Irodai elrendezés és kommunikáció


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ma már az egyre összetettebb munka, fokozottabb együttműködést és kommunikációt követel a dolgozóktól. Mindemellett a munkatempó felgyorsult, a munkavállalók összetétele egyre sokszínűbb (többféle nemzetiségűek és többféle szaktudással rendelkeznek) és a dolgozók párhuzamosan több feladatot is végeznek. Egyre több kutatás támasztja alá azt az állítást, hogy a hatékony belső kommunikáció segít a dolgozók munkával való elégedettségének javításában, a vállalati imázs kialakításában, amely a pénzügyi teljesítményben is megnyilvánul.


Napjainkra új kommunikációs csatornák jelentek meg és a nagysebességű, több irányú információáramlás lett jellemző. A vállalaton belüli kommunikáció és információáramlás változása, az új kommunikációs technológiák használata a szervezeti formák és folyamatok átalakulásában is megfigyelhető. Egyes megközelítések szerint mára már az iroda elsődleges célja, hogy a dolgozók interakcióba kerüljenek egymással, amely során a vezetők motiválják a dolgozóikat, és a dolgozók szocializálódnak, személyesen kommunikálnak munkatársaikkal és információkat osztanak meg. 

A vállalatvezetők a kommunikáció segítségével irányítják, befolyásolják a szervezet dolgozóit és koordinálják a tevékenységüket. Így ma már egyre több munkavállaló találja úgy, hogy a munkavégzésének legfontosabb része a kommunikáció. Ma már a folyamatos, dinamikus kommunikáció (legyen az formális vagy informális) vált egyre fontosabbá, amely biztosítja a hatékony munka elvégzését a modern szervezetekben. Mindezekre a kihívásokra a szervezet az irodai megjelenésében is válaszol. A cikk keretében három irodai elrendezésre szeretnénk kitérni, úgy mint a nagylégteres, a cella és a variálható irodai elrendezésre.

Az egy légterű, vagy nagylégteres irodai kialakítás, a hasonló feladatokat ellátó dolgozók ellenőrizhetőségét és kommunikációját támogatja és költséghatékony megoldást jelent a vállalatok számára, azonban a dolgozók munkával való elégedettségét negatívan befolyásolja. A dolgozók elégedetlenségének okai között a már említett figyelemelterelő hatások túlzott megjelenését és a környezet feletti kontroll hiányát lehet megemlíteni, mint például a nagy zajterhelést, a magánszféra hiányát és a több dolgozó (minimum 12-20 fő) igényeinek nem megfelelő fizikai környezet kialakítását (fűtés, hűtés, világítás, levegőcsere).

A nagylégterű irodák dolgozókra gyakorolt hatását már régóta vizsgálják. Az előbb felsorolt tényezők mellett a kutatások még a nagylégterű irodákban észlelt magas stressz szintet emelik ki. A problémákra válaszul az irodai kialakítások területén ismét a néhány fő személyes igényeit kiszolgáló cella-, vagy sejtiroda jelent meg, amelyekben 3-4 főt helyeztek el és amely a nagy koncentrációt igénylő munkafolyamatok elvégzését támogatta. A cellairodák a dolgozók számára a környezeti feltételek jobb személyre szabhatóságát biztosították.

Az irodákban a nagylégterű és cella irodahelyiségek kialakításának egyik legfontosabb befolyásoló tényezője a munkafolyamatok jellege lett. Több vizsgálat is bebizonyította, hogy a rutin, monoton tevékenységek társas környezetben való elvégzése jobb eredményeket produkált, mint ugyanazon feladatvégzés csendes, elszeparált környezetben. Ennek oka, hogy a monoton, nem túl hangos (40dB), háttér zaj a rutin munkafeladatok elvégzése közben fenntartja a dolgozó figyelmét, amely kevesebb hibázáshoz vezet. Azonban a bonyolult, nagy mentális megterhelést igénylő munkafeladatok végzésekor a társas környezet ronthatja a dolgozók teljesítményét.

