Az EU Tanácsa elfogadta a politikai hirdetések átláthatóságáról szóló rendeletet


Az Európai Unió Tanácsa hétfőn elfogadta a politikai hirdetések átláthatóságáról szóló rendeletet, melynek célja az információk meghamisítása és a választásokba való külföldi beavatkozás elleni küzdelem.

A brüsszeli közlemény szerint a rendelet meg fogja könnyíteni a politikai hirdetések felismerését, a hirdetők valódi kilétét és azt, hogy a hirdetés célzott-e, megkönnyítve ezzel a döntéshozatalt. Ellenállóbbá kívánja tenni a választási és népszavazási kampányokat a  eavatkozással szemben, és keretet biztosít a politikai szereplők számára, hogy könnyebben hirdethessenek az EU egész területén.

Az új szabály értelmében a hirdetéseken egyértelműen fel kell majd tüntetni azok politikai és célzott jellegét. Megkönnyíti a tájékozódást arról, hogy ki fizeti és mennyibe került a hirdetés, illetve melyik választáshoz vagy népszavazáshoz kapcsolódik. Az összes politikai hirdetést és a kapcsolódó információkat nyilvános online adattárban fogják tárolni.

Az európai demokratikus folyamatokba való külföldi beavatkozás korlátozása érdekében a választásokat vagy népszavazásokat megelőző három hónapos időszakban tilos lesz hirdetéseket az EU-n kívülről finanszírozni. Annak érdekében, hogy megvédjék a választókat a manipulációtól, az online politikai hirdetések célzottabbá tételéhez csak akkor lehet majd a személyekről összegyűjtött személyes adatokat felhasználni, ha ehhez az érintettek kifejezetten és külön hozzájárulásukat adták. A személyes adatok különleges kategóriái, például az etnikai hovatartozás, a vallás, a szexuális irányultság vagy a kiskorúak adatai nem használhatók fel.

A szabály csak a fizetett politikai hirdetésekre vonatkozik. Nem érinti azok tartalmát, sem a politikai kampányok lebonyolítására és finanszírozására vonatkozó szabályokat. Nem vonatkozik továbbá a személyes nézetekre, politikai véleményekre, illetve a választások szervezésével kapcsolatos kommunikációra.

A rendelet a kihirdetésétől számított 18 hónap elteltével lép hatályba, de a határokon átívelő politikai reklámok megkülönböztetésmentes nyújtására vonatkozó fogalommeghatározásokat és intézkedéseket már a kihirdetést követő húsz nappal alkalmazni kell – tájékoztatott az uniós tanács.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 2.

NMHH: továbbra is az InfoRádió szólhat a Budapest 88,1 MHz-es frekvencián

Egyedüli pályázóként az InfoRádió Kft. nyerte meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa (NMHH) által a Budapest 88,1 MHz-es frekvencia használatára kiírt rádiós pályázatot, így a médiaszolgáltató szeptember 1-je után is folytathatja működését – közölte a hatóság kommunikációs igazgatósága.

2024. május 2.

Az EJEB megerősítette Olaszország jogát az amerikai Getty Múzeumban tárolt szoborra

Az Emberi Jogok Európai Bíróságának (EJEB) csütörtöki ítélete megerősítette Olaszország jogát arra, hogy visszaszerezze az amerikai Getty Múzeumban tárolt, i.e. 4. századból származó görög bronzszobrot, amelyet az olasz hatóságok szerint illegálisan vittek ki az országból – közölte a strasbourgi székhelyű szervezet.

2024. május 2.

Több évre visszamenőleg fizet jogdíjakat az előadóknak az EJI

A most lezárt jogosultkutatás során az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI) csaknem 210 millió forint, 2016 és 2022 között beszedett jogdíj jogosultját azonosította be és fizette ki pótlólag. Az EJI folytatja a tavaly beszedett jogdíjak felosztását is.