mondható picinek.

 

Motor

A 2982 cm³ lökettérfogatú, 16 szelepes, négyhengeres common-rail turbódízel egység közismert arról, hogy erőteljesen és késlekedés nélkül adja le nyomatékát, az erőforrás teljesítménye 190 lóerő 3400/perc fordulatszámnál, és 420 Nm-es nyomatéka már az 1600–3000 1/perc közti fordulatszám-tartományban rendelkezésre áll. Az ötfokozatú automata sebességváltóval ­párosítva a motor 11 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órás tempóra, végsebesség 175 km/óra. Fogyasztása pedig 10 liter körül alakul, ami a hatalmas méretei és 2,2 tonnás súlya mellett abszolút elfogadható.

Futómű

Az adaptív futómű segítségével három ­különböző beállítás közül választhatunk a „Normal”, a „Comfort” és a „Sport” üzemmódok között. A rendszerrel összhangban működő elektronikusan szabályozott hátsó ­légrugózás ötféle beállításban – köztük az automatikus szintszabályozás és a kapcsolható magasságszabályozás funkcióval – használható, s a rakomány tömegétől vagy az utasok számától függetlenül garantálja a négy lengőkaros hátsó felfüggesztés optimális vezérlését.

Executive

Az Executive a legmagasabb felszereltségi szint és a már egyébként is átfogó alapfelszereltségét tovább gazdagított holttérfi­gyelővel egybekötött Sávváltás Asszisztenssel és a Hátsó Keresztirányú Forgalomra ­Figyelmeztető Rendszerrel, és a manőverezésben segítő 4 kamerás rendszerrel – így kormány mögül mindent láttunk, ami az autó körül van – új 18 colos könnyűfém keréktárcsákkal, a memória funkcióval kiegészített, elektromos mozgatású és fűthető első ülésekkel, a bőrborítású és faerezetű dekorációval díszített váltókarral és a fűt­hető kormánykerékkel, a Touch 2 & Go navigációt is magában foglaló, 14 hangszórós JBL audiorendszerrel. 22 milliós a vételára a terepkirálynak, de mivel luxusautónak sem utolsó, az új Land Cruiser eladásai garantáltak, valószínűleg terepen érzi magát a legjobban vagy pótkocsit hurcolva, és bolyongani valahol a nagyvilágban.

Kép és szöveg: Buday Dénes


Kapcsolódó cikkek