A munkavégzésnek és az együttműködésnek megfelelő irodai elrendezéseket több kutatás is vizsgálja. Így például több kutatási eredmény is a cellairodák hátrányaként említi, hogy csak az irodán belüli kommunikációt támogatja, az egyes irodahelyiségek, szervezeti egységek közötti kommunikációt nem. A fizikai körülmények kommunikációra gyakorolt hatását Thomas Allen vizsgálta (Peters, Waterman, 1986), amelyben megállapította, hogy a dolgozók, ha 5 méteres távolságon belül helyezkednek el egymástól, akkor a heti legalább egyszeri személyes kommunikáció valószínűsége 25%, míg ha 10 méter (vagy nagyobb) távolságra vannak a munkahelyek egymástól, akkor a személyes kommunikáció valószínűsége alig éri el a 8-9%-ot. Így a dolgozók közötti együttműködést a már bemutatott nagylégterű irodai elrendezéssel és az egyes szervezeti egységek, a kisebb irodahelyiségek egymáshoz közeli elrendezésével támogathatjuk.

 

A távolság hatása a kommunikációra
Forrás: Peters-Waterman (1986:252)

Az irodai kialakításokban fokozatosan jelent meg a közösség-alapú (community-based) szemlélet, amely térszervezés kulcstényezője az információhoz való hozzáférés és munkatársakkal való kommunikáció biztosítása volt. E szemlélet tükrében új kulcsszavak jelentek meg az irodák jellemzése során, úgymint a könnyedség, az átláthatóság, a spontenitás, a multi-funkcionalitás és a barátságosság, amelyek új identitást adtak a munkahelynek. Az új téralakítási szemlélet megjelenésével az irodák olyan munkakörnyezetet biztosítanak, amelyek elősegítik az ismeretek megosztását és átadását, továbbá előmozdítják a formális és az informális kommunikációt. Mindezt az iroda kialakítás struktúrájának, eszközrendszerének is támogatnia kell, így az individualizmus (én) és a kollektivizmus (mi), továbbá a társadalmi, kulturális és érzelmi hozzáállás is a középpontba került.

A közösség-alapú térszervezés szemlélete keretében a szakirodalom három típusú területet különböztet meg a csoportmunka támogatásra (Sias, 2000), úgymint a személyes tér, a kollektív tér és az osztott tér. Személyes tér kialakításának lehetősége mind a nagyterű irodákban, mind a zárt irodákban jelen van. A kollektív tereket általában többen használják és reprezentációs, külső látogatók fogadására is alkalmas, mint például a recepció, az előtér vagy a konferencia-, tárgyalóterem. Az egyes munkacsoportok által használt tereket osztott térnek nevezi a szakirodalom, amelyek állandó jelleggel, vagy egy projekt erejéig egy-egy csoporthoz tartozhatnak és a kommunikációhoz szükséges összes speciális eszközzel fel vannak szerelve. A kollektív terek formális kommunikációt támogató helyiségei a tárgyalók, az informális kommunikációt támogató helyiségei-terei az étkezők, teakonyhák, kávézók. Napjainkban kommunikációs térként jelennek meg az irodákban a különböző „break-pontok”, amelyek az álló/ülő gyors megbeszélések színterei, amelyek biztosítják a szükséges technikai feltételeket (áramellátás, internet, stb.). Ezek a terek az irodán belüli fő közlekedési útvonalak mentén, vagy különböző operatív területek mellett helyezkednek el.

Az irodai terek, munkahelyek, hatásának vizsgálata a dolgozók együttműködésére, az innovációra és a szervezet teljesítményére vonatkozóan még gyerekcipőben jár. A továbbiakban egy esetet mutatunk be , amelyek segítségével próbáljuk szemléltetni a szervezet irodai átalakításának hatását a belső kommunikációs folyamatokra.

