A jogos védelmi helyzet hatályos szabályozása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Magyarország Alaptörvényének V. Cikke fogalmazza meg a jogtalan támadással szembeni védekezés alkotmányos alapjogát, melynek értelmében mindenkinek joga van a törvényben meghatározottak szerint a személye, illetve a tulajdona ellen intézett, vagy az ezeket közvetlenül fenyegető jogtalan támadás elhárításához.


A jogos védelem büntetlenségének büntetőpolitikai indoka, hogy ugyan az államnak kellene megvédeni a polgárt a jogtalan támadásokkal szemben, de ha adott esetben az állam ezt a kötelességét nem gyakorolja, helyette feljogosítja a polgárt a támadás elhárítására.[1] Azaz a jogos védelem szabályozása az állami jogvédelem szükséges kiegészítése.[2] A hatályos magyar szabályozás ettől egy lépéssel tovább lép a jogtalan támadással szembeni védekezés alkotmányos alapjogként történő deklarálásával. A 4/2013. Büntető Jogegységi Határozat rendelkezései szerint a jogalkotó a Büntető Törvénykönyv Általános Részében szabályozott jogintézményt mint különösen védett értéket emelte ki, olyan felhatalmazást adva az ország polgárainak, amely a jogtalansággal szembeni ellenállást többé nem kivételes lehetőségnek, hanem mindenkit megillető természetes alapjognak ismeri el.

Az elmúlt évtizedek szigorú ítélkezési gyakorlatához képest a jogalkotó a megváltozott társadalmi viszonyokhoz és az elszaporodott élet elleni bűncselekményekhez igazította a jogos védelem konstrukcióját, és lényegesen szélesebb körben tette lehetővé annak alkalmazását, emellett új jogintézményként bevezette a megelőző és a szituációs jogos védelmet. Utóbbi esetében a törvényben felsorolt feltételek fennállta esetén felhatalmazást ad a megtámadottnak a támadó életének kioltására.

A jogos védelem szabályait az Új Btk. a büntethetőséget kizáró vagy korlátozó okok között tárgyalja mint objektív büntethetőségi akadályt. Az elhárítás körében kifejtett, Btk. különös részi tényállást megvalósító magatartás nélkülözi a társadalomra veszélyességet, ebből fakadóan bűncselekményt nem valósít meg. A bűncselekmény hiánya olyan büntetőeljárási akadály, amelynek hivatalból történő észlelése nemcsak a már megindított büntetőeljárás megszüntetését, vagy bírósági szakban, felmentő ítélet hozatalát eredményezi, de elejét veheti annak is, hogy a jogosan védekező egyáltalán büntetőeljárás hatálya alá kerüljön.

A védekezést minden esetben jogtalan, azaz bűncselekményt vagy szabálysértést megvalósító támadás kell, hogy megelőzze, melyre válasz az elhárítás. A jogosan védekező a jogot védi a jogtalansággal szemben, erőt alkalmaz az erőszak ellen.[3] A támadás vagy megkezdődött – a támadó a különös részi tényállás, vagy szabálysértés tényállásának megvalósítását megkezdte –, illetőleg annak azonnali, vagy igen rövid időn belüli végrehajtásától reálisan lehet tartani. A jogos védelmi helyzet mindaddig fennáll, amíg a megtámadott okkal tarthat a támadás folytatásától.

A jogtalan támadást a 4/2013. Büntető Jogegységi Határozat mint általában erőszakos cselekményt határozza meg, így az arra válaszként érkező elhárító cselekmény mindig kényszerű. Az elhárítás már abban az esetben is szükségesnek minősül, amennyiben a jogtalan támadás ténye megállapítható. A támadás irányulhat személy ellen, javak ellen és a közérdek ellen egyaránt.

