Az elfeledtetés jogát csak az EU-ban kell alkalmazni


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az elfeledtetés joga alapján az érintettek kérhetik, hogy távolítsák el a keresőmotorok az őket érintő már meghaladott tartalomra mutató találatokat a keresési listából.

Az EUB előtt lévő ügyben a Maciej Szpunar főtanácsnok által előterjesztett indítvány szerint – amely gyakran megegyezik az EUB végleges döntésével – a keresőmotorok üzemeltetőinek kizárólag az EU területén kell eleget tenniük az érintettek elfeledtetés iránti kérelmének, tehát azt nem kell globálisan alkalmazni.

A főtanácsnok szerint az elfeledtetéshez való jogot a többi alapvető joggal összhangban kell értelmezni.

Az indítvány indokolása úgy fogalmaz, hogy ha az elfeledtetés joga az egész világon gyakorolható lenne, az EU-s hatóságok nem tudnák mindenhol biztosítani a közérdekű információkhoz való hozzáférést, illetve az adatvédelemhez és a magánélethez fűződő alapvető jogokkal való összhangot.

Az ügyet a francia adatvédelmi hatóság indította, amely 100.000 euróra büntette a Google-t, amely csak az EU-ban bejegyzette domainekről távolította el a kérelmet előterjesztő érintett nevét.

A Google az EUB-hoz fordult a döntés felülvizsgálata érdekében. Az EUB előtti eljárásba számos brit és nemzetközi szólásszabadságot védő szervezet is bekapcsolódott, amelyek úgy foglaltak állást, hogy az elfeledtetés jogának globális alkalmazása elősegítheti a cenzúrát például Kínában, Oroszországban és Szaúd-Arábiában.

Az Article 19 nevű civil szervezet szerint amennyiben a Google-nek az EU-n kívül is alkalmaznia kell az elfeledtetés jogát az jelentősen korlátozhatja egyes országokban a közérdekű információkhoz való hozzáférést. A szervezet vezetője üdvözölte a főtanácsnok azon álláspontját, hogy be kellene vezetni az elfeledtetéshez való jog területi alapú korlátozását.

A szervezet vezetője kifejtette: „Az európai jogalkotóknak nincs hatáskörük arra, hogy az egész világra kiterjedő szabályozást alkossanak, ezért csak a saját országaikban korlátozhatják a nem kívánatos weboldalak megjelenítését, azonban ezeket is a személyes adatok védelme és a szólásszabadság keretei között kell meghatározni.”

„Reméljük, hogy a szólásszabadság globális védelme és a cenzúra terjedésének megakadályozása érdekében, az EUB egyet fog érteni a főtanácsnoki indítvánnyal és az EU területére fogja korlátozni az elfeledtetés jogának alkalmazását.”

A Linklaters ügyvédi iroda ügyvédje abban látja az ügy jelentőségét, hogy a nemzeti jog és az internet találkozásakor a személyes adatok védelmét helyezik előtérbe a szólásszabadsággal szemben.”

“A főtanácsnoki indítvánnyal azért is egyet kell érteni, mert az elfeledtetéshez való jog globális alkalmazása más államokat is arra bátorítana, hogy a nemkívánatos tartalmakat világszinten elérhetetlenné tegye.

(theguardian.com)


Kapcsolódó cikkek

2024. október 25.

GVH-elnök: Kulcskérdés az MI széleskörű, de helyes alkalmazása

„A mesterséges intelligencia széleskörű, de helyes alkalmazása jelentős pozitív hatással lehet a hazai vállalkozások termelékenységére és versenyképességére” – hangsúlyozta Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke az 50. Európai Versenynapon, Budapesten. Az egynapos konferencia során a kontinens versenyjogi közösségének prominens szakértői vitatták meg a szakpolitika legaktuálisabb kérdéseit, többek között a fenntarthatóság és a versenypolitika kapcsolatát és a mesterséges intelligencia jövőbeli lehetőségeit és kockázatait is. A GVH a konferencia keretében a nemzetközi közösség számára is bemutatta a mesterséges intelligencia piacelemzésének eredményeit.

2024. október 25.

Megjelent a CEPEJ igazságszolgáltatási rendszerek értékeléséről szóló 2024. évi jelentése

Az Európa Tanács égisze alatt működő, az Igazságszolgáltatás Hatékonyságáért Felelős Európai Bizottság (European Commission for the Efficiency of Justice, CEPEJ) az európai igazságszolgáltatási rendszerek minőségének és hatékonyságának megerősítése érdekében jött létre. Feladata, hogy elemezze az igazságügyi rendszerek elért eredményeit, feltárja a nehézségeket, és javaslatokat dolgozzon ki ezek leküzdésére, egyúttal támogatást nyújtson a tagállamoknak.