Az EJEB megerősítette Olaszország jogát az amerikai Getty Múzeumban tárolt szoborra


Az Emberi Jogok Európai Bíróságának (EJEB) csütörtöki ítélete megerősítette Olaszország jogát arra, hogy visszaszerezze az amerikai Getty Múzeumban tárolt, i.e. 4. századból származó görög bronzszobrot, amelyet az olasz hatóságok szerint illegálisan vittek ki az országból – közölte a strasbourgi székhelyű szervezet.

A Los Angeles-i múzeumban Victorious Youth (Győzedelmes Ifjúság) néven nyilvántartott, de a Getty-bronzként vagy a fanói atlétaként (Atleta di Fano) is emlegetett műkincsre olasz halászok bukkantak az Adriai-tengeren 1964-ben, Fano városánál. Az életnagyságú szobor meztelenül ábrázol egy olajágkoszorúval megkoronázott fiatal atlétát. A műtárgyról úgy vélik, hogy a Kr. e. 4. században élt Lüszipposz görög szobrász alkotása. A szobrot, amely többször is gazdát cserélt, a Getty Múzeum vásárolta meg 1977-ben, mielőtt az olasz állam élni tudott volna elővásárlási jogával.

Az olasz hatóságok több eredménytelen kísérletet tettek a szobor visszaszerzésére, többek között az Interpolon keresztül. A többéves jogi csatározás után 2018-ban olasz legfelső bíróság elrendelte, hogy a szobrot le kell foglalni a múzeumtól és vissza kell hozni Olaszországba. A pereskedés alatt az olasz állam azzal érvelt, hogy a szobrot Olaszország felségvizein találták, és bár felfedezése óta többször gazdát cserélt, Olaszországból illegálisan, exportengedély nélkül vitték ki. A Getty Alapítvány válaszul azt állította, hogy a szobrot nem Olaszországban készítették, és több mint kétezer évvel elkészülte után találták meg az Adriai-tenger nemzetközi vizein, ezért Olaszország nem jogosult arra, hogy visszakérje a műalkotást.

A Getty Alapítvány végül az EJEB-hez fordult, többek között azzal érvelve, hogy Olaszország lefoglalási végzése sérti a tulajdonához való jogot. A strasbourgi bíróság azonban Olaszország javára döntött, és határozottan megerősítette jogát kulturális örökségének védelmére, különösen a jogellenes kivitellel szemben.

A bíróság továbbá úgy ítélte meg, hogy a Getty Alapítvány „gondatlanságból vagy rosszhiszeműen vásárolta meg a szobrot annak ellenére, hogy tisztában volt az olasz állam követeléseivel és a szobor visszaszerzésére irányuló erőfeszítéseivel”. Az EJEB szerint „az elkobzást elrendelő olasz határozat arányos volt azzal a célkitűzéssel, hogy biztosítsa a nemzeti kulturális örökség részét képező tárgy visszaszolgáltatását.”

A John Paul Getty olajmilliárdos által alapított Getty Múzeum mögött a világ leggazdagabb művészeti alapítványa áll.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2014. április 18.

Műkincsvadászok – eltűnt kincsek nyomában

A genti szárnyas oltár a van Eyck-testvérektől, a brugge-i Madonna Michelangelótól – néhány műremek, melyet a nácik loptak el, és katonának álló, eltűnt műalkotások után kutató amerikai szakemberek leltek meg a második világháború vége felé. Izgalmas könyv, majd film született történetükről, hősiességükről, melyek az egykori műkincsvadászokat állítják újra az érdeklődés középpontjába.

2014. április 25.

Műkincsvadászok Magyarországon

A történelemmé érlelődött hét évtizeddel ezelőtti események máig hatással vannak a jelenre, az aukciós házak szabályaira éppúgy, mint a műkincsek jogos tulajdonosainak, illetve örököseinek felkutatására irányuló munkára. Minderről már a New York Művész Páholy izgalmas estjén esett szó 2014 márciusában, melyet a páholy szervezői együtt rendeztek a Műkincsvadászok című film forgalmazójával, az InterCommal, valamint a kötetet megjelentető Libri Kiadóval.

2023. február 6.

Kié az antik kanál? – lopott műkincsek törvényes visszaszolgáltatása

Amichai Elijahu, Izrael jobboldali örökségvédelmi minisztere megvizsgáltatja a lopott műkincsek palesztinoknak való visszaadásának törvényességét, miután az Egyesült Államok a Palesztin Hatósághoz juttatott el egy Ciszjordániából származó, illegálisan birtokolt 2700 éves elefántcsont kanalat – jelentette a The Times of Israel című angol nyelvű izraeli hírportál pénteken.