Megtagadható-e egy ítélet elismerése azon az alapon, hogy sérti a szólásszabadságot?
Három izgalmas ítéletet elemez legfrissebb podcastjában a Magyar Jogász Egylet.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A Covid-19 világjárvány a családok életét nem csak a fertőzések útján nehezíti, hanem immáron a fiatal- és gyermekkorúak olthatósága kapcsán is újabb kihívások elé állítja azzal, hogy a szülők döntési helyzetbe kerülnek.
Magyarországon is megkezdődött a 16-18 év közötti korosztály vakcinálása, sőt, több országban az ennél is alacsonyabb életkorú, 12-15 év közöti gyerekek védőoltása is egyre inkább kérdésként merül fel. Amennyiben a nyájimmunitás koncepciója helyes – és másik lehetőségként a bezárkózás látszik csak – úgy várható, hogy a jövőben még ennél is alacsonyabb életkorban felmerülhet az oltás lehetősége.
A hazai egészségügyi protokolltól nem idegen a gyermek-, sőt a csecsemőkorban történő vakcinálás sem, de vitathatatlan tény a Covid-19 betegséggel szembeni védőoltások kapcsán, hogy azok kifejlesztése minden korábbinál gyorsabban történt meg. Oltásellenesség eddig is létezett, ezen felhangoknak sajnálatos de vitathatatlan táptalajt ad a Covid-19 vakcinák valóban rohamtempós kifejlesztése. Ettől független, de szintén emberileg érthető, hogy a szülő a gyermeke lehetséges vakcinálására mindig mint kisebbik rosszként tekint. A gyermek „szurkálása oltóanyaggal” versus fertőzés erősen valószínűsíthetően sokszorosan nagyobb lehetősége annak esetleges következményeivel együtt. Mivel egészen új típusú egészségügyi szakkérdésről van szó, a szülők is leginkább a hírekből tudnak tájékozódni.
A fentiek mérlegelése a szülők közötti vitákhoz vezethet, különösen talán akkor, ha gyermeküket már nem együtt nevelik. A gyermek vakcinálása egészségüggyel összefüggő döntési, ekképpen jogi kérdéssé válhat.
Lehet, hogy a gyámhatóság dönt
A magyar jogszabályok alapján amennyiben a gyermek feletti felügyeleti jogot a szülők – akár együttélve, akár már különélve – közösen gyakorolják, úgy ebben a kérdésben a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 4:166. §-a az irányadó amely szerint ha a közös szülői felügyelet gyakorlása során a szülők valamely kérdésben nem tudnak megállapodni – a lelkiismereti és vallásszabadság körébe tartozó kérdés kivételével – a gyámhatóság dönt.
Amennyiben ilyen kérdésben felmerülő vita okán a szülők valóban a gondozó szülő vagy közös felügyelet esetén a gyermek lakóhelye szerint illetékes gyámhivatalhoz fordulnak, úgy szülői felügyeleti jog körében felmerült egyéb kérdésekről való döntésre vonatkozó kérelmet kell előterjeszteni. A gyámhivatal döntését bármelyik szülő kérheti, az eljárás során a hatóság a gyermek érdekét szem előtt tartva hozza meg határozatát. Az eljárásban érdekes lehet, hogy ezen egészségüggyel összefüggő kérdés eldöntése mennyire lehet nem jog- hanem inkább szakkérdés. A téma újdonsága okán nehéz helyzetbe kerülhet a szakkérdés megválaszolására az eljárásba bevont szakértő, de minden egyedi ügyben az adott gyermek érdeke szem előtt tartásával kell a döntéseket meghozni.
Amennyiben a szülők már nem élnek együtt és a gyermek feletti szülői felügyeleti jog a korábbiakban már rendezésre került olyan módon, hogy a két szülő közül az egyik gyakorolja azt, úgy ez a szülő fogja eldönteni a jelen körülmények között azt, hogy a gyermek a Covid-19 betegséggel szembeni oltást megkapja-e. Még ebben az esetben is a legfontosabb a szülők közötti ha nem is összhang, de az egyértelmű és kielégítő tájékoztatás a gyermeket gondozó szülő által a különélő szülő irányába, például hogy miféle oltóanyagot, mikor kap meg a gyermek, illetőleg arról, hogy ezt követően a gyermek állapota remélhetőleg kedvező és mellékhatásoktól mentesen alakul szintén, hiszen a gyermek mindkét szülő számára a legfontosabb.
Három izgalmas ítéletet elemez legfrissebb podcastjában a Magyar Jogász Egylet.
A négyoldalú megállapodás alapján a bírák és az igazságügyi alkalmazottak 2025. január 1. és 2027. január 1. között három ütemben kapnak béremelést. Így 2027-re a bírák az átlagos jövedelme 48 százalékkal, a bírósági titkároké és fogalmazóké 82 százalékkal, míg a bírósági tisztviselőké 100 százalékkal emelkedhet.
A szervezett bűnözés elleni aktuális rendészeti feladatokról, a szükséges nemzetközi együttműködésekről, az online világ térhódításáról, valamint a szervezett bűnözés áldozatairól is szó esett a Nemzeeti Közszolgálati Egyetem rendészeti eszmecseréjén – olvasható a ludovika.hu-n.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!