Amennyiben a védekező részére a jogtalan támadás elhárításához enyhébb védekezési mód nem állt rendelkezésére, mint amelyet alkalmazott, úgy védekezése szükségesnek tekinthető. Ha az enyhébb mód választásában a támadás okozta ijedtség vagy menthető felindulás gátolta meg a védekezőt, akkor a cselekmény büntetendő, de a védekező nem büntethető a túllépés miatt. A védekező cselekmény jogszerűségének egyetlen kritériuma a szükségesség.

Az új szabályozás a Kúria 15. Irányelv III. részének 4. pontjában az arányossággal kapcsolatban kifejtett rendelkezéseit nem tartotta fenn, így szükségtelen annak vizsgálata, hogy az elhárító magatartás nem idézett-e elő aránytalanul nagyobb sérelmet, mint amelyet a jogtalan támadás okozott volna.

Büntetlenséget eredményez, amennyiben a védekező a támadás elhárításához szükséges mértéket vagy ijedségből vagy menthető felindulásból fakadóan lépi túl. Mind az ijedtség, mind a menthető felindulás a jogtalan támadás talaján, annak eredményeként keletkezik, és befolyásolja a védekező tudatát. Ezen befolyás fennálltának megítélése jogi feladat. A menthető felindulás olyan mérlegelést igénylő kategória, melyben nem csak a felindulást, hanem annak menthetőségét is értékelni kell. Ebben az értékelésben szerepet játszik a morál, mert erkölcsileg nem minden felindulás menthető.[4]

A jogos védelem túllépéséért a védekező csak akkor felel, ha a jogtalan támadás belőle ijedtséget vagy indulatot nem váltott ki, s az enyhébb – ám célravezető – elhárítási módot tudatosan tette félre, amikor a súlyosabb kimenetelűt választotta, mert ezáltal a jogos védelmet a megtorlás eszközeként alkalmazta, amelyre ez a jogintézmény nem ad felhatalmazást. Így a 22. §(3) bekezdés megfelelő alkalmazásához a továbbiakban is vizsgálandó a támadó és elhárító cselekmények egymáshoz viszonyított lehetséges eredménye.

Új Közbeszerzési törvény – Új irányelvek

Az előadásokon szó lesz többek között az új bírálati szempontokról, a szerződésmódosításokról, a kizáró okokról, összeférhetetlenségről, az üzleti titokról, valamint az igazolásmódról is.

Időpont: 2015. november 3.

Részletes program és jelentkezés >>

Problémát jelenthet az erős felindulásban elkövetett emberölés és a jogos védelmi helyzet esetében az elhárítás szükséges mértékének ijedtségből vagy menthető felindulásból való túllépése, amennyiben az halált okoz. Az elkövető mindkét esetben rajta kívül álló okból kerül olyan helyzetbe, melyben a felismerési képességben zavar keletkezik, az indulat ép-lélektani alapon keletkezik. A különbség abban rejlik, hogy az elkövető jogos védelmi helyzetben cselekedett, vagy sem. A Btk. 161. §-a, valamint a 22. §(3) bekezdés ugyanazon tényezőket értékeli, ezért a két jogszabályhely együttes alkalmazása a kétszeres értékelés tilalmába ütközik. Ebben az esetben az vizsgálandó, hogy a jogos védelem megállapításának törvényi feltételei fennállnak-e, és kizárólag ennek hiányában kerülhet sor a Btk. 161. § szerinti bűncselekmény megállapítására.[5]

Jogos védelem időbeli túllépése körében leggyakoribb az ölési cselekmények erős felindulásban elkövetettként való minősítése, amennyiben az elkövető a jogos védelmi helyzet megszűnését követően, de még a jogtalan támadás által kiváltott nagyfokú felindultságában hajtja végre az ölési cselekményét.

 

[1] Bárd Károly – Gellér Balázs – Ligeti Katalin – Margitán Éva – Wiener A. Imre: Büntetőjog általános rész, KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó, Bp., 2003., 119. p.

[2] Nagy Ferenc: A magyar büntetőjog általános része, Korona Kiadó, Budapest 2004. 207. p.

[3] 4/2013. BJE

[4] Bárd i. m. 126. p.

[5] BJD 8519.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.