Egy 2005-ös nagy-britanniai rádióállomás iroda átalakítás során a cég célja az átalakítással a rádió márka ismertségének növelése mellett, a dolgozók és az egyes szervezeti egységek egyesítése, egy munkatérben való elhelyezése volt. Az iroda ergonómiai átalakítása következtében csökkent a kihasználatlan területek nagysága, valamint a több szintes épületben minden dolgozó egy közös szinten, nyitott munkatérben kapott helyet, amitől a belső kommunikáció javulását várták a szakemberek. A térbeli átszervezés új viselkedés mintákat követelt a dolgozóktól. Az átalakítás után a vezetőség a személyes kommunikáció hatékonyságának és gyakoriságának növekedéséről számolt be. A dolgozók között az interakciók sűrűsége 25%-kal növekedett és a belső telefonhívások száma 40%-kal csökkent. Az átalakításnak köszönhetően a szervezeten belüli szociális háló sűrűbbé vált, a munkatársak közötti kölcsönös bizalom erősödött.

 

Egy kiválasztott dolgozó átalakítás előtti és utáni szervezeti kapcsolathálójának bemutatása
Forrás: Sailer, et al. (2010:203)

Az új térkialakítás támogatta a dolgozók közötti belső kommunikációs folyamatokat, amelyeknek köszönhetően a dolgozók már nem csak a velük egy helyiségben elhelyezkedő, valamint az egy szervezeti egységnél dolgozó kollégáikkal tartottak személyes megbeszéléseket, hanem más szervezeti egységhez tartozó kollégáikkal is. Mindezeknek köszönhetően a szervezetben a személyes kommunikáció minősége javult és mennyisége szinte megduplázódott. Következésképpen a vállalat a szervezeti struktúra megváltoztatása nélkül, csak az irodai tér átszervezésével nagymértékben befolyásolta a vállalaton belüli kommunikációs szokásokat, úgymint a munkatársak közötti együttműködést és a munkateljesítményt.

Sok vállalat anélkül alakítja ki kommunikációs stratégiáját és irodai munkakörnyezetét, hogy kihasználná e tényezők munkavégzésre, dolgozói elégedettségre és teljesítményre gyakorolt hatását. A vállalatok az új információs és kommunikációs technológiák megjelenésének hatására a munkafolyamataikat át-, illetve újraszervezik, amelyek keretében új munkavégzési formák is megjelennek. Az át-, és újraszervezés eredményességének kulcsa a rendszerben való gondolkodás, melynek hatására a dolgozók munkájának színvonala, teljesítménye, egészsége, valamint a munkahelyi légkör javulhat. A munkahelyek és az új munkavégzési formák kialakításakor a „rendszerben való gondolkodás” keretében figyelembe kell venni, például a munkavégzés fizikai környezetét, a munkafeladatot, a technológiát, a szervezetet és az egyént.


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 27.

Ruszofóbiával bővül az orosz btk.

Az orosz hatóságok a ruszofóbia-tétellel bővítenék a Büntető törvénykönyvet. Az ezzel kapcsolatos törvénymódosítási tervezet már el is készült.

2024. szeptember 27.

Magyarország az Európai Mestersége Intelligencia Testület első elnöke

Az Európai Unióban augusztusban lépett hatályba az „AI Act”, azaz a Mesterséges Intelligencia (MI) Rendelet, amely jogszabály célja, hogy egyensúlyt teremtsen a technológiai fejlődés előmozdítása és a biztonságos alkalmazás feltételeinek garantálása között.

2024. szeptember 27.

110 éves a Pesti Központi Kerületi Bíróság

2024. szeptember 1-jén volt 110 éve, hogy – az 1913. évi XXV. törvénycikk alapján – megkezdte működését a Pesti Központi Kerületi Bíróság jogelődjének tekinthető Budapesti Központi Királyi Járásbíróság. E hónapban azonban nem csupán a szervezet lett 110 esztendős, hanem a Jablonszky Ferenc által tervezett épület is. Az Országos Bírósági Hivatal „Ráth György Bírósági Történelem és Hagyományápolás Pályázat 2024.” című projektjének keretében, az OBH támogatásával megvalósult rendezvényeken emlékeztek meg az egyik legtekintélyesebb hazai bíróság bírái, igazságügyi alkalmazottai és az érdeklődők az 1914 óta eltelt 11 évtizedről.