EUB: túlzás visszatartani a céges autót


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Sértik az európai uniós jogot azok a magyarországi törvények, amelyek lehetővé teszik, hogy a szabálytalanságot elkövető járművezető megbírságolásakor a hatóságok biztosítékként visszatartsák az általa vezetett, de nem az ő, hanem a szabálysértés miatt amúgy felelősségre nem vont munkáltatója tulajdonában álló gépjárművet – döntött szerdán az Európai Unió Bírósága.


 Az ügy előzménye, hogy egy bolgár fuvarozó cég sofőrjét megbírságolták a közúti szállításra vonatkozó uniós szabályok megsértése miatt Magyarországon. A hatóságok emellett a pénzbírság megfizetéséig elrendelték a szabálysértés során használt és a vállalkozás tulajdonában álló tehergépjármű visszatartását.

Szerdai ítéletében a luxembourgi székhelyű bíróság mindenekelőtt megállapította, hogy a vonatkozó uniós rendelet kifejezetten felhatalmazza a tagállamokat arra, hogy megállapítsák a szállítási vállalkozások felelősségét az alkalmazásukban álló járművezetők által elkövetett jogsértésekért. Következésképpen egy olyan biztosítási intézkedés elfogadása, mint a jármű visszatartása, önmagában összeegyeztethető az uniós joggal.

 

A törvényszék ugyanakkor emlékeztetett arra, hogy a tagállamoknak a közúti szállításra vonatkozó szabályok megsértése esetén hatékony, arányos, visszatartó erejű és diszkriminációmentes szankciókat kell alkalmazniuk.

Ezzel összefüggésben mondták ki a bírák, hogy bár az ügyben elrendelt intézkedések „alkalmasak a közúti biztonság javítása érdekében követett célok megvalósítására, egy olyan szállítási vállalkozás tulajdonában lévő jármű visszatartása, amelynek felelősségét nem állapították meg, de túllépnek a célok megvalósításához szükséges mértéken, és így nem tartják tiszteletben az arányosság követelményét”.

Az uniós bíróság szerint a járművezetőre kiszabott bírság megfizetésének biztosítására léteznek „kevésbé korlátozó és kevésbé aránytalan” intézkedések, beleértve a sofőr vezetői engedélyének a bírság megfizetéséig való bevonását, felfüggesztését vagy korlátozását. Ez ugyanis lehetővé teszi a szállítási vállalkozás számára, hogy a bírság megfizetésétől függetlenül másik járművezetőt jelöljön ki, aki vezetheti az érintett járművet.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 2.

Az Európai Bizottság vizsgálja, hogy a Meta megsérti-e a DSA rendelkezéseit

Az Európai Bizottság vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy a Facebook és az Instagram szolgáltatója, a Meta megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló törvényt (DSA). A vizsgálat célja, hogy megakadályozzák a júniusi európai parlamenti választásokon való szavazás megzavarását – számol be a Jurist.org.

2024. április 30.

GVH: Indokolt a versenytörvény egyes módosításainak halasztása

A Gazdaság Versenyhivatal (GVH) egyetért a versenytörvény egyes tervezett módosításainak elhalasztásával. A GVH elnöke a széleskörű szakmai konzultáció lefolytatása érdekében versenypártolási munkacsoport létrehozását kezdeményezte, annak érdekében, hogy a minden érintett számára megnyugtató garanciák beépülhessenek a tervezett rendelkezésekbe.