Passzív választójog és politikai párthoz való csatlakozás joga


Lengyelország és a Cseh Köztársaság megsértette a választásokra vonatkozó uniós jogot azáltal, hogy az olyan uniós polgároktól, akik nem az állampolgáraik, de ott rendelkeznek lakóhellyel, megtagadja azt a jogot, hogy politikai párt tagjai legyenek – áll az Európai Bíróság sajtóközleményében.

A Lengyelországban és a Cseh Köztársaságban hatályos törvények kizárólag a saját állampolgáraiknak biztosítják a jogot ahhoz, hogy politikai párt tagjai legyenek. Következésképpen az Európai Bizottság szerint az olyan uniós polgárok, akik e tagállamokban rendelkeznek lakóhellyel, de nem ezek állampolgárai (a továbbiakban: „mobilis” uniós polgárok) a helyhatósági és az európai választásokon nem gyakorolhatják a passzív választójogukat ugyanolyan feltételekkel, mint a lengyel vagy cseh állampolgárok. A Bizottság, mivel úgy ítélte meg, hogy egy ilyen
helyzet az EUMSZ 22. cikkel ellentétes, állampolgárságon alapuló hátrányos megkülönböztetést eredményez, tagállami kötelezettségszegés megállapítása iránti keresetet nyújtott be Lengyelországgal, illetve a Cseh Köztársasággal szemben a Bírósághoz.

Jean Richard de la Tour főtanácsnok azt javasolja, hogy a Bíróság e kereseteket nyilvánítsa megalapozottnak. Véleménye szerint, noha a politikai párthoz való csatlakozás a tagállamok hatáskörébe tartozik, ez utóbbiak e hatáskör gyakorlása során kötelesek betartani az uniós jogból eredő kötelezettségeket. Márpedig ebből az következik, hogy valamennyi „mobilis” uniós polgárnak lehetősége kell legyen arra, hogy a helyhatósági és az európai választásokon a passzív választójogát ugyanolyan feltételekkel gyakorolja, mint a belföldi állampolgárok.

Richard de la Tour főtanácsnok e tekintetben úgy véli, hogy a politikai pártok által a tagállami választási rendszerekben betöltött központi és alapvető szerepre tekintettel és a demokratikus életben való részvétel érdekében az olyan „mobilis” uniós polgár, aki politikai párt tagjaként nem indulhat a helyhatósági vagy az európai választásokon, olyan helyzetbe kerül, amelyben a belföldi állampolgárokhoz képest csökken a
megválasztásának esélye. Ebben a kontextusban a főtanácsnok kiemeli, hogy a belföldi állampolgárok szabadon eldönthetik, hogy e választásokon milyen jelöltként, azaz politikai párt tagjaként vagy függetlenként indulnak, addig a „mobilis” uniós polgárok csupán az utóbbi lehetőséggel élhetnek.

A főtanácsnok e hátrányos megkülönböztetés esetleges igazolását illetően úgy véli, hogy nem sérti Lengyelország vagy a Cseh Köztársaság nemzeti identitását a „mobilis” uniós polgárok valamely politikai párthoz való, annak érdekében történő csatlakozása, hogy e polgárok passzív választójogának hatékony érvényesülését biztosítsák a helyhatósági és az európai választásokon.

(A főtanácsnok indítványa nem köti a Bíróságot. A főtanácsnok feladata, hogy teljesen pártatlanul és függetlenül eljárva a rábízott ügy jogi megoldására vonatkozó javaslatot terjesszen a Bíróság elé. A Bíróság bírái most kezdik meg a tanácskozást a jelen ügyben. Az ítéletet későbbi időpontban hozzák meg.

Az uniós jogból eredő kötelezettségeit nem teljesítő tagállam ellen irányuló kötelezettségszegési eljárást a Bizottság vagy más tagállam indíthatja meg. Ha a Bíróság megállapítja a kötelezettségszegést, az érintett tagállamnak a lehető leghamarabb teljesítenie kell az ítéletben foglaltakat. Amennyiben a Bizottság úgy ítéli meg, hogy a tagállam nem teljesítette az ítéletben foglaltakat, újabb, pénzügyi szankciók kiszabására irányuló keresetet indíthat. Mindazonáltal, amennyiben a tagállam nem tett eleget a valamely irányelv átültetésére elfogadott intézkedései Bizottságnak történő bejelentésére vonatkozó kötelezettségének, a Bíróság a Bizottság indítványa alapján már az első ítéletben szankciókat alkalmazhat.)

Az ismertetés napján az indítványok (C-808/21 és C-814/21) teljes szövege megtalálható a CURIA honlapon.

Forrás: https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2024-01/cp240003hu.pdf


Kapcsolódó cikkek

2024. december 6.

Papírból PDF – az új ingatlan-nyilvántartás

A jelenlegi ingatlan-nyilvántartásunk egy 1997-es törvényen alapul, és jogosan vetődik fel bennünk a kérdés, hogy ez a több mint két évtizedes szabályozás releváns rendelkezéseket tartalmaz-e. Az ezzel kapcsolatban felmerülő igény, illetve a COVID által okozott válsághelyzet következtében a szükség is egyre jobban nőtt egy gyors, hatékony, egyszerű és legfontosabbak közt elektronikus rendszerre, hogy hivatalos ügyeinket tudjuk intézni. Az Ars Boni cikkpályázat keretében készült írásban ezt az új és modern, elektronikus világba lépő jogintézményt szabályozó és véglegesnek tűnő 2021.évi C. törvényt fogom összehasonlítani eredeti, kihirdetéskori szövegével, illetve a jelenleg hatályos – de nemsokára „régi”-nek aposztrofált – ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvénnyel.