Üzemanyagként számítják majd az autóáramot


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Külön mérőre, külön elszámolásra, külön szolgáltatóra lesz szükség, amely lehet azonos a meglévő áramszolgáltatóval, de másként kell elszámolni vele, mint a más célra felhasznált villamosenergiával.


„Különös átalakuláson megy át az áram, amikor áthalad az e-töltőn: jogi értelemben villamosenergia-termékből üzemanyagtermékké változik.
A Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) az év végéig elkészül a magyarországi elektromobilitást szabályozó átfogó törvény tervezete, ezt követi a társadalmi egyeztetés és a szükséges végrehajtási rendeletek megfogalmazása – értesült a Világgazdaság. A területen már eddig is láttak napvilágot jogszabályok, de még messze nem teljes körűek, csak salátajelleggel találhatók meg például az áramtörvényben, a Jedlik Ányos-tervben vagy a parkolás szabályozásában. Ezek alapján még nem indulhat meg a szolgáltatás.

Az NGM-ben készülő törvény életbeléptetésével Magyarország az uniós direktíváknak tesz eleget. Definiálja például a szükséges fogalmakat, meghatározza az állami, illetve önkormányzati jogköröket és kötelezettségeket. A direktíva fő elvárása az, hogy átlátható és átjárható, összehasonlítható legyen az idő-, illetve a mennyiségalapú töltés elszámolása. Arra azonban nem tér ki, hogy az e-autók áramának értékesítését hogyan kell fizetős, kereskedelmi szolgáltatássá tenni. Azon a néhány helyen, ahol a töltésért pénzt kérnek, az eladók egy kiskaput használnak: becsomagolják az áram árát a parkolási díjba. Kiskapu az is, amikor az otthoni töltés árát az egyetemes szolgáltatási tarifával fizetteti meg a szolgáltató. Ezek egyelőre, az elektromos autózás kibontakozása kezdetén még megengedhetők, később nyilván nem lesz rájuk mód.

Például azért nem, mert amint áthalad a villamos energia az e-töltőponton, jogi értelemben villamosenergia-termékből üzemanyagtermékké változik – magyarázta forrásunk. Külön mérőre, külön elszámolásra, külön szolgáltatóra lesz szükség, amely persze lehet azonos a meglévő áramszolgáltatóval, de másként kell elszámolni vele. Egyébként is kérdéses, hogy valaki üzemanyagként hozzájuthasson-e olyan, a piaci kilengéseket kiszűrő, védett ellátást nyújtó termékhez, amelyet eredetileg a háztartásoknak szántak. Az sem tűnik hosszú távon életképesnek, hogy valaki otthon, a saját pénzéből töltse a vállalati autót. Hasonló szempontok miatt a következő években további egyeztetésre, jogszabálycsiszolásra, ma még meglévő kiskapuk becsukására lesz szükség az e-mobilitás területén. Sok múlik azon is, hogy az állam milyen eszközökkel kívánja ösztönözni az elektromobilitást. Az viszont már eldőlt az NGM-ben – tudtuk meg –, hogy a villamos energia értékesítésétől elkülönülő iparág lesz az áram mint üzemanyag forgalmazása.”

[htmlbox Változásfigyeltetés]

(hirlevel.egov.hu)


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 30.

Elhunyt Karsai Dániel

Elhunyt Karsai Dániel, a gyógyíthatatlan ALS betegséggel küzdő alkotmányjogász szombaton, halálhírét testvére, Karsai Péter jelentette be közösségi oldalán.

2024. szeptember 27.

Ruszofóbiával bővül az orosz btk.

Az orosz hatóságok a ruszofóbia-tétellel bővítenék a Büntető törvénykönyvet. Az ezzel kapcsolatos törvénymódosítási tervezet már el is készült.

2024. szeptember 27.

Magyarország az Európai Mestersége Intelligencia Testület első elnöke

Az Európai Unióban augusztusban lépett hatályba az „AI Act”, azaz a Mesterséges Intelligencia (MI) Rendelet, amely jogszabály célja, hogy egyensúlyt teremtsen a technológiai fejlődés előmozdítása és a biztonságos alkalmazás feltételeinek garantálása között.