A csonka kampánycsend


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Bár főszabályként megszűnt a kampánycsend, azért néhány korlátozásra még figyelni kell.


A választást megelőzően régen is és most is van egy olyan időszak, amikor törvény zárja ki a kampány folytatásának lehetőségét. Úgy ítélte meg a jogalkotó, hogy a választópolgároknak szüksége van egy olyan időszakra, amiben a kampány alatt áramló intenzív politikai hatások visszaszorulnak, és a választópolgárnak lehetősége nyílik a korábbi ismereteket nyugalomban átgondolni, le tudnak benne tisztulni a választást megelőző hetek információi, és további befolyásoktól mentesen tudja meghozni azt a döntést, hogy kire fogja leadni szavazatát. Erre szolgál a kampánycsend. 

Ahogy az Alkotmánybíróság fogalmazott: „A választási rendszer egyik lehetséges eleme a kampánycsend intézménye. A kampánycsend a választói akarat kinyilvánításának zavartalanságát biztosítja. A választói akarat zavartalan kinyilvánítása a legfelsőbb államhatalmi szerv szabad akaraton alapuló létrehozását, illetve azon keresztül a Magyar Köztársaság demokratikus jogállamiságát garantálja. A választójog védelme és a demokratikus jogállamiság követelménye szükségessé teheti a kampánycsend intézményét, illetve a véleménynyilvánítás- és sajtószabadságnak a kampánycsend által megvalósuló korlátozását.” [6/2007. (II. 27.) AB határozat.] 

A kampánycsend persze nem feltétlenül szükséges eszköz, alkalmazása jogalkotói döntésen nyugszik, jelentősége és szigora pedig jelentősen csökkent az elmúlt évek során. Abban a vitában, hogy szükség van-e egyáltalán a kampánycsend intézményére vagy annyira elavult már, hogy a jogrendszerből történő kivezetése vált már szükségessé, az Alkotmánybíróság úgy foglalt állást, hogy a „kampánycsend megszüntetése nem vezet alkotmányellenes helyzethez, amennyiben a törvényhozó a választások zavartalanságát más eszközökkel biztosítja. A kampánycsend intézménye nem következik közvetlenül az Alkotmányból. A törvényhozó mérlegelheti, hogy a választások zavartalansága, a választói akaratok szabad érvényesülése és kifejezésre juttatása céljából a kampánycsend intézményét létrehozza-e, vagy a kampánycsend intézménye nélkül az egyéb választási garanciák összetett eszközrendszerével segíti elő a választások zavartalanságát.” [39/2002. (IX. 15.) AB határozat.] 

 

Amikor még a zenében is jogsértést láttak  

A korábbi választási eljárási törvény 2010-ig még meglehetősen szélesen határozta meg a kampánycsendet. A törvény szerint a szavazást megelőző nap 0 órától a szavazás befejezéséig választási kampányt folytatni tilos volt [40. § (2) bekezdés]. Ebben az időszakban a pártok nem tehettek kísérletet a választók akaratának befolyásolására. Ilyennek minősítette a törvény a választópolgárok számára a jelölt vagy a jelölő szervezet által ingyenesen juttatott szolgáltatást (szavazásra történő szervezett szállítás, étel-ital adása), pártjelvények, zászlók, pártszimbólumok, a jelölt fényképét vagy nevét tartalmazó tárgyak osztogatását, választási plakát elhelyezését, a választói akarat befolyásolására alkalmas információk szolgáltatását elektronikus vagy más úton. Vagyis egy meglehetősen széles kört foglalt magában a törvény. Mindez persze nem vonatkozott azokra a kampányeszközökre, így plakátokra, internetes bejegyzésekre, amelyek a kampánycsend beállta előtt kerültek kihelyezésre vagy íródtak, ezek a kampánycsend beálltát követően ugyanúgy a helyükön maradtak, a tilalom értelmében újakat nem lehetett kitenni, illetve a közszereplők, jelöltek vagy jelölő szervezetek listáin szereplő személyek által írt internetes napló, a jelöltek vagy jelölő szervezetek honlapjai kampánycsend alatt nem voltak frissíthetőek, azok adattartalma nem volt megváltoztatható [14/2006. (IV. 18.) OVB állásfoglalás]. 

