A célhoz kötöttség kérdése vagyonnyilatkozatoknál


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat kiadásának kötelezettségét az információhoz jutás közérdekű jellege alapozza meg. A közérdekű adat megismerése iránti igény teljesítésének nem törvényi feltétele az igénylés céljának a megjelölése – a Kúria egyedi döntése.
 


A tényállás

Ami a tényállást illeti, a felperes Budajenő Önkormányzatától a polgármester és az alpolgármesterek 2013. évi vagyonnyilatkozatának elektronikus úton történő megküldését kérte. Az önkormányzat a kérelemre nem válaszolt.

Az első- és másodfokú eljárás

A felperes kérte a bíróságot, hogy kötelezze az alperest a kért adatok kiadására. Azt a bíróság is elismerte, hogy az információszabadságról szóló törvény (Info.tv.) értelmében a felperes által kiadni kért adatok közérdekből nyilvános adatoknak minősülnek, ugyanakkor a keresetet azon az alapon utasította el a bíróság, hogy míg a felperes az adatkiadás iránti kérelmét az önkormányzathoz címezte, keresetét azonban már az alperesként megjelölt az Önkormányzat Polgármesteri Hivatalával szemben terjesztette elő. Mivel az Info.tv. alapján az ellen a közfeladatot ellátó szerv ellen kell a pert megindítani, aki a kérelem teljesítését megtagadta, tehát az önkormányzat ellen, így a keresetindítás feltételei az alperessel szemben nem álltak fenn.

A másodfokú bíróság megállapította, hogy önmagában a megkeresés címzése, majd a polgármesteri hivatal alperesként történő megjelölése nem volt jogszabálysértő, a keresetet más alapon utasította el. Álláspontja szerint bár a közérdekből nyilvános adatok megismerésére a közérdekű adatok megismerésére vonatkozó szabályokat kell ugyan alkalmazni, azonban az adatok személyes adat jellege is megmarad, amelyeket célhoz kötötten szabad csak kezelni. A felperes kérelme azonban az adatkérés céljára vonatkozóan még utalást sem tartalmazott, amelyet előzetesen kellett volna megjelölnie.

A felülvizsgálati kérelem tartalma

A felperes álláspontja szerint mivel a képviselő vagyonnyilatkozata jogszabályi rendelkezés szerint nyilvános, így jogszabályt sértett a bíróság, amikor a felperes terhére rótta a cél megjelölésének hiányát. Sem jogszabály nem írja elő, sem az ítélkezi gyakorlat alapján nem szükséges az adatok megismerése tekintetében a célhoz kötöttség.

Polgári Jog: havonta megjelenő online folyóirat

Az új folyóirat célja, hogy tudományos igénnyel, de a gyakorlat számára is hasznosítható módon, a gyakorlatban felmerülő problémákra fókuszálva mutassa be a Polgári Törvénykönyvet.
Főszerkesztő: dr. Vékás Lajos

További részletek, megjelenés >>

A Kúria megállapításai

A Kúria egyetértett a bíróság azon megállapításával, miszerint az önkormányzat polgármesterének, mint a képviselő-testület tagjának a vagyonnyilatkozata közérdekből nyilvános adat, amelynek megismerését az alperesnek lehetővé kell tennie. Tévesnek ítélte azonban azt, hogy a közérdekből nyilvános adat megismerésének célját az igénylőnek előzetesen meg kell jelölnie. A Kúria szerint a törvény azon rendelkezéséből, miszerint a közérdekből nyilvános személyes adatok célhoz kötött adatkezelés elvének tiszteletben tartásával terjeszthetőek, az adatmegismerési igény teljesítésének a bíróság által megkívánt feltétele nem következik. A közérdekből nyilvános adatnak – személyes adattartalmára tekintettel – a célhoz kötött adatkezelés elvének esetleges megsértésével történő terjesztése esetén a Ptk. rendelkezései a személyhez fűződő jogok védelme körében biztosítanak jogorvoslati lehetőséget.

Mindezek alapján a Kúria a jogerős ítéletet hatályon kívül helyezte és az alperest az igényelt közérdekből nyilvános adat kiadására kötelezte.

 

Az ismertetett döntés (Kúria Pfv. IV. 21.977/2014.) a Kúriai Döntések 2015/6. számában 190. szám alatt jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Döntött a Kúria: fizessenek a pervesztesek!

Sokan ismerhetik akár saját kárukon azt a jelenséget, hogy a bíróságok jellemzően mérséklik a pernyertes számára megítélt ügyvédi munkadíjakat. Ezzel a pernyertesnek indokolatlan veszteséget kell elkönyvelnie, közvetetten pedig piactorzító hatása is van. Most a Kúria precedensértékű, tehát kötelező döntésben reagált erre a jelenségre. Nézzük előbb a legfontosabb fejleményeket, majd azt, hogy mindez hogyan hat a perstratégiára!

2024. május 17.

Gyermek külföldre vitele: akár vissza is fordíthatnak a határon, ha nincs nálunk a megfelelő papír

Ha csak az egyik szülővel utazik egy kiskorú külföldre, akár csak néhány napra, érdemes hozzájáruló nyilatkozatot kérni a másik szülőtől is, hogy ne érje kellemetlen meglepetés az utazókat. Hosszabb külföldi tartózkodás, például munkavállalás vagy tanulmányok folytatása esetén mindenképpen szükség lesz a nyilatkozatra, de egy rövidebb kiruccanás esetén is kérhetik a hatóságok, és ennek hiányában akár meg is tagadhatják a határátlépést. Elvált szülők esetén, ha a különélő szülő viszi el a gyermeket, még büntetőügy is lehet abból, ha a külföldre utazás a gyermeket nevelő szülő hozzájáruló nyilatkozata nélkül történik.