Az Európai Bíróság az Amazonnak adott igazat az adókedvezmény ügyében


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Bíróság szerdai ítéletében elutasította az Európai Bizottság 2017-es döntését, így nem fogadta el a testület kérvényét arra vonatkozólag sem, hogy az amerikai cég 250 millió dollárt fizessen vissza a nagyhercegségnek.

Az uniós versenyhatóságként eljáró Európai Bizottság 2014-ben indított vizsgálatot annak megállapítására, hogy sérti-e a szabad versenyt a nagyvállalat és a luxemburgi adóhatóság közötti 2003-ban köttetett és 2011-ben meghosszabbított adómegállapodás. A testület véleménye szerint az egyezséggel a cég kikerülte az uniós értékesítéséből származó nyereségének háromnegyedére vonatkozó adóterhek megfizetését.

Az Európai Bizottság több hibát is elkövetet

2017 októberében a bizottság azt a döntést hozta, hogy az adómegállapodás tiltott állami támogatásnak minősül, és a kereskedelmi nagyvállalatot 250 millió dollár (mintegy 78 milliárd forint) visszafizetésére kötelezte. Az Amazon, Luxemburggal együtt, keresetet indított az uniós bíróságnál e határozat megsemmisítése végett, mivel vitatták a bizottság tisztességtelen versenyhelyzet előállására vonatkozó érvelését.

Fogyasztóvédelmi Jog Online

Az uniós bíróság szerdán hozott ítélete szerint az Európai Bizottság nem bizonyította jogi szempontból kellő mértékben, hogy Luxemburg indokolatlanul csökkentette volna az Amazon adóterheit. Kimondták, hogy a brüsszeli testület több hibát is elkövetett a vizsgálatok során, így nem alátámasztható érvelése, miszerint az Amazon az adóegyezmény miatt tisztességtelen versenyelőnyt élvezett.

Az óriásvállalat üdvözölte a bíróság határozatát. „Az ítélet alátámasztja régóta fennálló álláspontunkat: cégünk nem sértett törvényt és nem részesült különleges bánásmódban” – jelentette ki Connor Sweeney, az Amazon luxemburgi leányvállalatának igazgatója.

„Károsítják a tisztességes versenyt”

Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenyjogi biztosa sajtóközleményben reagált az uniós bíróság döntésére. Azt írta, hogy a testület alaposan megvizsgálja a bíróság határozatát, mielőtt újabb lépésekre szánná el magát. Emlékeztetett: az adózási politika a tagállamok kizárólagos hatáskörébe tartozik, azonban összhangban kell lennie az uniós joggal.

„A bizonyos multinacionális vállalatoknak nyújtott adókedvezmények károsítják a tisztességes versenyt az EU-ban. Ezenkívül hatalmas összegektől fosztják meg az államkincstárát és az európai polgárokat. Olyan összegektől, amit az állam a válságból való kilábaláshoz, és a kettős- zöld és digitális- átmenet kiépítéséhez használhatna fel” – hangsúlyozta.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Az EU eljárást indított a Temu ellen a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján

Az Európai Bizottság eljárást indított csütörtökön a Temu ellen annak megállapítására, hogy a kínai online kereskedelmi óriásvállalat megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt az illegális termékek értékesítésével, a szolgáltatás esetleges függőséget okozó kialakításával, a felhasználók számára vásárlások ajánlására használt rendszereivel, valamint az adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos területeken.Az uniós bizottság közleménye szerint a vizsgálat a Temu által szeptember végén benyújtott kockázatértékelési jelentés alapján indult, és arra összpontosít, hogy a vállalat rendszerei arra szolgálnak-e, hogy korlátozzák a nem megfelelő termékek értékesítését az Európai Unióban.

2024. október 30.

Mit tehet a munkavállaló, ha elfogyott az éves fizetett szabadsága?

Év vége közeledtével felmerül a kérdés, pontosan mi történik, ha valakinek elfogy az éves szabadságkerete. Az éves fizetett szabadság a munka világában alapvető jog, amelyet minden munkavállaló igénybe vehet. A szabadság kiadása mindig a munkáltató felelőssége és kötelezettsége, ennek ütemezése során számos jogszabályi előírást kell figyelembe vennie.

2024. október 29.

Rangos nemzetközi díjjal ismerték el a UCC AI-alapú ügyfélszolgálati megoldásait

A szakmai zsűri döntése alapján a United Call Centers (UCC) elnyerte a rangos Titan Business Awards díjat az ügyfélszolgálat – mesterséges intelligencia kategóriában. Az idén 25 éves magyar szolgáltató cég az általa fejlesztett, mesterséges intelligencián (AI) alapuló ügyfélszolgálati megoldásaival a legmagasabb, platina fokozatot szerezte meg.