A tilalmak azonban a gyakorlatban odáig vezettek, hogy a választók már a leglehetetlenebb dologban is a kampánycsend megsértését vélték felfedezni (a sok valóban sértő cselekmények mellett), és fordultak kifogással az Országos Választási Bizottsághoz. 2006. április 9-én például két olyan kifogást is nyújtottak be az Országos Választási Bizottsághoz, amelyben azt sérelmezték, hogy a TV2 adó 2006. április 8-án sugárzott, Activity Show műsorszáma megsértette a kampánycsendre vonatkozó tilalmat, amikor a műsorszámban, az egyik feladvány megfejtése Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, illetve miniszterelnök-jelölt, az MSZP országos listájának listavezetője volt. [169/2006. (IV. 9.) határozat, 170/2006. (IV. 9.) határozat] Egy 2006. április 8-án benyújtott kifogásban pedig azt sérelmezték, hogy 2006. április 8-án a Petőfi Rádió „Szív küldi szívnek szívesen” c. műsorában 15 óra előtt „lejátszották a Roxette: Listen To Your Heart számát”, amiről megítélése szerint mindenkinek a Fidesz jut az eszébe. [174/2006. (IV. 9.) határozat] Egyik esetben sem ítélte meg a Országos Választási Bizottság a kampánycsend megsértését. 

 

Szűkül a kampánycsend 

Már a régi választási eljárási törvény 2010-es országgyűlési választást követő módosítása is szakít a kampánycsend korábbi szabályozásával és leszűkíti annak időkeretét úgy, hogy a tilalom már csak a szavazás napján 0 órától 19 óráig terjedt. 

 

A relatív kampánytilalom 

Az új választási eljárásról szóló törvény [2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.)] még ennél is tovább ment és főszabályként megszüntette a kampánycsend intézményét. A kampányolás teljes tilalmát jelentő kampánycsend csak a szavazóhelyiségek közvetlen környezetében érvényesül: tilos bármilyen választási kampánytevékenységet folytatni a szavazás napján a szavazóhelyiség épületének bejáratától számított 150 méteres távolságon belül (relatív területi kampánytilalom). [Lásd: Kommentár a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvényhez – Cserny Ákos/ Péteri Attila]. Hasonlóan a korábbi szabályokhoz, ez a relatív területi kampánytilalom is csak az aktív kampánytevékenység folytatására vonatkozik, így a közterületen korábban jogszerűen elhelyezett plakátokat nem kell eltávolítani. Magyarán azokat, amiket a szavazás napjáig (előző nap éjfélig) kihelyeztek a szavazókörök 150 méteres körzetén belülre, az jogszerűen van fenn a szavazás napján is. A relatív területi kampánytilalom szabályainak értelmezéséről szóló 11/2014. NVB iránymutatásában a Nemzeti Választási Bizottság (NVB) meghatározta, hogy pontosan mit is jelent ez a 150 méter, és arra a következtetésre jutott, hogy a jogsértés ténye akkor is megvalósul, ha valamely jelölt vagy jelölő szervezet népszerűsítése érdekében bárki olyan tevékenységet folytat, mely miatt a szavazóhelyiséget magába foglaló épületnek a szavazóhelyiség megközelítését szolgáló bejáratától számított 150 méteren belül, illetve magában a szavazóhelyiségben a választói akarat befolyásolására alkalmas tartalom hallható vagy látható. A hallhatóság tehát azt jelenti, hogy tilos például a szavazókör bejáratától számított 150 méteren kívül felállított színpadon vagy hangtechnikával a jelölt támogatására buzdítani. Ez nem csak azt jelenti, hogy hangszórókon keresztül nem szabad harsogva a jelölt támogatására felhívni úgy, hogy azt még a szavazófülkében is hallani lehessen, de tilos és ezért jogsértő lehet az is, ha 151 méterről valaki bekiabál a szavazni szándékozóknak, hogy kire is kéne a voksukat adni. A láthatóság pedig azt jelenti, hogy jogsértés valósul meg, ha a berendezés vagy jármű, melyből a választói akarat befolyásolására alkalmas tartalmat sugározzák vagy vetítik, a szavazóhelyiséget magába foglaló épület bejáratától számított 150 méteren kívül helyezkedik el. Vagyis az is tilalmazott magatartás, ha a szavazóhelyiség bejáratától számítva mondjuk 165 méterre elhelyeznek egy autót, amiből egy kivetítő segítségével a 150 méteren belül található épület falára sugároznak például egy pártszimbólumot vagy szlogent. 

