Szabályozható az alapjogot érintő kérdés rendeletben?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az alapjogokkal való közvetett és távoli összefüggés esetén rendeleti szabályozás is megengedhető.

A NAIH a  jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvénynek (Jat.) az Alaptörvény hetedik módosításával összefüggő módosítását tartalmazó törvényjavaslat véleményezése során kifejtette, hogy a Jat. módosítása a Hatóság szerint nincs összhangban az Alaptörvénnyel.

A NAIH álláspontja szerint ugyan az alapvető jogok biztosának kezdeményezésére az Alkotmánybíróság korábban azt állapította meg, hogy az alapjogok közvetlen és jelentős korlátozását eredményező rendelkezéseket kizárólag törvényi szintű szabályozással lehet bevezetni.

Azonban az Országgyűlés elé terjesztett módosító javaslat az alapjogokat csak közvetetten korlátozó és azzal távolabbi összefüggésben lévő rendelkezéseket is kizárólag törvényi szinten engedné szabályozni.

A NAIH észrevételében az Alkotmánybíróság 7/2017 (IV.18.) számú határozatára hivatkozott, amelyben az Alkotmánybíróság kifejtette, hogy az alapjogok közvetlen és jelentős korlátozását eredményező rendelkezéseket önkormányzati rendeletben nem lehet szabályozni, ugyanakkor a határozat indokolása jogszerűnek találta, ha az önkormányzatok által alkotott végrehajtási rendeletek közvetetten alapjogokat is érintenek.

A NAIH kiemelte, hogy az Alkotmánybíróság nem változtatott a 34/1994 (VI.24.) számú határozatában megfogalmazottakon, amely szerint „…nem mindenfajta összefüggés az alapjogokkal követeli meg, hogy a szabályozandó kérdésről törvény rendelkezzen. Az alapjogokkal való közvetett és távoli összefüggések szabályozására elegendő a rendeleti szint is…”

A NAIH a fentiekből azt a következtetést vonta le, hogy az Alkotmánybíróság álláspontjával a módosító javaslat, ezért Jat-ot nem lehet úgy módosítani, hogy rendeletben lehessen szabályozni az alapjogokat közvetlen, de kis mértékű, vagy közvetetten de jelentős korlátozását.

A NAIH a fentiekre tekintettel javasolta a módosító javaslat korrigálását.

(naih.hu)


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Szembement a gyámhatóság a bíróság ítéletével: újabb diszkriminatív örökbefogadási elutasítás

A gyámhatóság a bíróság azonos ügyben született korábbi ítéletében foglaltakat egyszerűen mellőzve ismét elutasította a Háttér Társaság által képviselt meleg kérelmező örökbefogadásra való alkalmasságát. A megismételt eljárásban a hatóság szinte kizárólag azokat az érveket hozta fel, amelyekről néhány hónapja a bíróság már kimondta, hogy jogellenesek.

2024. október 4.

Elstartolt a Lawyer for a Day és az Advisor for a Day

Elindult a jogi hallgatók számára meghirdetett Lawyer for a Day, valamint a vállalatértékelés iránt érdeklődő közgazdász hallgatóknak szóló Advisor for a Day esettanulmányi verseny a DLA Piper Hungary szervezésében. A megmérettetés célja, hogy a diákok valós munkakörnyezetben, mindennapi jogi és üzleti kihívásokon keresztül nyerjenek bepillantást az iroda tanácsadóinak mindennapi munkájába. A hallgatóknak október 25-ig van lehetőségük jelentkezni.