A Kúria is döntött a maláj lélegeztetőgépek ügyében


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az adatkezelőt csak létező és az általa ténylegesen kezelt adat kiadására lehet kötelezni – állapította meg a Kúria.

1. Az alapügy

A magyar állam a Covid-járvány kitörését követően döntött úgy, hogy ha kell, a négy égtáj felé kiküldött fürkészek és portyázók segítségével több ezer lélegeztetőgépet vásárol össze, minden- és bármi áron. Ekkor került képbe a Datuk Vinod Sekhar maláj üzletember tulajdonolta GR Technologies nevű cég, amely a becslések alapján nem kevesebb, mint az uniós átlagárhoz képest hatszoros áron szállította le azt a több mint hatezer lélegeztetőkészüléket a megrendelő magyar államnak, melyekért ellenértékként a Szijjártó Péter vezette tárca összesen 176 milliárd forint közpénzt fizetett. Csakhogy, mint kiderült, a szerződésben szereplő vételárat nem a maláj üzletember cégének, hanem rejtélyes szingapúri és hongkongi számlákra utalták át. 

A Külügyminisztériumtól egyebek mellett arra vonatkozóan igényelt adatot a Transparency, hogy milyen hivatalos eljárás keretében választották ki a GR Technologies nevű céget, illetve ha nem volt ilyen eljárás, ki döntött a céggel való szerződéskötésről; milyen módon győzött meg a minisztérium arról, hogy a vállalat megfelel-e az Alaptörvényben foglalt átláthatósági követelményeknek; valamint hogy milyen indokok mentén és ki döntött arról, hogy a végső vételárat  ne a lélegeztetőgépeket leszállító GR Technologiesnak, hanem egy-egy, Szingapúrban és Hongkongban bejegyzett cég számláira utalják.

A külügyi tárca előbb a közérdekűadat-igénylés elutasításakor, majd mind az első-, mind a másodfokú eljárásban arra hivatkozott, hogy nem ő kezeli a Transparency által kért adatokat, illetve azt is állították, hogy ilyen adatok nem is léteznek. A Külügyminisztérium érvelésének az volt a lényege, hogy ha születtek is döntések azokban a témákban, amikre az adatigénylés vonatkozott, ezekről a döntésekről nem készült semmilyen írásba foglalt feljegyzés. A bíróság mind első, mind másodfokon nekünk adott igazat, vagyis nem fogadták el a Külügyminisztérium szóbeliségre alapított védekezését.

2. A bírósági eljárás

A Transparency a keresetben a Külügyminisztérium alperest a 2020 márciusában, kórházi intenzív ellátásra alkalmas lélegeztetőgépek és arcmaszkok adásvételére irányuló szerződésekkel kapcsolatos közérdekű adatok kiadására kérte kötelezni. A kiadni kért közérdekű adatok arra vonatkoztak, hogy ki és milyen eljárás során döntött a szerződő félről, az átláthatóságot az alperes miként ellenőrizte, milyen indokok vezettek a szerződő féltől eltérő, harmadik személy részére történő teljesítéshez.

Emellett kérte a szerződések alapján befogadott számlák és a megfizetésüket tanúsító dokumentumok kiadását. A Külügyminisztérium az adásvételi szerződéseket, továbbá a szerződések alapján teljesített kifizetéseket tartalmazó összefoglaló táblázatot a Transparencynek kiadta, ezt meghaladóan a kereset elutasítását kérte. Védekezése szerint a kiadni kért közérdekű adatok egy része az alperesnél nem keletkezett; az átláthatósági vizsgálatot elvégezte, de az ezzel összefüggő adatok kezelésének jogalapja megszűnt; a további közérdekű dokumentáció kiadásával a Transparency számlaszintű ellenőrzést kíván végrehajtani.

Az elsőfokú bíróság a keresetnek helyt adó ítéletében a közérdekű adatok kiadására kötelezte a külügyet. Az Külügyminisztérium fellebbezése alapján eljárt másodfokú bíróság az elsőfokú bíróság ítéletét részben megváltoztatta, a szerződések kiadásával teljesített keresetet elutasította, egyéb rendelkezéseit helybenhagyta.

A jogerős ítélet felülvizsgálatát a pervesztes a Külügyminisztérium kezdeményezte, így az ügy a Kúria elé került. A Kúria a jogerős ítélet felülvizsgálattal támadott rendelkezését részben hatályon kívül helyezte, az elsőfokú bíróság ítéletét e körben megváltoztatta és az alperes által nem kezelt közérdekű adatok kiadására irányuló keresetet elutasította. ű

A Kúria döntésének lényege szerint a közérdekű adat kiadása iránti igény megtagadásának jogszerűségét és a megtagadás indokait az adatkezelőnek kell bizonyítania. A felek közötti vita esetén azonban a Transparencynek ezt megelőzően azt kell igazolnia, hogy a kiadni kért adatot a Külügyminisztérium kezeli. Az adatkezelőt csak létező és az általa ténylegesen kezelt adat kiadására lehet kötelezni. Mivel a Transparency által hivatkozott jogszabályokból a külügy adatkezelői kötelezettsége a kereset egyes pontjaiban felsorolt adatokra (a szerződő fél kiválasztása, a harmadik személy részére történő teljesítés indoka) nem következik, a nem kezelt adatok kiadására az alperes nem kötelezhető.

Ezt meghaladóan a Kúria a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta, mert az átláthatóság ellenőrzése és a szerződés teljesítésével összefüggő közérdekű adatok kiadására a másodfokú bíróság a jogszabályoknak megfelelően kötelezte a Külügyminisztériumot.

(kuria-birosag.hu)

(transparency.hu)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.