 

Kampányautók 150 méteren belül 

Az NVB álláspontja szerint nem jelenti önmagában a relatív területi kampánytilalom sérelmét, ha az a jármű, melyre a kampányidőszakban jogszerűen jelölt vagy jelölő szervezet népszerűsítésére szolgáló plakátot helyeztek el, a szavazás napján keresztülhalad a szavazóhelyiséget magába foglaló épületnek a szavazóhelyiség megközelítését szolgáló bejáratától számított 150 méteres területen. Ennek az autónak azonban nem szabad ezen a területen várakoznia, parkolnia, még annyi időre sem, amíg a járművet vezetők leadják szavazatukat. Természetesen nem valósul meg jogsértés, ha a jármű már előző nap óta folyamatosan ott parkol. Míg az egyszeri áthaladás nem valósít meg jogsértést, a relatív kampánytilalomba ütközik azonban, ha a jármű áthaladása folyamatos vagy rendszeres. Ez természetesen nem vonatkozik a menetrend szerinti szállítást végző járművekre, különös tekintettel a kötött pályás eszközökre, tehát nem jelenti a kampánycsend megsértését, ha az adott párt például egy villamos oldalán vásárol magának hirdetőfelületet és ez a villamos a szavazás napján többször áthalad ezen a 150 méteres körön. 

 

Pártjelvények a szavazóhelyiségben 

Mivel a relatív kampánytilalom a szavazóhelyiségre is kiterjed, joggal merül fel a kérdés, hogy vajon jogsértést valósít-e meg az a választópolgár, aki a szavazás napján pártjelvénnyel a ruháján érkezik vagy aláíráskor párttollat használ? Önmagában ez még nem jelenthet jogsértést. Az NVB hivatkozott iránymutatása kifejezetten a választási szervek tagjaival szemben támaszt követelményeket, amikor kiemeli, hogy a pártatlanság követelményének érvényesítése megköveteli, hogy a választási szervek tagjai a relatív területi kampánytilalom időbeli és területi szabályaira is figyelemmel, a szavazás napján jelöltet, jelölő szervezetet népszerűsítő, ahhoz köthető szimbólumokat ne használjanak, ilyeneket ne osztogassanak, ruházatukon ne viseljenek. Sérti továbbá az említett követelményt, ha a választási szervek tagjai a jelölt, jelölő szervezet szimbólumát a választási szervek hivatalos helyiségeiben, így különösen a szavazóhelyiségekben használják, illetve jelölő szervezethez köthető ruházatot (egyenruhát) viselnek ott. Mivel a kampánycsendsértést bárki elkövetheti, azonban ezzel kapcsolatos rendelkezés csak a választási szervek tagjaival szemben van nevesítve, a választópolgárok által hordott kitűző vagy toll még megengedhető. Persze egy behurcolt hatalmas pártzászló már egyértelműen jogsértésnek tekinthető. 

[htmlbox valasztojogi_komm]

 

Kampánycsend külföldön 

Mivel a külföldi állam közterülete nem tartozik a magyar joghatóság alá, a relatív területi kampánytilalom a külképviseleti szavazás tekintetében kizárólag a külképviseletre, vagy a külképviselet által biztosított egyéb helyiségre és az azokban elhelyezett szavazóhelyiségre vonatkozik.  

 

Politikai reklám és választási gyűlés 

Míg a kampányeszközök nagy részénél a relatív kampánytilalom csak a 150 méteres körben érvényesül, addig a Ve. a választás napján meghatározott kampányeszközök vonatkozásában általános tilalmat vezet be: a szavazás napján tilos politikai reklámot közzétenni, illetve választási gyűlést tartani. 

 

A kampánycsendsértés jogkövetkezményei 

A kampánycsend megsértése esetén, hasonlóan a választási eljárás során tapasztalt bármilyen jogsértéshez, kifogás nyújtható be, melynek szabályai részletesen az alábbi cikkben kerültek bemutatásra. A választási bizottság amennyiben helyt ad a kifogásnak  

a) megállapítja a jogszabálysértés tényét,  

b) a jogsértőt eltiltja a további jogszabálysértéstől,  

c) a választási eljárást vagy annak a jogorvoslattal érintett részét megsemmisíti és megismételteti,  

d) a választási kampány szabályainak megsértése, illetve az ajánlóív visszaadási kötelezettség és az adatszolgáltatási korlátozások megszegése esetén bírságot is kiszabhat. 

Legutóbb a pusztahencsei időközi polgármesterválasztás során döntött úgy az ügyben eljáró Pécsi Ítélőtábla [Pk.VI.50.001/2018/4.], hogy az egyik polgármesterjelölt azon magatartása, hogy közvetlenül a szavazóhelyiség közelében tartózkodott és több választópolgárral is beszédbe elegyedett, kampánycsendsértést valósított meg, ezért a bíróság megismételtette az időközi választást.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.