A különleges perek szabályozása az új Pp. tervezetében – 1. rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Sikeresen befejeződött az új polgári perrendtartásról szóló törvény tervezetének szakmai, társadalmi vitája és közigazgatási egyeztetése is, így a jogszabályt az Országgyűlés az őszi ülésszakban fogja tárgyalni. Természetesen az előterjesztés tartalma még számos változáson mehet keresztül a módosító indítványok következtében, de az újdonságok főbb irányai már most vázolhatók.


A cikk az Ügyvédvilág folyóirat 2016 szeptemberi számában jelent meg.

 

A Tisztelt Olvasók korábban is rendszeresen értesülhettek – több cikkben is – a polgári perjogot érintő várható változásokról; jelen tanulmányban az új polgári perrendtartás tervezetének (tervezet) az úgynevezett Különös részét érintő legfontosabb reformokat foglaljuk össze.

1. A különleges perek szabályozásának rendezőelvei

A jelenleg hatályos új polgári perrendtartás (Pp.) Negyedik része a Különleges eljárások címszó alatt tartalmazza azokat az eljárási szabályokat, melyek a Pp. általános rendelkezéseihez képest eltérést jelentenek. E speciális rendelkezések megalkotását már korábban is indokolttá tették a perben érvényesített igény alapjául szolgáló életviszonyok sajátosságai, a közérdek, vagy a különös méltánylást érdemlő magánérdek. A különleges szabályozás céljaként felmerült az adott eljárás gyorsítása, a jogvita elbírálásához szükséges speciális szakértelem biztosítása.

Az új Pp. tervezete is követi ezt a szabályozási elvet, a Hetedik rész viseli a Különleges eljárások címet[1]. A hatályos Pp. Különös részében szabályozott perekkel összevetve a tervezetben szereplő perek száma csökkent. Ennek egyik indoka, hogy a tervezet olyan általános szabályokat alakított ki, hogy azok egyaránt alkalmasak legyenek a magas pertárgyértékű, bonyolult szakkérdéseket felvető, a hatályos szabályok szerint akár kiemelt jelentőségűnek is minősülő perek elbírálására; ezért modellezték az általános szabályokat a törvényszék előtti eljárásra, és ehhez képest leágazásként szabályozták a járásbírósági hatáskörbe tartozó, a jogi képviselő nélkül személyesen eljáró felek érdekeit is figyelembe vevő, alacsonyabb pertárgyértékű ügyek eljárási rendjét. Ez a szabályozási koncepció szükségtelenné teszi a hatályos Pp. kiemelt jelentőségű perek (Ötödik rész), illetve kis értékű perek (Hatodik rész) speciális szabályainak fenntartását, ahogy arról már a jogszabály koncepciója is állást foglalt.

Az új perjogi kódex különös részének alapvető rendezőelve továbbra is az, hogy ott azok a perek kapjanak helyet, melyekben a speciális pertárgy, annak például társadalmi szempontból kiemelt jelentősége, a védendő jogtárgy fontossága ezt szükségessé teszi. A szabályozás optimális helyének megválasztásánál ugyanakkor arra is figyelemmel kell lenni, hogy ahol a szabályozott életviszonyok, jogviszonyok oly mértékű sajátossággal rendelkeznek, és ahol az eljárási szabályok olyan szoros összefüggést mutatnak az alkalmazandó anyagi jogi szabályokkal vagy más, nem-peres eljárásokkal, így például a szellemitulajdon-védelem, ott is különösen az iparjogvédelem terén, a peres eljárási szabályokat nem indokolt kiszakítani a jogterület szabályait komplex módon rendező ágazati törvények keretei közül.

A különleges perek szabályozásának további rendezőelve volt, hogy a kódex különös részéből kerüljenek ki a hatályos Pp.-ben megtalálható nem-peres eljárási szabályok.

2. A tervezet különös részének szerkezeti felépítése

Az ismertetett szabályozási elvek alapján elsődlegesen azt szükséges kiemelni, hogy melyek azok a szabályok, amelyek kikerültek a kódex különös részéből.

Tárgyalóterem más köntösben. Ha a parlament is rábólint az ősszel elé kerülő új Pp. tervezetére, a jövőben több ponton is átalakul a polgári perek eljárásrendje

A hatályos Pp. XIX. Fejezetében szabályozott A bíróság fizetési meghagyásos eljárással összefüggő feladatai című rendelkezések a perjogi kódex Harmadik részébe, az Elsőfokú eljárás címszó alá kerülnek át, külön fejezetben A fizetési meghagyásos eljárással összefüggő perek címmel. E szabályoknak kiemelt jelentőségük lesz a jövőben is. A fizetési meghagyásos eljárásról szóló 2009. évi L. törvény 3. § (2) bekezdése, valamint a Pp. 314. § (1) bekezdésének hatályos szabályozása alapján – törvényben meghatározott egyes kivételekkel – csak fizetési meghagyás útján érvényesíthető a kizárólag pénz fizetésére irányuló olyan lejárt követelés, amelynek összege az 1 millió forintot nem haladja meg (kötelező értékhatár). A koncepció is megállapította, hogy a fizetési meghagyásos eljárás hatékony eszköz a belföldi lejárt pénzkövetelések érvényesítése során, egyértelműen perpótló hatású. Erre tekintettel már a koncepció is előrevetítette, hogy indokolt lehet a jelenleg 1 millió forintban meghatározott kötelező értékhatár felemelése. A törvénytervezet a koncepciónak megfelelően javaslatot tesz a kötelező értékhatár hárommillió forintra történő felemelésére.

