Nikotintól függetlenül szigoríthatják a gyógynövényes hevítőrudak árusítását


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A gyógynövényes hevítőrudak, a nikotintartalomtól függetlenül, kizárólag dohányboltban forgalmazható termékké válnak a tervek szerint – közölte a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága.

A piaci innovációk által kialakult joghézagokat rendezi egy, az elképzelések szerint a közeljövőben hatályba lépő komplex törvénymódosítás, amely jelentős változásokat hoz a hazai dohánypiacon.

A módosítást az indokolja a hatóság szerint, hogy egyre népszerűbbé válnak hazánkban a hevítéses technológiával fogyasztható, különféle növényi-, gyógynövényi alapanyagokból készült termékek, amelyek jelenleg a zárt dohány-kiskereskedelmi rendszeren kívül kerülnek forgalomba, ezáltal akár fiatalkorúak is szabadon hozzáférhetnek.

Kiemelt kockázat

A dohányt nem tartalmazó, hevítéssel fogyasztható nikotintartalmú vagy nikotinmentes termékeket a forgalmazók és a fogyasztók az új típusú dohánytermékek alternatívájaként kezelik.

A dohánymentes hevítőrudaknak – azáltal, hogy jelenleg a jövedéki kötelezettségeken és a forgalmazási korlátozásokon kívül esnek – jelentős a piacra kerülési előnyük. Kiemelt kockázat, hogy a termékek bárki által bárhonnan (például webshopból, benzinkúton, hírlapboltban, nagyobb élelmiszerláncokban) beszerezhetők, továbbá, hogy eredetük és összetételük sok esetben nem ismert.

A tervezet egyúttal feloldja azt az ellentmondásos helyzetet is, hogy míg jelenleg a gyógynövényes hevítőrudak bárhol beszerezhetők, addig a hevítésükre szolgáló eszközök kizárólag dohányboltban érhetők el.

Átmeneti időszak várható

A tervezett módosítás értelmében a termékek online kereskedelme is tiltottá válik, és a dohánytermékek esetében alkalmazandó általános reklámtilalom erre a termékkörre is vonatkozik majd.

A forgalmazóknak a készletek jogszerű rendezése érdekében a jogalkotó hat hónapos átmeneti időszakot biztosít majd.

A javaslatcsomagot Magyarország benyújtotta az Európai Unió illetékes szakbizottságának, és sürgősségi eljárást kért róla. „A termékkör szabályozásának hatályba lépése a brüsszeli bürokrácia átfutási idejének függvénye” – áll a közleményben.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

„Mit lájkol a gyerek?” – a szülőket segíti az NMHH új kiadványa

A közösségi médiafelületek használata ma már a fiatalok mindennapjainak részévé vált, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kiemelt figyelmet fordít az ezen felületek kínálta lehetőségekre és kockázatokra. Gyermeknapon jelent meg a hatóság fiataloknak szóló „Sztorik a zsebben – Történetek a közösségi médiából” című kiadványa, amely most a szülőknek szánt „Mit lájkol a gyerek – Szülőknek a közösségi médiáról” elnevezésű tájékoztatófüzettel egészült ki. Az új brossúra célja, hogy bemutassa a közösségi oldalak működésének főbb szabályszerűségeit, és támpontokat adjon a szülőknek, hogyan segíthetik gyermekeiket eligazodni ezeken a platformokon, miközben felhívja a figyelmet a közösségi média kockázataira, de annak előnyeit is számba veszi.