8 hónap IJR – A felhasználói oldal


Április 1-jétől alapvetően változik meg az önkormányzatok jogalkotási tevékenysége az Integrált Jogalkotási Rendszer alkalmazása miatt. A rendszert a Kormány a minőségi jogalkotás folyamatának magasabb szintű kiszolgálása érdekében vezette be. De hogy élték mindezt meg az önkormányzatok?

2021. április 1-jétől alapvetően változott meg az önkormányzatok jogalkotási tevékenysége az Integrált Jogalkotási Rendszer (IJR) alkalmazásának kötelezővé tételével, melyet a Kormány a minőségi jogalkotás folyamatának magasabb szintű kiszolgálása és a kormányzati döntés-előkészítési és döntéshozó folyamatok, valamint egyes kapcsolódó hatósági tevékenységek egységes és kizárólagos informatikai támogatása érdekében vezetett be.

Megkerestük mind a felhasználói oldal, az önkormányzatok képviselőit, illetve az üzemeltetői oldalt, hogy megtudjuk, hogyan sikerült az átállás, alkalmazkodás, milyen kihívások merültek fel és hogy mire számíthatunk a jövőben.

Az üzemeltetői oldal után a felhasználói oldalt, az önkormányzatokat kérdeztük.

Több mint fél év telt el az IJR bevezetése óta, azóta az önkormányzatoknak a mindennapi jogszabály előkészítő munka és a Nemzeti Jogszabálytárra történő feltöltés során alkalmazniuk kell ezt a rendszert. Mik az elmúlt fél év tapasztalatai, hogyan sikerült alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez? Mennyire volt ez zökkenőmentes?

Az elmúlt fél év tapasztalatai nagyon vegyesek. Több kollégában megfogalmazódott a kérdés, nem volt-e idő előtti a rendszer „élesben” történő bevezetése, tekintettel a felhasználói környezet felkészületlenségére és a rendszer „gyermekbetegségeire”. Visszatekintve azonban elmondható, hogy az élesben történő alkalmazás kényszere nélkül a rendszer fejlesztése és a felhasználók betanulása nem valósulhatott volna meg ilyen rövid idő alatt. Zökkenőmentesnek az alkalmazkodás semmiképpen nem nevezhető, eredményesnek azonban igen.

home office

Milyen nehézségek, problémák kerültek felszínre a rendszer használata során?

A rendszer alapvető problémája rögtön a bevezetés során a felszínre került: a Nemzeti Jogszabálytárban publikált, egységes szerkezetű szöveg nem került „átemelésre” az IJR-be, amely kisebb önkormányzatoknál is jelentős többletmunkát jelentett, a megyei jogú városoknál azonban ez hatványozottan jelentkezett és komoly problémát okozott például a veszélyhelyzeti rendeletalkotás során. Időnként a rendszer fejlesztése miatt állandóan változó felhasználói felület is nehezítette a munkát. A jogszabályszerkesztésre vonatkozó jogszabályok hatályba lépését megelőzően alkotott, még hatályban lévő rendeletek esetében jelentkeztek még problémák, ezek azonban jól kezelhetőek voltak. A rendszer elérhetősége tekintetében a további fejlesztések miatti üzemeltetési „kiesések” érintették időnként kellemetlenül az önkormányzati felhasználókat.

Milyen segítséget, támogatást kaptak a rendszer üzemeltetőitől vagy a kormányhivataltól az elmúlt időszakban az IJR/Loclex használatához?

Mind az üzemeltetők, mind a kormányhivatal segítőkész volt a felmerülő kérdések, nehézségek kapcsán. A kormányhivatal által szervezett képzés során a rendszer alapjainak elsajátítására volt lehetőség, mely azt követően a felhasználói kézikönyv és a üzemeltetőktől kapott válaszok alapján volt elmélyíthető. Az üzemeltető által működtetett hibabejelentő rendszer kapcsán fogalmazható meg annyi kritika, hogy néhány esetben a bejelentésekre való reagálás nem valósult meg kellően gyorsan és rugalmasan.

Milyen fejlesztéseket tudnának elképzelni, amely könnyebbé és hatékonyabbá tudná tenni a munkájukat a rendszer használata során?

A hibajavítás során, valamint a felhasználó akadályba ütközése során tartanám jó gyakorlatnak, hogy az üzemeltető a munkafolyamatba belépve, közvetlen hozzáféréssel tudná segíteni a felhasználókat. A felhasználói felület is áttekinthetőbbé, letisztultabbá válhatna. A különböző verziók lementhetővé tétele megkönnyebbítené a szerkesztők munkáját.

Összességében elmondható, hogy a rendszer jól szolgálja a rendeletszerkesztéssel foglalkozó szakemberek munkáját, ehhez azonban megkívánja, hogy a felhasználók készségszinten rendelkezzenek a rendszer alkalmazásához szükséges tudással, továbbá, hogy a munkához esetlegesen szükséges korábbi joganyagok előkészítése megtörténjen.


Kapcsolódó cikkek

2021. március 18.

Április 1-jétől kötelező lesz az IJR és a Loclex használata

Április 1-jétől alapvetően változik meg az önkormányzatok jogalkotási tevékenysége az Integrált Jogalkotási Rendszer alkalmazása miatt. A rendszert a Kormány a minőségi jogalkotás folyamatának magasabb szintű kiszolgálása érdekében vezette be.