A hatályos Pp. XX. Fejezetében szabályozott közigazgatási perek természetesen nem szerepelnek a perjogi kódex különös részében, melynek magyarázata az, hogy a kormány az 1011/2015. (I. 22.) számú kormányhatározatában elrendelte a közigazgatási perrendtartás külön törvényben történő szabályozását, így a jelenleg hatályos Pp. XX. Fejezetében szabályozott közigazgatási perek e külön közigazgatási perrendtartás hatálya alá fognak tartozni.

A hatályos Pp. XXIV. Fejezete, Az alkotmányjogi panasz esetén követendő eljárás is kikerül a tervezet különös részéből, hiszen dogmatikailag a jogorvoslatokhoz kapcsolódik, így a perjogi kódex Perorvoslatok címet viselő Hatodik részében kapott helyet. A szabályozás az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (Abtv.) rendelkezéseihez igazodva a jelenleg hatályos Pp.-hez képest cizelláltabban szabályozza a változatlanul a Kúria hatáskörébe tartozó nem-peres eljárást.

A tervezet Hetedik részéből kikerült különleges perek számbavételét követően vegyük sorra azokat a szabályokat, melyeket a jogalkotó továbbra is itt szándékozik rögzíteni. A tervezet különös része a személyi állapotot érintő perek speciális eljárási szabályaival kezdődik, ahol továbbra is helyet kapott a gondnoksági perek, a házassági perek, a származási perek, a szülői felügyelettel kapcsolatos perek szabályozása; és új elemként jelenik meg az örökbefogadás felbontásával kapcsolatos perek speciális eljárási rendje. Figyelemmel arra, hogy az örökbefogadás felbontása is érinti a személyi állapotot, a tervezet indokoltnak tartotta e körben is speciális eljárási szabályok kialakítását. Az örökbefogadás felbontása iránti perekre a Pp. hatályos szabályai szerint külön szabályok nem vonatkoznak, azok a Pp. I-XIV. Fejezetének általános szabályai szerint bonyolódnak. Bár a tervezet XXXVI. Fejezetének keretei között mindössze két speciális szabályt rögzítettek, a tervezet különös részébe történő beemelésének jelentőségét az adja, hogy a perre így kiterjednek és alkalmazandók a személyi állapottal kapcsolatos perek közös, az általánostól eltérő szabályai.

A Pp.-tervezet különös részében új elemként jelenik meg a kiskorú gyermek tartása iránt indított perek szabályozása. Az ilyen típusú családjogi – de hangsúlyozottan nem személyi állapotot érintő – per célja a meghatározott személyi körbe tartozó tartásra jogosultak érdekeinek védelme. A perrel védeni akart jogtárgy fontosságára tekintettel indokolt, hogy a tervezet e pertípusnak az általánostól eltérő szabályait a különleges perek között mint kiemelt védelmet érdemlő családjogi pert rendezze. Kiskorú gyermek tartása iránti peren mind a tartási kötelezettség (tipikusan tartásdíj-fizetési kötelezettség) megállapítása, mind a tartási kötelezettség tartalmának megváltoztatása (pl. tartásdíj felemelése, leszállítása) iránti igényérvényesítést érteni kell, de ide sorolandó a tartási kötelezettség megszüntetése iránt indított per is, amely a szükséges feltételek fennállásának időközbeni megváltozásán alapulhat.

Készüljön fel velünk az új Pp. hatálybalépésére

 Válogasson kiadványaink, szolgáltatásaink közül és vegyen részt szakmai rendezvényeinken!

Polgári Perrendtartás 1952- 2016. – jogszabálytükör

Pp. és Ptk. Expo egy csomagban

Megrendelés >>

A tervezet különös részének következő, XXXVIII. Fejezete az Egyes személyiségi jogok érvényesítése iránt indított perek címszót viseli. E fejezeten belül a hatályos Pp. szabályaihoz képest változás nem következik be: így továbbra is speciális eljárási rend érvényesül a sajtó-helyreigazítás iránt indított perekben, a képmáshoz és a hangfelvételhez való jog érvényesítése iránt indított perekben, valamint a közösséghez tartozással összefüggő személyiségi jog érvényesítése iránti perben. A részletszabályokat illetően is megállapítható, hogy reformjellegű újítások nem várhatók, néhány pontosítás, illetve a határidőkben ésszerűsítés következik be, és a hatályos szabályozásban annyiban következik be változás, amennyiben az osztott perszerkezethez való igazodás ezt szükségessé teszi.

Ugyancsak a tervezet különös részében kapnak helyet a XXXIX. Fejezetben a munkaügyi perek speciális szabályai, illetve a XL. Fejezetben a végrehajtási perek. A jelenleg hatályos Pp. különös részéből ugyancsak átkerült a tervezetbe a jegyző birtokvédelmi ügyben hozott határozatának megváltoztatása iránt indított per szabályozása.

A tervezet Hetedik részében rögzített különleges perek áttekintését követően a következőkben néhány jelentősebb változás kiemelése történik meg. Fontos hangsúlyozni, hogy e kiemelések – a terjedelmi korlátok miatt – nem teljes körűek, alapvetően a személyi állapotot érintő perekre és a munkaügyi perekre koncentrálnak.

– Folytatjuk –

A szerző a Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Karán egyetemi docens, az Igazságügyi Minisztérium Polgári Perjogi Kodifikációs Szerkesztőbizottságának tagja.

 

Lábjegyzet:

[1] Az új Pp. tervezete az alábbi linken érhető el: http://www.kormany.hu/hu/dok?page=2&source=5&type=302#!DocumentBrowse.

Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.